Permalänk

olagligt eller inte?

Har börjat klippa lite i dvd filmer och har lärt mig göra bra reklamfilmer av dom. Nu är min fråga olagligt eller inte att sätta ut dom på webben?

Visa signatur

hackarn_90

Permalänk
Medlem

Re: olagligt eller inte?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hackarn_90
Har börjat klippa lite i dvd filmer och har lärt mig göra bra reklamfilmer av dom. Nu är min fråga olagligt eller inte att sätta ut dom på webben?

Ja, det är olagligt.

Permalänk

Re: Re: olagligt eller inte?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Ja, det är olagligt.

Jag vet ingenting om ämnet, men borde det inte finnas någon form av citaträtt för filmer?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Du har inte rättigheter att göra reklam för saker du inte fått tillstånd att markandsföra.

Permalänk
Medlem

Re: olagligt eller inte?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hackarn_90

Du har en citaträtt men du kan inte bara citera hipp som happ. Det måste vara i enlighet med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet. Ett exempel på detta som härrör till filmverk är när Filmjournalen visar klipp ur filmer när de recenserar dem.

Om det är parodier, travestier eller satir i övrigt behöver du inte bry dig om andras upphovsrätt, utan ditt verk blir att betrakta som ett självständigt verk.

I övrigt kommer jag inte på någon situation där du inte får förfoga över ditt verk på ett sätt som står i strid med upphovsrätten till originalverket.

Permalänk

Hmm. Står det inte i filmens början "Det är inte tillåtet att återge verket helt eller delvis ... etc" eller något liknande. Det som du gör i så fall är att återge filmen delvis.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fdpelli
Hmm. Står det inte i filmens början "Det är inte tillåtet att återge verket helt eller delvis ... etc" eller något liknande. Det som du gör i så fall är att återge filmen delvis.

Vad som står i början av filmen har ingen relevans. De bruka kunna skriva lite vad som helst på sånna ställen, det är fortfarande upphovsrättslagen som gäller. Dock är citaträtten väldigt begränsad för allt annat än text-media så jag tvivlar på att det skulle vara lagligt, men IANAL...

Själv skulle jag inte bry mig förrns jag får ett brev om att ta ner grejerna.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk

Extremt OffTopic, men hur går det med ditt Blocket-kopia projekt som skulle knäcka Blocket?

OnT: Jo, det låter ganska olagligt.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fdpelli

Lite off topic men vad skulle "återge delvis" egentligen betyda? Om jag berättar vad en film handlar om har jag då "återget delvis" eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Lite off topic men vad skulle "återge delvis" egentligen betyda? Om jag berättar vad en film handlar om har jag då "återget delvis" eller?

Njäe, oftast inte. Det som åtnjuter upphovsrättsligt skydd är uttryck för individuellt skapande. Om du inte tar det individuella skapandet utan bara rena sakuppgifter är det inte upphovsrättsintrång.

Permalänk
Medlem

Så om jag gör en recension av en film med en berättarröst samtidigt som jag visar ett par snuttar ur filmen, så är det ok? Syftet är ju inte att marknadsföra utan att delge min åsikt om filmen. Vidare kan man då fråga om jag t ex vill påvisa en metod för att skapa en effekt som finns i säg, tre olika filmer, och gör en video tutorial om det, så kan jag också vissa upp snuttar där den effekten förekommer? Eftersom syftet rör effekten, inte själva filmen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Så om jag gör en recension av en film med en berättarröst samtidigt som jag visar ett par snuttar ur filmen, så är det ok? Syftet är ju inte att marknadsföra utan att delge min åsikt om filmen.

Det låter okej. En recension av en film inkräktar inte i filmens upphovsrätt och att visa upp snuttar ur den torde falla under citaträtten. Fast det hela beror ju på att du gör det hela rätt.

Marknadsföring? Även om syftet skulle vara att marknadsföra så skulle det bedömas utifrån samma regler som en vanlig recension. Det är inte otillåtet per se att marknadsföra andras produkter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Vidare kan man då fråga om jag t ex vill påvisa en metod för att skapa en effekt som finns i säg, tre olika filmer, och gör en video tutorial om det, så kan jag också vissa upp snuttar där den effekten förekommer? Eftersom syftet rör effekten, inte själva filmen?

Euh. Bra fråga. Jag tror inte det. Jag är inte så otroligt inläst i vad "god sed" innebär när det handlar om citat och alla bedömningar i enskilda frågor om detta riskerar att vara mindre bra. Kanske till och med förvirrande.

En bra utgångspunkt när det gäller citat är att de ska användas för att belysa det citerade verket. Som det låter här är det mer för att utsmycka din handledningsvideo, vilket är väldigt snårigt territorium och bör undvikas.

Permalänk
Inaktiv

Citaträtt anses bara finnas för litterära och musikaliska verk, se ex. Prop 1992/93:214 s 77.

Att återge delvis är att visa en del av filmen, inte att berätta om den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juggler
Citaträtt anses bara finnas för litterära och musikaliska verk, se ex. Prop 1992/93:214 s 77.

Att återge delvis är att visa en del av filmen, inte att berätta om den.

Kan du citera (heh) propositionen? Jag hittar den inte i mina databaser. Eller om du har en länk till den skulle det vara ännu bättre. Det skulle underlätta att veta vem som sa det och vad han verkligen sa.

För det där tycker jag låter konstigt. Det enda jag läst om lovligheten vid typen av verk är att konstverk - antydandes på bildverk - inte kan citeras enligt 22 §.

Edit: I prop. 2004/05:110 s. 317 används filmverk som exempel på verk där citaträtten skulle kunna inskränkas på grund av kopieringsskydd. Det skulle vara ganska intetsägande om filmverk inte lovligen gick att citera.

Permalänk
Inaktiv

Har ingen publik länk till propen tyvärr. Det behandlade frågan om konstverk skulle uttryckligen uteslutas från citaträtt i lagtexten.

Så här sa justitieminister Hellsvik vid föredragandet:

"Citatregeln har i princip samma innehåll som föreslogs av Auktorrättskommittén år 1956. Enligt kommittén finns det i fråga om andra verk än litterära och musikaliska knappast utrymme för citat i egentlig mening (SOU 1956:25 s. 201). Detta uttalande lämnades okommenterat under det fortsatta lagstiftningsarbetet (jfr prop. 1960:17 s. 120 och bet. 1960:1LU41 s. 54) och får anses ge uttryck för gällande rätts ståndpunkt."

Det är förstås möjligt att gällande rätt kan ha ändrats eller så kanske Hellsvik hade fel. Får kanske ge mig i kast med mer källor.

Edit: Får läsa fler källor, det är ju stor skillnad på om det är konstverk som inte får citeras eller om det bara är litterära och musikaliska verk som får citeras. Ursprunget för Hellsviks ståndpunkt är ju från 1956, det året då Sverige började sända TV. Det är möjligt att man inte tänkte sig citat från filmverk då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juggler
Har ingen publik länk till propen tyvärr. Det behandlade frågan om konstverk skulle uttryckligen uteslutas från citaträtt i lagtexten.

Så här sa justitieminister Hellsvik vid föredragandet:

"Citatregeln har i princip samma innehåll som föreslogs av Auktorrättskommittén år 1956. Enligt kommittén finns det i fråga om andra verk än litterära och musikaliska knappast utrymme för citat i egentlig mening (SOU 1956:25 s. 201). Detta uttalande lämnades okommenterat under det fortsatta lagstiftningsarbetet (jfr prop. 1960:17 s. 120 och bet. 1960:1LU41 s. 54) och får anses ge uttryck för gällande rätts ståndpunkt."

Det är förstås möjligt att gällande rätt kan ha ändrats eller så kanske Hellsvik hade fel. Får kanske ge mig i kast med mer källor.

Vilken databas hittade du det på? Jag kollade på både Nordstedts Juridiks databaser och Rättsbanken, men hittade den inte på någon av dem. Jag är student och får tillgång till ett antal databaser via universitetets proxy så att resurserna inte är publika är inte nödvändigtvis ett problem.

Men jag tror att justitieministern slarvade med läsningen av kommittéförslaget. Via NJA II 1961 s. 132 - som citerar kommitéförslaget - står det följande:

"I fråga om andra verk än litterära och musikaliska finns knappast utrymme för citat i egentlig mening; frågan om rätt att för sådana ändamål, som motivera citaträtten, återgiva konstverk behandlas i 2 st. Nämnas må dock att citaträtten bör kunna åberopas, om exempelvis i en filmkrönika, som sändes ut i television, återgives en enstaka kort scen ur ett av de i krönikan behandlade filmverken."

Permalänk
Inaktiv

Jag gick via Thomson Fakta som bl.a. har Karnov Plus. Du har det om du läser vid Uppsala. (OT: Norstedts heter det, inte NorDstedts, vet inte hur många gånger lärarna tjatade om det )