datorn startar om med ett långt pip följt av tre korta pip

Permalänk
Medlem

datorn startar om med ett långt pip följt av tre korta pip

När jag startar den gamla datorn så börjar det med pipen och sen jobbar den i 2.51 minuter (numera standard innan jag loggar in) innan den startar om med pipen igen och så fortsätter det i all evighet tror jag,
jag gav upp när det hade hållit på sådär i 1.36 H...

Ja hade strax innan burken haverade, avinstallerat en GPU drivis vid namn "EXTREME-ATi 1.5.1" med Driver cleaner pro helt enkelt för att den hade en s k bakdörr(refresh rate) som gjorde att burken låste sig ibland om inte drivisen var rätt konfiguerad ( läste det på driverheaven forumet).

Så efter att ha gått igenom otaliga inlägg på diverse forum så hämtade jag "ultimate cs drivern" men när jag skulle installera den så fick jag medelande om att mitt system inte hade det som krävdes och så då googla jag vidare på 9600XT-4 256mb drivisar och testatde med omega drivisen jag har nu. Först installerade jag bara drivisen utan tillägg och startade i felsäkert läge sen vanlig start och dagen efter omegas kontrol panel

Jag vet att burken e gammal och att jag har en flaskhals med mitt GPU men ja är arbetslös och det finns inte utrymme för några utsvävningar annat än ifall ja skulle börja sno grejerna så jag undanber mig syrliga kommentarer som typ "köp ny dator"

Visa signatur

AMD athlon thunderbird 1Ghz*Asus A7V socket A 4xAGP*640 sdram*IBM deskstar 46GB*Gforce 4000MX 128 mb*

Permalänk
Medlem

Prova att nolla BIOS och testa igen.

Se om du kan få nån info om de 3 pipen på följande länk: http://www.auldfart.co.uk/beepcodes.htm

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk
Medlem

Tusen tack för länken!

Det hjälpte faktiskt en hel del, problemet är tydligen att ännu ett GPU krashat..
Hade satt in ett Gforce 4 ti4600 128mb tidigare som också krashade i maj men då pep inte datorn och startade om som den gjorde nu. Ja ska också tillägga att skärmen inte visar någon bild utan blinkar i standby läge så den där överkursen om att nolla BIOS hoppas jag slippa

Den gemensamma nämnaren för dom båda korten är att dom var rätt begagnade när jag köpte dom så förhoppningsvis så är det bara att hitta ett nytt GPU och köra igång. Kanske du har ett gamalt kort du vill bli av med? Nvidia kortet var betydligt stabilare och höll betydligt längre så har du något liggandes så hör av dig

Visa signatur

AMD athlon thunderbird 1Ghz*Asus A7V socket A 4xAGP*640 sdram*IBM deskstar 46GB*Gforce 4000MX 128 mb*

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt ett lite äldre nvidiakort, ett ti4600 AGP med tyst zalmankylning liggandes som fungerar alldeles utmärkt. Aldrig klockat det. Har tom orignialkartongen kvar men jag tror inte kortet får plats i det längre. Kortet kan bli ditt för en mindre peng.

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danlin
Jag har faktiskt ett lite äldre nvidiakort, ett ti4600 AGP med tyst zalmankylning liggandes som fungerar alldeles utmärkt. Aldrig klockat det. Har tom orignialkartongen kvar men jag tror inte kortet får plats i det längre. Kortet kan bli ditt för en mindre peng.

Jag köpte visserligen ett MX4000 lågbudget kort idag, men det kan alltid va bra med en reserv
Hur mycket mindre peng talar vi om?

Visa signatur

AMD athlon thunderbird 1Ghz*Asus A7V socket A 4xAGP*640 sdram*IBM deskstar 46GB*Gforce 4000MX 128 mb*