Permalänk
Medlem

Vad tycer ni om detta?

Min CPU har börjat bli lite för varm enligt mig iaf. Idle går det runt 42-45*C (beroende på rumstempen) och LOAD går den runt 55-60*C. Min CPU är en AMD Athlon XP2800+ Barton. Till saken. Då hade jag tänkt köpa en ThermalTake Silent Boost A1889 (Jag har clipfäste) från MiBo Data för 354kr och sedan köpa en adapter från 80mm till 120mm och stoppa på en 120mm ADDA? Låter det som en bra ide, plus att jag byter kylpastan till AS5? Just nu har jag nån gammal Arctic Cooler 2 fläkt.

BTW. Jag hade som tänkt börja klocka upp CPUn lite grann och då behöver jag då bättre temperaturer. En fråga till, om man klockar CPUn så klockas ju minnena också? Kan man slå av så bara CPUn klockas?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Du kan sätta en divider på minnena för att klöra olika fsb på minnena och processorn.

Men, jag är inte helt säker på att den kylaren är den ultimata om du ska klocka, kanske kolla på Zalman eller saknar du hål runt processorsockeln?

Permalänk
Medlem

Det är det som är problemet att jag inte har några hål. Så jag måste köpa en kylare med clipfäste. Annars hade jag tagit och köpt en Zalman heltklart.

Vad är en divider?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av #enbom
Det är det som är problemet att jag inte har några hål. Så jag måste köpa en kylare med clipfäste. Annars hade jag tagit och köpt en Zalman heltklart.

Vad är en divider?

Divider är en inställning i BIOS som gör att du kan köra olika fsb på minnen och processor.

Permalänk

ställ fsb på 200(400) så behövs ingen divider, då klockar du den lätt till 3200+(en bra början)

Visa signatur

I do things with stuff!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hulten90
Divider är en inställning i BIOS som gör att du kan köra olika fsb på minnen och processor.

Divider, finns det redan i BIOS som man måste aktivera eller måste man ladda hem nå för att uppdatera BIOS? För jag har då inte sett nånting om nå diviver. Men jag ska kolla lite noggrannare nu... brb

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk

Här finns info om divider mm. http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=50050... Tycker att du ska läsa detta innan du klockar så inte nåt går sönder tex grafikkort mm.det är inte bara till att höja

Permalänk
Medlem

Okej, tack.

(Nu tar jag och ställer en del frågor här nere som jag kanske inte kommer få så många svar på, men ni som vet eller så kan jättegärna svara på dom.)

Om man sänker eller höjer multipliern och så vill inte datorn starta, beror det på att CPUn är låst då eller?

Nån som vet om mitt moderkort (se sign) är nåt att överklocka på? Min BIOS är Phoenix-Award v5.8.

Hur/vars ser man vad man har för nån stepping på CPUn?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850