Vågar man köpa Vista överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem

Vågar man köpa Vista överhuvudtaget?

Detta kommer ifrån någon som inte kört brandvägg sen han började använda bredband för sex-åtta år sedan, och inte ens kör anti-virus såvida inte datorn börjar riktigt bete sig konstigt...

Med allt snack om Microsoft's ideologier när det gäller privatliv/anti-piratverksamhet m.m... Säkerhetskoll då man skall installera SP2 i Windows XP... allt snack om licenser i Windows Media Player... och det faktum att MSN automatiskt raderar filer Microsoft anser farliga (oftast Mp3 filer som inte är farliga alls) etc...

VÅGAR man köpa Vista?
Operativ systemet är ju snyggt och så, men det känns som en vacker trojansk häst att låta "Microsoft's senaste" ta hand om allt jag gör med min dator.

Är det inte hemskt att man känner sig säkrare med hackers och virusprogrammerare än med tillverkaren av sitt operativsystem?

Permalänk
Medlem

Det är ju för att skydda dig som användare. Om du känner att det begränsar dig kan du ju använda linux istället som är mindre utsatt för virus. Sanningen är att det är folk utan kunskap som oftast sprider virus, Även fast man försöker ge dom kunskapen fastnar den inte. Hur stoppar man då så dessa personer inte sprider virus? Ju man måste helt enkelt begränsa dom från vissa saker som kan klassas som stora säkerhetsluckor via användaren. Som att ta emot epost bilagor som innehåller en .exe fil etc

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Frågan är vad som är värst... Lite virus eller ett Big Brother-system.

Permalänk
Medlem

Jo Det vågar man säkert när det kommer ut men själv kommer jag aldrig att köpa Vista då man ska bojkotta M$ överhuvudtaget.

VISTA kan vara en början till 1984 och Bodströmsamhället
jag tror också att VISTA kommer få mer folk att byta till Linux dock så kommer säkert vanliga Svensson fortsätta köra windows tyvärr vilket oroar mig

Permalänk
Medlem

Den första frågan jag ställer mig:
Har Vista något som jag har behov av?
Om så är fallet blir nästa fråga:
Måste jag ha det i det ögonblicket Vista släpps?

Nej kanske inte. Jag tror jag kommer att vänta och se hur Vista i slutändan kommer att innebära innan jag börjar måla fan eller jesus(om man får det ) på väggen. Det går många rykten om vad Vista kommer innebära för friheten. Jag har inte orkat bry mig om att ta reda på vad som är sant och inte utan väntar tills det finns mer svart på vitt. Fram tills dess blir det att tuffa på med lite metal.

Att köpa nytt OS för att det är snyggt står i alla fall inte överst på min lista för uppgradering.

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Frågan är vad som är värst... Lite virus eller ett Big Brother-system.

På vilket sätt är Vista mer ett Big Brother system än något annat OS? För att dom tillåter sina användare kryptera sina hårddiskar så att inte människor som inte ska få kolla på deras innehåll får?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
På vilket sätt är Vista mer ett Big Brother system än något annat OS? För att dom tillåter sina användare kryptera sina hårddiskar så att inte människor som inte ska få kolla på deras innehåll får?

Vem vet om den krypteringen är fullständig?
Vem vet om Microsoft och Myndigheter förbereder bakvägar för att granska ditt datoranvändande?

I Linux och Opensource kan du iaf. granska koden innan du använder den, om du är paranoid nog.

Permalänk
Medlem
Citat:

Microsoft's officiella attityd.

Jag hittar inte informationen nu, men dom var/är ju en av huvudpersonerna då det pratades om det där säkerhetschippet som skulle "ringa hem" och kolla licensen för allt man försöker köra på sin dator.

Med deras rykte... Vad har jag för garantier att dom inte sammarbetar med myndigheter och branchorganisationer?

- EDIT -

Säkerhetschippet jag pratar om är TCPA.

Permalänk
Citat:

huh? Vad menar du? Vilket operativsystem erbjuder inte kryptering?

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JemyM
Microsoft's officiella attityd.

Jag hittar inte informationen nu, men dom var/är ju en av huvudpersonerna då det pratades om det där säkerhetschippet som skulle "ringa hem" och kolla licensen för allt man försöker köra på sin dator.

Med deras rykte... Vad har jag för garantier att dom inte sammarbetar med myndigheter och branchorganisationer?

- EDIT -

Säkerhetschippet jag pratar om är DRM, Digital Rights Management:
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_rights_management

Det är inte ett chip utan DRM är om man har rättigheter att till ex spela upp en låt som man köpt. Itunes är ett stort exempel på hur bra detta fungerar. Om du menar TPM chippet så kommer det användas för att kryptera din hårddisk, Alltså göra den säkrare. Om ni fortfarande tror ifall dom kommer lämna en bakdörr för polisen kan ni läsa detta:
http://www.idg.se/ArticlePages/200603/04/20060304175156_PFA/2...

TPM kommer användas i dom högsta versionerna av windows alltså premium versionerna för att tillåta kryptering som är så säker som möjligt för dig. Du kan välja bort det ifall du inte vill ha det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fedor
http://www.againsttcpa.com/
http://www.refactor.fi/pen/tcpa/faq.html svensk översättning FAQ om TCPA

Japp. Där har vi det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Japp. Där har vi det.

Mmm visst, Om vi pratar så kan jag ju lika gärna påstå att för att vi visar busskortet när vi kliver på en buss så kommer dom en dag begära en lobotomi och fingeranalys varjegång du går på en buss så man ser att det verkligen är du.

Propaganda sidor är ju verkligen säkra att lita på Dom har faktist till viss del rätt, Det kan utnyttjas till det. Men utnyttjar dom det till det? Nej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Säkerhetschippet jag pratar om är DRM, Digital Rights Management:
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_rights_management

TPM heter det faktiskt. DRM är för att skydda musik och video.

Permalänk
Medlem
Citat:

Mmm visst, Om vi pratar så kan jag ju lika gärna påstå att för att vi visar busskortet när vi kliver på en buss så kommer dom en dag begära en lobotomi och fingeranalys varjegång du går på en buss så man ser att det verkligen är du.
Propaganda sidor är ju verkligen säkra att lita på Dom har faktist till viss del rätt, Det kan utnyttjas till det. Men utnyttjar dom det till det? Nej.

Nu har ju faktiskt ett flertal aktörer redan uttalat sig om hur de ser på det här projektet.

Du tror väl inte det är din säkerhet företag som Disney och Adobe betalar för?

Permalänk
Medlem

Jag trodde vi redan hade diskuterat klart angående det faktum att TCPA är avstängt som standard i Windows Vista? Visserligen kan det komma hårdvara eller mjukvara som kräver TCPA i Windows, men det är väl ditt val att införskaffa den?

Återigen skulle jag också vilja påpeka att www.againsttcpa.com är en ganska löjlig sajt då det inte klart och tydligt står vilka som står bakom den. Man kan klicka hur många gånger som helst på User Against TCPA och inte se ett skit. Bara puckon döljer sig bakom svarta masker när de demonstrerar.

En sån här debatt ger gärna känslan av att många människor lider av lättare eller svårare paranoia, som mer än gärna tar sig uttryck i rädslan över att någon ska komma på vad de gör på internet.

Bill Gates vill inte döda dig.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

vad menar du har du läst FAQ?

TCPA kan hindra dig från att köra en viss kod på din dator vilket i vissa fall kan vara bra.
Dessutom så blandar du i hopp vistas krypteringssystem med TCPA och TCPA kan användas för DRM.
Och hur kan du påstå att itunes är ett bra exmpel på att DRM fungerar?
Det är snarare tvärt om. För det första så är det mindre 1% av all musik på nätet som laddas ned där ifrån medans det är 90% som laddas ned illegalt. Tjänsten tillåter också bara appels produkter vill du lyssna på musiken i en modern mp3-spelare så måste du ha en ipod sedan så knäcker du ju ändå skyddet varje gång du bränner en musik-CD av låtarna,

Nej det börjar med att en musik-tjänst kräver TCPA sedan är bodströmsamhället ett faktum.
läs faqn för mer info.

EDIT: och så har jag inte påstått att Bill Gates vill döda någon.
jag vill bara uppmärktsamma att vi verkligen måste se till att vi inte hamnar i ett storebrorssamhälle.
http://www.stoppa-storebror.se/ (och ja den sidan är också vinklade och överdriven)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Vem vet om den krypteringen är fullständig?
Vem vet om Microsoft och Myndigheter förbereder bakvägar för att granska ditt datoranvändande?

"Vem vet?" Du tydligen, då du kallar Vista ett "Big Brother-system". Du verkar ha insider-info som få av oss har tillgång till.

Ja, eller så tror du blint på de tusentals rykten som sprider sig på nätet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

så lite kort bara så kommer alltså Os:et bestämma vad jag får göra i datorn, inte jag själv? som ex. ang .mp3 filer
+ allt annat bigbrother skit men till och börja med ang detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Harwey
så lite kort bara så kommer alltså Os:et bestämma vad jag får göra i datorn, inte jag själv? som ex. ang .mp3 filer
+ allt annat bigbrother skit men till och börja med ang detta?

Åh herre gud Alltså ärligt så tror jag Vista har mest myter om sig i hela mjukvaro histiorien. "On the next season of Mythbusters, We put Windows Vista on the test. Is what they say true? Will it infact encrypt all your files and send it to the goverment.
- Well I'm not so sure Adam
- I think what we're looking at is plausible but the chances of it happening is very small, Almost not existing.

Join us on the next season of Mythbusters!"
:>

Visa signatur

Permalänk
Medlem

naejn men myter blir dispyter

allt som snackas trappas upp och man vet ju inte va man ska tro då.
och mp3s går inte leva utan så då blir man orolig om nåt ska förstöra ens trevliga livsstandard framöver. och allt annat.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

vista e fan på 4.5 gig efternyinstall :S

Permalänk
Inaktiv

Läs gärna http://www.research.ibm.com/gsal/tcpa/tcpa_rebuttal.pdf och http://www.microsoft.com/technet/archive/security/news/ngscb.... INNAN ni gnäller på TCPA. Om ni inte vill att WMP ska tanka licenser så låt bli att skaffa DRM-smittade filer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv

En hel procent av ditt hårddiskutrymme...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv

Ja det ligger lite under Mac OS X

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ja det ligger lite under Mac OS X

Över menar du? OS X tar inte 4.5 GB i utrymme efter en installation.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Vista är fortfarande en hyfsat tidigt Beta och kommer nog optimeras att ta något mindre HDD-plats innan det släpps.... Samma sak med problemet att Vista käkar RAM för tillfället. Har extremt svårt att tro att färdiga Vista kommer dra 600 MB idle.

Permalänk

Jag kommer personligen aldrig att byta helt och hållet till linux, pga att det är så jävla svårt att installera grejjer, tycker microsoft har löst det fint, dubbelklicka och allt är klart, i linux så ska man hålla på med massa skit och komlimera eller vad det nu heter, varför inte bara klicka och allt är klart.

Visa signatur

KUMRIF = Kontant Utan Moms Rakt I Fickan www.soderort.com Bilduppladdnings site

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome

Bill Gates vill inte döda dig.

http://www.microsoft.com/presspass/features/2002/jul02/07-01p...