Dålig ping, lagg, nersatt uppkopplingshastighet

Permalänk
Medlem

Dålig ping, lagg, nersatt uppkopplingshastighet

Hejsan!

Problem 1:
========
De senaste 3 dagarna har jag haft otroligt dålig ping när jag spelar... Förut så pingade jag 10-15 på de servrarna jag har spelat på i flera år. För 3 dagar sen låg min uppkopplingshastighet på 16mbit/s, men idag har det sjunkit till mellan 7 - 8 mbit/s.

Min ping ligger numera på 50-150, vilket blir ospelbart. Har kontrollerat alla mina kablar från modemet till väggen & från modemet till datorn. Har även bytt ut dessa utan resultat.
Ringde Bredbandsbolaget i går men, som vanligt, kunde dom inte se något som var fel.

Använder Windows interna brandvägg, haft den både på- och avslagen, men det blir ingen skillnad det heller.

Tittade för 4 minuter sen på mina telejack, det ser ut precis som det ska.

Jag startade en egen Listen Server på min burk (CS 1.6), och till den fick jag t.o.m en ping som låg och pendlade mellan 20-50... Man ska inte ha någon ping överhuvudtaget till sin egen Listen Server.

Någon som har tips på hur jag kan göra för att förhoppningsvis färbättra pingen, och eventuellt uppkopplingshastigheten?

Problem 2:
========

I samma veva som min dåliga ping etc. så laggar jag hela tiden jag spelar. Även på min Listen Server. Jag hackar fram, stannar till i ca. 0.3 sekunder hela, hela tiden. Har de senaste drivrutinerna till mitt grafikkort... De första 5 minutrarna som datorn har varit på laggar jag inte alls, utan det börjar efter en liten stund, efter typ 6 minuter

Snälla, hjälp en avdankad-icke-så-hårdvaru-kunnig hårdrockare. Att ringa BBB gör ju ingen skillnad, dom verkar inte veta vad dom sysslar med ärligt talat... Dom förstod inte ens när jag sa att jag bytt ut mina kablar och samma problem kvarstod; "Prova att byta ut kablarna", sa dom efter att jag talat om det.... Herrejösses!

Har Nvidia GeForce MX btw...

Permalänk
Medlem

Kört diskrensning och defragg på ett tag?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Japp, körde defrag ca. 5 ggr igår...

Permalänk
Medlem

Prova och sätt in ett nytt nätverkskort och testa med en annan nätverkskabel från datorn till modemet/routern.

Permalänk
Medlem

Kör tracert så ser du var flakhalsen ligger.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Vad är så ospelbart med en ping på 50?

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk

Hur hjälper en tracert?
Om man får 200ms mot en nod på vägen till målet, men endast 20ms mot slutmålet, hur påverkar då denna höjning på 200ms på vägen?

Skulle gärna vilja ha en förklaring på detta då såpass många använder tracert för "bevisning".

Permalänk
Medlem

Du får fram i vilken/vilka nod/noder som har problem. D.v.s. du kan lokalisera problemet.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnSilver
Hur hjälper en tracert?
Om man får 200ms mot en nod på vägen till målet, men endast 20ms mot slutmålet, hur påverkar då denna höjning på 200ms på vägen?

Skulle gärna vilja ha en förklaring på detta då såpass många använder tracert för "bevisning".

Tracert hjälper inte mot någonting men man kan se om och var man får packetloss eller liknande mot noderna, vilket som du säkert förstår inte är någon höjdare.

Att man får höga peakar mot en nod men 20 mot slutmålet säger igentligen ingenting. ICMP som protokollet traceroute använder är inte ett prioriterat protokoll. Jag känner inte till någon operatör eller peer som prioriterar ICMP speciellt högt. Peakar det lite då och då vid en nod så visar det bara på att den noden inte har tid att svara på så oviktiga saker som ICMP-paket

Visa signatur

Tounge like a switchblade; Brain like a butterknife.

Permalänk
Medlem

Jag har haft liknande problem, i mitt fall var det modemet som hade packat ihop

Visa signatur

AMD64 3700+@~3000 1,5v DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D 2*1024corsair

Permalänk

Jag har också bredbandsbolaget, och har haft samma problem de senaste dagarna. Jag har sämre ping än bekanta på 0.5 Mbit, medans jag själv har upp till 24 Mbit. De senaste dagarna har jag dock bara "fått" som högest 12 Mbit & som sagt mycket högre ping än kompisar med värdelösa uppkopplingar.

Bredbandsbolaget är ett skräpföretag som lovar mkt, utan att leverera ett skit.

Permalänk

Om du laggar när du har en listen uppe som inte använder internet så är det något med datorn, virus sök.

Ladda ner Ad-aware o sök igenom med det också, annars får du formatera om

Permalänk

Bredbandsbolaget

Jag är en av dem som upplevt samma sak av Bredbandsbolaget..
Orsaken till din dåliga ping är att BBB har sagt upp alla peeringavtal och skickar nu all trafik via Norge.

De värsta peekarna har dom nu skalat bort med hjälp av bättre kapacitet.. men faktum kvarstår, dom skickar trafik till Norge?

Mitt ping är nu 50 ms istället för 15.. som jag hade innan..
Håller på att leta efter en leverantör med en ordentlig backbone..?

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problems.....Pingar hur mycket som helst....jag fick 8 net kicks för typ 2 dagar sen.

WAN skitet slocknar bara o sen börjar blinka igen efter nån sec..

Jag har ringt de kanske 20 ggr o de säger bara samma sak....
Sen har de sagt att ifall de skickar tekniker o det är något fel hos mig så måste jag paya 1500kr.

Nån som har några tips på vad man borde göra ?

Tack i förhand

Permalänk
Medlem

Har har ju strul på sin listen server, då är det inte längre en fråga om uppkopplingen.

Har du kollat hur temperaturen är i datorn? Kika vad processorn ligger på (testa något som speedfan, länge sen jag använde ett program för att kika på tempen så någon kanske har ett bättre tips på mjukvara...).

Permalänk
Inaktiv

känner att mitt bredband också börjar bli väldigt ostabilt. man kanske ska ge upp bbb som isp eller?

Permalänk
Medlem

Borde man beställa telia eller ?

Hört att den e ganska stabil

Permalänk

Ni snackar goja.
Bredbandsbolaget är, enligt mig, urstabilt. Bra peering, får ut 20+ utav mina 24 mbit. Det lägger aldrig av.

Har ni problem med listen-server har ni ju också sjuka problem med porrsurfning

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?