Permalänk
Medlem

Updaterad köpguide

Här kommer den nya updaterade köpguiden, då den gamlas bäst före datum passerats för länge sen. Jag har inte renskrivit texten utan allt är fortfarande bara en kladd. Jag vill gärna ha synpunkter på vilka förbättringar jag kan göra i denna köpgudie, skicka dom helst som PM till mig för att hålla tråden så clean som möjligt.

Processor
-------------------------------------------------------------------------

Idag finns det två stora tillverkare, Intel och AMD. Intel ligger lite före AMD eftersom att dom redan släppt en dubbelkärnig processorer (core duo). Däremot är deras single coreprocessorer likvärdiga i prestanda. Intels vanligaste singlecoreprocessor heter Banias & Dothan. Dessa ingår i ett koncept från intel som kallas för centrino som bland annat innehåller kretsar för w-lan. AMD´s vanligaste processor för bärbara heter Turion och kommer även den med dual core fast det kommer enligt uppgift dröja ett par veckor till se länk: http://www.idg.se/ArticlePages/200605/17/20060517111746_IDG.s...
Turion x2 kommer att komma i följande setups:

[DUBBLA KÄRNOR AMD]
TL-50 (1.6 GHz, 512 KB L2 cache) 31w
TL-52 (1.6 GHz, 1 MB) 31w
TL-56 (1.8 GHz, 1MB) 35w
TL-60 (2.0 GHz, 1 MB). 35w

jämnför det med Intels setup;

[DUBBLA KÄRNOR INTEL]
T2600 2 MB 2,16 GHz (FSB667) 31 W
T2500 2 MB 2,0 GHz (FSB667) 31 W
T2400 2 MB 1,83 GHz (FSB667) 31 W
T2300 2 MB 1,66 GHz 31 W

Man ser snabbt att AMD´s nya processorer kommer att dra mer ström. AMD hävdar dock att deras Turion x2 kommer att kunna prestera bättre batteritid tack vare mer effektiva vilolägen. Detta är än så länge osett, vad som är klart är att dessa processorer är dom mest kompetenta man kan ha i bärbar maskin idag. Så varför två kärnor då? Ja därför att det förbättrar prestandan mycket mer än ökningar i klockfrekvensen. Rent tekniskt skulle man säkert kunna göra en 5GHZ processor men den skulle inte alls bli lika effektiv som en processor som hade 2 eller 4 kärnor, sen skulle den utöver detta bli väldigt varm. Nyckeln till att få en flerkärnig processor att jobba fullt ut är att köra trådoptimerade program. Detta kallas för multi-threading, och är något vi kommer få ser mer av i framtiden.

Dessa tillverkare har ju somsagt självklart även strömsnåla singlecoreprocessorer och dom finns i följande setups:

[INTEL ENKEL KÄRNA]

Pentium M 780 2 MB 2,16 GHz (FSB533) 27 W
Pentium M 770 2 MB 2,13 GHz (FSB533) 27 W
Pentium M 765 2 MB 2,1 GHz (FSB400) 21 W
Pentium M 760 2 MB 2,0 GHz (FSB533) 27 W
Pentium M 755 2 MB 2,0 GHz (FSB400) 21 W
Pentium M 750 2 MB 1,86 GHz (FSB533) 27 W
Pentium M 745 2 MB 1,8 GHz (FSB400) 21 W
Pentium M 740 2 MB 1,73 GHz (FSB533) 27 W
Pentium M 735 2 MB 1,7 GHz (FSB400) 21 W
Pentium M 730 2 MB 1,6 GHz (FSB533) 27 W
Pentium M 725 2 MB 1,6 GHz (FSB400) 21 W
Pentium M 715 2 MB 1,5 GHz (FSB400) 21 W
Pentium M 705 1 MB 1,5 GHZ (FSB400) 21 W

[AMD ENKEL KÄRNA]

Turion 64 ML-44 1 MB 2,4 GHz 35 W
Turion 64 ML-42 512 kB 2,4 GHz 35 W
Turion 64 ML-40 1 MB 2,2 GHz 35 W
Turion 64 ML-37 1 MB 2,0 GHz 35 W
Turion 64 ML-34 1 MB 1,8 GHz 35 W
Turion 64 ML-32 512 kB 1,8 GHz 35 W
Turion 64 ML-30 1 MB 1,6 GHz 35 W
Turion 64 ML-28 512 kB 1,6 GHz 35 W
Turion 64 MT-40 1 MB 2,2 GHz 25 W
Turion 64 MT-37 1 MB 2,0 GHz 25 W
Turion 64 MT-34 1 MB 1,8 GHz 25 W
Turion 64 MT-32 512 kB 1,8 GHz 25 W
Turion 64 MT-30 1 MB 1,6 GHz 25 W
Turion 64 MT-28 512 kB 1,6 GHz 25 W

Som ni ser så är dom väldigt likvärdiga med en liten fördel för intel som har lite strömsnålare processorer. Tidigare har Intel och AMD har haft laptopanpassade deksktopprocessorer i bärbara datorer dessa heter P4 och Athlon, vad man bör tänka på innan man köper en bärbar dator med dessa processorer är att dom drar betydligt mer ström och utvecklar väldigt mycket värmde vilket ofta resulterar i en fläkt som går mer eller mindre konstant. Processorhastigheten på turion/ Banias 1.7/Dothan går ej att jämföra med stationära datorer så här kommer en lathund vad dom motsvarar.

Banias 1.3 = P4 1.8-2.0
Banias 1.4 = P4 2.0
Banias 1.5/Dothan 715 = P4 2.0-2.2
Banias 1.6/Dothan 725 = P4 2.2 - 2.4
Banias 1.7/Dothan 735 = P4 2.4-2.5
Dothan 745(1.8) = P4 2.6
Dothan 755 (2.0) = P4 2.8-3.0

RAM
-------------------------------------------------------------------------

Som på stationära datorer så är RAM någonting väldigt viktigt om man vill göra mer än se på lyssna på musik och skriva i word på sin bärbara. 512 mb RAM är att rekommendera, och är mer eller mindre stadard idag. Personer som vill spela tyngre spel satsa på mer i RAM, minst 1024. Det man bör tänka på när man köper en dator är hur ramen sitter. De flesta bärbara datorer har två platser för RAM, om standarduppsättningen är 2x256 så kanske du måste köpa två 512-stickor för att få 1024 i ram. Jag rekommender att köpa en dator som kör 1x512 eller 1x1024 för att underlätta uppgradering. Minnen kostar 1kr per mb, men det skiljer lite mellan olika minnen och olika tillverkare. För att hitta billigaste datorkomponenterna gå in på www.prisjakt.nu

Grafik
-------------------------------------------------------------------------

Det finns två sorters grafik du kan få när du köper en bärbar dator, antingen integrerad grafik eller ett eget kort som är skilt från moderkortet. Den vanligaste kretsen för integrerad heter Intel GMA950 och detta är inte alls dåligt, men ska du spela så kanske det inte är helt utlimat. Fördelen med integrerad grafik är att det är billigt och drar mindre ström. Nackdelen är att det lånar minne från RAM, så det som du vinner i grafik, förlorar du i ram. För dig då som ska spela så finns det ju en djungel av kort, det är svårt att veta hur olika kort presterar därför har jag lånat en liten lista där det sämsta kortet är först och det bästa är sist;

Intel Extreme Graphics
SiS Integrated
Intel Extreme Graphics 2
Intel GMA900
Intel GMA950
Nvidia GeForce 4 440 Go
ATI Mobility Radeon 9000
Nvidia FX Go5200
ATI Radeon Xpress 200M
ATI Mobility Radeon 9200
Nvidia FX Go5600/5650
ATI Radeon 9600
ATI Radeon X300
Nvidia GeForce Go7300
ATI Radeon X1300
ATI Radeon 9700
ATI Radeon X600
Nvidia GeForce Go7400
ATI Radeon X1400
Nvidia Go6600
ATI Radeon 9800
ATI Radeon X700
Nvidia Go6800
ATI Radeon X800
Nvidia Go7600
ATI Radeon X1600
Nvidia Go6800 Ultra
ATI Radeon X800XT
Nvidia Go7800
ATI Radeon X1800
Nvidia Go7900GS
Nvidia Go7800GTX
ATI Radeon X1800XT
Nvidia Go7900GTX

Hela tråden om grafikkort till bärbara datorer hittar du här; http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=39568&highli...

Hårddisk
-------------------------------------------------------------------------

Den vanligaste storleken på en hårddisk idag är runt 60-100GB, problemet som uppstår är att diskarna oftast snurrar i 4200RPM. Detta tenderar till att bli en riktig flaskhals när alla andra komponenter i datorn håller hög klass. Jag rekommenderar att bojkotta alla modeller med slöa diskar alternativt byta disk själv. Smartast är att satsa på en hårddisk runt 80gb som är snabb sen koppla en extern 3,5”-disk via Firewire eller USB 2,0. Här kan ni läsa ett test mellan olika hastigheter på hårddiskar: http://www.laptoplogic.com/resources/detail.php?id=16&page=6&...

Enheter/portar
-------------------------------------------------------------------------

De flesta datorer idag har w-lan, bland annat alla centrinodatorer. Fler och fler bärbara börjar ha DVI-out alltså en digital utgång för video vilket är att rekommendera om du äger eller tänker införskaffa en LCD/Plasma-skärm, alternativet är att koppla via VGA-porten fast den bildsignalen är analog. En annan bra utgång att ha om du ska använda datorn till film är en SPDIF-utgång som kan leverera ett 5.1 LJUD till din befintliga hembio.

CD/DVD-brännare har nästan alla datorer idag, det är något som man ska som krav vid nyköp av bärbar dator. Sen är det lite olika vissa skriver bara enkla lager och vissa skriver dubbla lager, fråga dig själv vad du behöver. Inom viss framtid kommer vi även få se HD-spelare och Bluerayspelare i bärbara datorer, framtiden är ovis eftersom att ett visst formatkrig pågår just ju. Troligtvis kommer Blueray att vinna eftersom att det finns fler aktörer ( pengar ) bakom det formatet bland annat Sony.

Skärmen
-------------------------------------------------------------------------

Man kan indirekt säga att skärmen bestämmer storleken på datorn, fråga dig själv vad du är ute efter. Ser du mycket på film kanske du vill ha en widescreenskärm, om du reser mycket kanske det är smidigt med en 12” skräm. Det man bör tänka på om man vill ha mycket arbetsyta är att välja en dator med bra upplösning. Vissa 15”-skärmar kan rymma mer än 17”-skärmar tack vare högre upplösning. Allt är en smakfråga men enligt mig så är det en kostnadsfråga för tillverkaren huruvida en 15” ska ha 1024x768 eller 1400x1050. Vissa tillverkare väljer att lägga ett plastlager på sina skärmar. Det kallas för "Glossy screen" detta gör att bilden ser bättre ut vid första anblick, bilden blir klarare och kontrasten och svärtan blir bättre. Efter ett tag så märker man att en glossy screen reflekterar allt ljus som faller på den. Ni kan se detta på denna länk http://www.notebookreview.com/assets/s6210/10.jpg Jag rekomenderar att satsa på en matt LCD-skärm, trots att bilden inte är lika klar för att slippa ev. reflektioner. Du måste själv avgöra vad som väger tyngst, gå till närmaste butik och jämnför.

Detta är en lista på vilka upplösningar som finns på vilka skärmar och vad dom kallas. Själv rekomenderar jag SXGA+ på 14&15" eller WSXGA+ på en 15,4" skärm (widescreen) och WUXGA på 17" men allt är en smaksak. Spring till närmaste återförsäljare för att kolla vilken upplösning du föredrar.

12"
XGA - 1024x768

14"
XGA 1024x768
SXGA+ 1400x1050
WXGA 1280x800

15"
XGA 1024x768
SXGA+ 1400x1050
UXGA 1600x1200

15,4"
WXGA 1280x800(854)
WSXGA+ 1680x1050
WUXGA 1920x1200

17"
XGA 1024x768
SXGA 1280x1024
W(S)XGA 1440x900
WUXGA 1920x1200

Står det att datorn har en skärm med upplösningen 1680x1050 så kommer bilden att bli suddig i andra lägen, precis som på vanliga LCD-skärmar så måste man köra den upplösning skärmen är gjord för.

Döda pixlar är ett annat problem. Det är väl varje persons mardröm att packa upp den nya datorn och upptäcka en fläck mitt på skärmen. Försäkra dig om företagets policy. Vissa företag kräver 3-5 eller fler döda pixlar innan du får skicka tillbaka den, andra behöver bara en. Att titta efter döda pixlar är enkelt. Skapa en enfärgad bild med samma upplösning/storlek som din skärm, lägg den på helskärm och titta efter fläckar.

Om du spelar mycket spel, titta efter vad andra anser om skärmen till den bärbara du ska köpa och om den är gjord för spel. Om du bara ordbehandlar eller ska arbeta med bild spelar det inte lika stor roll.

Batteri
-------------------------------------------------------------------------

Detta kan vara olika viktigt för olika krav. Vissa kräver en dator med lång batteritid för att de är på resande fot och borta från ett strömuttag, andra ska ha den inkopplad i väggen hela tiden och batteritid är då ganska oviktigt. Till exempel, bärbara datorer med Pentium 4 har hög prestanda, men klarar oftast sig inte längre än någon timme eller två på det batteri de har, jämfört med Centrino som klarar sig betydligt längre. Allt beror åter igen på krav och användningsområde. Datorer med intrigerad grafik brukar även i regel ha batteritid, men störst roll spelar processorn. Intel har en processor som kör på längre volt ULV vilket resulterar i grymma batteritider bland annat så har Sony en dator som har 7,5timmars batteritid och den har just en ULV-processor. Tyvärr så blir prestandan lidande då dessa processorer bara finns i 1 och 1,2 ghz.

För att få ditt batteri att hålla så länge som möjligt rekommenderar jag att ej ha det i datorn när du inte behöver det. De flesta datorbatterier är av typen Litium (som sitter i de flesta nya) dessa slits ut om dom sitter i datorn, ett nytt batteri blir värdelöst på ungefär två år enligt egen erfarenhet (två olika datorer). Ang. batterier och kyla så klarar så Li-ion batterier kyla bra ner till +-0 men optimalt användningsområde är 15-25 grader.

Många rekommenderar att man ska köpa med ett extrabatteri när man köper datorn. Tyvärr så bryts Li-ion batterier ner med tiden, så jag tycker ni ska avstå från att köpa ett extra före det första är helt slut. Priset på batteriet kommer ändå inte att skilja speciellt mycket.

Reservdelar
-------------------------------------------------------------------------

Ibland händer det att man behöver reservdelar till sin dator det kan handla om allt från en CD-rom till ett moderkort eller en skärm, enklast är då att vända sig till sin återförsäljare och höra var du får tag i just din reservdel. Ofta är reservdelar väldigt dyra men det kan löna sig att kolla före man köper nytt. Ett annat tips är att försöka hitta en redan defekt dator och använda den som donator, om någon spillt cola i tangetbordet kan du ju fortfarande använda skärmen till exempel.

Vikt
-------------------------------------------------------------------------

Här går många åsikter isär men en bärbar dator bör inte väga mer än cirka tre kilo. Vikten styrs till stor del av skärmstorleken, man får självklart se till vilket ändamål datorn ska användas till, reser man mycket är tre kilo på tok för tungt. Ska man spela, ha den dom desktopreplacement så är tre kilo rätt lagomt. Lätta datorer brukar oftast vara dyrare än tyngre datorer.

FAQ
-------------------------------------------------------------------------

Jag har hittat en bärbar på blocket, vad är den värd?
All elektronik är förbrukningsvara. Om du ska köpa en beg. laptop måste du tänka på att du inte har någon aning i vilket skick den är. Förra ägaren kanske hade den på semestern i Grekland i +40 grader, han kanske en gång råkade spilla i tangetbordet. Saker som säljaren inte berättar så länge datorn fungerar. Fuktskador med mera visar sig oftast inte direkt utan efter ett tag. Är du fortfarande beredd att köpa en beg. dator se till att den är mindre än ett år gammal så att garantin gäller på den. Köp den av någon du känner och betala inte förmycket. Är datorn över ett halvår, så är det halva nypriset som gäller som tumregel.

Hur gör jag för att slippa bli lurad?
Köper du beg. så rekomnderar jag att åka dit och få datorn i handen. Kräv alltid kvitto och kolla så att det stämmer mot företaget. Att göra ett falskt kvitto i Excel tar 5 minuter, och det finns rätt mycket stulna maskiner på marknaden. Kolla också så att serienummret stämmer överens med nummret på kvittot. Sen bör du kolla även mobilnummer på personen, är det ett oreg. kontantkort så bör varningsklockorna ringa. Om du vill kan du även göra en e-upplysning på personen på http://www.e-upplysning.se/

Hur ska jag veta vilken dator som passar mig?
Om du bara ska skriva, se film och spela musik så kan du köpa vilken ny dator som helst. Du behöver inte lägga ut mer än 6-7000:- för att få en fin bruksmaskin. Har du däremot lite högre krav och vill spela får du räkna med att lägga ut någonstans mellan 11-14000:- Viktigt när du ska köpa en speldator är att du väljer ett bra grafikkort. Du kan läsa om grafikkort längre upp i posten.

Är det skillnad mellan olika märken?
Precis som i bilvärlden så skiljer det en hel del i finish och kvalité hos olika tillverkare. Man kan rent generellt säga att IBM, Sony och Apple har dom mest gedigna datorerna. Efter det skulle jag vilja påstå att Asus och Acer kommer. Resterande märken är gaska likvärdiga, men ändå inte dåliga på något sätt.

Kan jag klocka/uppgradera/modda min bärbara?
I de flesta datorer är det inga problem att byta hårddisk och ram, detta gör man på 10-15minuter. Allt annat är svårt/omöjligt att byta. I framtiden kommer vi dock få se någon slags standard som bland annat Acer jobbar med som innebär att du själv kommer uppgradera dina komponenter precis som i en vanlig Desktop. Vad du kan göra är att undervolta den. Undervoltning handlar om att man sänker volten i processorn. Till exempel en Aspire 5021WLMi har en AMD Turion ML-28 2800+ (1600 Mhz, 35W) ligger på 1,45v om man sänker den till 1.30V kommer processorns värmeutveckling inte bli lika stor. Eftersom att värmen minskar i datorn så kommer det att resultera i ett svalare system. Detta är en klar fördel, dels för att den troligtvis håller längre, sen går inte fläkten lika mycket vilket resulterar i bättre batteritid. Mer om hur det rent praktiskt går till att undervolta kan du läsa här: http://www.nordichardware.se/Guider/?page=1&skrivelse=374

Jag vill uppgradera mitt RAM, vilken typ ska jag ha?
Det finns en hel del olika ram, olika hastiheter med mera. Vad just du ska ha vet din tillverkare, kolla först i din manual eller på det befintliga minnet som sitter i datorn. På minnet brukar det sitta en klisterlapp där det står vad det är för hastighet på det med mera. Enklast är att ta med datorn till din lokala PC-butik och stoppa in det på plats och kolla så att det fungerar. Skulle det inte fungera så är det bara testa med ett annat, butikspersonalen hjälper nog gärna till i fem minuter om du köper minnet hos dom.

KÖPTIPS
-----------------------

Budgetmodell: Acer TravelMate 4061LCi
Ungfär pris: 5700:-
Motivering: För 5700:- bode man inte förvänta sig speciellt mycket men denna dator överraskar. Vad som gör denna dator prisvärd är att den har en Pentium M 730. Denna processor drar som jag skrev tidigare bara 27w och är bland de kallaste processorerna på marknaden. Skärmen är en vanlig 15" med en upplösning på 1024x768 det sitter en CD-brännare i datorn som även läser DVD. Datorn har en hårddisk på 60GB % 512mb ram. Detta borde täcka behovet hos en vanlig användare. Datorn har självklart trådlöst nätverk då det är ett centrinokoncept.

Mellanmodell: Acer 5024
Ungfär pris: 10300:-
Motivering: Kommer snart...

Mellanmodell: Asus A6JA-Q028P
Ungfär pris: 14600:-
Motivering: Kommer snart...

Proffsmodell: Acer TravelMate 8204WLMi
Ungfär pris: 25300:-
Motivering: Kommer snart...

Portabel modell: Acer TravelMate 3002WTMi
Ungfär pris: 14000:-
Motivering: Kommer snart...

[Kommer renskriva denna och jobba lite med layouten]

PÅ GÅNG:
------------
MER FAQ

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Utmärkt FAQ!!! Good job Gustavs!

Permalänk
Medlem

Nice, sticky please.

Visa signatur

Asus P5K, e4300 @ 2.8GHZ med Scythe MINE, 2gb Corsair XMS2-5400, Nvidia 250 GTS 512mb, Aerocool ExtremEngine 3T, Hiper 530W

Permalänk

Jag ber att få lyfta på kepsen!
En jättefin start Gustavs!

Visa signatur

Words, words, words !

Permalänk

väldigt bra!!

Permalänk
Medlem

Mycket bra köpguide!

Visa signatur

Bärbar (Dell Latitude D620):
T2500 CD, 2x1GB 533 MHz, 60 GB SATA (5400 RPM), DVD-/+ Burner, 14.1" 1440x900
-------
LianLi låda, Q9550, 8GB RAM, 150GB Velociraptor (10k RPM)

Permalänk
Medlem

Kanske missat det, men Acer anställd?

i övrigt en bra guide,,

Permalänk
Medlem

Hmm, jag som trodde att X1400 var ett bra kort.. aja får man väl tänka om då. Är verkligen X1400 så mkt sämre än X700? låter knasigt

Visa signatur

:D:D:D

Permalänk
Medlem

Jag är inte aceranställd Ni får gärna komma med köptips, motvera bara vad dom gör just den datorn bättre. Själv tycker jag acer gör hemskt prisvärda datorer.

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gustavs
Jag är inte aceranställd Ni får gärna komma med köptips, motvera bara vad dom gör just den datorn bättre. Själv tycker jag acer gör hemskt prisvärda datorer.

Tja . .prisvärda och prisvärda vet jag inte.. man får ju vad man betalar för.. 5024WLMI skulle jag inte rekommendera till någon då inte kylningen ens pallar en 1.8GHz turion64.. lite tråkigt att det är så.. i övrigt var det en OK dator.. men rätt så seg p.g.a 4200rpm disken.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv

12 tums skärmar finns i SXGA+ 1400x1050. (tex Toshiba M200)

Batteri ska även vara 40% laddade för att åldras minimalt.

...sen kanske det kan vara bra att skriva lite om olika minnestyper som kan sitta i datorn.
tex att det kan vara antingen sodimm eller dimm osv.. och inte bara ha en bild på dimm. Lätt att förvirra sig om sådant har jag sett här.

Otroligt snygg köpguide annars... fast lite för mycke acer i köptipsen tyckte jag

Permalänk

Detta är precis vad man behöver när man sitter och klurar, var helt inställd på intel core duo, men nu kanske man ska se hur amds dubbelkärniga håller måttet när de kommer ut. Kul!
Skulle vilja ha lite köpråd på ställen där man kan komponera dator själv, t.ex. zepto. Tror även att datorbutiken.com har de möjligheterna.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Trevlig guide men som sagt Acer skulle jag nog aldrig rekommendera till någon... Har själv haft 5014WLMi och den började överhettas så mycket att jag till slut inte ens kunde installera något operativsystem utan att den hängde sig. Vidare är supporten okunnig och otrevlig, frågar man för mycket avslutar de supporten... Enligt supporten skulle några minnen jag frågade om fungera i min laptop, när jag sedan installerade dem vägrade de fungera, däremot fungerade de i en polares laptop(ej Acer).

Dessutom har jag en polare som uppgraderat från 1x256MB till 2x256MB i sin och nu överhattas den konstant. En annan polare med en ganska dyr Acer(~20 000) har väldiga problem, poweron-knappen ger respons ungefär var trettionde-tryck, vilket är väldigt irriterande. Hade själv det problemet med min ibland men inte konstant. En tredje polares Acer är enormt högljudd, minsta arbete och fläkten spinner loss på högsta varvtal.

Som sagt, man får ju vad man betalar för. Kan ju säga att ingen av oss kommer varken köpa eller rekommendera Acer i våra liv...

Visa signatur

Utvecklare med f-skatt. http://www.andreasbergstrom.com

Permalänk

"Man ser snabbt att AMD´s nya processorer kommer att dra mer ström. AMD hävdar dock att deras Turion x2 kommer att kunna prestera bättre batteritid tack vare mer effektiva vilolägen. Detta är än så länge osett, vad som är klart är att dessa processorer är dom mest kompetenta man kan ha i bärbar maskin idag."

Vill bara påminna om att updatera detta så fort det är sagt något om AMDs tvåkärniga processor. Mkt spänd på resultaten

Edit: Förstår fortfarande inte varför tråden inte är klistrad... ett stort hån

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara uppdatera den gamla köpguiden? Alltså ändra texten i den som nu är klistrad?

Visa signatur

Utvecklare med f-skatt. http://www.andreasbergstrom.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adestro
Varför inte bara uppdatera den gamla köpguiden? Alltså ändra texten i den som nu är klistrad?

För jag skrivit denna, och Janav har skrivit den andra. Förstår inte riktigt varför ingen klistrar denna, fast det är inte mitt beslut hurvida den ska bli klistrad eller inte. Om någon skulle klistra den skulle jag nog få mer motivation till att förbättra den, har inte ändrat den på ett par veckor nu, finns mycket mer att skriva och ändra på den.

Bara för att Acer gör en dålig serie skulle jag inte avråda någon från dom. Självklart finns det bättre märken, men jag tycker man får väldigt mycket för pengarna när man köper Acer (bortsett från Ferarri-serien då). Personligen har varken jag eller mina kompisar upplevt några som helst problem med Acer, utan varit riktigt nöjda med våra köp (Tre kompisar). Fick till och med en elektronisk servicemanual mailad till mig som beskriver i detalj hur hela datorn är uppbyggd med bilder, beskrivningar med mera på hela 101 sidor. Undrar hur pigga andra tillverkare är på att maila ut servicemanualer som underlättar för slutkunden att själv börja skruva i datorn.

Jag tror personligen inte Acer medvetet gör dåliga datorer, men somsagt det finns bättre märken.

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk
Medlem

Var hittade du Acer TravelMate 4061LCi för 5700:-? Lägsta pris jag hittar är 8495:- nästan 1000kr skillnad.

Visa signatur

Stationär: ABIT KN8-SLi | Gainward 7800GT 512MB | Opteron 165@2.4Ghz | Twinmos 1024MB x2 | Seagate SATA2 250GB
Bärbar: MacBook T7200 2.0GHz, 1GB, 80GB | FSC Amilo M1420 Centrino 1,70Ghz, 1GB, 100GB |
Övrigt: Nokia N82 | Nikon D40 | Samsung Syncmaster 930BF |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anjarzka
Var hittade du Acer TravelMate 4061LCi för 5700:-? Lägsta pris jag hittar är 8495:- nästan 1000kr skillnad.

Ser ut som att dom har höjt priset, jag ska ändra det. Ska länka till pricerunner istället för att skriva pris.

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk
Avstängd

gillar inte denna guiden då du rekomenderar 5024 från acer... _ALLA_ har värmeproblem och efter 20 sekunders spelande i 1800mhz så throttlar den ner sig i 800mhz... supporten suger och många som skickat in sina datorer till acer har fått dom tbx repade m.m..

sedan tycker jag inte att grafiktesten stämmer överens med sanningen iheller då ett 6800go 256 mb är bättre än ett x1600... jag får 11000 i 3dmark03 med mitt 6800 256mb. ett x1600 får 9800 i 03 överklockat...
orginal ligger dom ungefär lika... 6800ultra steget snabbare pga shader 3.0

men att ett x700 utmanar ett 6800 är löjligt.. dom får typ 5000 poäng mindre i 3dmark03... kör du 05 så blir skillnaden ännu större. blir mkt varmare också för den delen. usch nej... så det gillar jag verkligen inte...

så om du skall kompletera denna så ta bort acermodellerna och ersätt dom med andra likvärdiga.. visst bra pris men dom fungerar ju inte och supporten är värdelös.

dessutom att du säger att acer har bra kvalité är väl också att överdriva...
du nämner inte ens FSC i listan och dom är en utav de bästa laptoptillverkarna tbh... BRA byggkvalité och riktigt robusta..

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem

Snygg guide och många bra råd men kan vara bra att försöka separera personliga åsikter från fakta, ge peronliga åsikter och råd separat i slutet av guiden. Listan med grafikkort är också väldigt godtycklig utan att säga vad den bygger på annat än en länk till ett lika luddigt forum. Att göra en lista med 3dmark poäng för laptops med angivna specs är okej då vet man vad det baseras på. Den tråden ger även den en skev bild då resultatet kan variera mycket med vilka drivrutiner och övrig hårdvara som används. Har läst tester på vissa modeler som anges och de har helt andra resultat än vad som anges i tråden. Resultaten är väldigt ovetenskapliga men det framgår av tråden och är därför okej. Att säga vilket kort som har bäst 3d prestanda av
Nvidia Go6800
ATI Radeon X800
Nvidia Go7600
ATI Radeon X1600
är inte enkelt, ligger ofta ganska nära. Har läst flera tester för 6800go och mobility x1600 och de ligger på omkring 3800 i 3dmark05.

Här är tråden med 3dmark poäng för olika bärbara datorer.
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=50029
Här är annars en bättre officiell sida där man kan jämföra olika grafikkort
http://www.notebookcheck.com/Test-Sortierung-Grafikkarten.242...

Permalänk
Avstängd

dom länkarna du hänvisade till är där dom jämför 6800go vs x1600... ser jag..

lägg märke till:

6800 = 1.73 GHz pentium-M centrino processor, 1 GB ram

i x1600 sitter det: 2 GHz Intel Core Duo Yonah processor, 2 GB Ram.

Så är det konstigt att x1600 får bättre score då? att tillägga är att det är 300 poängs skillnad.

och dom 300 poängen skillnad kommer ifrån 2GB ram, Dual Core, Samt högre processorhastighet.. Säkerligen snabbare minnen också.

Dessa två kan du jämföra.. Där har du 1GB ram i båda. Dock så har även här X1600 en core duo på 2.0 GHz. men trots det så kommer 6800an högre...

2915 -- Dell 9300 -- 1.73 GHz Pentium M, nVidia 6800, 1GB, 80GB 5400rpm.

2866 -- Apple MacBook Pro -- 2.0GHz Core Duo, ATI X1600 256MB, 1GB, 100GB 5400rpm.

Och där ser du klart och tydligt att med sämre speccs i en dator. Så får ändå 6800go högre poäng än ett x1600.

Och vad jag har läst så är 7600go bara runt 5% snabbare än 6800. Och det är pga sm 3.0...

X800 visste jag inte ens fanns i en laptop då det är ofantligt varma kort. Visste inte att dom gjorde dom i go-version... bara sånna knäppa märken som har använt sig utav dem så kanske är därför...

Och självklart är ett X800XT snabbare än ett mobile 6800 & ett 7600.. Och med det sagt även snabbare än ett vanligt X1600 trotts SM3.0 m.m.

Så jag hade sagt:

1: X800XT
2: 7600
3: 6800
4: X1600
5: X700
6: 6600 256MB

m.m...
Vart X800 (icke XT) hade kommit där vet jag inte.. men jag hade nog satt det mellan 6800 & 7600.

Och sedan till problemet där acers datorer brinner upp... Sämst support. Dålig slitstyrka. Färgen flagnar från chassit. Blir lätt repor. Ofta döda pixlar m.m. så hade jag aldrig någonsin rekomenderat en Acer till någon.. nu gör du dock som du vill men den enda acerdatorn jag kan rekomendera är den billigaste dom har för runt en 6000 kr. duger att kolla film med i badrummet och köp till ett större batteri och du kan sitta på tåget i 3h och skriva dig ett arbete. det är dock maximal arbetskraft för acers maskiner... resten är bara klumpiga och går omöjligt att kalla för bärbara... att ha en 5024WLMi i knät när du är ute o reser när processorn ligger på en 90 grader... är ingen hit kan jag lova dig. bränner dig nästan på pekplattan. och så vill nog ingen ha det. Så släpbar med användning vid miljöer där du kan koppla in mus & ställa maskinen på ett bord.

Min rankning;
1: IBM
2: ASUS
3: Sony
4: DELL (med max försäkring.. annars kan det krångla till sig)
5: Apple
6: Fujitsu-Siemens
7: Toshiba
8: Zepto
9: Acer

har säkert glömt ett par i stacken.

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem

Har inte MacBook Pro dubbla kärnor i sin prossersor?

Visa signatur

/Andzing
MSI Z87-GD65 Gaming | Intel I5-4570K OC 4.0GHz | Corsair DDR3 8GB 1600 MHz | Gigabyte GeForce 1060 3GB | WD20EFRX 2TB | Micron SSD 256GB 2.5" | Cooler Master B500

Permalänk
Inaktiv

x1600 e bättre än go7600 ssäger precis alla.
vad jag vet så presterar x800 bättre än ett gf 6800... ett 7600 e inte ett så bra kort.
man ska alltid undvika acer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwn
snip.

Hur rankar du HP då? Bara undrar då de inte fanns med i din lista.

Permalänk
Medlem

Jo, för sifferfreaks är detta onekligen en bra guide

saknar dock det viktigaste av allt vad gäller bärbara datorer

* skärmens kvalité
* byggkvalité / finish
* ljudnivå & värme

detta är vad jag absolut aldrig skulle kompromissa med när jag köper en bärbar dator, och med dessa i åtanke så är inte något av dina "köpförslag" i närheten av aktuella.

tack ändå för ett informativt inlägg ang. processorhastigheter och faktasiffror, tror grafikkortslistan som du lyckats kopiera mycket snyggt svarar sjysst på folks eviga frågor om "vilket grafikkort ska jag satsa på?"

angående hårddisk så tycker iallafall jag att det kvittar hårt om det är 4200rpm eller 5400rpm, jag har aldrig märkt någon skillnad. normalt bruk, redigerar bilder, gör ibland musik i cubase, gjort små filmsnuttar i premiere.. kopierar dvd-skivor osv.. har aldrig störts på något sätt.. inte heller i dataspel som wow eller oblivion har jag märkt det i ens en enda sekund.. så hela debatten är grovt överdriven.. använder man sin laptop som filserver eller någonting sådant så kan jag förstå nyttan av en riktigt snabb hårddisk, aldrig annars!

tummen upp ändå