Permalänk

När åskan går!

Är en bärbar dator lika "ömtålig" som en stationär dator, när åskan går? Det kanske bara är nätkabeln som tar stryk (ev. bredbandsmodemet) ?

Permalänk
Medlem

varför skulle de inte vara lika känsliga? det ända jag kan tänka mig göra en bärbar säkrare är om du under åska kör på batteri och kör trådlös anslutning till ditt bredband. då är du ju rätt säker på att inte bränna datorn i alla fall

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Batterikörning OK.
Men trådlös anslutning till nätanslutet modem med tillbehör ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wilburt99
Batterikörning OK.
Men trådlös anslutning till nätanslutet modem med tillbehör ?

Ja kör du trådlöst kommer inte den bärbara gå sönder, men dock kan ju modemet o sånt fortfarande gå sönder.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

ja, modemet o routern lär ju gå, men inte datorn om amn kör wlan

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Datorn ska vara avslagen vid åska, även om du kör via batteri kan den slås ut. Det är väldigt höga spänningar i luften vid åska, dock täcker ju hemförsäkringen åska, fullvärde ett år sen ungefär 1500 i självrisk.

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gustavs
Datorn ska vara avslagen vid åska, även om du kör via batteri kan den slås ut. Det är väldigt höga spänningar i luften vid åska, dock täcker ju hemförsäkringen åska, fullvärde ett år sen ungefär 1500 i självrisk.

Så du menar på fullaste allvar att en dator som inte är inkopplad till någonting får den att gå sönder om blixten slår ner?....

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Så du menar på fullaste allvar att en dator som inte är inkopplad till någonting får den att gå sönder om blixten slår ner?....

hehee, mm, det skulle jag oxå vilja se bevis för. skulle så vara fallet, så lär man ju själv bli allvarligt skadad

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
hehee, mm, det skulle jag oxå vilja se bevis för. skulle så vara fallet, så lär man ju själv bli allvarligt skadad

Tja, har än inte sett den människa som kan ta stryk av statisk elektricitet ifrån folks fingrar, så vem vet

Permalänk
Medlem

nää, men tar inte elektronik skada av statisk elektrisitet även när den är avslagen? det har i alla fll jag lärt mig att den gör. o då spelar ju inte den faktorn nån roll i frågan om en bärbar kan vara igång så länge sen går på batteridrift o inte är ansluten till nått under åska. borde i så fall vara lika stor risk när den är avslagen.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Jag sitter alltid och surfar och spelar när det åskar och blixtrar ute. På sin höjd har min dator startat om sig, aldrig gått sönder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gustavs
Datorn ska vara avslagen vid åska, även om du kör via batteri kan den slås ut. Det är väldigt höga spänningar i luften vid åska, dock täcker ju hemförsäkringen åska, fullvärde ett år sen ungefär 1500 i självrisk.

Det finns en flicka här i grannskapet som heter rödluvan, en gång när hon skulle gå till sin mormor...

Permalänk
Visa signatur

Words, words, words !

Permalänk
Medlem

Sedan så kan det bli EMP i luften i när det blixtrar. Och på så sätt slå ut din laptop, även om den går på batteri. Men nu är vi inne på högst osannolika saker

Visa signatur

| FS: Athlon XP 3000+ 2.16GHz | Geforce4 FX5600 | 2x 512MB DDR | ~2TiB |
| WS: Asus EeePC 1000h |
"It´s Nice To Be Important, But It´s More Important To Be Nice"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sabeltand
Dagens bärbara datorer är utrustade med antenner och innehåller metall. De kan, liksom mobila telefonen, träffas av blixten även under batteridrift. Risken är naturligtvis liten - men den finns.
Man skall nog inte, som Dumde, håna Gustavs. Hos mig används inte radio, tv, telefoner och datorer under pågående åskoväder. (Bränt barn skyr elden heter det.)
Läs här:
http://mobil.mkf.se/ArticlePages/200606/27/20060627074827_AHD...

Från länken du gav citat: På Storbritanniens motsvarighet till SMHI upplyser Paul Taylor att mobiltelefonen ska ses som vilket annat metallföremål som helst. Det är med andra ord inte radiovågorna som orsakar risken utan det faktum att telefonen innehåller metall.

Alltså inget med batteridrift att göra. Ang åska och bärbar persondator, så sitter man inte ute med en sådan då det åskar och det finns risk för en snabb regnskur, som plötslig kan komma och förstöra den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sabeltand
Hos mig används inte radio, tv, telefoner och datorer under pågående åskoväder. (Bränt barn skyr elden heter det.)

Det är allt fler än hos dig där folk inte använder dem, om de är anslutna till elnätet eller antenn på taket. (du drar väl ur antenn till tv också?)
Men om man har en batteridriven ”hushållsapparat” (alltså ingen labbutrustning) som inte är fysiskt uppkopplad till utsatt del utanför huset, så kan man känna sig säker.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milyn
Sedan så kan det bli EMP i luften i när det blixtrar. Och på så sätt slå ut din laptop, även om den går på batteri. Men nu är vi inne på högst osannolika saker

Speciellt inomhus, och frågan är om den är så mycket mer utsatt för den är påslagen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Jag sitter alltid och surfar och spelar när det åskar och blixtrar ute. På sin höjd har min dator startat om sig, aldrig gått sönder

Då bor du inne i stan, men visst finns det risk där också.

*edit* Till trådskaparen
Min erfarenhet är att det bara brukar vara modemen och nätdelen på de stationära datorerna som går också. Men om något mer skulle gå sönder(vilket inte är ovanligt) så är ju en stationär dator enklare och billigare att laga.
Och jag tycker det är rent idioti att riskera datorn så och tänka att nätdelen går ju byta ut.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Självklart går datorn sönder om man håller i den och blixten slår ner i ens huvud.

Dessutom: Jag har hört/läst att någon lär ha blivit lurad att blixtens spänning trådlöst överförs till WLAN-kortet vid blixtnedslag i telefonnätet.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sabeltand
Dagens bärbara datorer är utrustade med antenner och innehåller metall. De kan, liksom mobila telefonen, träffas av blixten även under batteridrift. Risken är naturligtvis liten - men den finns.
Man skall nog inte, som Dumde, håna Gustavs. Hos mig används inte radio, tv, telefoner och datorer under pågående åskoväder. (Bränt barn skyr elden heter det.)
Läs här:
http://mobil.mkf.se/ArticlePages/200606/27/20060627074827_AHD...

om man sitter utomhus ja :D:D men vetefan om jag skulle sitta ute när det åskar, för när det åskar så regnar det ofta och dator + vatten vet vi ju alla att det inte går så bra ihop inne är risken att träffas rätt liten, så det finns högre objekt ute att träffa för blixten. det mesta innehåller metall. kanske alla me glasögon kanske ska ta av sig dessa när de åskar, kan ju slå ner vet

o var aldrig meningen att håna nån. ville bara ha en förklaring hur han menade. men har inte fått nån vettig förklaring ännu.

Milyn: EMP, kan inte dne slå ut datorn även om den är avslagen? precis som datordelar kan bli skadade av statiska ladfdningar även när den är avslagen.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Jag sitter alltid och surfar och spelar när det åskar och blixtrar ute. På sin höjd har min dator startat om sig, aldrig gått sönder

Har förlorat ett nätagg, grafikkort, skärm, modem och switch pga blixten så riskfritt är det knappast :).
Är ni rädd om sakerna så drar ni ur allt.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Från länken du gav citat: På Storbritanniens motsvarighet till SMHI upplyser Paul Taylor att mobiltelefonen ska ses som vilket annat metallföremål som helst. Det är med andra ord inte radiovågorna som orsakar risken utan det faktum att telefonen innehåller metall.

Alltså inget med batteridrift att göra. Ang åska och bärbar persondator, så sitter man inte ute med en sådan då det åskar och det finns risk för en snabb regnskur, som plötslig kan komma och förstöra den.

Det är allt fler än hos dig där folk inte använder dem, om de är anslutna till elnätet eller antenn på taket. (du drar väl ur antenn till tv också?)
Men om man har en batteridriven ”hushållsapparat” (alltså ingen labbutrustning) som inte är fysiskt uppkopplad till utsatt del utanför huset, så kan man känna sig säker.

Speciellt inomhus, och frågan är om den är så mycket mer utsatt för den är påslagen?

Då bor du inne i stan, men visst finns det risk där också.

*edit* Till trådskaparen
Min erfarenhet är att det bara brukar vara modemen och nätdelen på de stationära datorerna som går också. Men om något mer skulle gå sönder(vilket inte är ovanligt) så är ju en stationär dator enklare och billigare att laga.
Och jag tycker det är rent idioti att riskera datorn så och tänka att nätdelen går ju byta ut.

Jag bor inte i stan, men i lägenhet i Angered.

Permalänk

Blixten kommer vanligtvis via elnätet eller telenätet, och i tätort sprids den helt enkelt ut mer än i glesbygd. Därför är det viktigare att dra ur alla sladdar när åskan går på landet. Men även i stan kan saker gå sönder. För 2-3 år sedan förlorade jag två datorer samtidigt då blixten slog ned. Det var nätaggen som gick sönder. Mycket trist.

Permalänk
Medlem

Blixten slog ner i teleledningen förra sommaren, resultatet blev en död router, ett dött modem och två döda trådlösa telefoner

Men sannolikheten e så liten att jag sitter med allt inkopplat ändå när det oskar

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

vilken urartad tråd...

En laptop kan lugnt användas på batterier vid åska. Skulle åskan ändå (i mina ögon helt omöjligtvis) ta sig IN i huset och slå ut din laptop så har du andra saker att bekymra dig över än en laptop.

Det är sant att apparater som inte är inkopplade i elnätet kan skadas, men då gäller det att kontakten tex är några få cm ifrån eluttaget, då ström kan "hoppa".

Men grundregeln är att åskan oftast slår på det högsta föremålet och en laptop inomhus är _inte_ det högsta föremålet, då har du andra saker som ryker först, tex antenn, tele etc etc

men skulle nu åskan leta sig in till ditt rumm i källaren och knacka på för att spöa upp din laptop så kommer den att smälla som en smällkaramell, precis på samma sätt som en stationär, om inte värre...

Permalänk
Avstängd

kan bara informera er om en sak. Alla dom kändaste & flesta bärbara datorer är crash-testade, dvs. de är släppta från en viss höjd rakt ner i marken(fast på ett annat sätt såklart), och det är inte stationära. med andra ord så håller en bärbars komponenter bättre.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
cpu: centrino 3.0 ghz [2 mb L2-cache], gpu: go 6800 ultra [CineFX 4.0/shader model 3.0][256 mb, 16 x pci-express],
spu: azalia [SPDIF 7.1], ram: 2 x 512 mb [dual] samsung pro 533 mhz, skärm: 17 tum wuxga[1920 x 1200]
Amilo M forever........
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Visa signatur

livet ä gött

Permalänk
Medlem

Putkinen, vad i hela friden har stöttåligheten med åska att göra?

Permalänk
Medlem

När det gäller EMP så blir inte skadas inte elektronik när den är avslagen för att EMP vågen skapar överslag i elektroniken men bara om det är ström i den eller det är vad jag har för mig iallafall, fysiken bakom har jag inte kollat på.

putkinen för tusan en bärbar må vara stötsäker men det gör den inte mer säker mot strömspikar och EMP.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Putkinen, vad i hela friden har stöttåligheten med åska att göra?

Knall & Fall kanske ?

Visa signatur

Words, words, words !

Permalänk
Medlem

För er som läst fysik så ska inte det här vara så konstigt.

Blixtar är stora mängder elektroner som "hoppar" mellan två poler. Det gör de när spänningsfallet mellan dem blir för stort.

När urladdningen sker så blir det en "blixt". För ström går genom en ledare så bildas det magnetfält. Ju starkare ström, ju starkare fält. När det blir en blixt så blir det därför väldigt starkt magnetfält.

precis som ström i en ledare ger magnetfält, så ger magnetfält ström i ledare. Så är det starka magnetfält i luften så det induseras en spänning i ledaren. Har du då oskyddat kablage som telefon kablar och nätverks kablar, så induseras det ofta väldigt höga spänningar i ledaren som då kan förstöra elektronik. Detta fungerar givetvis även på bärbara datorer, och det utan att blixten slår ner i själva datorn. Risken för detta är dock ganska liten, då längden på ledaren spelar en viss roll.

Dock om man har en 10m nätverkssladd så kan det vara en idee att dra ur den i båda ändarna för att vara på dne säkra sidan.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Inaktiv

Som någon sa innan, sitter man inomhus när det åskar vilket borde vara det normala beteendet (laptop+regn=inte bra), och datorn slås ut även om den inte är ansluten till något som skulle kunna leda energin, så har man nog betydligt viktigare saker att oroa sig över. Låter nästan som om blixten är tvungen att hälsa på inne i huset om det skall inträffa, men det är min högst amatörmässiga gissning.

Jag tror ingen har nämnt en lösning till problemet, det borde vara en bra investering (speciellt på landet) att införskaffa störningsskydd. De brukar kosta några hundringar och de flesta har uttag för tele och nätverk för att skydda telefon och modem. De flesta brukar också inkludera en försäkring av enheter som är korrekt anslutna och ändå slås ut.

Permalänk

Så...är en sådan manick billig/bra "försäkring"? http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308808

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tachiyon
Så...är en sådan manick billig/bra "försäkring"? http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308808

Aldrig i livet att jag skulle använda mig av något sådant, drar helre ut kontakter isatället för att låta mig invaggas i falsk säkerhet...