Permalänk
Melding Plague

ATI RV560 med AGP

Läs nyheten: ATI RV560 med AGP

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter bra att ATi fortfarande tänker på de med AGP. Kommer bli kul att se hur dessa kort presterar. Det är även positivt att de nya korten inte kostar en allt för stor förmögenhet.

Permalänk
Avstängd

Uppkommande var det ja.

Permalänk

Ah, fortfarande agp, aja.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara schysst för folk som inte har råd att uppgradera allt och sitter med en schysst prolle på ett AGP-kort.

Och 200 dollar är fan inte mycket, ungefär som dagens bra kort för AGP. Återstår bara att se hur dom presterar.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Hedersmedlem

Då kommer vi också i framtiden kunna ge svar åt dom som frågar om uppgradering...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

det kanske blir ett sådant att byta ut mitt slitna 6800NU med då... för jag kommer inte ha råd att uppgradera något mer innan nästa sommar (om jag inte vinner på lotto )

underbart med ett vettigt AGP kort TACK!

Permalänk
Medlem

Jag har en Socket 754 3200+ amd64 och den räcker gott och väl till fortfarande däremot mitt 9700 Pro börjar bli ålderstiget så detta är goda nyheter

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Jag har en Socket 754 3200+ amd64 och den räcker gott och väl till fortfarande däremot mitt 9700 Pro börjar bli ålderstiget så detta är goda nyheter

Annars finns det ju billiga socket 754 moderkort med pci-e. Du köper det nya för 400-500 och säljer det gamla för typ 250. Sen kan du köpa ett 7600gt/7900gt eller vad du nu gillar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Annars finns det ju billiga socket 754 moderkort med pci-e. Du köper det nya för 400-500 och säljer det gamla för typ 250. Sen kan du köpa ett 7600gt/7900gt eller vad du nu gillar.

Njaa, orkar inte plocka ur moderkortet

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

hehe folk sitter å gnäller över sina ati 9700 å sånt.. sj så "börjar" jag fundera på att byta mitt heliga geforceti4200.. ;D börjar nog dags men va fan alla spel flyter så varför.. / bortsätt ifrån bf2 men wtf hatar skiten ändå..

Visa signatur

|| DFI LanParty UT nForce3 250 Gb || AMD Sempron64 3400+ 2.0 Ghz@4400+ 2.60 Ghz || OCZ EL Dual Channel Gold 2x512Mb PC-3200 || GeForce Ti 4200 Agp 4x 250@444 300@580 || Nätag Q-Tec 500w BigFan || 5x120 Gb Raid 0 = 560 Gb HDD ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Kan ju vara schysst för folk som inte har råd att uppgradera allt och sitter med en schysst prolle på ett AGP-kort.

Och 200 dollar är fan inte mycket, ungefär som dagens bra kort för AGP. Återstår bara att se hur dom presterar.

Kan man lika gärna sälja sitt moderkort och köpa ett annat 754 med PCi.E och kköpa en bättre propp, om det är det grafiska som oroar.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Det är lustigt hur alla genast rekomenderar moderkortsskifte när man säger att man har ett agp kort och ska uppgradera... Personligen funderar jag på att lägga 4000 på ett Gainward 7800GS+ AGP kort bara för att jäklas. Ett 7900GT chip, med 24 öppna pipes, och 512mb DDR3, borde räcka längre än resten av burken. Kan någon hitta en lämplig uppgraderingsväg från ett PC-DL för mindre pengar ska jag överväga det, men jag tvivlar på att det blir lika kul.

Folk har olika preferenser, och olika anledningar till sina beslut, jag tycker inte det är en anledning till att förklara för folk hur dumma i huvudet de är bara för att de inte orkar byta moderkortet bara för att byta grafikkort. Mer AGP kort åt folket, är ett bra initiativ.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Det är lustigt hur alla genast rekomenderar moderkortsskifte när man säger att man har ett agp kort och ska uppgradera... Personligen funderar jag på att lägga 4000 på ett Gainward 7800GS+ AGP kort bara för att jäklas. Ett 7900GT chip, med 24 öppna pipes, och 512mb DDR3, borde räcka längre än resten av burken. Kan någon hitta en lämplig uppgraderingsväg från ett PC-DL för mindre pengar ska jag överväga det, men jag tvivlar på att det blir lika kul.

Folk har olika preferenser, och olika anledningar till sina beslut, jag tycker inte det är en anledning till att förklara för folk hur dumma i huvudet de är bara för att de inte orkar byta moderkortet bara för att byta grafikkort. Mer AGP kort åt folket, är ett bra initiativ.
B!

Har förvisso ingen anning om vilken cpu du sitter inne med, men du lär ju få ett X1900XT och nytt moderkort med PCIe port för 4000kr ifall du handlar vid rätt tillfället

Permalänk
Medlem

Nja... PC-DL... Dual cpu, Xeon. 1.6 LV@3.2Ghz.
Lite dåligt med moderkortsalternativ för dual Xeon, och PCI-E.
Det skulle möjligen vara iWill DN-800, lite dålig tillgänglighet här i sverige, och dess överklockningsmöjligheter är...mer begränsade. Prislappen? Nja... 5-600 dollar, eller så. Utöver att betala mer för moderkortet, än grafikkortet, måste jag även ha nya minnen, och eftersom det moderkortet kräver ECC blir de lite dyrare av det med.(i verkligheten går det antagligen att komma undan med rer, men jaja)

I alla fall. Det finns situationer när det helt enkelt inte är ens kostnadseffektivt att byta moderkort för ett billigare, likpresterande grafikkort. I mitt fall, och byte till Gainwards 7800GS+, är det närmast ett skämt. Oavsett vilket tillfälle jag handlar vid. Ett 7900GT med 512mb ram, kostar som billigast 3389:- på buggy, ett Gainward Golden sample, med andra ord, "samma" deal, 4025:-, och Gainward 7800GS+ 512 med 7900GT chipet, kostar 4295.00:- ...knappt 300 spänns skillnad. Jag får inte frakten på ett moderkort för de pengarna, eftersom det lutar åt att jag får ta hem det från staterna, eller asien. Jag tror inte någon annan tjänar på det, oavsett VAD de har för moderkort / cpu i dagsläget i just det här fallet. Sen är det ju beroende på vilket grafikkort man vill ha i slutändan.

(Samma och samma, lika bra jag påpekar det, det skiljer en 1/6 del av klockhastigheten ungefär på både gpu, och minne, det är samma gpu, men minnena är 1.4 vs 1.2ns allt, till PCI-E kortets fördel. GPU'n bör inte vara något bekymmer att klocka lika högt, men minnesbandbredden kommer konstant ligga drygt en 1/6 del efter)

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Min hembyggad alu-låda är specialskuren för ett kort med AGP plats.
Byggde in mig i ett hörn, men aja...

Ett schysst o prisvärt AGP graffe säger man inte nej till då!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Annars finns det ju billiga socket 754 moderkort med pci-e. Du köper det nya för 400-500 och säljer det gamla för typ 250. Sen kan du köpa ett 7600gt/7900gt eller vad du nu gillar.

Ja håller med dej . Blir förvånad över endel inte håller med dej . Lust säga korkade personer, men låter bli att säga så heheh
7900gt är både bättre och billigare en 7800gs . Så köper han moderkort och 7900gt får han det för samma pris som bara AGP 7800gs . Lol köp AGP hahahah . För måste va kasst med nytt moderkort och bättre grafikkort för samma pengar hahahhah

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD73
Ja håller med dej . Blir förvånad över endel inte håller med dej . Lust säga korkade personer, men låter bli att säga så heheh
7900gt är både bättre och billigare en 7800gs . Så köper han moderkort och 7900gt får han det för samma pris som bara AGP 7800gs . Lol köp AGP hahahah . För måste va kasst med nytt moderkort och bättre grafikkort för samma pengar hahahhah

Du missade kanske poängen här... Grafikkortet i fråga, är ett Gainward Golden Sample 7900GT för AGP. Hoppla... Det kanske inte blir så jävla mycket bättre prestanda med ett 7900GT då.. 0_o
Prisskillnaden mellan nytt moderkort, och ny cpu, eventuellt även nytt minne, eller "bara" nytt moderkort, är i mitt fall så pass mycket, att det gör det ganska meningslöst att försöka försvara PCI-E. Är syftet med upgraderingen att slutligen ha ett system med ett 7900GT kort, är det överhuvudtaget inte värt pengarna att köpa ett PCI-E moderkort, och ett PCI-E grafikkort, då det rör sig om 300-900kr prisskillnad totalt sett. För det billigare priset får du ett Inno3D kort, med exakt samma frekvenser, och en mycket mindre kylningslösning... AGP kortet är altså lätt att överklocka till att prestera bättre, medans kortet för 300 spänn mindre, är ett "identiskt" kort, med 1/6 del högre klocka på både minne och gpu, och därför av uppenbar anledning presterar bättre ur lådan. Då de har exakt samma kylning, torde de klocka till samma slutgiltiga gpu hastighet, men minnena är 1.2vvs1.4ns till det billigae kortets fördel, vilket kommer ge det en möjlighet att klocka minnet marginelt högre. Kör sifrorna genom huvudet ett par gånger, och förklara hur du hittar ett kvalitetsmoderkort för 300 spänn, oavsett cpu, som gör det lönsamt att byta till PCI-E om slutmålet med upgraderingen är ett 7900GT 512MB?

Eller, inse fakta, det finns fall då det inte är självklart att PCI-E är det bästa valet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.