Permalänk
Medlem

Snabba upp musen?

Jag undrar om det är någon som vet om det finns en mjukvara eller annat som gör att musen går snabbare?
Jag har ställt upp inställningarna på max nu och tycker det går för långsamt, och jag har sökt på nätet men utan resultat.
Jag har en A4tech, RFSW-35, ganska gammal.

Mvh Fredrik

Permalänk
Medlem

Det är inte konstigt att den är "långsam" eftersom den bara har 520 DPI.
Det innebär att om du drar den en inch (2.54cm) så kan den läsa av 520 punkter. Om man har ställt in så att varje punkt motsvarar en pixel på skärmen så förflyttar pekaren sig 520 pixlar på skärmen för varje inch du flyttar musen på mattan.

Det går i windows att öka hastigheten på muspekaren men då förlorar man precision samtidigt. Det du behöver göra är att skaffa en mus som kan läsa av fler punkter. En som har högre DPI.

Det är förståss möjligt att det finns någon mjukvara som gör det du vill, men du kommer att förlora ännu mer precision på det viset så gör dig själv en tjänst och skaffa en ny mus. De flesta möss som säljs idag har minst 800DPI, men många har högre ändå. Jag kör med 1600DPI och utnyttjar dom till fullo.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Jaha.. Det var nästan som jag trodde då.. :(.. Jo jag har ju funderat på en ny mus, så nu kanske man tar sig tid att köpa en också
Tack för svaret.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av figge88
Jaha.. Det var nästan som jag trodde då.. :(.. Jo jag har ju funderat på en ny mus, så nu kanske man tar sig tid att köpa en också
Tack för svaret.

Lyssna inte på Z ... de flesta proffs lirar med 400 dpi möss.
Onödigt med 1600dpi om du inte kör med extremt hög upplösning på skärmen. Men a4tech gör väl inte de bästa mössen precis, jag rekommenderar ms 1.1 eller explorer 3.0.

Visa signatur

Fräsiga OCZ-minnen från Sweclockers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r0cc0
Lyssna inte på Z ... de flesta proffs lirar med 400 dpi möss.
Onödigt med 1600dpi om du inte kör med extremt hög upplösning på skärmen. Men a4tech gör väl inte de bästa mössen precis, jag rekommenderar ms 1.1 eller explorer 3.0.

Han ville ha en snabbare mus och jag beskrev hur han skulle kunna uppnå det. Det är fel i din bok eller?

Det är bara han som vet hur han vill ha det.

Förresten kan en mus som har hög DPI uppföra sig precis som en mus med lägre DPI om man vill det, det är värre att uppnå det motsatta. Att köpa en mus med hög DPI är alltså aldrig en svaghet, men öppnar möjligheter.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Hög DPI suger pung i fps-spel som quake eller enemy territory. 400 dpi ger stabilare aim än 2000 dpi och just därför kan många av de senare mössen oxå köras i låg dpi. Spelar man wow eller annat där precision inte spelar nån större roll kan man köra 2000dpi om man nu vill det.
Frågan är varför vill man ha hög dpi..

Att figges mus är långsam fast han har max sens i windows måste bero på att a4techmusen är skitdålig.

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax

Frågan är varför vill man ha hög dpi..

Personligen gillar jag det för att jag inte vill flytta runt musen så jäkla mycket. När jag bytte till en mus med högre DPI var det lite jobbigt, men jag har bättre motorik i fingrarna nu och det är smärtsamt att sitta med en sämre mus nu. Allt jag gör i windows etc går snabbare än det gjorde tidigare.

En annan anledning man kan tänkas ha för att vilja ha högre DPI är att skärmens upplösning har ökat ganska mycket. För ett antal år sedan kanske man satt framför en skärm med upplösningen 800x600, och idag kanske skärmens upplösning har fördubblats till 1600x1200. Då kan det ju vara trevligt att ha en mus som följer den utvecklingen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok, men då säger vi att 400dpi är för gamers som vill ha stabil aim dvs precision och 2000 dpi för dom som vill ha en 5 cm bred musmatta vilket oxå är precision men enbart då det gäller extremt hög sens.

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem

Ja, extremt förenklat kanske. Det finns ju professionella gamers som kör high sens med. Och sedan finns det många som ligger mellan low sens och high sens. Personligen så kör jag nog en bit under vad musen kan prestera i FPS, men mer än vad 800 dpi kan ge mig. I windows utnyttjar jag mina 1600 dpi dock. Det känns rätt lagom nu

Men det beror ju inte bara på dpi:n heller. Det beror på upplösningen på skärmen, om man kör med acceleration eller inte och om man vill kunna träffa vilken pixel man vill. Kör man i 640x480 i CS te.x så kan man ju köra high sens utan acc och med bra precision med en mus med 400 dpi. Beroende på vart man drar gränsen för high sens förståss.

Btw så försöker jag inte få alla att köpa möss med högre dpi, alla behöver ju inte det. Folk har ju olika behov.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör med en Mx518 den har 1600 dpi och jag är elit på Quake 3 Arena

Visa signatur

|i5 2500k @ 4.6 Ghz|GeForce 560Ti|Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE||Creative SB X-Fi EXTREME GAMER| SteelSeries 7H|

Permalänk
Medlem

alla proffs spelar me hög dpi i strategi spel iaf.. där behövs d iaf.

Permalänk
Medlem

lr så skaffar man en mus som tex logitech g5 drar upp dpin på max och drar ner sensen. MUMMA. fan va bättre det blev sedan min förra mus säger ja bara

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W