Permalänk
Medlem

Router som accesspunkt?

Jag behöver fixa ett starkt nätverk som tillåter internetåtkomst i båda ändar av huset, och till detta räcker inte min Netgear DG834GT. Jag behöver alltså nån form av signalförstärkare att sätta mellan, och såvitt jag kan förstå är det då en accesspunkt jag ska leta efter. Men då de renodlade accesspunkterna jag hittat verkar vara antingen underkill (för låg kvalitet) eller overkill (för dyrt och med onödigt lång räckvidd), undrar jag om det går lika bra med en D-Link AirPlus Xtreme G DI-624. Kan den funka som accesspunkt utan att störa den router jag redan har?

Edit: Tips på billiga och bra accesspunkter är givetvis också välkomna

Permalänk

Testat med en extra antenn?

Permalänk
Medlem

På nätverkskortet eller på routern? Alltså, som det är nu är signalen rejält jävla död innan den nått fram. Jag bor i en villa och de två rummen är på olika våningar; jag tror inte en större (och ful) extraantenn skulle hjälpa.

Permalänk
Medlem

de du behöver är en repeater.
Nått liknande denna.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316551

annars är ju Netgears MEd Mimo tekniken grym.

Visa signatur

// PsyDonia

Permalänk
Medlem

Jo, jag har tittat på den modellen, men enligt diverse utlåtanden på internet ska den vara rätt usel och instabil. D-Link routern jag länkade till ovan har dock fått genomgående goda omdömen och kostar inte mycket mer, varför jag undrar om det går lika bra att använda den istället.

Förresten, är D-Links 108mbit-teknik kompatibel med Netgears?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsyDonia
de du behöver är en repeater.
Nått liknande denna.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316551

annars är ju Netgears MEd Mimo tekniken grym.

En repeater kräver ju att den enhet dom ska repeata stöder att bli repeatad..

Något DG834G* inte gör

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
En repeater kräver ju att den enhet dom ska repeata stöder att bli repeatad..

Något DG834G* inte gör

Wha? :'(
Jahapp... vad ska jag göra då, då?

Permalänk
Medlem

Du har inte tänkt att ansluta båda accesspunkterna med tp kabel eller?
För i så fall borde det väl funka med en router om du ansluter den till en lanport och stänger av dhcp. Så kör jag hemma med 3coms grejer iaf för att få bra täckning i hela huset.

Men har du bara tänkt ansluta den ena routern med kabel och den andra routern bara ska förstärka den andres signal. Då blir det väl kanske problem som de andra skriver.

//Jilldris

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jilldris
Du har inte tänkt att ansluta båda accesspunkterna med tp kabel eller?
För i så fall borde det väl funka med en router om du ansluter den till en lanport och stänger av dhcp. Så kör jag hemma med 3coms grejer iaf för att få bra täckning i hela huset.

Men har du bara tänkt ansluta den ena routern med kabel och den andra routern bara ska förstärka den andres signal. Då blir det väl kanske problem som de andra skriver.

//Jilldris

Det är ju en tänkbar lösning. Jag funderar dock på att skippa router/accesspunkt/repeater helt och hållet, för att istället satsa på en starkare antenn till min Netgear. Vad tror ni om denna t ex? Min nuvarande antenn ligger på 2dB, så signalen bör bli mer än dubbelt så stark.

Permalänk
Medlem

Den där är directional, alltså ungefär som en parabol att den bara går rakt fram.

Leta efter en omni-directional istället.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.