Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk

hdd chassie och linuc på mac

Hej!
Jag har en Mac hemma som jag nu vill installera linux på. Men jag vill ta ur min 250 gigare och slänga in den i mitt externa hdd chassi (så ja kan köpa en ny hdd och slänga in)och installera ubuntu linux på den. så hur gör man för att installera linux på ett extern USB hdd chassie??

//LiGhTeR

Visa signatur

VK

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att köra Linux på en Firewire-kabinett. Dels pågrund utav hastighet och dels pågrund utav att det är enklare att boota firewire än usb.

Firewire räknas som SCSI-disk medan USB är massa extrapill.

Vad är det för mac du har?

Permalänk

jag har en Powermac med dubbla G5 cpuer exakta modellen vet jag faktiskt inte
men hur ska man gå tillväga för att få ordning på externt chassie jag vill ha ut min 250gigare ur chassit så ja kan stänga chasit igen (har nu en från sata till Ide konverter på den hddn som gör att ja inte kan stänga chassit)

Visa signatur

VK

Permalänk
Medlem

Du köper en helt vanlig firewire-kabinett. Helst firewire-800 för maximal prestanda. Du har alltså en IDE-disk.
Då sätter du in ide-disken i kabinetten. Drar kabeln till firewireporten. Bootar datorn med linuxinstallen på och installerar till enheten som du ska köra till. Den kommer antagligen synas som en scsi-disk.

http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010072210
En sådan duger. Firewire400 är det.

Permalänk

men det är ett sånt kabinett jag har :S:S samma modell och allt :S:S men jag fick bara med en USB kabel :S:S kan man köpa ngn form av kabel som man kan koppla in lr ngt ?

Visa signatur

VK

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bestgirllover
men det är ett sånt kabinett jag har :S:S samma modell och allt :S:S men jag fick bara med en USB kabel :S:S kan man köpa ngn form av kabel som man kan koppla in lr ngt ?

NEJ, du kan INTE få in MSNs "Fjortisförvirrad"-smileys!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluefish
NEJ, du kan INTE få in MSNs "Fjortisförvirrad"-smileys!

Haha jag är la för van vid att leka fjortis

Men eftersom jag har ett hdd chassi för USB måste det väl att gå att få Macen att boota från det lr är ja tvungen att jobba ihjäl mig och på ngt sätt få hddn att köra på den interna IDE kanalen ?

Visa signatur

VK

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bestgirllover

Har du en firewire-anslutning på baksidan utav kabinetten?
Om du har det är det bara knalla ner till närmsta butik och se om det finns kabel som passar.

Permalänk
Medlem

Den modellen säljs antingen med bara USB eller med både USB och FireWire. Du har säkerligen modellen med bara USB. Kombomodellen är förklarligt nog en aning dyrare. Jag har inte just 3,5"-chassit, däremot har jag en av exakt samma modell för 2,5", och den har både USB och FireWire, och man får med kablar till både och. Fungerar problemfritt över FireWire, som vanligt fungerar det "ibland" när man kör USB.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

Kan säga det direkt att det är ganska mycket krångel att boota system direkt på USB. Både confningen i Linux och OpenFirmware kräver kunskap.

Via firewire slipper du OpenFirmwarekrångel.

Permalänk

Hmmm okej aja blir väl att på ngt sätt montera in ett hdd rack åt IDE kabeln och koppla in hddn på den interna IDE kanalen dåe :/:/ men tack för svaren

Visa signatur

VK