Är driftskostnaden på ett 700 W nätaggregat högre än på ett 350 W aggregat?

Permalänk
Avstängd

Är driftskostnaden på ett 700 W nätaggregat högre än på ett 350 W aggregat?

Jag funderar på att köpa nytt nätaggregat.

Jag behöver inte mer än 350W men många säger ju att du ska köpa för framtiden.

Det jag undrar då är om driftskostnaden är högre för en dator med 700W aggregat än med samma dator med ett 350 W aggregat?

Eller är det så att enbart den effekten som datorn drar har betydelse för driftskostdnaden.

El är ju inte gratis och om jag har på datorn 24-7 så har jag ju snart tjänat ihop pengar till ettt nytt aggregat nästa gång jag uppgraderar om det nu är så att driftskostnaden för en dator med ett framtidssäkert 700W aggregat är dubbelt så hög som för samma dator med ett 350 W aggregat.

Någon som har koll på detta?

Permalänk

Du måste ange specifikt vilka nätaggregat du är intresserade av. Om den enda skillnaden mellan aggregaten är max effekten skall det inte spela någon roll. Men det är sällan ett aggregat på 350W är lika bra som ett på 700W. Gå in på hemsidan för respektive aggregat o kolla vad de anger för effektivitet ("energy efficiency") = hur mycket av den ström aggregatet tar från el-uttaget som kommer till användning i datorn, indirekt hur mycket av elen som "försvinner" i form av värme.

Ex. en dator som drar 200W med...

(1) ett aggregat med 60% effektivitet använder ca 333W, varav 133W blir till värme

(2) ett aggregat med 80% effektivitet använder ca 250W, varav 50W blir till värme

Aggregat (2) är bättre än aggregat (1), dels drar den mindre ström, dessutom tillför den mindre värme i lådan -> du behöver inte ha igång fläktarna lika mycket -> datorn blir tystare.

Effektiviteten kan variera mellan 55-60% för de sämsta aggregaten (t.ex. Qtec) och upp till 80-85% för de bästa (t.ex. ElanVital).

Vad detta betyder i kronor och ören överlämnar jag till dig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Du måste ange specifikt vilka nätaggregat du är intresserade av. Om den enda skillnaden mellan aggregaten är max effekten skall det inte spela någon roll. Men det är sällan ett aggregat på 350W är lika bra som ett på 700W. Gå in på hemsidan för respektive aggregat o kolla vad de anger för effektivitet ("energy efficiency") = hur mycket av den ström aggregatet tar från el-uttaget som kommer till användning i datorn, indirekt hur mycket av elen som "försvinner" i form av värme.

Ex. en dator som drar 200W med...

(1) ett aggregat med 60% effektivitet använder ca 333W, varav 133W blir till värme

(2) ett aggregat med 80% effektivitet använder ca 250W, varav 50W blir till värme

Aggregat (2) är bättre än aggregat (1), dels drar den mindre ström, dessutom tillför den mindre värme i lådan -> du behöver inte ha igång fläktarna lika mycket -> datorn blir tystare.

Effektiviteten kan variera mellan 55-60% för de sämsta aggregaten (t.ex. Qtec) och upp till 80-85% för de bästa (t.ex. ElanVital).

Vad detta betyder i kronor och ören överlämnar jag till dig.

Intressant.

Om jag förstår dig rätt spelar maxeffekten ingen roll. Däremot effektiviteten.

Betyder det att ett 700W aggregat med 80% effektivitet är billigare i drift än ett 350 W med 60% effektivitet för ett datorsystem som drar 200W !?

I så fall är det ju verkligen en fördel att köpa ett rejält med en gång.

Permalänk
Medlem

En annan aspekt är hur effektiva nätagg är vid olika belastning.

Många nätagg måste upp mot 70-100% belastning innan de uppnår sin maximala effektivitet.

Säg att din dator drar 150W, det är inte ovanligt. Min dator i sign. drar mindre än så, under full belastning.

Ett 600W nätagg kan ha sin peak vid 50% belastning, vilket blir 350W. Ett 300W kan också ha sin peak vid 50% belastning vilket istället blir 150W!

Många kraftfulla nätaggregat med hög maximal belastning har ofta dålig effektivitet mellan 10-40%, ett område där din dator kommer befinna sig väldigt ofta (speciellt om man räknar på att datorn står på ofta utan att belastas mycket!). Därför kan ett rätt avvägt nätagg i många fall vara mycket bättre. Maximal effektivitet säger ingenting om man inte tittar på NÄR den uppnås.

Kolla t.ex. på SPCRs nätaggsrecensioner så kan du se hur en del olika nätagg beter sig.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.