Blåst 2 ggr om, OMG!!

Permalänk
Medlem

Blåst 2 ggr om, OMG!!

För ett par månader sen så köpte jag en mobil av en privatperson som gav mig allt namn, adress, telefonnr osv...Han lät väldigt seriös...Han skulle sälja en w900i för 2499:-...vilket är ett väldigt bra pris...Jag ringde hem till han och allt verkade ok...så betalade jag och han skulle skicka mobilen + ge mig kollinnummer...men inget kom och han gav mig aldrig kollinummeret..:(...så jag klagade på honom och skrev "varför kommer inget och vart är kollinummret?"...han sa att han inte är hemma och jobbar i göteborg över ett par veckor(han bor i Malmö)...jag gav honom en månad att fixa allt annars pengarna tillbaks...han var inte en person som slutade svara på mailen han lovade en massor...En månad gick och han säger att hans kompis skulle skicka mobilen(skumt)...Vafan så lägger han skulden på sin kompis...jag hotade med att anmäla honom om han inte betalade tillbaks...han sa att han inte har några pengar...Så jag anmälde honom till polisen...det har gått 2,5 månader sen jag anmälde honom...Och han svarar inte längre på mailen...polsien har inte hört av sig ännu...

Nu till mitt enorma problem...förra 2 veckor sen hittade jag en annan mobil som en snubbe i simrishamn sålde...han verkade seriös han med...så vi pratade över telefon och gubben existerar han med...jag betalade (2640:-) men inget kom...så skrev han att han inte fått några pengar och så skrev han att jag försöker lura han...så slutade han maila med mig...:(...och jag blev orolig detta kan inte vara sant lurad 2 ggr...:(

OMG sen upptäckte jag en sak...Bägge personernas IP nummer stämmer med varandra...0_o....

Så jag vet inte vad jag ska göra...kan man ringa polisen igen och lägga till en till anmälan på samma person?...

Just nu är mitt psyke totalrubbat jag vet verken in eller ut...:(

Jag vet vad personen heter och var han bor men får inte tala om det här...

Permalänk
Medlem

har inga tips till dig förutom... Har du lärt dig nåt nu ?

Gissar att utan hot om extremt våld så kan du kyssa dina stålar adios...

Permalänk
Medlem

5000kr är inget som man kommer glömma bort...kommer antagligen besöka killen med mina polare(inget våld ska bara skrämmas lite)...blir så arg på människor som han...

Permalänk
Medlem

ja polisen kan du direkt räkna bort.. även om han blåst dig 10 gånger skulle de inte lyfta ett finger.

Bäst är hembesök och skräm till han ordentligt.. tråkigt att såna svin kommer undan polisen.

Permalänk

Du borde redan vid första köpet inte betala utan någots sorts garanti över transaktionen; som Internetgirot över Blocket eller kontrollera feedback hos säljare etc. Polisen gör oftast inte ett skit åt såna småbedrägerier. Jag kan lova att olaga hot och eventuell misshandel inte är värt det ...

Permalänk

Som sagt, borde du inte ha lärt dig på första blåsningen?

Internet dräller av knarkare som numera livnär sig på att lura av folk pengar vilket är betydligt lättre än att göra inbrott och sen kränga prylarna.

PS. du är inte ensam. Har också blivit blåst men lärde sig av läxan.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem

Polisanmäl, och tryck på svinen att göra något. Ge de all info du har så de har något att gå på annars gör de inget.

Gå till din bank och fråga om de kan hjälpa dig på något sätt.

Permalänk
Medlem

Dumt att betala innan man får luren ? Man ska ju betala när paktet kommit till ditt närmaste postuttag..

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

du får göra en tillägsanmälan på första anmälan eftersom du spårat honom via ipnr, skrivut emails osv och även email headers (den infon som visar hur emailet har paserat email-servrar osv) och överlämna det till polisen.

om inget händer på x antal månader så kan du ju besöka honom och "låna" lite av hans saker tills du fått dina pengar tillbaks.

Permalänk
Medlem

Det är detta man ska se upp med. Det bästa du kan göra tycker jag är att besöka honom med några kompisar, var itne otrevlig och hotas, säg bara att du vill ha dina pengar elelr de sakerna du har betalat för + en rimlig kompensation. Om ni är 3 stycken och ber snäll så blir det svårt för honom att säga nej. Gör han det så kan man ju fortsätta diskutera med honom. Men som sagt, olaga hot och sådan är det inte värt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Moderator
Testpilot

Internetgiro någon?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
Det är detta man ska se upp med. Det bästa du kan göra tycker jag är att besöka honom med några kompisar, var itne otrevlig och hotas, säg bara att du vill ha dina pengar elelr de sakerna du har betalat för + en rimlig kompensation. Om ni är 3 stycken och ber snäll så blir det svårt för honom att säga nej. Gör han det så kan man ju fortsätta diskutera med honom. Men som sagt, olaga hot och sådan är det inte värt.

låter lite för snällt , dra fram köttyxan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av homosapiens
låter lite för snällt , dra fram köttyxan

Det kanske man skulle göra, men ville inte uppmana till bortt

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Lider med dig och tycker det är jättetråkigt när sån här händer.
Handlar en hel del från ebay och andra ställen, men har hittills klarat mig från rövare.

Det som förvånar mig är ändå att efter blivit blåst en gång vågar du
dig på ett nytt försök. Att vara godtrogen på internet när det gäller pengar fungerar inte. Det är för mycket löst folk som försöker blåsa folk för lätta pengar.
Försök dig nu inte på en tredje gång om det inte är lokalt så du kan hämta med en gång. Fast med din tur skulle den säkert vara trasig dagen efter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
Det är detta man ska se upp med. Det bästa du kan göra tycker jag är att besöka honom med några kompisar, var itne otrevlig och hotas, säg bara att du vill ha dina pengar elelr de sakerna du har betalat för + en rimlig kompensation. Om ni är 3 stycken och ber snäll så blir det svårt för honom att säga nej. Gör han det så kan man ju fortsätta diskutera med honom. Men som sagt, olaga hot och sådan är det inte värt.

Är tyvärr inte allt för svårt för personen i fråga att bara stänga dörren...

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Borde inte posten kunna hitta på en tjänst liknande postförskott där det följer med en lapp någonstans på paketet där det står paketets innehåll och vikt? Och vid leverans så ser både postpersonalen och mottagaren att paketets innehåll stämmer överrens med lappen.
På så sätt går det ju inte skicka en tegelsten, och postpersonalen ser till att få betalt för paketet. Visst?
Givetvis så ska lappen vara förseglad med nånting så att man ser om den varit öppnad tidigare.

Tycker att det nästan låter lite för enkelt... eller?

/MiiKe

Visa signatur

Too, often we lose sight of life's simple pleasures. Remember, when someone annoys you it takes 42 muscles in your face to frown, BUT, it only takes 4 muscles to extend your arm and bitch-slap that mother@#?!&! upside the head - Gaz Cooper

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkStormZ
Är tyvärr inte allt för svårt för personen i fråga att bara stänga dörren...

Eller så kliver man in det första man gör och börjar prata, dvs överuplar bedragaren i fråga.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
Eller så kliver man in det första man gör och börjar prata, dvs överuplar bedragaren i fråga.

Och åker dit för hemfridsbrott och kanske olaga hot vilket kan ge fängelse.

Permalänk
Medlem

Polisen ringde mig igår och sa att personen hade stora skulder till kronofogden och att det kommer ta lång tid för honom att betala tillbaks min skuld...så sa jag till konstaplen att jag blivit blåst igen av samma person på ytterligare summa pengar(då jag har två likadana IP-nummer)...Så sa han attt han ska skicka över informationen till Simrishamns-polisen där den andra killen är + till Malmö polisen för att IP-nr stämmer med varandra...Så antagligen kommer jag inte få några pengar om idioten har stora skulder han måste betala av...

Permalänk
Medlem

Sluta leta det perfekta köpet på internet är mitt råd, är priset för bra för att vara sant så är det nästan alltid nåt skumt med det hela. Köp i affär betala grundpris, då slipper du iaf bli lurad av privatpersoner.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Det är som Bush skulle försökt säga:
Fool me once, shame on you.. Fool me twice, shame on me.

Permalänk

Förövrigt, sluta hela tiden säga "Betala inte i förskott".
Visst, det stämmer. Men det är då MYCKET få säljare som inte skulle ta betalt i förskott! Postförskott kräver väl att man registrerar sig och krånglar, dessutom kostar det pengar både för säljaren och köparen. Dessutom är inte heller postförskott särskilt säkert - tänk på att man fortfarande måste betala innan man får varan (dvs hämtar ut paketet från posten). Paketet kan mycket väl vara tomt, och du står helt utan säkerhet.

donfalcon - Jag tvivlar mycket starkt på att man anmäler någon för det, om fem pers just sprungit in i lägenheten och krävt dig på pengar som du trots allt har lurat från dem. Däremot är det såklart att man inte ska mordhota/andvända våld och liknande, det är bara löjligt.
Och utgår vi sedan från att personen som lurades är lite sådär tveksamt laglig (exempelvis droginnehav), så är nog risken att du blir anmäld rätt så låg.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Wow, kanske låter hårt men att gå på samma sak igen är väl lite knasigt?

Jag skulle aldrig betala i förskott, finns tusentals andra sätt att betala, och vägrar säljaren får han väl sälja skiten till någon annan, billigast är inte alltid bäst.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Beklagar, är säljarens initialer JJ?
En kille med de initialerna har blåst mig och minst en till här på swec.

Visa signatur

!
!
!

Permalänk

Angående postförskott så får du ju öppna paketet på posten innan du löser ut det för att se att det har rätt innehåll! De kronorna postförskottet kostar kan det ju vara väl värt om man kan klara sig från en blåsning!

Visa signatur

Intel i7 12700 | Asus TUF H670 pro | Corsair H115i | Corsair 32GB 3600MHz CL16 | WD Black SN850 1TB | Asus 3070 Dual

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soddamarre
Angående postförskott så får du ju öppna paketet på posten innan du löser ut det för att se att det har rätt innehåll! De kronorna postförskottet kostar kan det ju vara väl värt om man kan klara sig från en blåsning!

Åhå, på vilket utlämningsställe har du fått göra det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soddamarre
Angående postförskott så får du ju öppna paketet på posten innan du löser ut det för att se att det har rätt innehåll! De kronorna postförskottet kostar kan det ju vara väl värt om man kan klara sig från en blåsning!

Ända gången jag har fått göra det är när utsidan av paketet var lite skadat, så frågade jag om jag fick kolla så inget är skadat, visst sa dom. Som tur var visade det sig att det inte var samma video kamera en kille på blocket hade lovat att skicka utan en mycket äldre så jag sa att jag inte ville ha paketet ^^

Permalänk
Medlem

Haha, ursäkta men kan kan inte annat göra än att asgarva åt dig.

I dagens samhälle träffas man öga mot öga och gör upp affären. Inte ens blockets betaltjänst är säker kan jag säga dig.

Snålheten bedrar visheten som det ibland brukar heta. Hoppas du lär dig så du inte begår samma misstag i framtiden.

Permalänk
Medlem

Ägd?

Fan är du så dum att du inte lär dig av ditt första misstag så är det rätt åt dig..
Om de annonserade på blocket, varför använde du inte deras betalgarantitjaffs?

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur många affärer som görs upp på detta sättet och hur många personer som INTE blir blåsta då de betalar i förskott så finns det nog inget man kan lära sig av detta förutom att vissa personer är svin.
Visst är det surt när man blir blåst men det kunde likväl hänt vid köp på något annat sätt.
Jag tycker inte att man ska tvingas ändra sina vanor bara för att det finns personer som förstör för oss andra. Däremot borde det finnas ett enklare sätt att få rätt mot dessa personer och få tillbaka sin pengar än vad det gör nu. Med vårat rättssamhälle så kan personer som har skulder hos kronofogden blåsa hur många de vill och ändå klara sig utan straff nästan hur länge som helst.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.