Muskampen 2025: Segraren korad!

Nybörjar tips angående val av chassi typ?

Permalänk
Medlem

Nybörjar tips angående val av chassi typ?

Hej jag vill försöka mig på att bygga en egen simpel PC, men kommer ihåg att jag läst nånstans för 2 år sen typ att man inte ska välja ITX-chassin el. Barebones kanske dem kallas för. Dem dära bärbara kuberna ni vet.

Att såna kub chassin inte ger nån bra luft cirkulation vilket innebär mindre livslängd på datorkomponenterna.
Är detta sant el. är det bara tomma rykten?

Permalänk
Medlem

Ah, så länge du klarar att kyla dom så är det ingen fara.
Det är ju av naturliga skäl något svårare med så begränsat med utrymme, men absolut ingen omöjlighet. Får nog välja komponenter lite noggrannare bara.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Köp en billig men robust låda som tar dom flesta formformaten om du ska bygga din första låda.. alltid lättare då. Antec sonata kan vara ett bra tips.. följer även med nätagg till dom(i alla fall till antec sonata 1, vet inte hur det är med sonata 2)

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

Följ exmex råd, du blir tokig om du ska bygga i en liten kattsandslåda första gången

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exsmex
Köp en billig men robust låda som tar dom flesta formformaten om du ska bygga din första låda.. alltid lättare då. Antec sonata kan vara ett bra tips.. följer även med nätagg till dom(i alla fall till antec sonata 1, vet inte hur det är med sonata 2)

Min första låda var ett Sonata, passar utmärkt som utgångspunkt.
I Sonata 2 får man med ett 450 watts antec agg.

Permalänk
Medlem

Ett chieftec mesh funkar också väldigt bra som första låda, gott om djup vilket är bra när man monterar grejerna.

Visa signatur

Dator/HTPC: X2 4200+ - 2048MB Corsair VS - ASUS A8N32-SLi Deluxe - ATi Radeon HD2400XT - Audigy 2 Platinum Ex - Tagan 380W - 1,2TB HD - Lian Li PC-777 Limited Edition "snäckan"

Permalänk
Medlem

1.)
Jag funderar på att skaffa Arctic Cooling Miditower faktiskt från Webhallen:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=39527
Min polare har redan en Antec Sonata så jag ville inte vara en copycat.

Så har ni hört några bra dåliga rykten angående Arctic?

2.)
Funderar på prolle + Mobo, fungerar denna kombination?:
AMD Sempron 3000+ Socket 754 (64-Bit) (Box)
http://www.webhallen.com/prod.php?id=47848
Gigabyte Socket 754 - ATX NForce3 250 (GA-K8NS) - Raid
http://www.webhallen.com/prod.php?id=42046

3.)
Åh just det jag bläddrade igenom deras 3D grafik sektion. Så jag funderar på att skaffa ett billigt 128 Mb Grafik typ från Webhallens sortiment. Vad är det mest pålitligaste och billigaste anser ni för under 1000-lappen. Jag hade inte tänkt använda denna dator för BF2 el. nåt sånt detta bygge är mer tillägnat för päronen. Men jag ville att den skulle ha ett minimum för 3D spel iallafall.

Vilket kan jag samt bör jag köpa AGP, PCI, PCI-Express med avseende på det Mobo som jag blir tvungen att använda för AMD Sempron prollen?

Permalänk
Medlem

Om du kör med moderkortet där så är det AGP.
Eftersom det inte ska bli någon spel-rigg så kör på agp. Kommer funka utmärkt till dina/päronens behov.
När det väl blir tal om ny burk så är agp och s.754 borta för länge sen antagligen.

Visa signatur

En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!

Permalänk

köp 6200 agp geforce .. runt 800 kr hur stabilt som helst har det själv

Permalänk
Medlem

Angående det där chassiet du valt så ska det vara lite trångare/svårare att montera in delar i än i ett "vanligt" chassie.

Permalänk
Medlem

I'll risk it man så länge det inte är kattlåde svårt så tror jag att jag kommer fortsätta på min Arctic linje.
Angående prolle kylare som pajar. Innebär det att min AMD prolle även måste kasseras?
För jag har läst nånstans för 2-3 år sen om hur man ska göra för att installera gamlal AMD XP Barthon prollar. Då tror jag att det nämndes att när man väl tar bort en gammal prolle kylare då kan man inte sätta dit en ny i och med att det gamla silverpastat har gjort ytan skrovlig. Vilket leder till att en ny prolle fläkt inte har nån verkan på prollen.
Är detta sant el. falskt?

Permalänk
Medlem

Låter det realistiskt och trovärdigt i dina öron? Falskt, så det skriker om det.
Dagens AMd cpuer har också begåvats med IHS, förutom mobile cpuerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

IHS?
Jag har aldrig lekt med silverpasta tidigare men stelnar inte det efter första applicering och montering och skapar en hård ojämnhet på prolle ytan?

Permalänk
Medlem

IHS= integrated heat spreader, metallplattan på cpun helt enkelt.
Vet inte riktigt när Intel begåvade sina cpuer med det, men det var ju smart iaf, och AMD har äntligen hakat på när dom först släppte den första amd64 för många år sedan nu.

Nej, silverpasta försvinner enkelt med något lösnings medel. Jag anväder t-röd, finns bättre alternativ enligt vissa, som kemiskt ren bensin.
Jag har aldrig upplevt några problem med t-röd, möjligt att det lämnar lite rester kvar när det dunstar, i vilket fall som helst så får jag bra temps ändå. Så det är nog en smaksak.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En sak till. Min förra speldator jag beställde lät jag online butiken montera ihop allt åt mig, för det var fråga om så mycket pengar vid tillfället så jag ville inte riskera det med min otur när det gäller teknik. Vilket innebar att jag inte lärde mig ett dugg.

Så jag hade köpt ett sånt där vatten/blixt flimrande lysdiodrör. För jag tyckte det såg så coolt ut på bild. Men sen efter nån vecka då tröttna man på allt ljus, dessutom jag är tvungen att ställa burken på fel sida om sittplatsen, så fönster sidan ligger mot en väggsida där ingen kan se in i PCn iallafall.

Då var det lika bra att koppla bort lysröret och dessutom spara el. Så jag kopplade helt enkelt bort sladden från el. uttaget nån vit kontakt såg det ut som. Men då ville inte PCn starta alls! I och med att jag inte byggde ihop allt själv vet jag därför inte hur man ska plocka isär den utan att påverka alla kopplingar.

Vet nån hur jag på ett säkert sätt kan back-trace:a lysrörs installationen och plocka bort den utan att sätta igång hela det här "serie-kopplings" problemet som uppstår med elen?
För dem har oxå nätat in alla möjliga sladdar så jag vill inte behöva klippa sönder nätet vilket medför att jag inte kan plocka ut komponenterna bara sådär.
El. är en enkel sladdurkoppling en omöjlighet när det gäller lysrörs installationer?