Varför blir min 6800 LE så satans varm nu?

Permalänk
Medlem

Varför blir min 6800 LE så satans varm nu?

Topic...

När jag köpte detta kortet låg det på 60 grader idle, och på 64 grader full load.
Men nu ligger det på 79 (!) grader idle, 85-90 (!) grader full load!

Vad i helvete?!

Varför? Har fläkten pajjat sig eller nåt? Vad kan detta bero på? Blir snart rädd att nåt ska hända min älskling...

Kortet är klockad ja, men det var det innan med och ändå var temperaturen ganska låg.

Så vad tror ni?

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Hmm...eftersom du undrar om fläkten pajjat, har du kollat om den fortfarande snurrar?

Visa signatur

Msi p67a-c45 / i5 2500k + Nh-d14 / 2x4096 corsair xms 1.5v / Msi 560 ti oc + Thermalright shaman / Corsair hx 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magixx
Hmm...eftersom du undrar om fläkten pajjat, har du kollat om den fortfarande snurrar?

Ja den snurrar fortfarande. Pillade nyss där.... och kände riktigt mycket damm. Kanske ska ta ut grafikkortet o rensa lite?

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Ja den snurrar fortfarande. Pillade nyss där.... och kände riktigt mycket damm. Kanske ska ta ut grafikkortet o rensa lite?

Hehe ja det kan vara värt att testa:)

Visa signatur

Msi p67a-c45 / i5 2500k + Nh-d14 / 2x4096 corsair xms 1.5v / Msi 560 ti oc + Thermalright shaman / Corsair hx 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Hehe ja det kan vara värt att testa:)

Men vad händer nu när jag tar ut grafikkortet? Måste jag inte avinstallera drivrutinerna först eller nåt? Räcker det bara att man tar ut grafikkortet, blåser, och sätter in igen så är allt normalt?

Visa signatur

daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Men vad händer nu när jag tar ut grafikkortet? Måste jag inte avinstallera drivrutinerna först eller nåt? Räcker det bara att man tar ut grafikkortet, blåser, och sätter in igen så är allt normalt?

Japp. Du stänger av datorn, kopplar ur strömmen, tar ur kortet , tar bort dammet, sätter in kortet, o på med datorn igen.
Du behöver inte avinstallera några drivrutiner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Japp. Du stänger av datorn, kopplar ur strömmen, tar ur kortet , tar bort dammet, sätter in kortet, o på med datorn igen.
Du behöver inte avinstallera några drivrutiner.

Ok får väl göra det imorgon, orkar inte nu

Men man tackar för svaret!

Visa signatur

daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

DaVani: Tänl på att graffekortet stiger i temp nu då det äe varmare inomhus än tidigare. oM du inte redan gjort det så kör utan chassi efter du dammat kortet. Bör få bättre cirkulation i luften.

Permalänk
Medlem

Men är det inte farligt om man bara låter datorn stå där utan chassit? Jag menar.... skit o sånt kan ju komma in, eller?

Har förresten blåst nu rejält, och fy fan vad mycket damm det fanns. Grafikkortets dammfilter var helt täckt av damm. Borta nu iaf, och temperaturen sänkte sig lite. Den är på 67 grader nu, lite bättre iaf :/

Visa signatur

daVanii på PSN

Permalänk

Nej de är inget farligt med att lämna sidan öppen, kanske om nån är klantig och lyckas få in en fot eller nåt sånt tråkigt/spilla öl, saft, mjölk vad vet ja. I vissa fall funkar de bra att köra utan ibland inte alls. Om du vet om att de samlas mycket dammpartiklar överallt i rummet pga mycket grejer i rummet så kanske de är lämpligt att hålla sidan stängd.
Kan också vara smart att slänga in en och annan fläkt för att minska temperaturen på grafikkortet, chassiet, om de får plats dvs.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Jag har det ganska bra på mitt datorbord med en seperat plats för själva burken, ett fack så att säga. Har du så är det ingen fara med att komma åt datorgrejerna. Själv suger jag ur burken lite då o då med dammsugaren. Har även en liten usbdammsugare jag använder på grafikkortet.
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1813&session=4b26b0...

Permalänk
Gäst

daVani du har pm