Permalänk
Medlem

Prestandatest E6600 vs Opteron 165

AMD Opteron 165 @ 3GHz vs Conroe E6600 @ 3GHz
AMD System
AMD Opteron 165 @ 3GHz
2x eVGA 7900 GT SLI @ 700/800 - Forceware 84.66
2x 1GB G.Skill DDR500 3-4-4-8
DFI NF4 Ultra-D A0 Modded to SLI-D
Western Digital 250GB 7200RPM SATA HDD
OCZ GameXStream 700w PSU

Intel System
Intel Core 2 Duo (Conroe) E6600 ES @ 3ghz / Max Clocks TBD
2x eVGA 7900 GT SLI @ 700/800 - Forceware 84.56
2x 1GB G.Skill DDR2-800 4-4-4-12
Intel D975XBX "Bad Axe" Mobo
Western Digital 250GB 7200RPM SATA HDD
OCZ GameXStream 700w PSU

F.E.A.R.
1600x1200, 4xAA 16xAF, all max:
Opteron 165 @ 3GHz: Min 25 | Avg 43 | Max 172
Conroe @ 3GHz: Min 53 | Avg 86 | Max 310

Oblivion:
Opteron 165 @ 3GHz: Min 15 | Avg 83.993 | Max 689
Conroe @ 3GHz: Min 29 | Avg 132.776 | Max 1546

Fler tester här:
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=185555

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Medlem

hehe. conroe fick spö i cod2 av en gammal opteron.

Call of Duty 2: Point DuHoc Assault until over the cliffs

1600x1200, 4xAA 8xAF, Everything Maximum
Opteron 165 @ 3GHz: Min 23 | Avg 50.189 | Max 102

Conroe @ 3GHz: Min 22 | Avg 50.961 | Max 98

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Det där var lite skumt ja... extremt grafikkortsbundet kopplat med slappare timings i conroeriggen kanske?

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettis
Det där var lite skumt ja... extremt grafikkortsbundet kopplat med slappare timings i conroeriggen kanske?

Misstänker starkt det ja...

Jonos.. kollade du de andra spelen? Vem fick pisk där ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Misstänker starkt det ja...

Jonos.. kollade du de andra spelen? Vem fick pisk där ?

nej jag kollade bara cod2.
ärligt talat så ser det ut att vara åt helvete för stor skillnad till conroes favör. men vi får se när det kommer fler oberoende tester.

Visa signatur

enlisy Systemd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
ärligt talat så ser det ut att vara åt helvete för stor skillnad till conroes favör. men vi får se när det kommer fler oberoende tester.

Du ger aldrig upp va?

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettis
Du ger aldrig upp va?

Klart han inte gör... kallas fanatiker... du skulle kunna visa han de 10 oberoende testerna som nu finns ute och han hade fortfarande inte trot dig..

Men hade du visat han ett inlägg från sharikou om hur förträfflig AM2 så är det 100% sant

Edit: http://img68.imageshack.us/img68/5976/core2extreme14yr.png
Hihihi

Permalänk
Medlem
Citat:

kolla xtremesystems grabben

Permalänk
Medlem
Citat:

Klart han inte gör... kallas fanatiker... du skulle kunna visa han de 10 oberoende testerna som nu finns ute och han hade fortfarande inte trot dig..

Men hade du visat han ett inlägg från sharikou om hur förträfflig AM2 så är det 100% sant

vadå fanatiker? snacka för dig själv. jag försöker bara motverka den oerhörda conroe hysterin som breder ut sig över land och rike och som dessutom är baserad på diverse intelfanboys "tester".

men man känner igen mönstret. det är samma visa varje gång int€l och micro$oft kommer med någon ny produkt som är så jääääääätte bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ALE)
kolla xtremesystems grabben

hehehe. tom ägaren till den sajten är en uttalad intelfanboy så jag skulle lika gärna kunna surfa över till intel.com för samma trovärdighet på deras "oberoende" tester.

Visa signatur

enlisy Systemd

Permalänk
Medlem
Citat:

vadå fanatiker? snacka för dig själv. jag försöker bara motverka den oerhörda conroe hysterin som breder ut sig över land och rike och som dessutom är baserad på diverse intelfanboys "tester".

men man känner igen mönstret. det är samma visa varje gång int€l och micro$oft kommer med någon ny produkt som är så jääääääätte bra.

hehehe. tom ägaren till den sajten är en uttalad intelfanboy så jag skulle lika gärna kunna surfa över till intel.com för samma trovärdighet på deras "oberoende" tester.

Om du kollar i deras forum ser du snart att de som testar prylarna inte är Intel-fanboys. De har bara gott om kontakter. Som Coolaler, som har lyckats testa en Kentsfield (Quadcore conroe), som slår skiten är allt annat som finns just nu. Kommer i Januari också.

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu får du ändå ge dig. Det var samma diskussion vi körde mellan Core Duo och din kära Turion. Där kunde du inte levera en enda benchmark eller testsida som stöde dig påstående med motivationen att du var trött.

Sen hade du dessutom magen att påstå att en av de mest AMD vänliga sidorna de sista åren var köpta av Intel, ett påstående du förmodligen tog från sharikou fantikerns blogg. Kul btw att han fortfarande inte vill svara på vad han har en Ph.D i.. skitsnack förmodligen.

Låt oss nu testa detta:

http://www.tomshardware.com/2006/06/05/first_benchmarks_conro...

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2771&p=5

http://www.bit-tech.net/hardware/2006/06/04/intel_conroe_perf...

http://www.hexus.net/content/item.php?item=5692

http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1976424,00.asp

http://www.firingsquad.com/hardware/intel_core_conroe_benchma...

http://www.pcper.com/article.php?aid=265

Det försvinnande lite sidor som stödjer påstående om att Core 2 Duo skulle vara dåligt... Enda jag kunde hitta var sharikou.....Undrar vem det är som är köpt

Permalänk
Medlem
Citat:

Det försvinnande lite sidor som stödjer påstående om att Core 2 Duo skulle vara dåligt... Enda jag kunde hitta var sharikou.....Undrar vem det är som är köpt

men arrrgh. har jag sagt att conroe är dålig? det jag vänder mig mot är den otroligt fanatiska inställningen vissa har till den prollen.

och angående core duo vs turion x2 så påstod du att core duo var överlägsen vilket inte alls är sant. turion är 64 bitars kompatibel och därmed ett mycket bättre köp även om core duo skulle råka vara några procent snabbare i 32 bitars binärer.

edit: och angående sharikou så gör han ingen hemlighet av att han är en amd fanboy vilket är okey för mig. det som jag stör mig på är att vissa påstår att de gör oberoende tester när de är "köpta".

Visa signatur

enlisy Systemd

Permalänk
Medlem
Citat:

men arrrgh. har jag sagt att conroe är dålig? det jag vänder mig mot är den otroligt fanatiska inställningen vissa har till den prollen.

och angående core duo vs turion x2 så påstod du att core duo var överlägsen vilket inte alls är sant. turion är 64 bitars kompatibel och därmed ett mycket bättre köp även om core duo skulle råka vara några procent snabbare i 32 bitars binärer.

edit: och angående sharikou så gör han ingen hemlighet av att han är en amd fanboy vilket är okey för mig. det som jag stör mig på är att vissa påstår att de gör oberoende tester när de är "köpta".

Och varför skulle man ha en dålig eller inte en fantisk inställning till en processor för mellan 2500-3500kr som gör mos av en för 9900kr?

Och återigen "NEJ, nej och ytterligare NEJ". Du läser allvarligt talat inte testerna. 10% är rätt mycket, och inte som du påstår "marginaler". Och det där 64 bitars argumentet är fortfarande rätt uttjatat då det fortfarande kommer vara en absolut majoritet av all mjukvara skriven för 32 bitars system inom de närmaste 2-3 åren. Den dagen då det finns tillräckligt med mjukvara för att majoriten av användare ska ha någon praktisk nytta av det så kommer den Turion processorn vara lika ute som förra året sil.

Gör ingen hemlighet av det? Han påstår på fulla allvar i sina bloggar att han gör allt vetenskapligt och korrekt. Killen letar efter små saker som han sen försöker blåsa upp i porportioner för att han själv ska se bättre ut. Och många av oss andra vill fortfarande ha reda på vad han är doktor i...bullshit är fortfarande det som ligger närmast till hands.

Btw: Du säger vissa är köpta? Jag kunde på allvar inte hitta en enda sida på nätet som inte bekräftar de andra testerna.... är inte det konstigt så att säga

Permalänk
Medlem

oj, vad imponerad man blir av amd opteron bara för den spöade conroe i ett test eller spel NOT !!!!!!!

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

hehe. conroe fick spö i cod2 av en gammal opteron.

Tycker att det var mer allvarligt när stateoftheart AMD64 som är gjord för stationära datorer inte var mycket snabbare i spel än en gammal Pentium M för det mobila segmentet som har sina rötter från en stenålders Pentium Pro...

Ja, tänk själv man använde sig bara av en sketen inofficiel sketadapter på ett gammalt sketet Intel 865/875 chippat moderkort så fick man spelprestanda alá stateoftheart AMD64, en bedrift av Intel? Nej, snarare ett misslyckande av AMD.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Tycker att det var mer allvarligt när stateoftheart AMD64 som är gjord för stationära datorer inte var mycket snabbare i spel än en gammal Pentium M för det mobila segmentet som har sina rötter från en stenålders Pentium Pro...

Ja, tänk själv man använde sig bara av en sketen inofficiel sketadapter på ett gammalt sketet Intel 865/875 chippat moderkort så fick man spelprestanda alá stateoftheart AMD64, en bedrift av Intel? Nej, snarare ett misslyckande av AMD.

GOT TO LOVE THIS MAN

Permalänk
Avstängd

Ska vi dra in state of the art P4 i diskussionen?

Permalänk
Medlem

Tja, ska vi vara riktigt pettiga så kan vi alltid visa vad en överklockad T2600 gör mot en 5000kr dyrare FX-60

Permalänk
Avstängd

Men för helvete. Lägg av att jämföra med FX. Ska ni jämföra mot FX så får ni jämföra från samma klass.

Jämför vid samma prisklass. Inom CPU-världen så är det ju stor skillnad i priser mellan olika segment men liten skillnad i prestanda. Ska man göra så så kan man ju jämföra hur en X4400+ äger en mycket dyrare P4EE.

Och jag förstår inte alla intelfans som klagar på att AMD presterar dåligt. Dom har haft prestandakronan större delen av de senaste 7 åren...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men för helvete. Lägg av att jämföra med FX. Ska ni jämföra mot FX så får ni jämföra från samma klass.

Jämför vid samma prisklass. Inom CPU-världen så är det ju stor skillnad i priser mellan olika segment men liten skillnad i prestanda. Ska man göra så så kan man ju jämföra hur en X4400+ äger en mycket dyrare P4EE.

Och jag förstår inte alla intelfans som klagar på att AMD presterar dåligt. Dom har haft prestandakronan större delen av de senaste 7 åren...

Det gjorde jag också

En Intel Core Duo T2600 är den tyngaste och dyraraste modellen för laptops, som dock funkar riktigt bra för desktop som vi alla kunde läsa på: http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core-duo-overclo...

Sen har vi ju ett par stycken här med samma rigg och kan bekräfta de resultaten

Sen behöver man inte jämföra vid samma prisklass iheller. Det är fullständigt onödigt speciellt när en E6600 gör fullständigt mos av en FX-62. Vågar knappt tänka tanken vad en X6800 kommer göra, eller den ännu tyngre 3,3GHz modellen som släpps senare i höst.

Och att AMD skulle ha haft prestandakronan i sju år är en saning med överdriven modifikation. AMDs stora prestanda övertag kom först vid releasen av K8. K7 dessförinan var förvisso snabbare än motsvarande från Intel, men den var rätt varm och krävde bra kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Ska vi dra in state of the art P4 i diskussionen?

Hehe visste inte ens att P4:an var klassad som en stateoftheart processor, men säger du det så..

Citat:

Klart AMD haft det, men för den sakens skull behöver inte det betyda att dom presterat ruggigt bra, det betyder bara att AMD haft en processor som presterat bättre generellt än Intels P4:a.. & som alla AMD fanboyz påpekat så presterar P4:an ruggigt dåligt.. vad presterar AMD64:an då, bara dåligt?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

Siken löjlig diskussion.

AMD har varit ledande på spelfronten under de senaste åren, det finns det inget tvivel om. 64:an var ett stort genombrott när den kom och då var det mycket bättre än Intels P4:or. Fx-62 var också helt överlägsen länge, men dock onödigt dyr.

Dock så har nu läget förändrats i och med C2D. Intel har prestanda tronen nu och kommer säkerligen hålla den ett tag till innan AMD kommer på något nytt eller typ börjar med 65nm tillverkningen.

Intel är bättre för tillfället, så är det bara, och jag ÄR en AMD fanboy. Är bara mogen att erkänna att Intel är bättre. Hade jag haft pengar så hade jag nog köpa en E6600 nu.

Visa signatur

E2180 @ 2.45ghz , 2x2048mb DDR2 800mhz, 8800gts 540/1920

Permalänk
Medlem

Kollar man kvalitén, så märker man att amd 64 är stabila klumpar som det inte var förr och är riktigt kalla, och imorrn ska jag ta reda på om det är så med c2d ^^

Permalänk
Medlem

Idiotisk diskusjon!

Har selv 4 stk AMD pcer hjemme,men nå blir det nok en Conroe inntil AMD svarer på intels herredømme for tiden

Permalänk
Medlem

Var för ta upp en nästan 6 månader gammal diskussion som utfördes innan Core 2 Duo fanns på marknaden?

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

jag är bara förstummad av att, ja vad kan det vara 5-6 år gammal amd arkitektur kan spöa c2d i vara bättre i vissa tester fortfarande.

Visa signatur

assrock!! hehe