Permalänk
Medlem

Koppla jorden på nollan?

Kan man koppla jorden på nollan, fick det tipset av någon. Sökte på internet och hittade samma info.
Men om det går lika bra att koppla jorden på nollan, varför har man då den grön-gula jordkabeln med. Något med jordfelsbrytare att göra?:confused:

Om detta går bra kommer jag att koppla chassit och elektronikjorden till nollan på mitt projektbygge....

Men det projekt som jag håller på med sitter den en omvandlare ac-dc 220v-12v, sedan till ett nano psu. kan man fortfarande använda nollan på omvandlaren som jord då?:o

Alltså på 12v DC efter en omvandlare, koppla jorden till nollan...

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk

öö? plus o minus är samma som fas och nolla sen skyddsjordningen är om fasen tar en annan väg ( plus) så ska den gå igenom den gröngula sladden skyddsjorden för att rädda liv om utsatdel blir spänningsatt

du ska inte blanda likspänning med växelspänning.. för då kan de bli andra bullar..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

någon skillnad???

AC

"Nollan och jord är hopkopplad i centralen"
från
länk

Jord och nolla är elektriskt ihopkopplade om de inte är separerade efter en central jordfelsbrytare.
från
länk

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]

Permalänk
Medlem

Ja det stämmer att nolla och jord är hopkopplade i proppskåpet. Den korrekta benämningen på nollan (blå) borde därför vara jord och den grön/gula bör kallas skyddsjord. Anledningen till att två jordledningar används är för att man inte kan lite på att nollan = jord efter proppskåpet. I en seriekoppling är nollan strömförande och lika farlig som fasen! Om du tänker på hur en stickkontakt ser ut förstår du att du inte kan veta (i datoränden) vilken ledare som är nolla och fas Om jordfelsbrytare finns bryter den om nolla och jord kopplas samman av misstag.

Alltså – du ska INTE använda nollan som skyddsjord då det kan vara livsfarligt (och olagligt).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melker
Alltså – du ska INTE använda nollan som skyddsjord då det kan vara livsfarligt (och olagligt).

Då skiter jag i det
Det var bara det att jag fick detta tippset
"Normalt systemjordar man minus "
på ett annat forum, som tyckte att jag inte skulle/behövde använda ett eget stift till jorden.
Vilket jag tyckte lät konstigt, då jag fått för mig att jorden gick till "backen" och när nollan var i kontakt (typ en lampa/motor) med fasen så var den också strömförande.
Detta resulterar i att jag får göra som jag tänkt från början.

Visserligen pratar jag om 12v DC och INTE nätspännig

Visa signatur

Min hemsida med galleri

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobb100
Då skiter jag i det
Det var bara det att jag fick detta tippset
"Normalt systemjordar man minus "
på ett annat forum, som tyckte att jag inte skulle/behövde använda ett eget stift till jorden.
Vilket jag tyckte lät konstigt, då jag fått för mig att jorden gick till "backen" och när nollan var i kontakt (typ en lampa/motor) med fasen så var den också strömförande.
Detta resulterar i att jag får göra som jag tänkt från början.

Visserligen pratar jag om 12v DC och INTE nätspännig

Försök då hålla isär begreppen. Det du beskriver ovan är riktigt när det gäller nätspänning. Uttrycken 'fas ' och 'nolla' är inom nät/AC och används absolut INTE i likspännings(DC) sammanhang. Där heter det 'plus' och 'minus'. Den senare brukar också kallas jord i meningen gemensam nollnivå/punkt. Minus ut från omvandlaren går till minus på PSU som i 9999 fall av 10000 går till chassit som i sin tur är anslutet till nätets skyddsjord om apparatens inkommande växelspänning är jordad. Nu tror jag ju inte att din 220/12V-omvandlare är jordansluten, de brukar ju ha en vanlig flat 2-polig eurokontakt, så hela problematiken försviner i en grön puff av sunt fönuft. Man kan dock mycket väl ha AC-jord och DC-minus i samma punkt. Det är faktiskt ofta en förutsättning för att få fungerande kretsar.
Repeterar dock tidigare råd:Nolla och jord FÅR INTE kopplas samman. Men det är ju inga problem så länge du inte pelar inuti omvandlaren (220/12 menar jag).

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

kopplar du ihop nolla och jord när du arbetar med växelspänning och lågström (230-400v~) så kan jag lova att jordfelen slår ifrån direkt ioch med att du får en spänning i jorden

precis samma sak här

Visa signatur

Jag tar väl en kaka, jag tar kanske två
gamertag: http://card.mygamercard.net/SV/aj203.jpg

Permalänk
Medlem

Kalla mig gärna n00b men jag brukar aldrig behöva tänka på sådant, jag kopplar bara in sladdarna till och i datorn och sedan gör elektrikern resten allt externt.
Men nu eftersom jag kommer att bygga en dator med custom chassi så var jag tvungen att veta. Det är pinsamt, man har ju gått ett visst antal poäng elektrokurs-någonting på MdH:o

Sista dumma frågan... räcker det med att köra chassijorden mm till DC-minus, efersom jag inte har någon AC jord till chassit tackvare externa omvandlare mm.

Tack för alla svaren, men sorry för de ihopmixade begreppen..

Visa signatur

Min hemsida med galleri

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobb100

Sista dumma frågan... räcker det med att köra chassijorden mm till DC-minus, efersom jag inte har någon AC jord till chassit tackvare externa omvandlare mm.

Som jag sa i mitt förra inlägg: Minus ut från omvandlaren går till minus på PSU som i 9999 fall av 10000 går till chassit som i sin tur är anslutet till nätets skyddsjord om apparatens inkommande växelspänning är jordad.

kort sagt: DC-minus=Chassi-jord.

Lycka till med bygget, glöm inte att visa upp det här på Swec sen.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melker
Ja det stämmer att nolla och jord är hopkopplade i proppskåpet. Den korrekta benämningen på nollan (blå) borde därför vara jord och den grön/gula bör kallas skyddsjord. Anledningen till att två jordledningar används är för att man inte kan lite på att nollan = jord efter proppskåpet. I en seriekoppling är nollan strömförande och lika farlig som fasen! Om du tänker på hur en stickkontakt ser ut förstår du att du inte kan veta (i datoränden) vilken ledare som är nolla och fas Om jordfelsbrytare finns bryter den om nolla och jord kopplas samman av misstag.

nollan och jorden är inte alltid i hop kopplade i centralen det beror helt på om man har ett 4 ledar system eller ett 5 ledar system i centralen och om du har en jordfels brytare så kan du inte koppla i hop jord och nolla för då slår jord felsbrytaren ifrån.