Permalänk
Medlem

Medföljande fläkt till Core 2 Duo

Hej

Jag sitter i tankarna att bygga mig en HTPC baserad på en Core 2 Duo E6400. Skulle vilja veta hur pass mycket stock-kylaren låter i jämförelse med t.ex. en Zalman CNPS7000.

Måste jag köpa en tredjepartsfläkt för att få en behaglig ljudnivå (läs: TYST) i min HTPC?

Visa signatur

If you don't live for something, you'll die for nothing

Permalänk
Medlem

Stockkylning brukar låta en hel del, vill man ha tyst fläkt får man lägga ut lite stålar.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Boxed fläkt

Jag har en 6300, lät boxedkylaren vara kvar på trots att jag har en Zalman CNPS7700-ALCU, min uppfattning är att den inte låter speciellt mycket alls, PSU fläktarna överröstar processorfläkten. Har man väldigt tysta komponenter i övrigt kanske en uppgradering är värt pengarna.

Permalänk
Medlem

Re: Boxed fläkt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av saittam
Jag har en 6300, lät boxedkylaren vara kvar på trots att jag har en Zalman CNPS7700-ALCU, min uppfattning är att den inte låter speciellt mycket alls, PSU fläktarna överröstar processorfläkten. Har man väldigt tysta komponenter i övrigt kanske en uppgradering är värt pengarna.

jag håller med föregående talare

Permalänk
Medlem

Jag tänker satsa på ett passivt kylt grafikkort och detsamma med moderkortet, så det kommer egentligen bara vara chassifläktar + cpu + nätagg som har fläktar. Det kommer förhoppningsvis bli ganska tyst. Men det går ju alltid byta cpu-kylare i efterhand.

Visa signatur

If you don't live for something, you'll die for nothing

Permalänk
Medlem

Om du inte klockar processorn så är det nog inga problem. Jag kör med stockylare till min processor (se sign) och den snurrar på 1000 rpm när jag surfar. Vid film/spel går den upp och urskiljer sig ifrån resten av komponenterna med så länge processorn inte belastas är den väldigt tyst.

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk
Medlem

Just nu snurrar min E6600 på orginalfläkt och den går i 2.75GHz.
Idle temp ligger på 43C och ca 50C vid spelande av CoD2.
Skall skruva upp den mer imorgon.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Re: Boxed fläkt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av saittam
Jag har en 6300, lät boxedkylaren vara kvar på trots att jag har en Zalman CNPS7700-ALCU, min uppfattning är att den inte låter speciellt mycket alls, PSU fläktarna överröstar processorfläkten. Har man väldigt tysta komponenter i övrigt kanske en uppgradering är värt pengarna.

Är det någon som vet om Zalman 7700 fungerar på ett ASUS P5B? Zalmans sida är inte uppdaterad med information om P5B.

Permalänk

Jag har just uppgraderat min dator för att kunna använda den till HTPC också. Så det viktiga var just att den skulle vara tyst.
Sitter på just en E6400 faktiskt, Grafikkortet har passiv kylning (Gainward 7600GS) och köpte ett nätagg som jag läste i kommentarerna att det var mycket tyst. Och jag köpte en Samsung Spinpoint disk också eftersom de sägs vara tysta.
Men jag väntade med att köpa ny processorfläkt tills jag fått igång det hela. Visst blev det tystare än innan, men det hörs, stoppar jag processorfläkten med fingrarna (rekommenderas det??) blir det nästan knäpptyst - jag rekommenderar starkt att köpa ny kylning.

Jag har beställt en Tuniq Tower och en ny låda ska vara tyst och har speciella silikongrejer för hårddiskarna och allt (Antec NSK6000).

(HD a la 1920x1080 på 42" är riktigt najs)

Visa signatur

[C2D E6400] [Asus P5B] [3Gb Corsair TWIN2X 6400] [7600GS Passive] [NorthQ 500W] [Scythe Ninja] [NSK6000] [SpinPoints 300+320+400+3x500+WD750] [Acer 19" TFT] [Amoi 42"]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av necksnapper

(HD a la 1920x1080 på 42" är riktigt najs)

Sitter på ett DVB-S2 kort i min dator och väntar på att få ett moderkort som passar min C2d E6600. Köpte fel kort först men nu är ett P5b deluxe påväg.

Ska bli riktigt nice med alla nya hd kanaler på projjen i 100"

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Core i5 8600K | ASUS PRIME Z370-A | Nvidia Geforce GT1030 | Samsung NVMe 960 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Jag kör e6300 i 2.8ghz passivt med min Scythe Ninja, rekommenderas starkt om ni vill ha en tyst rigg.. krävs dock bra luftflöde som jag får med hjälp av 140mm nätaggsfläkt samt en 120mm chassifläkt på 5v.

Permalänk
Medlem

Om man inte ska OC:a så räcker org kylningen bra då den faktiskt är ganska tyst.

Ville klocka lite och få en ännu tystare dator, så jag köpte en Arctic Cooling Freezer 7 Pro... visst blev det lägre temp men den låter mer än org fläkten på max varv (ca 2900rpm)!

Tyvärr fungerar inte SpeedFan på Asus P5B (väntar ivrigt på ny version) så man är tvungen att använda Q-fan och där går det inte att ställa in ett exakt varvtal...
Men om man lyckas få Freezern att ligga runt 1500rpm så är den tystare än org samt kyler ca 5-10 grader bättre.

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk

Re: Re: Boxed fläkt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
Är det någon som vet om Zalman 7700 fungerar på ett ASUS P5B? Zalmans sida är inte uppdaterad med information om P5B.

Jag kör mitt P5B (ej deluxe) med en Zalman 7700 CU. Inga problem med plats.

Mvh Micke

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Boxed fläkt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [S.W.A.T]MickE
Jag kör mitt P5B (ej deluxe) med en Zalman 7700 CU. Inga problem med plats.

Stort tack för den informationen! Jag har nu beställt ett P5B och en Zalman 7700.

Permalänk

min polares låter inte såå mkt.. men kyler inte heller speciellt bra med andra ord..

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Boxed fläkt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [S.W.A.T]MickE
Jag kör mitt P5B (ej deluxe) med en Zalman 7700 CU. Inga problem med plats.

Mvh Micke

Me 2, inga problem här heller. Funkar jävligt bra eftersom CPU fläkten blåser på NB dessutom så inte den blir allt för varm.

Visa signatur

5800x3D . 6900 XT . 16gb ddr4 . NR200p

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Boxed fläkt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
Är det någon som vet om Zalman 7700 fungerar på ett ASUS P5B? Zalmans sida är inte uppdaterad med information om P5B.

Klockren kombination.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Re: Re: Boxed fläkt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
Är det någon som vet om Zalman 7700 fungerar på ett ASUS P5B? Zalmans sida är inte uppdaterad med information om P5B.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Klockren kombination.

H3rr N00b stiger fram med en följdfråga:

Jag har följande grejer som väntar på att få plockas ihop:
- E6400
- Nexus Breeze 400W
- Asus P5B (ej Deluxe)

Tvekar nu med hur jag ska göra med kylningen. har nu siktat in mig på Zalman 9500. Får man in den på ett Asus P5B i en Nexus Breeze-låda? Med den lådan + passiv kylning på grafikkortet så vill man ju gärna största möjliga tyssstnad...

Eller är det så att Scythe Ninjan rockar mer än Zalman? men den är ju så helvittes tung! Nån som har koll på båda? Har en E6400 i posten och kan tänka mig att min OC-oskuld är på väg att ryka inom kort.

Eller finns det nåt ännu bättre?

Eller ska jag hålla käft och suga på Intels stockkylning? Njäää...

Så mång frågor...

Permalänk
Medlem

Jag har precis köp mej en liten burk som jag ska spela lite tetris på,om den pallar.

En ASUS P5B DL,2*1024 Crosshair pc64000,C2D E6600,Cooler Master Cavalier 3 chassi,och ett x1900xtx.

jag kommer inte att överklocka den i början,känns inte som att jag behöver det.
Men vilken cpu passar,eller ska jag avvakta och köra med den som kommer med i början?

Visa signatur

Cooler Master Cavalier 3 | Core 2 Duo E6600@3280Mhz | Asus P5B Deluxe Wi/Fi| 2048MB Corsair TWIN2X PC6400 | Sapphire X1900XTX 512 | Maxtor DiamondMax 10

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015