Permalänk
Medlem

Tjenar.

Har nu fått mitt paket en d4396 och har haft den i en vecka OCH peppar peppar ta i trä inga problem hittills....En fråga dock ang cpu fläkten som sitter på x2 4400 verkar helt sunkig, är det någon som bytt denna och mot vad isåfall. Cool n quiet är inte helt genom tänkt, Har någon en ide hur jag avinstall denna.har en idle på cpu´n som är 65 gr.......Skall fläkterna gå igång när som eller finns en nivå.Bios updat från 3,4 till 3,47 är det någon förbättring eller.
Många frågor men alla inom denna tråd har koll på läget och är lämpligast att fråga.
Mvh Tommy

Permalänk
Medlem

Denna ska vara enkel att montera & kyla hyffsat.

Thermaltake Blue Orb II CPU-Fläkt, Blått Ljus, 17dBA, Socket 775/754/939/94
www.komplett.se/k/ki.asp?sku=314208

Själv bytte jag till en AC freezer 64 pro innan jag bytte både moderkort & låda.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag fick ett telefonsamtal ifrån hp idag. Dem tipsade mig om den nya biosuppdateringen, men vad jag kan avläsa här i forumet verkar den inte verka till särskilld god nytta, tyvärr.

Dessvärre måste jag inväta resultat då min pc inte hänger sig regelbundet utan det kan varriera mellan att gå 2 veckor mellan hängningarna till flera hängningar per dag. Aja, den som lever får se. Jag har en d4155.se.

Visa signatur

[Macbook Pro - 2,2 GHz Intel Core 2 Duo - 2 GB minne - 120 GB hårddisk - NVIDIA GeForce 8600M GT-grafik med 128 MB SDRAM]

Permalänk
Medlem

Skruvis, något moderkort som du rekommenderar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tredora
Skruvis, något moderkort som du rekommenderar?

Vet egentligen inte, men jag vet att Asrock dualsata2 passar rakt av i lådan likaså gör MSI K8N SLI... ASUS A8N-SLI (som Stridis satt i sin d4296.se) passar inte kontakten till frontknappen & HDD/Power led rakt av utan stiften måste flyttas tror jag det var...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Jag byta ut mitt moderkort till ett ASUS A8N-E för ungefär två veckor sedan (surt att jag som konsument ska behöva göra detta) och sedan det bytet har burken funkat helt utan anmärkningar...

Detta var min första och sista HP produkt.. Ser det mer eller mindre som ett livskall att berätta för folk hur illa de sköter sina kort..

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk

Alla på mitt jobb kommer troligen få alla d4196:or utbytta, eventuellt mot Intelmaskiner, men inget är 100% klart ännu.....Håller tummarna

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante_ante
Alla på mitt jobb kommer troligen få alla d4196:or utbytta, eventuellt mot Intelmaskiner, men inget är 100% klart ännu.....Håller tummarna

Vart jobbar du?

Permalänk

Ett utav icas lager

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Är det inte ett nerköp att få en Pentium istället för 4196:an? Rykten säger att vi på mitt jobb också ska få burken utbytt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tompa666
Är det inte ett nerköp att få en Pentium istället för 4196:an? Rykten säger att vi på mitt jobb också ska få burken utbytt.

Dom lär nog skicka en likvärdig burk mot tidigare.. och Amd och Intel är väl bra på olika saker?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tompa666
Är det inte ett nerköp att få en Pentium istället för 4196:an? Rykten säger att vi på mitt jobb också ska få burken utbytt.

Vet inte, om man betänker att dom får en burk som är stabil istället & kanske ett 7900GT kort istället för 7800GTX kortet?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Dom lär kanske fixa nån Intel dual core propp kanske och så kan man ju hoppas på att dom stoppar i ett annat graffe

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Nu har jag prövat det nya BIOS versonen i en veckas tid nu, datorn har iof inte hängt sig men fläkten(arna) låter mer. Någon som också har problem med detta? Märker även att datorn går lite mer slött än innan.

Visa signatur

[Macbook Pro - 2,2 GHz Intel Core 2 Duo - 2 GB minne - 120 GB hårddisk - NVIDIA GeForce 8600M GT-grafik med 128 MB SDRAM]

Permalänk
Medlem

chassi/ström HP

Hej
kanske lite fel tråd men alla här har HP-burkar.
Är det någon som byttat sitt chassi till ett större än orginalchassin. Gäller garantin ändå?
Vill byta till mitt chiftech chassi som har bättre kylning/luft men hur gör jag med ström problemen med power led och dylikt.
Mvh Tommy

Permalänk

Re: chassi/ström HP

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TommyG72
Hej
kanske lite fel tråd men alla här har HP-burkar.
Är det någon som byttat sitt chassi till ett större än orginalchassin. Gäller garantin ändå?
Vill byta till mitt chiftech chassi som har bättre kylning/luft men hur gör jag med ström problemen med power led och dylikt.
Mvh Tommy

Jag bytte chassi först, angående power led m.m så kollade jag bara upp vart kablarna ledde i hp lådan å då visste jag hur dom skulle sitta på moderkortet sedan me den nya burken. Använde den svarta lilla plastbiten som satt i HP och bara flyttade om kablarna. Garantin ska gälla ändå om du byter snyggt

Kör bara !!!!!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Re: chassi/ström HP

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TommyG72

Vill byta till mitt chiftech chassi som har bättre kylning/luft men hur gör jag med ström problemen med power led och dylikt.
Mvh Tommy

Dom sitter såhär på moderkortet, är dock lite osäker på reset switchen.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

har själv en d4075 och har haft ungefär samma problem som er fast inte lika grova. Trodde att det berodde på något jag instalerat fram tills jag läste denna tråd. Så idag har jag ringde jag supporten, dom kände igen problemet med en gång och så att dom skulle byta mitt ljudkort (audigy 2) till ett Xfi. tack så mycket allihop för mitt xfi

Permalänk

Jag skall snart få min Pavilion d4496.se. Anser ni att jag bör förbreda mig med någonting i form av mjukvara tills dess? Tex program för att se temperatur eller annat?

Är det någon annan än jag som skall få denna modell? Vad tror/tycker ni förövrigt om systemet?

MVH Bon

Visa signatur

Den som spar han har

Permalänk
Medlem

nä, skit i de, kör så det rycker.

om nått brinner upp och det inte är ditt fel så får supporten snällt fixa det (antar att det är en hem-pc).
Däremot så är det samma sydbrygga som i min men om jag har förståt det rätt så skall problemen bara gälla när det är audigy 2 kort men om du vill testa stabiliteten så slå på bit-torrent och ett spel samtidigt.

Permalänk

Ok, tackar för svar. Jo om det bara gäller audigy 2 kort så borde ju inte problemet uppstå med mitt system.

Visa signatur

Den som spar han har

Permalänk

BonBonzon: Jag ska få i princip ett exakt likadant system som du, fast med 4400+ processor istället för din 4600+.

Det är ju bara att be till Gud och hoppas att den funkar bra.

Permalänk
Medlem

dom säjer att det bara skall gälla audigy men hp har ju haft förut.....
jag kan raportera tillbaka när jag får mitt xfi om det har blivit stabilt.

Permalänk
Medlem

Jag har 4196an och jag tog bort sunkmodemet och bytte audigy 2 kortet mot ett audigy 1 kort.. Den fungerar bra nu.. men kan ändå låsa sig nångång då och då.. men dock inte ofta..
Hoppas verkligen också på byte av burk Det skulle kännas något bättre eftersom det har gått mer än ett halvår nu.

Permalänk
Medlem

Men är det ngn som verkligen vet något som fungerar mot dessa hängningar...? läst denna intressanta tråd o det verkar komma saker som fungerar för vissa o inte för andra?! jag tycker HP ska rycka upp sig.. d4196:an verkar vara värst....

Permalänk
Hedersmedlem

ATI har problem med sitt chipset och det finns ingen lösning som "fixar" alla problem i dagsläget, bara olika saker man kan göra för att inte märka av dem, eller för att minska symptom. Detta gäller inte enbart för HP.

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är att det är sydbryggan SB400/450 som ställer till det, inte alla ATI´s chips.. deras nordbryggor fungerar det är därför många moderkorts tillverkare sätter dit ülis sydbryggor, men det är väl därför nvidia köpt upp üli för att klämma åt ATI?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

men är det mindre problem med en d4396 än en d4196. min mor sak kanske köpa en sån i hempcpaket, jag försöker få henne att betala mig så plockar ja ihop en bättre dator till samma pris... men då som sagt!! är det mindre hängningar på en d4396 än d4196? vad skiljer dom åt förutom kompnenterna?!

Permalänk

Så problemet med hängningar osv. försvinner inte alltså med säkerhet om man byter ut ljudkortet, Audigy 2, mot ett X-Fi ??

Skulle vilja att ni som gjort det bytet kommer med synpunkter snarast då jag kommer att vara i kontakt med HP på onsdag.

MjO, med det du senast skrev:
"ATI har problem med sitt chipset och det finns ingen lösning som "fixar" alla problem i dagsläget, bara olika saker man kan göra för att inte märka av dem, eller för att minska symptom. Detta gäller inte enbart för HP."

hade du min ovanstående fråga i åtankte även då?

Visa signatur

HP m9180 | AMD Phenom X4 9500 | 3GB RAM | 128GB SSD, 1.32TB HD | GeForce 8800 GT 512MB RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av proCep
men är det mindre problem med en d4396 än en d4196. min mor sak kanske köpa en sån i hempcpaket, jag försöker få henne att betala mig så plockar ja ihop en bättre dator till samma pris... men då som sagt!! är det mindre hängningar på en d4396 än d4196? vad skiljer dom åt förutom kompnenterna?!

Jag har en d4396.se och den funkar bra iaf. Men har bara haft den hemma 1v. Inget som hängt sig ännu iaf, spelat online spel osv också utan probs på den.