ATI: vi kan göra spelfysik bättre än Nvidia och Ageia

Permalänk
Medlem

ATI: vi kan göra spelfysik bättre än Nvidia och Ageia

"ATI hävdar att deras senaste grafikkort har tillräckligt med kraft för både 3d- och fysikberäkningar. Allt som krävs är mjukvara som kan hantera tekniken.."

; http://idg.se/ArticlePages/200603/24/20060324111415_MD/200603...

Självklart ser jag hellre denna lösning är något pci kort från ageia som man måste uppgradera varje år för 3000kr

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

håller med

atinörd som man är ^__^ !

Visa signatur

sad panda

Permalänk
Medlem

Hävdar inte både nvidia och ati att dom är bättre än varandra hela tiden? Jag tvivlar på att dom skulle marknadsföra sina produkter på något annat sätt.

"Våra kort är asbra, men deras är faktiskt lite bättre, men du köper väl vårat ändå va?"

Visa signatur

http://latenightgamers.com/index.php
[MSI K8N NEO4 Ultra]-[x64 X-2 4600+]-[2x1024 PC3200]-[MSI 7800GTO 512MB]-[HIPER 580W]-[Western Digital Raptor 36GB 10k]-[Maxtor 250GB SATA]-[Maxtor 120GB SATA]-[Western Digital 250GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slak
Hävdar inte både nvidia och ati att dom är bättre än varandra hela tiden? Jag tvivlar på att dom skulle marknadsföra sina produkter på något annat sätt.

"Våra kort är asbra, men deras är faktiskt lite bättre, men du köper väl vårat ändå va?"

Det finns vissa som marknadsföring funkar väldigt bra på uppenbarligen.
Är ju bara att titta på Oblivions forum innan spelet var släppt. Så fort Pete yttrade sig om något någonstans så var det som om orden kom från gud själv och självklart var 100% sanning precis allting. Ingen av småungarna där inne som tänkte ett dugg på att dom kanske har ett litet egenintresse av att marknadsföra spelet

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Finns det några andra bevis på att deras är bättre? Har de några siffror på det eller liknande man kan gå efter?
För detta skulle jag enbart tro på om jag fick se några som helst bevisningar och inte bara Ati's ord, som jag för övrigt tar med en grävskopa salt.

Visa signatur

Min rigg: XFX 8800GTX, 2gig OCZ PC8500 SLi-rdy edition, Core 2 Duo E6600, Asus Extreme Striker. Systemdisk: 150gig Raptor X. Nätagg: Antec TruePower 850W quattro.

Permalänk
Medlem

Mer info finns på, http://www.vr-zone.com/?i=3408

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Tycker också att detta låter bättre än att det blir fler dyra kort som man behöver
uppgradera.

Permalänk
Medlem

Så ni köper hellre ett grafikort för tex. 3000kr plus ett inkluderat fysikchip som ökar priset med 2000kr än separata som ni kan uppgradera som ni vill? Ni fattar väl att den chipyta som går åt till fysik måste tas ifrån grafikdelen och därför ge mindre grafikprestanda eller helt enkelt öka chippets storlek och därför priset. Med det där tankesättet så är det nog igentligen ett tv-spel ni vill ha och inte en dator.

Era föräldrar har väl förhoppningsvis lärt er att ingenting är gratis här i livet, pengar växer inte på träd(bortsett från sedlar). ATI och Nvidia tänker inte ge er fysikchip gratis bara för att de är inbyggda i grafikortet.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk

Re: ATI: vi kan göra spelfysik bättre än Nvidia och Ageia

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
"ATI hävdar att deras senaste grafikkort har tillräckligt med kraft för både 3d- och fysikberäkningar. Allt som krävs är mjukvara som kan hantera tekniken.."

; http://idg.se/ArticlePages/200603/24/20060324111415_MD/200603...

Självklart ser jag hellre denna lösning är något pci kort från ageia som man måste uppgradera varje år för 3000kr

Senast jag uppgraderade mitt kort, innan jag köpte mig ett nytt för nån månad sen, var när Radeon 9800 pro kom. Och kortet duger fortfarande bra för de nya spelen och jag tror nog att det håller nått halv år till innan det kommer nåt spel som kortet saknar stöd för. Man behöver inte lägga 3000 kr varje år, det har att göra med hur mycket man värderar grafik. Besattheten att spela allt med snyggast grafik har gjort så att gkorts tillverkarna och spelutvecklarna "hjälper" varandra. T&L var från början en flopp men tack vare "hype" så är det idag det enda som gäller.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk

Re: ATI: vi kan göra spelfysik bättre än Nvidia och Ageia

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Allt som krävs är mjukvara som kan hantera tekniken..

Jodå, det finns viss mjukvara som är skrämmande inkompatibel med ATI-kort. Här senast var det någon Linux-mjukvara som fungerade under all kritik. Jag har namnet på tungan... det var något med "drivers" och fglrx var inblandat... just det, ATIs Linux-drivrutiner var det!

I själva verket; att köra Linux med ATI-kort är lite som att äta med pinnar; du vet att godsakerna finns där, men när du försöker få tag på dem så drivs du mot vansinnesgränsen ända tills du inser att det inte är värt det. Det snackas i och för sig om att några japaner fått det hela att fungera tillfredsställande men det låter inte helt trovärdigt, alla vet ju att japaner är galna om de nu inte helt och hållet är en myt förresten och när du desperat kollar in de alternativa lösningarna så inser du att en fork (förlåt ) är den enda lösningen...

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.