Samsung Spinpoint 160 S-ATA syns inte i Win.

Permalänk
Medlem

Samsung Spinpoint 160 S-ATA syns inte i Win.

Som topicen lyder, den är igång och Windows hittar den men den syns inte (den här datorn) och jag kommer inte åt den.
Jag antar att problem ligger i att jag använder daemon-tools och att F: är upptagen, men den borde bara ta nästa.. alltså är det fiffens med Windows.
Har redan kollat med BIOS och olika drivisar och allt annat sameold, detta är något nytt för mig! More knowledge!

Anyhow,
tack för hjälpen (hata swec. atm - smart att byta layout när den inte ens är klar!)

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat i diskhanteringen? (Högerklicka på "Den här datorn", välj "hantera" och sedan diskhantering)

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Har du kollat i diskhanteringen? (Högerklicka på "Den här datorn", välj "hantera" och sedan diskhantering)

Hmm, nytt! Ska ta och göra det asap (efter skolan), hoppas att det funkar då.
Tack Pacman

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"

Permalänk
Hedersmedlem

Syns den i BIOS eller vid POST när alla SATA-kontrollerkort räknar upp de SATA-diskarna som du har i datorn?

Har du känt på den ifall den snurrar överhuvudtaget?

Det finns även en möjlighet att du lyckats inaktivera en SATA-kontroller i BIOS, kontrollera allting där, läsa manualen är alltid bra.

Vilket moderkort har du?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Syns den i BIOS eller vid POST när alla SATA-kontrollerkort räknar upp de SATA-diskarna som du har i datorn?

Har du känt på den ifall den snurrar överhuvudtaget?

Det finns även en möjlighet att du lyckats inaktivera en SATA-kontroller i BIOS, kontrollera allting där, läsa manualen är alltid bra.

Vilket moderkort har du?

ASUS K8N-E Deluxe och ja, i BIOS finns den inte men i när RAID kontrollen efter BIOS-screen:en räknar upp S-ATA diskarna finns den där, den finns även i enhetshanteraren under Silicon image. Den är som sagt igång och snurrar osv men finns inte i Windows :/.
Anyhow, jag installerade XP på den också och när jag bootar XP från den så finns alla diskar där, men när jag bootar XP från min gamla HDD är allt förutom den där.
Galet problem.

Visa signatur

Permalänk

Tjosan, sitter på samma problem. Har köpt en 250 gb samsung p120 och den syns i bios och i enhetshanteraren men dyker inte upp i den här datorn.

Visa signatur

CHASSI: Addtronics 7896a | MB: DFI LanParty-UT| HDD: 1 Maxtor 80 gig @ ata133 | CPU: AMD X2 3800+ @ 2500 mhz [250*10] | [color="blue"] Minnen[/color]: Gskill 2x1024 |GFX: XFX 7800gt

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att Daemon tools är en del av problemet. Gå in i enhetshanteraren och kolla under SCSI- och RAID-styrenheter. En av enheterna är förmodligen markerad med en varningstriangel (typ "VIA SATA RAID Controller").
Till att börja med kan du installera drivrutiner till den. Kolla sen om det står ngt om "enhetskonflikt, kod 12". Isf: markera den andra enheten, (typ SCSI-/RAID-styrenhet) och avaktivera den (och avinstallera Daemon tools). Starta om datorn och det borde funka.

Permalänk
Medlem

Jag utgår ifrån att ni formatera diskarna, men det skadar inte att försäkra sig om saken.

Visa signatur

|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|

Permalänk
Medlem

Diskar dyker inte upp som F: (eller vilken bokstav som nu står först på tur) i den här datorn förens man formaterat den och det gör man i diskhanteraren (Se Herman's "vägbeskrivning" ovan) så det är sannorlikt ingeting fel med någons dator.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB