Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

passivt vs fläkt vid hårdiskar?

kyler passivt lika bra? tänkte då främst på zalmans : http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=300271 och liknande.
nu har jag en 120mm fläkt framför hårdiskarna, som jag tycker kyler bra, en papst någonting, håller mina hårdiskar i 20-30 grader, kommer jag få dessa temps om jag använder passiv?

vad är egentligen bra temperatur för att hålla sina diskar i bra kondition? jag vill undvika krasher i alra största mån.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk

Den temp dina diskar håller är en ganska hälsosam temp. Man bör hålla tempen under 50 grader på sina diskar för att dom inte ska ta skada. Att ha en fläkt framför diskarna skulle jag nog föredra framför en passiv lösning. Har dock inte testat eller läst en recension på zalmans passiva.

Tror inte jag skulle ta en passiv mojäng på mina diskar.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem

följefråga. är det någo skillnad hur man lägger hårdiskar, alltså på vilket håll, är det något problem att köra dem upp och nedpå eller på högkant? finns det någon risk då för att de slits?

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin
följefråga. är det någo skillnad hur man lägger hårdiskar, alltså på vilket håll, är det något problem att köra dem upp och nedpå eller på högkant? finns det någon risk då för att de slits?

Nej, så länge de ligger på någon av sina sex kanter är det ingen fara.

Leta efter jämförande tester mellan fläktar och zalmankylaren. Tänk dock på att du inte kan bygga en helt passiv dator, om luften står helt stilla i chassit kommer du att få problem.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

Det ska inte spela nån roll vilket håll du monterar diskarna. En vanlig uppfattning verkar vara att man inte ska ställa dem på snedden, men det har jag aldrig sett några fakta på att det skulle spela nån roll.

Vad gäller aktiv/passiv kylning; En liten 5-voltad fläkt som sätter luften runt diskarna i rörelse är guld värd. Sådana arrangemang sänker normalt disktempen 10-20° för mig.

Permalänk
Medlem

Min HD sitter lite snett hänger i de övre skruvarna (ghetto modd). Har funkat bra i 4-5 månader nu men man vet aldrig när den kan gå åt h''''''e
Ska snart fixa så den står rakt.

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)