Högljudd reserator, funderingar på ombyggnad.

Permalänk

Högljudd reserator, funderingar på ombyggnad.

Har haft mitt system i sign igång ett par veckor med en Zalman Reserator 1Plus som kylning.

Nu har det dock visat sig att pumpen ger ifrån sig ett konstig skramlande/rasslande ljud vilket är väldigt irriterande.
Detta ljud överröstar allt i min dator (Chassifläktarna, hårddiskarna och nätaggregatet)

Då är min tanke, eftersom ändå pumpen är så pass svag så tänkte jag byta till en "stand-alone" pump, köpa till en extra radiator och sedan återanvända de kylblock jag redan har, och använda själva reseratorn som en extern tank.

Har någon förslag på pump samt radiator som jag kan använda mig utav?
Och eventuellt hur jag ska arrangera upp allting (Har ett Antec P160W chassi, med ca 5cm ledigt utrymme ovanför nätaggregatet om det skulle vara en alternativ plats att placera en radiator på?)

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

AMD64 3500+ @ 2.61GHz | Point of view 6800GS 256MB PCI-e @ 495/1200 | Asus A8N-SLI Deluxe | Zalman Reserator 1Plus | ADDA 120mm | Antec P160W | Tagan 480W Easyconn. | Samsung Syncmaster 930BF | Razer Diamondback PE | Logitech UltraX flat
3DMark 00: 23069 | 3DMark 01: 25250 | 3DMark 03: 13251 | 3DMark 05: 5923 | 3DMark 06: 2659

Permalänk
Medlem

Det är tydligen ett vanligt problem med Zalman Reserator-kit:en
http://www.zalmanforums.com/showthread.php?t=48&page=1&pp=10

Tydligen så är inte standardpumpen (eheim compact 300) gjord för att gå 24/7 (messå efter en längre stunds körning så blir det nått glapp i impellern så att den studsar omkring innuti pumpen vilket skapar en massa oljud vilket folk brukar beskriva som att det låter som en hårddisk som jobbar för fulla muggar.

Peppar, peppar... har haft min Reserator 1 Plus i två månader nu och den har gått 24/7 utan några som helst oljud. Men det är nog bara en tidsfråga innan även jag sitter i samma sitts

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk

Jobbigt värre, aja efter att ha läst inläggen på det där forumet så har man ju fått allting bekräftat åtminstone =/

Ska ju tydligen gå att byta ut pumpen mot en större av samma märke, och sätta inuti reseratorn, men jag tror jag spinner vidare på min plan att köra en stand-alone pump, samt eventuellt en extra radiator.

Så frågan kvarstår, kan någon rekommendera pump och radiator?
Och i vilken serie är lämpligast att placera samtliga komponenter? Om det med fördel går att placera pumpen inne i chassit så föredras det

Visa signatur

AMD64 3500+ @ 2.61GHz | Point of view 6800GS 256MB PCI-e @ 495/1200 | Asus A8N-SLI Deluxe | Zalman Reserator 1Plus | ADDA 120mm | Antec P160W | Tagan 480W Easyconn. | Samsung Syncmaster 930BF | Razer Diamondback PE | Logitech UltraX flat
3DMark 00: 23069 | 3DMark 01: 25250 | 3DMark 03: 13251 | 3DMark 05: 5923 | 3DMark 06: 2659

Permalänk
Medlem

Enligt forumet så ska ju Hydor Seltz L20 med 3/8"-fästen passa. Fast varken Gtek, Overclockers.se eller kylning.com tycks sälja dessa och Hydor Seltz L20-II har ju fel slangfästen (1/2").

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk

Hehe.. Har haft min Reserator 1 i över 1 år utan problem. Har nästintill gått 24\7

Mvh

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThunderHawk82
Hehe.. Har haft min Reserator 1 i över 1 år utan problem. Har nästintill gått 24\7

Mvh

Känns skönt att höra någonting positivt för en gångs skull. Var helt grå i ansiktet efter att ha läst igenom alla kommentarerna på Zalman-forum:et

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThunderHawk82
Hehe.. Har haft min Reserator 1 i över 1 år utan problem. Har nästintill gått 24\7

Mvh

Dito. Otroligt nöjd. Tyst och kyler otroligt bra (hade en annan vattenkylning tidigare, men den pumpen fick nästan grannarna att banka i väggen )

Kanske tillverkningsskillnader för pumpen mellan gamla "ettan" och nya plusvarianten?

Permalänk
Medlem

Samma här, haft den 1 år+ och kört 24/7. Inga problem - tyst som i graven.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Epor
Dito. Otroligt nöjd. Tyst och kyler otroligt bra (hade en annan vattenkylning tidigare, men den pumpen fick nästan grannarna att banka i väggen )

Kanske tillverkningsskillnader för pumpen mellan gamla "ettan" och nya plusvarianten?

Det där fick jag snabbt äta upp. Ungefär en vecka efteråt vart det strömavbrott, när jag några timmar senare startade upp den hördes "hårddisktuggandet" Därefter har ljudnivån gått i vågor från dag till dag, men aldrig så tyst som innan strömavbrottet. "Någon gång" ska jag tömma den se om det går att göra något åt den eller om jag ska investera i en ny pump.

Permalänk
Medlem

blir en jäkla dyr vattentank då.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Min Reserator 1 (den första blåa) började helt plötsligt låta, lite som ni beskriver.

jag gjorde helt enkelt så att jag bara stängde av den och satte på den hastigt, bara av och på, sen försvann ljudet. Har kört den 24/7 i 1,5månad nu

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Har haft min reserator, orginal, i snart 2 år och kört den om inte 24/7 så iallafall 18/7 :P. Funkar finfint, inge oljud eller någoting.

Angående att skaffa extra radiator så har jag redan startat en sådan tråd: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=55628... där jag även fick reda på att vinsten i kylning är mycket låg. Tycker att det bästa du kan göra är att köpa den större varianten av pumpen och sätta in i reseratorn, på så sätt får du så tyst system som möjligt. Om in så kan du ju alltid köra på en extern pump men skippa hursomhellst radiatorn.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Enligt forumet så ska ju Hydor Seltz L20 med 3/8"-fästen passa. Fast varken Gtek, Overclockers.se eller kylning.com tycks sälja dessa och Hydor Seltz L20-II har ju fel slangfästen (1/2").

Man kan ju bara byta nipplarna!?

Permalänk
Medlem

Jag har planerat att om pumpen i min Reserator pajar, så skaffar jag en extern pump och den externa pumpen ljudisolerar jag i en låda och gömmer.
Fast jag har inte tänkt så mycke på det

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800