Permalänk
Avstängd

Funkar detta?

Jag har köpt ett antal neon rör..
Jag tänkte koppla dit en elkontakt på den..

en sån här..

Måste jag använda motstånd då?
Alltså löda dit motstånd eller finns det i bulkarna?
Bulkarna är dem där rektangulära lådorna som man koppla neonrören..

Skulle gärna behöva en slags bild på hur jag ska kunna få neonrören att funka med en elkontakt..

Visa signatur

Amd athlon 643200+ 2,0GHz @ Amd athlon 64 3500+ 2,2GHz , 4x 512mb, Gainward geforce 6600GT 128mb.

Permalänk

neon röret är på 12volt och elutaget 230volt så ett litet motstånd funkar nog inte så du får köpa en 230-->12volts omkopplare..
finns nog på biltema

Permalänk
Avstängd

Okey.. för jag ska ha neon rör i bokhyllan och datorn står en bra bit ifrån.. så jag ska specca på biltema..

Visa signatur

Amd athlon 643200+ 2,0GHz @ Amd athlon 64 3500+ 2,2GHz , 4x 512mb, Gainward geforce 6600GT 128mb.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-box_king
neon röret är på 12volt och elutaget 230volt så ett litet motstånd funkar nog inte så du får köpa en 230-->12volts omkopplare..
finns nog på biltema

Dom e inge billiga.. bajsdyrt om man får uttrycka sig så..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lowrider89
Dom e inge billiga.. bajsdyrt om man får uttrycka sig så..

om du jämför med vad ett tuggummi eller en spann skit kostar är det väl rätt dyrt, men annars är det inte så farligt.
den här skulle exempelvis funka:
32-7026 på www.clasohlson.se

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
om du jämför med vad ett tuggummi eller en spann skit kostar är det väl rätt dyrt, men annars är det inte så farligt.
den här skulle exempelvis funka:
32-7026 på www.clasohlson.se

Okey..
så då måste jag bygga en sak som jag löder fast ett jack till eliminators sladd och en sladd som passar till en bulk?
Saken är som ett stort kretskort med massor utav hål i sig.
som man kan löda dit saker.
visa en bild om ni vet vad jag menar..
Hmm tror att det ska gå, eller vad tror ni?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vänta lite nu, alla 'Neon rör' går inte på 12V.
Hur kan ni veta att hans gör det?

Menar du CCFL rör, t ex. från Sunbeam så brukar de gå på 12V, ja, men jag har haft CCFL rör som gått på 24V och 230V också!

Så det är inte alls säkert att hans går på 12V!

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd

ok..
dem vita ccfl rören..

Specifikationer:
• Tube jdiameterj 3.0mm
• jTube llength i300mm/100mm
• Inputj voltage of inverter i12v
• Output voltage of inverter 680v
• Current draw 5.0mA
• Brightness 28,000~30,000 icd/cm2
• Lifetime 30,000 ihours

Package Content
• CCFL
• Back switch with PCI jplate
• 12V inverter
• Big Velcroi tape for inverter
•i Small Velcro tape for tube end

dem röda ccfl rören..
Specifikationer:
• Tube diameter 3.0mm
• Tube length l300mm/100mm
• Input voltage of inverter 12v
• Output voltage of inverterj 680v
• Current draw 5.0mA
• Brightness 28,000~30,000 cd/cm2
• iLifetime 30,000 ihours

Package Content
• 1 jx CCFL

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En transformator är nog att föredra annars så måste du endå köpa/göra en likriktarbrygga.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpan89
En transformator är nog att föredra annars så måste du endå köpa/göra en likriktarbrygga.

En transformater ger växelspänning ut, således måste man ha en likriktarbrygga + glättning och eventuell stabilisering om man har en bara har en trafo.

Om man kör med en batterieliminator så får man likspänning ut vilket är det absolut bästa valet för trådskaparen. Nu vet jag inte exakt hur många ccfl-rör du ska ha, men de brukar dra nånstans runt 5-6w styck så på en batterieliminator som ger 12v 2A kan du kör med fyra stycken.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

eller så köper du vanliga färgade lysrör som är gjorda för 230V!

www.kjelloco.se

Permalänk
Avstängd

jag hade tänkt 6st vita och 6st röda..

Visa signatur

Permalänk

Borde det inte fungera att använda sig av en gammal (eller ny) mobiltelefon laddare eller dylikt, som ger 12v. Om du nu har nån gammal sådan som ligger å skräpar

Permalänk
Medlem

eller varför inte ta ett gammalt nätag till en dator ?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muhihihaha
Borde det inte fungera att använda sig av en gammal (eller ny) mobiltelefon laddare eller dylikt, som ger 12v. Om du nu har nån gammal sådan som ligger å skräpar

med tanke på att de flesta mobilladdare ger nånstans i närheten av 5v och sällan mer än 0,5-0,7A. I detta fallet krävs det totalt 6A och 12v för att det ska fungera.

Ett gammalt nätaggregat borde antagligen vara en ganska praktiskt och billig lösning eftersom det rör sig om en hel del ström.

Visa signatur

|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
med tanke på att de flesta mobilladdare ger nånstans i närheten av 5v och sällan mer än 0,5-0,7A. I detta fallet krävs det totalt 6A och 12v för att det ska fungera.

Ett gammalt nätaggregat borde antagligen vara en ganska praktiskt och billig lösning eftersom det rör sig om en hel del ström.

Det borde vara smartast tycker jag med, då har du alla molex och allt.

Permalänk
Avstängd

Okey.. men skulle det dra mycket ström då om jag skulle ta ett gammalt nätagg?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av runk3n
Okey.. men skulle det dra mycket ström då om jag skulle ta ett gammalt nätagg?

Det kommer att dra så mycket ström som lysrören kräver + lite förlusteffekter i nätaggregatet.

Om strömförsörjningen är otillräcklig så kommer de inte lysa och antagligen kommer strömförsörjningen att överbelastas vilket kan innebära att den går sönder och i värsta fall börjar brinna.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

okey..
för våran räkning brukar ligga på 2000:- på 3månader..
och jag har haft datorn på flera nätter utan att stänga av så räkningen kostade 6000:- på 3månader sist..
och vi bor i villa.
så jag tror att jag får skippa det.. :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror knappast att du höjer er elräkning med 4000kr bara för att du har på datorn några nätter. Men jag kan ha fel.

Sen kommer ju inte detta nätagg dra lika mycket som din dator. Skulle jag vara du skulle jag köra med ett nätagg eller möjligen nån batterieliminator.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem

ööh, va har du för pris på din el?

med dina priser skulle de kosta typ 35kr att ladda sin eltandborste.
något är fel.. hmmmmmm

Visa signatur

Dont be jealous that i've been chatting online with babes all day

Permalänk
Avstängd

men asså.. jag har haft datorn på hela nätterna.. lanat skit mycket.. har ett el element som är inställd på vilken temperatur det ska vara i rummet och jag har haft dörren öppet när jag ska tex: hämta verktyg, syrran inte vågar stå utan för och röka utan dörren måste vara öppen..

Visa signatur

Permalänk

Re: Funkar detta?

Citat:

Jag har köpt ett antal neon rör..
Jag tänkte koppla dit en elkontakt på den..

en sån här..
http://www.tidaholmsenergi.se/bilder/knappar/propp.gif

Måste jag använda motstånd då?
Alltså löda dit motstånd eller finns det i bulkarna?
Bulkarna är dem där rektangulära lådorna som man koppla neonrören..

Skulle gärna behöva en slags bild på hur jag ska kunna få neonrören att

funka med en elkontakt..

JUHO = gör icke så om du inte vill ha glas splitter i ögat!! MVH Laine

Visa signatur

hackarn_90

Permalänk

Om du kan tänka dig att utöka lite, till 19st rör så kan du väl seriekoppla dem och köra direkt i 230V.

Nu vet jag inte hur rören eller invertrarna ser ut men du kanske kan byta invertern på dem till en som tar in 230V.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Antonsson: Inverteraren vill ha likspänning, men i nätet är det växelspänning. Fungerar inte.

Använd batterieliminatorer eller ett gammalt PC-agg. Ett gammalt nätagg kommer knappast att dra mycket mer än att köra med batterieliminatorer. Effektförlusterna är en struntsak om man oroar sig för elräkningen.

Allra smartast vore ju om du hittade rör som du kan driva direkt från nätet.

Och varför så jäkla många CCFL?

Permalänk

Ahh bra tänkt Pwnas. CCFL verkar allmänt osmidigt för projektet.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

men asså.. jag har haft datorn på hela nätterna.. lanat skit mycket.. har ett el element som är inställd på vilken temperatur det ska vara i rummet och jag har haft dörren öppet när jag ska tex: hämta verktyg, syrran inte vågar stå utan för och röka utan dörren måste vara öppen..

Säg att datorn drar 200W idle, vilket är riktigt mycket. = 0,2kW
Kringutrustning drar 800W idle (element etc.) = 0,8kW

Totalt 1kW effekt förbrukas.

1kWh kostar 1 krona bestämmer vi.

24timmar på ett dyng * 1kW * 30 dagar * 3månader = 2160:-/3månader för dina saker. INRÄKNAT att elementet skulle gå på maxeffekt kontinuerligt i 3 månader, samt att datorn drar överdrivet mycket ström. Den egentliga siffran kanske ligger runt 1000:-/3månader.

Slutsats: Dina antaganden stämmer inte.
EDIT: Såg att tråden var skitgammal, men iallfall: Det som påverkar din kostnad är med största sannolikhet eran husuppvärmning. Den räkning du pratar om var för månader under vinterhalvåret, vilket också förklarar förhöjda elkostnader för uppvärmning.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux