Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
ja men den kom först till deras andra skiva, sista låten på skivan: ride the lightning!

hur e hp lovecraft e det skräckisar han skriver eller, jag läsen en del dean r koontz, är hp samma stil?

Ja, han skrev skräcknoveller och korta berättelser i 1900-talets början om onda makter (läs: uråldriga gudar) som försöker göra människor till dess slavar. Det pågår också ett kosmiskt krig ute i yttre rymden som vi människor inte har någon aning om, enligt berättelserna.

H.P. Lovecraft är fadern av moderna skräckisar, bl.a. Dean Koontz och Stephen King har haft honom som inspirationskälla, om jag inte minns helt fel.

Söker du på Google så finns vissa noveller upplagda på hemsidor, Dagonbytes-nånting, rekommenderar att du läser lite där innan du kanske bestämmer dig för att köpa en bok. Han skrev lite konstigt och det krävs att man är rätt bra på engelska om man vill förstå allt. Vet inte om det finns översatta Lovecraft-böcker.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Finns ju lite översatt till svenska.

Har till och haft kasettböcker där ernst hugo järegård läser diverse lovecraft... riktigt tufft!

Permalänk
Medlem

Call Of Cthulhu Spelets hemsida
Cthulhu The Movie - Filmen som är på väg
The HP Lovecraft Historical Society - Dessa har gjort en svart-vit "autentisk" Lovecraft film som heter.... "Call of Cthulhu"....

Have fun!

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da3daluz
Första låten på Metallicas S&M Skiva heter Call of Chtulu

(off topic): Som en hängiven metallica-fan så måste jag bara påpeka att det är den andra låten på skivan. Den första är ecstasy of gold. Sedan så stämmer det som någon påpekade om att det var den sista låten på ride the lightning-skivan

ON TOPIC: Detta spelet verkar faktiskt ganska intressant, om än ganska så buggigt. Kanske prövar det nån gång.

Permalänk
Medlem

Calle_kanon: Det stämmer bra, jag orkade bara inte tänka efter För övrigt så är den bättre med symfoniorkestern.

Permalänk

Vilken av hans böcke rär allra först liksom....?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murkelbarnet
Vilken av hans böcke rär allra först liksom....?

Svårt o säga... hans böcker gavs inte riktigt ut förrän på 40-talet, men han skrev de första novellerna i slutet på 10-talet har jag för mig typ 1918... osäker.... men om du gillar att läsa på Engelska kan jag rekommendera att göra det... Lovecraft har en totalt unikt berättar-stil som inte funkar lika bra i översatt form... Var noga med vilken översättning du får (typ; låna inte på biblioteken,de brukar ha kassa översättningar) ... finns en as-bra samlings-serie som heter "OMNIBUS" vol 1-3 på engelska där några av hans coolaste berättelser finns med...

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gus
HAR PC-VERSIONEN AV DETTA SPEL EN QUICKSAVE-FUNKTION ? ? ?

Nej, det har det inte. Använder sig av särskilda save-points utplacerade i världen.

Har en kanske dum fråga också:

När man har kommit in under kyrkan, där nere med alla kistor. Vad fan ska man göra där? Man kan inte gå tillbaka, kassaskåpet har man inte kombinationen till, den lilla plattan med det uppochned vända korset går inte att rubba. Vad ska man göra? Säkert nåt störtlöjligt men jag kan fan inte komma på det.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skirn
Ja, han skrev skräcknoveller och korta berättelser i 1900-talets början om onda makter (läs: uråldriga gudar) som försöker göra människor till dess slavar. Det pågår också ett kosmiskt krig ute i yttre rymden som vi människor inte har någon aning om, enligt berättelserna.

H.P. Lovecraft är fadern av moderna skräckisar, bl.a. Dean Koontz och Stephen King har haft honom som inspirationskälla, om jag inte minns helt fel.

Söker du på Google så finns vissa noveller upplagda på hemsidor, Dagonbytes-nånting, rekommenderar att du läser lite där innan du kanske bestämmer dig för att köpa en bok. Han skrev lite konstigt och det krävs att man är rätt bra på engelska om man vill förstå allt. Vet inte om det finns översatta Lovecraft-böcker.

hoppas dom INTE är översatta till svenska med tanke på att jag älskar att läsa böcker på engelska/amerikanska.
är inne på min sista amerkanska bok från usa som jag handlade där, skulle uppskatta tips på bok affärer i stlm där dom säljer böcker som inte är översatta! vet inte varför med det känns bättre att läsa på engelska än på svenska men efter ett par böcker var jag fast! ALDRIG mer svenska :). kanske för att det är författarnas modersmål så det blir mer rätt då!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormload
Nej, det har det inte. Använder sig av särskilda save-points utplacerade i världen.

Har en kanske dum fråga också:

När man har kommit in under kyrkan, där nere med alla kistor. Vad fan ska man göra där? Man kan inte gå tillbaka, kassaskåpet har man inte kombinationen till, den lilla plattan med det uppochned vända korset går inte att rubba. Vad ska man göra? Säkert nåt störtlöjligt men jag kan fan inte komma på det.

Finns en utmärkt guide på gamefaqs, men här så ska du lägga ut vykortet över stentavlan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simons
Finns en utmärkt guide på gamefaqs, men här så ska du lägga ut vykortet över stentavlan.

Aaa! Fy fan sjysst, visste att jag borde räknat ut det själv med hålen i vykortet... men ibland är det sent och hjärnan står stilla.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gus
hmm, har köpt detta spel nu, och har knappt börjat (spelat 50min) och det har redan börjat kännas som ett misstag, verkar vara ett riktigt kasst spel...

Nåja, det var ju inte sååå dyrt iaf.

Tycker nog du ska ge det en chans till. Har spelat ett par timmar nu totalt, och det är ganska spännande faktiskt. Lite risigt gjort i animationer och grafiken kanske inte är den grymmaste men det kan man leva med.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är ett riktigt grymt spel, sjukt bra känsla.

Permalänk

måste säga att spelet var över förväntan, härliga miljöer och jag tycker att spelskaparna lyckats förmedla känslan man får av böckerna.

*spoiler* vad fan ska man göra när Marsh sätter på transportbandet i rafinaderiet,har försökt hoppa till den biten av stängslet som är trasigt me det går åt helvete varje gång. hilfe!

Visa signatur

Först fräna grejen, SEN bryr vi oss...
Pölsa-my hero

Permalänk
Medlem

Du ska springa rakt tillbaka och hoppa över meatgrindern till platån.

Permalänk

Klart grymt spel, har spelat cirka 50 % nu och är helt såld på det. Rekommenderas!

Visa signatur

Cooler Master Cavalier 3|MSI K8N SLI-FI|AMD X2 4800+ |2x(SLI) XFX 7800 GTX|CorsairPC3200 DDR-DIMM 2056MB|Creative X-Fi XtremeMusic|ATX 550W|2xMaxtor DiamondMax 10 300GB |Philips 19" TFT

Permalänk
Medlem

Holler me om att spelet e ricktigt bra

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem

Spelet verkar klart intressant... Gillar man att läsa Lovecraft så kan man prova M.R. James också. Liknande stil i samma tidsepok. Rekommenderar Collected ghost stories.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra spel, ett av det bästa jag spelat på länge. Är trött på alla quakeliknande pangpang spel som man inte behöver tänka för att spela, tummen upp för detta spel.

Visa signatur

7800gt, opteron 165@3060mhz, 1gb elixir......Asrock 939 dual sata förstås :)

Permalänk

riktigt positivt överaskad, älskar att man int har nån HUD. men AI är ju så f*rbannat hopplös att det är skrämmande. man måste nästan spela på ett speciellt sättt för att det ska fungera Med AIn vilket är till nackdel för en fps:are som mig

graafiken ska vara ltie mossig, det ger ju den här härliga film-från-väldigt-länge-sen-tiden.

*Spoiler* är däremot hopplöst fast, har åkt lastbil, kommit till nån fiskfabrik, sett dom konstiga människorna och kommit upp på ett tak via ett fönster. det finns en save plats och en låst dörr under ett tak med lite tunnor.

Visa signatur

gigabyte p35 ds3 | e6750 | 8800gt | X-FI extreme gamer | 320GB seagate | p182| Corsair vx450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Love_is_a_.45
*Spoiler* är däremot hopplöst fast, har åkt lastbil, kommit till nån fiskfabrik, sett dom konstiga människorna och kommit upp på ett tak via ett fönster. det finns en save plats och en låst dörr under ett tak med lite tunnor.

Prova o gå ner en trappa o huka dig vid lådorna så förstår du nog ......om du tycker det är klurigt så har du inte sett nått än

Visa signatur

7800gt, opteron 165@3060mhz, 1gb elixir......Asrock 939 dual sata förstås :)

Permalänk
Medlem

Nej precis, har varit tvungen att läsa guide 3-4 gånger nu. Är i slutet av spelet och har nu fastnat rätt grovt.

Permalänk
Medlem

Är några timmar inne på spelet nu och känner mig tyvärr manad att ta fram stora sågen...
Råder starkt er som inte köpt detta spel att lägga pengarna på annat.

Varför?

* Upplägget - detta är ett spel som bygger på att man ska nöta och nöta vissa partier gång på gång, utan möjlighet att save:a själv (för att förlänga spelets längd får vi gissa) istället för att göra ett ORDENTLIGT SPEL SOM INTE BYGGER PÅ TRIAL AND ERROR-MOMENT.

* Sparsystemet - hade kunnat funka. MEN - inte i ett spel som bygger på att man SKA misslyckas med vissa saker första gången. Då leder det bara till frustrerande nötning.

* AI:n - fullständigt värdelöst oacceptabel för att vara ett spel släppt 2006. Känns inte som att det är på riktigt eller särskilt läskigt när fienderna inte är mycket smartare än de där glupska runda monsterna i Pacman.

* Grafik/ animationer - ingen viktigt punkt, men lite ögongodis hade kanske annars kunnat liva upp en tämligen dassig tillställning.

* Respawnande fiender - vad är det för idioter som implenterar det i spel fortfarande?? Borde totalförbjudas enligt lag och bestraffas med kastration.

* Avsaknaden av HUD - inget minus, men heller inget särkilt plus. Man måste aktivera inventory för att se hur mycket ammo man har... WOW... vilken spelrevolution... verkligen... genialiskt...... först när man spelat spelet själv och upplevt vilken tragisk tillställning det är så förstår man varför detta tjat om avsaknad av HUD varit ett så stort säljargument - helt enkelt därför att spelet inte har mycket annat att komma med!

* Skadesystemet - totalt ointressant gimmick som inte tillför ngt överhuvudtaget. Lägg mödan på att göra ett ordentligt spel istället, kanske?

*Sanity-systemet - en fin idé som är kul i 10 sekunder men sen mest visar sig vara ett störningsmoment. Inte i närheten av den stämningshöjare hundratals previews utlovat. Visst, småkul i början när huvudpersonen talar med sig själv, men snart blir man mest less när man drabbas av hjärtsviktande svindel av att stå på en liten pall. Och det är mest det som systemet går ut på. Skärpan fladdrar och gungar lite. Wow. Jag är mållös.

Som ni kanske märker så JA, jag är ganska gravt besviken på denna travesti till spel som kallas Call of Cthulhu. Det känns som ett hafsverk, men det kan ju knappast vara en valid förklaring för ett spel som utvecklats i typ 5-6 år. Så förmodligen är det bara gjort av hattar som är kassa på att göra spel.

Finns det ingenting bra då?
Jo, storyn i sig är lite spännande och enda anledningen att jag orkar hålla på. Vissa pusselmoment funkar helt okej. Och visst är det lite läskigt ibland. Men tionde gången man tvingas spela om ett parti för att spelet är onödigt svårt (med all säkerhet för att göra det "längre") så är det inte särskilt läskigt alls, utan fruktansvärt frustrerande och.... ja, riktigt tråkigt, faktiskt.

Rädsla för Cthulu och the Elder Gods i all ära - den sanna rädslan är att desperat springa runt och leta en möjlighet att save:a...

EDIT: läste just att utvecklarna fått bomma igen... så det finns rättvisa i världen trots allt

Permalänk
Medlem

Gus lär dig lira istället
Kör på normal och har aldrig dött förutom när man har ramlat ner på något ställe och det var inte direkt ofta. Själv tycker jag spelet har en härlig atmosfär.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Precis, och spelet är inget havsverk. Har varit under utveckling bra mycket längre än de flesta spelen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simons
Precis, och spelet är inget havsverk. Har varit under utveckling bra mycket längre än de flesta spelen.

Som sagt - "Det KÄNNS som ett hafsverk, men det kan ju knappast vara en valid förklaring för ett spel som utvecklats i typ 5-6 år. Så förmodligen är det bara gjort av hattar som är kassa på att göra spel."

Hattar som - efter vad jag hört? - mycket välförtjänt fått stänga ner nyligen. Till min stora glädje, förståss!

Skämt åsido, jag har svårt att tro att ni på allvar tycker att det här spelet är så bra, ett spel som försöker kompensera sitt misslyckande med fåniga gimmicks och frustrerande nötningspartier, och dessutom är ungefär lika snyggt som typ Kingpin från tja... 2000? (Grafiken är dock överkomlig och långt ifrån det största störningsmomentet, som tidigare nämnt).

Spelets FÖRSTA actionsekvens, flykten från hotellet, klarade ni den på första försöket också? Kul annars att ett spels FÖRSTA (!!!) actionsekvens i stort sett inte är designad att klara på första försöket.
Inlevelse? Nej, frustration...

Eller också har ni helt enkelt ganska låga krav vad gäller spel.

EDIT: blev dock positivt överraskad av SSSPPPOOOIIILLLEEERRR momentet där man flyr fängelset på ett lastbilsflak, och idiotkillen vid ratten kör fast, för att sedan komma loss några sekunder senare. Mycket spännande sekunder var det. Mer sånt.

Permalänk
Medlem

*Spoiler*

I slutet när hela stället rasar, hur ska man hinna ut. Verkar som om jag inte springer tillräckligt fort. Kommer fram till stället där man blev tillfångatagen men stenarna ramlar över mig direkt som om jag väntat för länge. Har nån klarat det partiet?

Löste det, om nån undrar så gäller det att springa så bra man kan, hoppa i uppförsbackar och ta innersvängen så ofta ni kan.

Permalänk
Medlem

Jäklar, det här liret är ju riktigt skrämmande! Att jag har bommat detta. Jag som har läst böckerna och allt rekommenderas

Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.

Permalänk
Medlem

Det här liret är fruktansvärt kasst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gus
Det här liret är fruktansvärt kasst

poängterat för 2inlägg sen :b

Visa signatur

sad panda