Permalänk
Medlem

Förvirring kring Dells garantier

Jag funderar på att köpa en Dell XPS M1210 och funderar på vilken garanti man ska ta. Då jag konfigurerar mitt köp så kan jag välja

3 Yr Premium XPS support (incl. Gaming and onsite assistance) för ca 2500:-
http://www1.euro.dell.com/content/learnmore/learnmore.aspx?c=...',%20558,%20420
Då jag läser informationen så verkar det som om denna garantin täcker det mesta, bland annat

"Systemreparation eller ersättning vid olyckshändelser (spill, tappad utrustning, spänningssprång)."

och

Ersättning av systemet vid stöld.

När jag går vidare i min konfiguration så kommer jag till valet utav CompleteCare med beskrivningen

"CompleteCare™ skyddar din dator mot olyckor och stöld i upp till 4 år, med antingen reperation eller byte.
Bemärk att CompleteCare™ -perioden inte kan vara längre än datorns serviceperiod."

Jag undrar om det är någon som har koll på vad Dells sk Premium garanti egentligen skyddar mot. Det verkar ju inte vara någon mening att köpa till CompleteCare om det redan täcks utav det utökade garantin.

Permalänk
Medlem

Det som skiljer standard från premium verkar ju bara vara

- Ersättning av systemet vid stöld.

- 30 dagar utbildning i hur man använder Microsoft Office-applikationer för att du ska få bättre kunskap.

Permalänk
Medlem

Jo, men till XPS kan man inte ens välja standard.
Det jag tycker är underligt är varför man skulle
välja till CompleteCare då stöld och drulleskador redan täcks utav Premium.

Permalänk
Medlem

Pga av olika tidsperioderna? Dvs premium har ju ett års extra stöldskydd...

Permalänk
Medlem

Jag har snackat med Dell. Uppgraderingen utav garantin till Premium innebär inte skydd mot olyckor och stöld. Utan endast ökning till 3 års garanti och bättre support.

Vill man ha skydd mot stöld och olyckor får man köpa till CompleteCare.

Något missvisande information kan man tycka.

Permalänk
Medlem

vad kostar det att uppgradera till 3års garanti? kan man göra det när som helst?

Permalänk

Tänk på att många av de saker ni radar upp ovan ingår i hemförsäkringen. Oftast täcks det mesta av "drulle", brukar vara en ganska hög självrisk, men ni slipper dyra tillägg vid datorköpet.

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptenstjärt
Tänk på att många av de saker ni radar upp ovan ingår i hemförsäkringen. Oftast täcks det mesta av "drulle", brukar vara en ganska hög självrisk, men ni slipper dyra tillägg vid datorköpet.

Slipper man oftast inte självrisken om man köper till extraförsäkring för pdoukten?

Vet att det är så för min laptop iaf...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Slipper man oftast inte självrisken om man köper till extraförsäkring för pdoukten?

Vet att det är så för min laptop iaf...

Om det nu så är, vad kostade försäkringen??

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Medlem

Den gick på runt en tre tusen tror jag...

MEn så var det för 2,5 år sen, så jag är inte ens säker på om den tillvalen ens finns kvar...

Permalänk

Jag tror inte att självrisken på "Drulle" är 3000:-
Om inte villkoren är fruktansvärt mycket bättre i Dells försäkring kan det nog vara läge att hoppa över den.

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptenstjärt
Jag tror inte att självrisken på "Drulle" är 3000:-
Om inte villkoren är fruktansvärt mycket bättre i Dells försäkring kan det nog vara läge att hoppa över den.

Nej men förutsatt att datorn bara pajar en gång efter att garantitiden gått ut...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kavaj
vad kostar det att uppgradera till 3års garanti? kan man göra det när som helst?

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

följer Dells 3 åriga service/garanti med datorn eller ursprungliga ägaren?
jag funderar på att köpa en 1 år gammal dell (D410) med 2 års garanti kvar (service på platsen paketet). räcker det med service tagen som sitter på datorn sen vid ev problem? tidigare ägaren säger sig inte ha ngt kvitto, företagsköp tror jag.

någon som vet? dells kundservice har bara öppet mån-fre

Visa signatur

markus

Permalänk

köp en 9400 istället, precis samma prestanda, precis samma 3dmark siffror,det enda som skilljer tex min 9400 mot en xps med samma spec. är att xps`en har dual heatpipes (2 st heatpipes, för kylning) mot min som har 1 st heatpipe. märker absolut ingen skillnad. dual heatpipe är bra för go7900gtx,(om du nu ska ha ett sådant kort). eller om du vill överklocka ditt go7900gs enormt mycket, (som inte behövs). du tjänar även ca 5000kr och du får samma prestanda. som sagt vill man ha ett gtx-kort, så kan man ta xps, annars är det helt onödigt.

edit. klockade igår mitt go7900gs bara för att testa hur bra det är, kom över gtx-kortet i 3dmark05 utan några större ansträngningar, och med bra värme., (vad jag menar är att gs-kortet har en enorm prestanda).
lycka till-

Visa signatur

Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | go7900gs | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb 7200rpm | Nvidia Forever !