Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Hur kan jag få Dolby Digital och DTS i mina spel och filmer?

Permalänk

Hur kan jag få Dolby Digital och DTS i mina spel och filmer?

Min utrustning:

Högtalare: Logitech Z-680
Ljudkort: Audigy 2
Kabel: DIGITAL coaxialkabel med en minidin converter för Creatives special utgång på ljudkortet.

Operativ: WinXp
Drivruntinen för ljudkortet: Ställt in SPDIF samt 5.1 högtalare
AC3 Filter: SPDIF inställt.

Mediaspelare: PowerDVD Ställt in digitalt.

Jag har starta om datorn. När jag sedan försöker spela upp en DVD med Dolby Digital eller en avi med AC3 så hör jag ljud men det är helt försört, det typ hackar hela tiden. Vad kan vara fel?

Visa signatur

||BFG 7950 GX2||ANTEC 1080AMG 480W||ASROCK Dua SATAII||Opteron 146 @ 2800Mhz ||4x 512MB Kingston HyperX @ 2-2-2-5 ||BFG 7950 GX2

Permalänk
Medlem

Har du slagit av avkodningen på A2 kortet?

Både ditt ljudkort och Logitech Z-680 har decoder för DD och DTS. Du måste slå av det på någon av dom annars skickar du en avkodad DD signal till Z-680 som sen försöker avkoda den igen.

Hadde samma problem när jag skickade en avkodad DD signal till min Yamaha förstärkare som sen försökte avkoda den igen.
Jag slog av avkodningen på mitt Audigy2 kort sen fungerade det bra.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

Fan det låter så logiskt nu när du säger det... jag som höll på att bli galen, jag ska testa så fort jag kommer hem. Några följdfrågor:

1. Vilken avkodning ska jag stänga av, den på A2 kortet eller Z-680 kortets avkodning?

2. Jag har tänkt att ansluta högtalarna med de vanliga analoga kablarna också för att kunna switcha mellan anslutning då jag ska spela EAX spel och titta på film, är detta optimalt? Tacksam för synpunkter!

3. Går det att få bort knastret och missljudet som uppstår när man inte lyssnar på något men har en hög volym? Jag får liksom oljud när jag bara fipplar lite i utforskaren eller när jag surfar. Vad beror det på, är det störningar inne i datorn runt ljudkortet, eller är det dåliga kablar, kassa drivare? Vad är fel? Blir det bättre om jag lägger två tusen kronor på nytt ljudkort med optisk utgång? Typ A2 z eller vad det heter.

Visa signatur

||BFG 7950 GX2||ANTEC 1080AMG 480W||ASROCK Dua SATAII||Opteron 146 @ 2800Mhz ||4x 512MB Kingston HyperX @ 2-2-2-5 ||BFG 7950 GX2

Permalänk
Medlem

1.) Testlyssna och se vilken som låter bäst.
2.) Så kör jag det fungerar bra.
3.) Svårt att säga, det finns så många olika saker som kan orsaka sånt ljud.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

Uppar denna tråd!

Har EXAKT samma problem. Allt 5.1 ljud som går digitalt hackar ofantligt mycket...
Hade tidigare ett audigy 2NX och då ställde jag bara in passthru på spdif men nu hittar jag det inte. Tycker att jag kollat överallt!

Någon som kan ge en enkel och bra förklaring om hur man gör...?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte ifall detta hjälper, har inte samma ljudkort som ni här, men det skadar inte att försöka. Såhär kör jag för att inte få problem med mitt ljud (Digitalt)

Btw till trådskaparen, du kan endast få Dolby Digital/DTS i dina filmer. Ditt ljudkort saknar stöd för "Dolby Digital,DTS-Live" Realtids digital avkodning tror jag man kan översätta det till:P. De enda kort jag vet som har stöd för det är Nvidias inbyggda Sundstorm som man hittar på de flesta nForce2 brädor.

Ett tips för er som får laggigt ljud annars är att prova programmet "media player classic"

Det är inte microsoft's utan jag länkar: http://www.divx-digest.com/software/media_player_classic.html

Så kör jag för att Det digitala ljudet ska fungera korrekt. Jag upplever nämligen samma hackande ljud ni beskriver ifall jag använder mig av VLC vid digialt ljud. Dock funkar pwr Dvd 6 utan problem i DD 5.1 eller DTS

Hoppas detta kan vara till hjälp:)

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Permalänk

Arghhh....

Ser ungefär ut som ekims screenshot, men jag har inte docoder fliken!!!

Jag fattar inte vart jag ska sätta på passthru...

Det konstiga är att jag får passthru när jag kör windvd. Men när jag växlar till VLC så hackar dolbyt något så överjävligt...

Det funkade ju utmärkt och enkelt med mitt gamla audigy2 NX (till bärbara) så det borde ju vara samma sak här. Men inte...

Jag har laddat ner nya versioner av allt nu tycker jag...

Så jag föröker nog lösa det genom ny mjukvara.... tips på program som ersätter VLC och som klarar 5.1??

EDIT: Hehe mediaplayer classic funkade ju perfekt! (skulle läst lite nogrannare...)

TUSEN TACK!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonathan H
Arghhh....

Ser ungefär ut som ekims screenshot, men jag har inte docoder fliken!!!

Jag fattar inte vart jag ska sätta på passthru...

Det konstiga är att jag får passthru när jag kör windvd. Men när jag växlar till VLC så hackar dolbyt något så överjävligt...

Det funkade ju utmärkt och enkelt med mitt gamla audigy2 NX (till bärbara) så det borde ju vara samma sak här. Men inte...

Jag har laddat ner nya versioner av allt nu tycker jag...

Så jag föröker nog lösa det genom ny mjukvara.... tips på program som ersätter VLC och som klarar 5.1??

EDIT: Hehe mediaplayer classic funkade ju perfekt! (skulle läst lite nogrannare...)

TUSEN TACK!

NP

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk

Tack! tack!

Ville bara tacka för hjälpen(Om det nu funkar hos mig) har googlat och provat inställningar i 2.5 h efter en lösning tills nu!

Sitter med exakt samma konfiguration audigy 2 + VLC och hackande ljud! får det att funka bra med 5.1 inställning men ej SPDIF.

Synd att man inte kan köra VLC.:( Tyckte det var klockrent innan. Vad man än körde så funkade det ju.

Permalänk
Medlem

hmm vad är egentligen bäst? att låta xfi ljudkortet sköta kodningen av dolby digital å köra analogt. eller låta z5500 sköta kodningen av dolby digital å köra optiskt?.

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III