Muskampen 2025: Segraren korad!

Hur länge håller DVDR?

Permalänk

Hur länge håller DVDR?

Jag har läst FAQ, men då diskussioner om att DVD i genomsnitt håller 2 år och max 5 år dyker upp från experter på seriösa sajter http://idg.se/ArticlePages/200606/22/20060622110524_PFA/20060... , så känns det konstigt om de skulle hålla i 50 - 250 år som de står i FAQ. Nu till frågorna:

Har ni erfarenhet av att era DVDR inte längre går att läsa efter ett par år?

Finns det några nyutvecklade säkrare DVDR som ska hålla längre och vart kan man i så fall köpa dessa? (har bilder och egenproducerad film som är oersättlig för mej)

Hur gör man enklast en backup av en dvd i form av en .img eller .iso, under windows xp?

Permalänk
Medlem

Re: Hur länge håller DVDR?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZilverMinken

Finns det några nyutvecklade säkrare DVDR som ska hålla längre och vart kan man i så fall köpa dessa? (har bilder och egenproducerad film som är oersättlig för mej)

Köp en extern hårddisk. Tar mindre plats, billigare, håller längre. Allra bäst är band, men det har du väl inte råd med.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hur länge håller DVDR?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Köp en extern hårddisk. Tar mindre plats, billigare, håller längre. Allra bäst är band, men det har du väl inte råd med.

Mycket dåligt tips. En HD är inget beständigt lagringsmedia för backup. Det är CD/DVD eller band som gäller för långtidsbackup. Jag tycker DVD av god kvalitet är bäst för långtidsbackup. Bandstationer går sönder förr eller senare och då kan man inte återläsa sina data.

Permalänk
Medlem

Köper man en extern hårddisk som inte är igång 24/7 lär den hålla längre än DVD skivor

Permalänk

Jag har redan en extern HDD men den har jag igång för det mesta och en HDD är ju knappast beständig i 70-80år. Det mesta har jag backup på både på DVD+RW (Traxdata) och en extern HDD (Lacie), men det känns inte tillräckligt säkert. Det jag inte har backup på i min HDD är inspelad DVD, och frågan är då hur man gör en image av dessa DVD och lägger på HDD smidigast.

Jag har märkt att en del av mina DVD+R (Traxdata, Vebatim & TDK) inte längre går att läsa i min DVD (Centum Gemini), vilket oroar mej starkt.

Jag vet att jag någonstans har läst om mer åldersbeständiga DVDR, men kan inte hitta detta nu, är tacksam om tips!

Permalänk
Medlem

Finns tex foto dvd-skivor från fujitsu som ska klara sig i 100år

Permalänk
Avstängd

Hålkort i titan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Hålkort i titan?

Jag tycker att du ska köra 2st hårddiskar i raid0. Då slipper du dels allt jobb med att bränna ut en massa skivor och det håller i princip hur länge som helst! Om/när en hårddisk går sönder så köper de en ny, eller två större. Om båda av någon anledning skulle gå sönder så går det nästan säkert att återskapa datan. Eftersom inte samma information lär ha försvunnit från båda diskarna så borde altl gå att återskapa. Tar lite tid bara. Men en dvd som slutar fungera blir det svårare med.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre

Jag tycker att du ska köra 2st hårddiskar i raid0. Då slipper du dels allt jobb med att bränna ut en massa skivor och det håller i princip hur länge som helst! Om/när en hårddisk går sönder så köper de en ny, eller två större. Om båda av någon anledning skulle gå sönder så går det nästan säkert att återskapa datan. Eftersom inte samma information lär ha försvunnit från båda diskarna så borde altl gå att återskapa. Tar lite tid bara. Men en dvd som slutar fungera blir det svårare med.

Nja Raid 0 är väl dumt om han ska göra backup.
Bättre att köra Raid 1 (spegling)

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre

Man kan ju alltid åka på något elakartat virus som raderar filer. Man sover alltid bättre om man har det mesta backuppat på riktigt

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Man kan ju alltid åka på något elakartat virus som raderar filer. Man sover alltid bättre om man har det mesta backuppat på riktigt

Det klarar ju alla återskapningsprogram av.

Värre är om viruset krypterar disken. Vilket ändå hör till ovanligheternas ovanligheter.

Men en hårddisk är inte att rekommendera som backup.
Även den slits med tiden (även om du inte använder den) och hårddiskar är opåltliga och kan tvärdö helt utan anledning. Det händer aldrig med en CD/DVD skiva.
Skulle vara om skivan sprängs i CD/DVD enheten i och för sig (men risken för det är då bra mycket mindre än att en hårddisk dör, särksilt om man köper kvaltietsmedia, vilket bör göra för backup).

Den där experten är antingen felciterad eller så har han ingen koll alls. Möjligt att han är partisk också men får det inte att gå ihop.

Citat:

Kurt Gerecke menar även att man får vad man betalar för. Billiga skivor är billiga av en anledning. För de extra speciella semesterbilderna kan det vara värt köpa dyrare skivor, för de är oftast bättre och garanterar ibland livslängder upp till 100 år.

Skivor håller inte i 100 år, även om det står det på förpackningen. Inte en chans...

Man brukar säga att kvalitetsmedia håller runt 10 år. Men man ska inte räkna med det utan ta backup på skivorna innan de blir *för* gamla.

Köper man dålig media kan den ha en livslängd på 2 månader.

Så det finns tyvär inget bra svar på frågan. De två saker som påverkar det mest är median och förvaringssättet. Inte för varmt och undvik solljus.

Permalänk
Medlem

Jag har åtskilliga gamla CD-R som är mer än 10 år gamla. Brända på billiga noname skräpskivor.
Fungerar utan några som helst problem fortfarande.

Har lagrats väl.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Finns tex foto dvd-skivor från fujitsu som ska klara sig i 100år

Har du nån länk? Jag har googlat som f*n utan att hitta nått i stil med detta.

Kan man skapa en image av mina brända dvd med t ex Nero 6.6**? Jag hittar bara en funktion för kopiering ,men jag vill ha en image att spara på min externa HDD.

Permalänk
Medlem

Jobbigt bränna 2 dvd-skivor att ha som back-up då? En hdd kan man inte lita på, speciellt inte i raid0 som någon så klyftigt påstod, mister du en hdd så faller hela arrayen, hur smart är det?

Permalänk
Medlem

Han menade säkert raid 1 men skrev fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Jag har åtskilliga gamla CD-R som är mer än 10 år gamla. Brända på billiga noname skräpskivor.
Fungerar utan några som helst problem fortfarande.

Har lagrats väl.

Skillnaden är väl att gårdagens no-name motsvarar dagens kvalitetsskivor.

Man bör inte räkna med att de håller i 10 år. Och vad för nytta gör en backup man inte kan räkna med?

Citat:

Har du nån länk? Jag har googlat som f*n utan att hitta nått i stil med detta.

Kan man skapa en image av mina brända dvd med t ex Nero 6.6**? Jag hittar bara en funktion för kopiering ,men jag vill ha en image att spara på min externa HDD.

Recorder -> Choose Recorder

Välj Image Recoreder.

Istället för att den bränner en ny CD så bränner den nu till en image-fil.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

Skillnaden är väl att gårdagens no-name motsvarar dagens kvalitetsskivor.

Man bör inte räkna med att de håller i 10 år. Och vad för nytta gör en backup man inte kan räkna med?

Heh, knappast.
Skulle påstå tvärt om. Dagen skivor håller betydligt högre kvalitet än de som man köpte i mitten på 90-talet.
Fanns skivor med bättre kvalitet även då, men själv köpte jag mest billiga blankskivor i stora mängder.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Förr behövde man aldrig bry sig om vad man köpte.

Vad man än köpte fungerade. Min erfarenhet i alla fall.

Idag kan man köpa media som är så urkass att den knappt fungerar direkt efter att man brännt den. Det även i långsammare hastigheter och under förutsättningen att skivan inte är så dåligt balanserad att den inte ens går att bränna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Förr behövde man aldrig bry sig om vad man köpte.

Vad man än köpte fungerade. Min erfarenhet i alla fall.

Idag kan man köpa media som är så urkass att den knappt fungerar direkt efter att man brännt den. Det även i långsammare hastigheter och under förutsättningen att skivan inte är så dåligt balanserad att den inte ens går att bränna.

Håller med, och alla är så jävla petiga när dom köper media i dagensläge. Man måste ju nästan läsa 100 tester av olika media för att få reda på vilket som är bäst lämpat just för ens egna brännare. Tragiskt egentligen med tanke på hur pass fram i utveckligen vi är så känns det som vi tar ett steg bakåt.

Innehar även jag CD-skivor som jag brände runt 98/99 i 2x med massa no-name blanka skivor samt traxdata som då räknades som något halvdant media och dessa skivor fungerar utmärkt även idag. Dessa skivor har legat lite hur som helst, nåra år framme på skrivbord, bokhylla, byrålådor..

Permalänk

Att bränna en/många CD som backup känns gammalt och förlegat. 700 MB är ju inget med dagens mått mätt. Bara mina foton skulle kräva ca 6 st CD. Det går inte heller att jämföra åldersbeständigheten på CD och DVD om jag har förstått saken rätt. Hur backar ni upp era känsliga data och hur gör företag?

Om det nu inte finns i handeln än så får man verkligen hoppas att det kommer DVDR/DVDRW som är betydligt mer åldersbeständiga!

Det går ju inte sova gott på nätterna som läget är nu...

Permalänk
Medlem

DVD är väl inte mycket sämre än CD. Men det finns riktiga skitskivor DVD-sidan (vanligare än CD i alla fall) som inte duger alls. Så man måste göra lite research först.

Faktum är att företagen också har problem med det här. Finns vad jag vet inte ett enda lagringsalternativ som håller bra länge, även om man är beredd att betala för sig.

Självklart är de olika bra men det finns inget som är riktigt bra. Men CD/DVD och hårddiskar räknas väl bland de sämre.
Band är väl bland de bättre tror jag men har ingen större koll faktiskt. Gemensamt för det mesta förutom CD/DVD och hårddiskar är dock att det är dyrt. Så för privatpersoner är det i princip kört

Dina bilder kan du ju bränna på DVD istället.
6 CDs får du plats på 2 stycken DVDs. Och sen så bränner du två ex. av varje skiva för att vara säker (säkrare i alla fall).

Sen när du har HD-DVD eller Blu-Ray där hemma så bränner du dessa två DVDs på en HD-DVD/Blu Ray skiva. Och så en till som backup för första skivan.

Så får man göra som det ser ut idag. Med HD-DVD och Blu Ray blir det ju enklare i och med att man inte behöver så många skivor. Men om 5 år lär vi sitta i samma båt igen.

Permalänk
Medlem

e man riktigt kräsen kan man ju skaffa lite webspace ngnstans o lägga upp (kom på det nu när ni snacka om teknikutveckling) ... vi har ju bredband lixom...

kan visserligen bli VÄLDIGT dyrt i längden.. men med tanke på att företagen som hanterar webservrar backupar typ varje dag... så är risken nog ganska försvinnande att något ska hända...

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeppan
e man riktigt kräsen kan man ju skaffa lite webspace ngnstans o lägga upp

jag har hört talas om att man ska kunna köpa plats att förvara sina känsliga data som foton i en server i ett berg, men kommer inte ihåg vad företaget heter.
Det blir nog dyrt att backa upp ett gäng hemproducerade DVD
Om nån har tips på vart man kan lagra sina bilder m.m så tar jag gärna emot det!

Borde det inte vara säkrare att lagra på ett flashminne än på en HDD med tanke på att det inte är några rörliga delar?! Då/om man kunde lagra på ett STORT flashminne kanske det vore ett bra alternativ.

Permalänk
Medlem

Lagra på någon webbdisk går ju som sagt, men man får kolla upp det där hur dom kör med backup och helst hur dom gör backup.
Kan tänka mig att de inte tar något ansvar

Citat:

Borde det inte vara säkrare att lagra på ett flashminne än på en HDD med tanke på att det inte är några rörliga delar?! Då/om man kunde lagra på ett STORT flashminne kanske det vore ett bra alternativ.

Flashminnen åldras också med tiden tyvärr (kommer inte ihåg hur fort men de är inte mycket bättre än CD/DVDs i alla fall) :\
Men eftersom de inte har några rörliga delar så är det mycket tåligare än hårddiskar vad gäller fysiska stötar osv.

Sen är ju stora flashminnen väldigt dyra också.

Permalänk

Nu har jag gjort backup på mina heminspelade DVD och foton på både min externa HDD och på DVD+R (TDK), vilka jag förvarar i ett bankfack och sedan kopierar över på nya DVD minst varannat år. Jag antar att tomma DVD inte åldras på samma sätt som brända?! Paranoid eller inte? Men nu kan man sova ganska gott på nätterna i alla fall!

Hoppas att det utvecklas något bättre sätt att backa upp på snarast!

Permalänk
Medlem

Foton och semesterfilmer är svåra att ersätta så paranoid tycker jag inte man behöver vara.

Däremot så åldras tomma DVDs också. Är väl egentligen DYEen som åldras först?
Dvs. ovansidan, den del som reflekterar lasern. Möjligt att den åldras snabbare när man skrivigt på den men jag vet att de åldras i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag har allt viktigt på minst två ställen. Antingen på en hårddisk i datorn, en extern eller dvd-r.

Problemet är att jag har svårt att prioritera så det mesta har jag kvar...haahaha

Permalänk

Jag ser inte riktigt varför två hårddiskar i Raid 1 inte skulle fungera. Chansen att båda dör samtidigt är ganska låg, och dör ena är det bara att köpa en ny.
Om man kan ha 3-4 diskar i RAID1 så blir det hela väldigt säkert. 3000:- för väldigt säker backup av 320GB data är ju inte alls mycket.
Självklart så bränner man även ut DVD-skivor, och de viktigaste sakerna lägger man upp på flera ställen på internet. Exempelvis kan man använda Google Drive, som är ett program som gör att man enkelt kan lägga upp saker på Gmail. 2GB utrymme, varje stor fil delar man upp i RAR-arkiv på precis under 10MB/st. Oerhört segt, men fungerar och är troligtvis ganska säkert.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Visst det är säkert, men inte direkt idiotsäkert.

Om nätagget dör och slår ut alla komponenter i datorn så ryker allt. IBAS får säkert tillbaka det men få privatpersoner har lust att betala de tiostuentals kronorna det kostar.

Blixten slår ner, datorn trillar ner på golvet (kanske inte så troligt, men under ex. lan, ommöblering osv.).

Citat:

Om man kan ha 3-4 diskar i RAID1 så blir det hela väldigt säkert. 3000:- för väldigt säker backup av 320GB data är ju inte alls mycket.

Nej, men räknar man in strömförsörjning, ljudnivå, värme som krävs för det där så är det inte alltid lika roligt. Särskilt inte om man vill ha uppåt en terabyte i lagring. Då blir det snabbt svindyrt, samt helt oacceptabla ljudnivåer i kombination med dyra nätagg.
Visst, man behöver kanske inte raid 1 på allt men det blir ändå en del i kombination med allt annat.

Permalänk

Bandbackup, någon?... Vad jag vet är det fortfarande det säkraste alternativet, och det som används i "produktionsmiljö".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CharlieBrown
Bandbackup, någon?... Vad jag vet är det fortfarande det säkraste alternativet, och det som används i "produktionsmiljö".

Jo det har ju nämnts men det är väl rätt dyrt?
Var visserligen ett antal år sen jag titade på det sist.