Permalänk

Få tag på airbrush?

Tänkte prova på nått nytt så min fråga är...

Vet nån vart man får tag i en airbrush och vad dom ligger i för prisklass.
Skicka gärna länk..

Tack på förhand
mvh/Daniel

Permalänk
Medlem

Efter en sökning här på forumet hittade jag till http://www.everodrc.se/

Dom verkar ha ett schysst sortiment, kolla under "Färg" och sedan Färgsprutor i menyn.

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Hedersmedlem

Troligen billigaste alternativet om man bara vill testa:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=84857

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

sök på "färgspruta" på clas ohlson... eller tex 30-3224 (379:-)

köpte den å en kompressor för nån vecka sen.. har inte hunnit testa vad den går för än, men om intresset finns så är verkar den va en ok första airbrush iaf. ska man ha en ordentlig så får man nog räkna med å lägga på minst en tusenlapp.

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekomendera sprutan från biltema, fy fan vilket sunk. SPrutbredden är värdelös, och den klarar knappt färg som är tjockare än vattenfärg Skit rent ut sagt, om du köper den kommer du nog att bli avskräckt från airbrush. Tyvär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da3daluz
Skulle inte rekomendera sprutan från biltema, fy fan vilket sunk. SPrutbredden är värdelös, och den klarar knappt färg som är tjockare än vattenfärg Skit rent ut sagt, om du köper den kommer du nog att bli avskräckt från airbrush. Tyvär.

går det inte blanda ut färgen med lacknafta då? (stavning?)

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eviljuice
sök på "färgspruta" på clas ohlson... eller tex 30-3224 (379:-)

köpte den å en kompressor för nån vecka sen.. har inte hunnit testa vad den går för än, men om intresset finns så är verkar den va en ok första airbrush iaf. ska man ha en ordentlig så får man nog räkna med å lägga på minst en tusenlapp.

vad är de för en kompressor du köpt?

Permalänk

jag köpte 30-9269 (695:-) ... men den har ingen lufttank så motorn går hela tiden.. å det låter en hel del.
skulle nog ha tagit 30-8870 istället.. kostar 300 mer, men det kan det nog va värt.

kan va bra å ha en tryckregulator oxå.. jag köpte 30-3165 (169:-)

Permalänk
Medlem

Har oxå funderat lite på detta... vore väldigt nice om typ GoTaLL eller ngn kunde lägga upp en liten airbrush-guide/faq/skola... jag kan personligen ingenting om att airbrusha, men det verkar va jävligt kul! Speciellt om man kan lyckas få ett bra slutresultat

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exsmex
Har oxå funderat lite på detta... vore väldigt nice om typ GoTaLL eller ngn kunde lägga upp en liten airbrush-guide/faq/skola... jag kan personligen ingenting om att airbrusha, men det verkar va jävligt kul! Speciellt om man kan lyckas få ett bra slutresultat

håller med om de där med faqen.. skulle vart bra som fan..

Permalänk

Ok. man tackar så hjärtligt för alla svar.. ja fick veta vad ja behövde..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miedO
går det inte blanda ut färgen med lacknafta då? (stavning?)

Jo det är klart att det går, men själva färgsprutan är värdelös om du vill lyckas måla något halv snyggt iaf. Det går inte att göra detaljer, för sprutbredden är aldeles för stor, även på minsta inställningen.

Permalänk
Proffsmoddare

Själv har man då en Paasche, har dock aldrig använt den bara för att jag inte vet var man köper färgen...

EDIT: ...men då har jag iofs inte sökt efter det heller

http://www.mattonbutiken.se/1/101/Konst_Hobbymaterial/Farg_Ai...

Där finns även olika sprutor.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk

Ja nu har jag kollat runt lite men eftersom det är svårt att veta vad som är bra och inte så tänkte jag nu be er som vet nånting om sprutan att sätta ett någolunda betyg på den för jag vill att den ska gå att göra detaljarbete med men den får inte va allt för dyr.. (inte ett öre över 500kr)

Sleepstreamer: om du inte använder din så kan ja köpa av dig den till et vettit pris

Permalänk

Ska du satsa seriöst på det kan jag rekomendera Badger 155 anthem , en bra allround-spruta som klarar fina detaljer och stora projekt.
men om du ska mest prova och se om det är nåt som kan passa så är faktiskt en spruta på jula inte så tokig ,
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=618090859&p...

225 spänn , den kan man komma en bit med..
Viktigast är att hålla sin airbrush ren (uber-ren ) och vara försiktig med den , minsta defekt på nålen så blir det skit av den .( går att fixa i vissa fall).
Typ jula å biltema grejerna kan man ju inte köpa reservdelar till heller då såklart..
En bra airbrush kostar i sverige från 1000 å uppåt , badger är mer prisvärda än iawata.

Och fina detaljer har inte så mycket med sprutan att göra , det är den som håller iden som fixar det , man anpassar färgens tjockhet , lufttryck m.m när man gör detaljerna , krävs en del träning..
Har gjort endel motivlackering , kan ses i galleriet på www.painton.se

Mvh Peo

Visa signatur

www.painton.se
motivlackering

Permalänk

clasolson har.. köpte en igår

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snorbroms
Ska du satsa seriöst på det kan jag rekomendera Badger 155 anthem , en bra allround-spruta som klarar fina detaljer och stora projekt.
men om du ska mest prova och se om det är nåt som kan passa så är faktiskt en spruta på jula inte så tokig ,

Viktigast är att hålla sin airbrush ren (uber-ren ) och vara försiktig med den , minsta defekt på nålen så blir det skit av den .( går att fixa i vissa fall).
Typ jula å biltema grejerna kan man ju inte köpa reservdelar till heller då såklart..
En bra airbrush kostar i sverige från 1000 å uppåt , badger är mer prisvärda än iawata.

Och fina detaljer har inte så mycket med sprutan att göra , det är den som håller iden som fixar det , man anpassar färgens tjockhet , lufttryck m.m när man gör detaljerna , krävs en del träning..

Mvh Peo

Jävligt snygga grejjer.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk

Fan va nice gjort snorbroms.. men om ja då köper sprutan från jula så borde ja kunna göra detaljerade jobb då lr? någolunda iaf..

Permalänk
Citat:

Mvh Peo

riktigt schyssta grejer i galleriet!

har du nå tips på vart man kan köpa Badger (155 anthem)!?
å vad brukar du köra för färger?

Permalänk
Medlem

hur blir kvalitén på färgen.. sitter den bra?

Permalänk

För er som bor i Skåne kan jag rekommendera att ta en tur till Skånehobby.

En annan bra sida där jag själv köper ifrån är Obeeliks

Man kanske skall ta och skriva en liten airbrush guide, förutsatt att detta är tillräckligt efterfrågat för att jag skall ta mig tiden.

Visa signatur

Beauty is in the eye of the beholder.
DI, din portal till musik.
Mitt galleri

Permalänk

Det borde ju va lika populärt som gravering snart tycker man.. så ja e då intresserad av en faq..
men jag ställer återigen frågan.. om någon utav julas två sprutor är något att ha?

Permalänk

Visst, det är en billig peng att investera i om du bara vill testa på. Men om du fortsätter så kommer den inte vara mycket tills hands. Främst på att du bara kan reglera färgmängden, och inte luftrycket. Eller ja, du kan ju reglera lufttrycket genom att ändra det på kompressorn.

Vill du gå seriöst direkt så rekommenderar jag Harder&Steenbeck

Kan hända att jag sätter mig och börjar pyssla på någon airbrush guide ni i veckan. Förutsatt att jag inte har alltför mycket att göra i skolan.

Visa signatur

Mitt galleri

Permalänk

"Fan va nice gjort snorbroms.. men om ja då köper sprutan från jula så borde ja kunna göra detaljerade jobb då lr? någolunda iaf.."
- Japp efter träning så kan man göra streck som är tunna som hårstrån med den sprutan , eller iallafall nära.. , fast man ska veta att det blir inte lika bra som en kvalitets-spruta... tycker den är bra att börja med då det är så lite pengar....mycket bättre än clahsolsson-modellen.

"har du nå tips på vart man kan köpa Badger (155 anthem)!?
å vad brukar du köra för färger?"

- Snacka med Stig på custompaint.se han brukar kunna fixa det mesta , men airbrushar är dyrt i sverige , har ni en resa till USA så passa på å handla där , kostar halva priset ungefär..
Använder mycket Auto Air - färger , dom är bra , och sen använder man mycket vanlig lacker också (typ billack) som man förtunnar. (är ju giftigt så du måste ha utsug å mask å grejer ) auto air är giftfri.
Fast man måste alltid klarlacka över motivet annars blir det inte stryktåligt.

Harder&Steenbeck är helt okej , jag gillar dom inte riktigt men det är mest en vanesak , och om du gör stora motiv över en hel hoj eller huv så får du fylla på färg tråkigt ofta om du har en liten färgkopp...
Har provat det med..

Visa signatur

www.painton.se
motivlackering

Permalänk
Citat:

Harder&Steenbeck är helt okej , jag gillar dom inte riktigt men det är mest en vanesak , och om du gör stora motiv över en hel hoj eller huv så får du fylla på färg tråkigt ofta om du har en liten färgkopp...
Har provat det med..

Jodå, men håller mest på med mindre arbeten, modeller osv, så det är därför jag fördrar den Väldigt behändlig att hantera.

Visa signatur

Mitt galleri

Permalänk

jaja.. d verkar som om jula-sprutan får duga.. den dyrare då lr? ingen stor prisskillnad iofs men är dom lika bra så kan man ju köpa den billigare..

Permalänk
Medlem

Hur funkar dom sprutorna? Kopplar man dom till en kompressor?

Permalänk

Luften drar med färgen ut, som sedan hinner torka i luften innan partiklarna träffar ytan.

VÄLDIGT simpelt förklarat

Edit: Ja, kompressor
Man kan även använda tryckluftsburkar och bildäck. Men detta är inte att rekommendera.

Visa signatur

Mitt galleri

Permalänk

Men hur pass mkt tål en spruta ungefär? (lufttryck) vår kompressor pumpar 7kg och det är lite mkt förmodar jag.. är man tvungen att köpa en minikompressor eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lowrider89
Men hur pass mkt tål en spruta ungefär? (lufttryck) vår kompressor pumpar 7kg och det är lite mkt förmodar jag.. är man tvungen att köpa en minikompressor eller?

jag antar att eran kompressor har en regulator *stavning* som du kan ställa in arbetstrycket på men jag vet inte hur exakt det blir...

sen så får du ju ha lite andra kopplingar också