Permalänk
Medlem

Min Zalman Reserator rostar sönder

Min zalman reserator har börjat levaom mer å mer sen jag köpte den, så jag bestämde mig för att öppna upp den idag (fastän jag eg hadde viktigare saker som jag borde gjort istället :-). efter att jag hadde tömt ut allt vatten så upptäkte jag att det fanns massor med vad det såg ut som sand i vattnet, märkligt. så jag hämtade den stora rörtången och tog isäer reservatorn, men jag blev lite paff då jag såg att dom använt vanliga skruvar (inte rostfria) för att fästa pumpen i botten plattan, skruvarna var riktigt rost angripna, och den lilla plattan där det står instämplat zalman hadde helt vittrats sönder i skruvhålena.. !?!, erh, att det är destilerat vatten hälper vällan inte mot rost?,
förövrigt så lyckades jag inte få tyst på pumpen, den måste nog bytas ut, nån som vet var man kan hitta en likvärdig som passar reservatorn?

Visa signatur

^fX

Permalänk

Körde du bara dest vatten, eller hade du t ex glykol i vattnet. För det låter mer som att du har fått korrelation mellan aluminium och koppar.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Nop, enbart Destilerat vatten, här är en bild på skruvarna,

Visa signatur

^fX

Permalänk
Medlem

hmm. Det är RMA som gäller. Skicka även foto till zalman och fråga snällt hur de tänkt att kompensera dig. Detta förefaller mycket allvarligt

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Avstängd

De finns liksom en stor risk för korrision om man inte använder korrisionskydds vätska blandat i vattnet!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Det står i anvisningarna till Reseratorn (iaf den första versionen som jag har att de rekommenderar destillerat vatten MEN att man kan köra på kranvatten om man vill har jag för mig.

Detta låter ju inte bra alls, hoppas det inte händer mig!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det där är _INTE_ rost. Man ser ju korision på skruvhuvudenna!!! Har du koppar block? Anatar att du har det. ÄR det dom blocken som fäljer med reseratorn?

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dafox
Nop, enbart Destilerat vatten, här är en bild på skruvarna, http://www.fiber.nu/tmp/P1010032.jpg

Japp det där är helt klart korrosion. Detta pågrund av att du har koppar nånstans i systemet, troligen cpu blocket.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

som block har jag använt mig av Zalman ZM-WB2 Gold, samt ZM-GWB1. Det är dom som följer med reseratorn som standard., kanske är fuskat med guld blandning i blocket?, visst var det zalmans silver pasta som visade sig inte innehålla silver?

Visa signatur

^fX

Permalänk
Medlem

Om det endast är medföljande block du har använt är det ju tänkt att det skall fungera ihop. Du kan nu med rent mjöl i påsen kräva RMA på din reserator. Något är fel, korision skall inte uppenbara sig på en sådan här produkt.
*edit* Hur gammal är den?

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Medlem

fy fasen va dåligt! skicka in på RMA och jag skulle begära ngt annat istället.. i min reserator så torkade packningarna i snabbkopplingarna ut så att de droppade rätt friskt om det inte var en slang inkopplad! på en natt kunde de komma 1/2 liter nästan.. lagom skoj att vakna o sätta ner fötterna på ett vått golv.

Visa signatur

:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exstaz
Det där är _INTE_ rost. Man ser ju korision på skruvhuvudenna!!! Har du koppar block? Anatar att du har det. ÄR det dom blocken som fäljer med reseratorn?

Rost är ju en sorts korrosion... Hur som helst har du fått kopparoxid på skruvarna. Hur detta kan komma sig är dock underligt eftersom koppar är ädlare än aluminium (som resten av vattenblocket är gjort av). Hade det inte varit så hade kopparjoner kunnat lösas ut i vattnet vid fysisk kontakt med aluminium. Men då kopparen är guldpläterad och aluminiumen eloxerad så är enda sättet som du kan ha fått kopparjoner i vattnet att de fanns i vattnet du hällde i reseratorn...

Visa signatur

Gå absolut inte in här -> http://piv.pivpiv.dk
Citera om du svarar på nån annans inlägg!
http://google.istheshit.net/images/qdnuljog.gif

Permalänk
Medlem

Det var imponerande mycket rost på de små skruvarna. Anmärkningsvärt att aluminiumen vittrat sönder så mycket. Zalman ZM-WB2 Gold är inte guldpläterad invändigt så där kan koppar och kopparjoner lösa sig i vattnet. Det på skurvarna är nog i huvudsak rost (FeO3) och det mjöklkvita på plattan är nog någon aluminiumoxid. Det svagt gröna vid skruvskallen kan antingen var någon koparoxid eller någon krom eller nickelförening (från skruven).
Destilerat/avjoniserat vatten är bara fritt från joner så länge inget löser sig i vattnet, vilket är ganska kort tid då man har metaller i direkt anslutning till vattnet. Dessa nu lösta atomer och joner har nu möjligheten att vidare reagera via oxidation/reduktion med andra metaller och syre i dierkt ansluting till systemet. Den stora boven i detta drama tro jag är den tämligen orena metallegeringen som skruven utgör, snarare än kopparblocket.
Men om du nu ändå är i fixartagen kan du kanske öppna det med och fota lite åt oss och se hur det ligger till med det.

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem

damn..:)

zalman brickan ser ju ut som nån mögelost inslagen i aluminiumfolie

Permalänk

damn, jag som funderade på att skicka iväg en beställning på zalman reserator 1 plus imorn, nu är jag inte lika säker

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem

FYI: Rostfritt och Alujumjum är inte så bra polare de heller eftersom rostrfritt stål (SIS 2302, 2333, 2343) ligger högre än alujumjum i spänningskedjan.
Men visst, jämför man alujumjum och koppar så är RF och alu bra mycket bättre "polare" än va alu och koppar är.

Om skruvarna är galvade så är det skruvarna som kommer att offra sig (korrodera galvaniskt) före alujumjumet, för i det här fallet så är det ganska självklart att det är galvanisk korrosion som det handlar om.

Permalänk
Medlem

Alujumjum = Aluminium?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Alujumjum = Aluminium?

Ja

Permalänk
Medlem

Moste man inte ha in korrisoins skyddet man får med från Zalman för att garantin skall gälla?

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem

Ledsen att jag väcker tråden, men när tittar ner i min numera högljudda reserator ser skruvarna och brickan inte vackra ut på ovansidan, snarare som bilden ovan. Kör med medföljande vattenblocket till CPUn och bilbatteri. Något korrisonsskydd följde inte med (gamla Reserator 1), så här i efterhand hade det inte varit dumt...

Permalänk
Medlem

Fan sitter här i frankrike och kan inte kolla min kära reserator. Har haft den i nästan 2 år med samma vatten och utan någon tillsatts, bara att hoppas på det bästa när man kommer hem då med andra ord.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.