Vad vill ni se i linux som finns i Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
1. Har du inte hårdvarumixning så är det bara att dra in dmix.
2. Skapa ett skript som kopierar de filer du vill cacha till /dev/null.
3. De flesta inom Linux kör med KISS-konceptet. Om du vill implementera ett filsystem med en databas så gör du det bäst genom FUSE. Jag kan dock tänka mig en jävla massa problem med databaser över ett filsystem. Om du bara vill lista filer snabbt så rekommenderar jag dig att köra XFS.
4. De flesta Linux-filsystem lider inte så mycket av fragmentering. Kolla t.ex. på Ext3 där man kan landa på ~1.5-2.0% fragmentering på ca ett års konstant använding av det. Om det verkligen är ett måste så har XFS ett defragmenteringsverktyg. Det finns också ett verktyg kallad "shake" som kan defragmentera filer och kataloger på andra Linux-filsystem (kräver extended attributes).
5. Har dessvärre ingen koll på detta.

1. Får aldrig dmix att fungera något vidare, vet inte om gammla program som kör mot OSS-api:et strular till det.
2. Kan ju inte köra ett script hela tiden, dessutom ändras ju ens vanor från dag till dag, ena dagen jobbar man mycket med vissa filer andra dagen så jobbar man med andra filer.
3. Vet inte om FUSE gör det jag vill riktigt, ska kolla närmare på det. Problemet är oftast när jag installerat något program eller likande och måste hitta någon ny fil, tar ju oftast flera minuter, skulle vara bättre om all meta-data cachades(iaf ha valet att kunna göra det om man har tillräckligt med minne). Jag skulle gärna offra 50MB ramminne mot att kunna få filinfo blixtsnabbt, tänk bara att kunna köra en du -sh på ett filträd med 50k filer på någon sekund.
4. Har inte använt Ext3 så mycket, men t.ex. ReiserFS segar ihop fullständigt när man uppdaterar några 10-tusentals filer ett par gånger. T.ex. portage-trädet i Gentoo, det har jag i en separat partition så jag kan rensa den lite då och då för att snabba upp det. Skillnaden kan ibland vara upp till 50% tidsvinst när man kör en emerge sync. Ska testa med XFS och se om det går bättre.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Oja, för det är väldigt svårt att skriva apt-get install package-name och apt-get remove package-name.

Och när inte det fungerar eller ditt program finns där, eller du behöver nyare version. Ja då sitter du i sjön.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oloair
Får du inte en xbox version nästan på köpet om du gör det för directx? Litet finputsning / optimering och du har det klart för ett system till utan att behöva spendera något större på det.

Kan inte påstå att jag haft några problem med att directx spel är instabila efter att kört 200days /played av ett mmorpg

Nåväl vart offtopic.

Som inbiten windowsanvändare hade jag mest "roliga" fel när jag försökte installera linux på min gamla burk. När det väl vart installerat förstod jag inte så mycket utan kunde i princip endast surfa med det. Enkla saker som att få in en vettig upplösning var hopplöst, få för sig att dela filer som låg i på en ntfs disk i windows bortom mig. Så efter några dagar bidde det formatering av skiten och in med något som iaf fungerade för mig.

Kanske testar igen men har inte kommit på vad jag kan göra i linux som jag inte kan göra i xp, medans jag är klart osugen på att spela moderna spel i en emulator.

Sorry för offtopic, vill bara klara ut en sak.
Det var DirectX 10 som jag pratade om, och som jag sa var ostabil. DirectX < 10 får va så stabila dem vill. Jag kommer ändå skriva mina program i OpenGL. (Så vidare inte min klient/boss betalar multum )

BTW: Vad är det för emulator du pratar om? - Varför inte använda Wine(X) som alla andra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Och när inte det fungerar eller ditt program finns där, eller du behöver nyare version. Ja då sitter du i sjön.

Fungerar gör det. Men om man behöver en nyare version eller om programmet man vill ha inte finns får man väl hämta källkoden och kompilera. Oftast brukar det inte vara något problem.
Man kör ./configure, den säger "du behöver paket libsdl 1.2 dev" man gör apt-cache search libsdl och sedan hittar man rätt paket och kör apt-get install libsdl1.2-dev.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jucce
Fungerar gör det. Men om man behöver en nyare version eller om programmet man vill ha inte finns får man väl hämta källkoden och kompilera. Oftast brukar det inte vara något problem.
Man kör ./configure, den säger "du behöver paket libsdl 1.2 dev" man gör apt-cache search libsdl och sedan hittar man rätt paket och kör apt-get install libsdl1.2-dev.

Ofta så säger ju inte configure vad man behöver i klartext.
Den kanske säger att man behöver libsdl1.2 och i ubuntu betyder det libsdl1.2-dev men i andra distar betyder det bara libsdl1.2.
Vet man då inte det så kan det bli rätt jobbigt.

APT är bajs

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Ofta så säger ju inte configure vad man behöver i klartext.
Den kanske säger att man behöver libsdl1.2 och i ubuntu betyder det libsdl1.2-dev men i andra distar betyder det bara libsdl1.2.
Vet man då inte det så kan det bli rätt jobbigt.

APT är bajs

Visst configure säger inte exakt vilket paket man behöver men om man utnyttjar apt-cache search (eller valfritt grafiskt frontend) och dessutom kollar på programmets hemsida/readme där de ofta har en lista på exakt vilka paket som behövs går det väldigt ofta helt smärtfritt. Jag har kompilerat ett antal program men aldrig haft problem med att hitta rätt paket som behövs.

Permalänk
Medlem

Ibland kan man ju behöva biblotek som inte finns i apt, och så måste man kompliera dessa som beror på yttligare bibliotek. Det är då det kan bli lite drygt

Permalänk
Medlem

Ja, men när man väl sen får igång det så blir man mer nöjd än om man hade installerat det från en pakethanterare

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Ja, men när man väl sen får igång det så blir man mer nöjd än om man hade installerat det från en pakethanterare

MOHAhaha installera KDE/Gnome, från source :D:D
okej, just dem två finns.. :)/-<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av V4nten
MOHAhaha installera KDE/Gnome, från source :D:D
okej, just dem två finns.. :)/-<

Jag förstår inte, vad försöker du säga?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Jag förstår inte, vad försöker du säga?

Lite flumm. Tänkte bra på vad hämskt roligt det skulle vara att kopilera hela kde eller gnome från källkoden. Med hjälp av make då, syftar inte på apt-get kompileringen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Lite flumm. Tänkte bra på vad hämskt roligt det skulle vara att kopilera hela kde eller gnome från källkoden. Med hjälp av make då, syftar inte på apt-get kompileringen.

Jag har gjort det, det var inte roligare än något annat (eller tråkigare). Tid tog det iaf, några dar eller så.

Permalänk
Medlem

en sak jag skulle vilja se är ett riktigt enkelt program för små displayers med ex. 2x20 tecken, tänker då mest på LCDSmartie i windows. Har pillat me LCDproc och nåt annat program utan att ha fått ut det minsta tecken på min oled-display och blir trött på att aldrig få det att funka =/

EDIT: altså att det ska vara snabbt och enkelt att få ut nånting på displayern, vilket det är i LCDSmartie...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

Har du tittat på http://freshmeat.net/search/?q=lcd&section=projects&Go.x=0&Go... ?

Ser ut att finnas massor av mög där, men jag vet inte om något av det passar din LCD?

Permalänk
Medlem
Citat:

Sorry för offtopic, vill bara klara ut en sak.
Det var DirectX 10 som jag pratade om, och som jag sa var ostabil. DirectX < 10 får va så stabila dem vill. Jag kommer ändå skriva mina program i OpenGL. (Så vidare inte min klient/boss betalar multum )

BTW: Vad är det för emulator du pratar om? - Varför inte använda Wine(X) som alla andra?

Vad är Wine om inte en emulator? Kanske missuppfattat hur den fungerar men antog att den försöker vara som windows, alltså en emulator?

Permalänk
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexandersson
http://en.wikipedia.org/wiki/Wine_(software)

kanske borde fixa länken..

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ifall alla Windows-spel hade fungerat smärtfritt under Linux/Unix hade jag bytat över fullständigt. För närvarande får jag dock nöja mig med att ha det på min laptop.

Visa signatur

"Man kan inte raka en man i hans frånvaro" -norskt ordspråk av okänt ursprung.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wempi
Ifall alla Windows-spel hade fungerat smärtfritt under Linux/Unix hade jag bytat över fullständigt. För närvarande får jag dock nöja mig med att ha det på min laptop.

Så länge du stödjer MS' stryptag på marknaden genom att göra såhär så kommer det att fortsätta vara så.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Ett bra media center skulle vara underbart, som windows media center.. eller tillochmed mediaportal funkar bra och enkelt.. och windows förnsterhanterare skulle vara trevligt, ochså drag&drop i startmenyn.
Faktiskt aldrig hittat en fönsterhanterare som jag gillar.
Sedan så är MythTV så jävla krångligt, med mysql och onödigt krångligt system för alla filmer man har på hårddisken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spuck
Ett bra media center skulle vara underbart, som windows media center.. eller tillochmed mediaportal funkar bra och enkelt..

GeeXboX finns.. äter allt och är super... fixar HD film med mkt klen prestanda faktiskt.... WONDERBAR!

Visa signatur

Skicka mejl om ni vill nått.. zasz3@hotmail.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dlg
GeeXboX finns.. äter allt och är super... fixar HD film med mkt klen prestanda faktiskt.... WONDERBAR!

Ja den låter ju bra om man endast har en htcp som inte används till annat än serier/film och sånt.. Inget för mig då, då jag inte har lust att starta om datorn varje gång jag vill kolla något på nätet och sen starta om igen för att kolla på en serie.. Hah fy vad förjävligt Använder hellre windows mce.. ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spuck
Ja den låter ju bra om man endast har en htcp som inte används till annat än serier/film och sånt.. Inget för mig då, då jag inte har lust att starta om datorn varje gång jag vill kolla något på nätet och sen starta om igen för att kolla på en serie.. Hah fy vad förjävligt Använder hellre windows mce.. ^^

det stämer delvis... men du kan även streama film från nätet eller lokalt.. samt även om du är haj på att komplimera Linux så kan du bygga in FF eller dyl om du vill ;).. it´s really worth a try... jag kör allt på 800Mhz.. HD mm flyter fint :D... men typ 1,2Ghz för HD är nog bäst...

/Lën

Visa signatur

Skicka mejl om ni vill nått.. zasz3@hotmail.com

Permalänk
Medlem

Vad tror ni blir nästa stora sak till Linux? Jag tänker mest på nånting som kan göra Linux betydligt enklare eller betydligt bättre. Jag tillexempel skulle hoppas att det blir en sorts standard i paketen så att man kan bygga en GUI för att intallera program på ett enklare sätt. och inte behöver leta ett paket till just den pakethanteraren man har. Sen bara klickar man på den och får den installerad.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

tänker du på typ Synaptics(deb)?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
tänker du på typ Synaptics(deb)?

Jag tänker inte på nåt speciellt. Jag menar mest att man ska slippa kompilera en del saker själv och det räcker med att ladda ner och klicka på filen så kommer det en guide. Ungefär som windows.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk

Jag hänger inte riktigt med. Det du beskriver är löst med hjälp av pakethanterare. Eller menar du att programutvecklare själva ska bygga paket för alla processorarkitekturer som Linux fungerar på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albatorsk
Jag hänger inte riktigt med. Det du beskriver är löst med hjälp av pakethanterare. Eller menar du att programutvecklare själva ska bygga paket för alla processorarkitekturer som Linux fungerar på?

Nej, att det ska finnas en paketstandard ungefär. Iaf något program som klarar av att packa upp alla olika sorters paket. Men det var inte det min första fråga var.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk

Med hjälp av alien så kan man konvertera mellan olika paket. Då är det hindret ur vägen.

Pakethanterare har redan nu GUI som man bara klickar i för att installera program.