Permalänk
Medlem

XP krashar ..

I går installerade jag windows på mina nya grejer, och nu krashar det hela tiden. Det händer väldigt random.. 1 gång så startade jag wow, krash direkt .. nästa gång kunde jag starta patchern och patcha klart allt, sen krashade det. nu kan jag inte ens svara på EULAn utan att det krashar. Jag har haft på datorn en längre (..nåja, typ 2timmar) tid när jag inte gjort någonting alls med den och då hade datorn inte hängt sig när jag kom och kollade.

det jag testat är att köra antivirusprogram (housecall) och kollat minnena med memtest86 (fick pass 20ggr, så dom är nog inte konstiga)

temp enligt bios är 30grader på mobo och 40 på cpu.

min dator:

Maxtor MaXLine III 250GB SATA2
16MB 7200RPM

NEC DVD-brännare ND-3550 IDE Vit OEM
DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

Asus A8N32-SLI Deluxe, nForce4 SLI X16,
Socket-939, Dual-GbLAN, Firew, PCI-Ex16

Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB
Kit w/two matched Value Select 512MB

AMD Athlon 64 3800+ 2.4GHz Socket 939,
512KB, BOXED m/fläkt

Asus GeForce 7600GT 256MB GDDR3, HDTV,
PCI-Express, Tv-Out/2xDVI-I, 560/1400MHz

snälla hjälp mig, jag måste ha datorn i mina studier *tar fram sina största rådjursögon* ^^

Permalänk
Medlem

Vad står det i blåskärmen? (Hinner du inte se? systemegenskaper -> avancerat -> återställning och ändra)
Vad står det i logboken?

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

när det krashar nu så får jag inte blåskärmar utan det fryser helt, jag kan inte köra ctrl alt del, eller nått annat heller för den delen. precis när det har frusit ihop så får jag ett konstigt ljud i mina lurar när jag rör musen .. det "durrar" eller vad man ska säga, nästan som när grannen borrar i väggen.

det är för övrigt XP pro med SP1, jag kunde av någon anledning inte installera XP med SP2 då klagades det på ACPI efter att jag skapat part. och formaterat, efter första om starten alltså.

Hoppas du, herr Gurk, kan lösa min problem

EDIT: jag kom just hem och datorn var fortfarande på, utan att ha hängt sig och hade varit på sen 22:00 ungefär igår kväll, när jag nyss startade WoW frös den igen .. och jag fick samma ljud i lurarna nu med .. vet inte om det hjälper nått men ..

Permalänk
Medlem

Ja, rent spontant så låter det som ett klassiskt "värmefel" när det låser sig så... men nah... vi kollar vidare:

Kolla i logboken, kolla om allt ser bra ut i enhetshanteraren... om du försökte installera med xp sp2 och får acpi errors, då låter det som om det har ballat ur rejält... vad tror bios du har för hantering? Har du 32 eller 64-bitars xp? Har du möjlighet att uppdatera lite drivrutiner för pryttlarna som sitter i lådan?

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning om det är 32 eller 64bitars windows.
Jag har uppdaterat alla drivare till moderkortet och grafik kortet.
i enhetshanteraren så ser allt bra ut.

Var kollar man loggboken? vad tror bios att du har för hantering <- vad menas med det?

Edit: Det lär inte ha med det här att göra, men jag har ett problem med mediaspelare med ... bilden har jätte mycket färg och är mörk .. och det är inte inställt så, det har jag kollat.

Permalänk
Medlem

Har Du testat att köra i felsäkert läge? Direkt verkar det som värmefel eftersom det kommer vid belastning av datorn - fel på färgerna verkar ju vara något med grafikkortet.
Prova annars att "strippa ner" datorn så mycket Du kan - ta bort det som inte är precis nödvändigt för att den skall starta. Kolla kablar så de sitter i (inga böjda stift), fläktar och annat. Ta bort drivrutinerna i enhetshanteraren till grafik, moderkort m.m. Starta om. Använd datorn. Fungerar det så uppdatera drivrutinerna en i taget och använd datorn däremellan för att försöka lokalisera felet. Stoppa i det Du tog bort en i taget (t.ex. ljudkortet) och gör på samma sätt.

Permalänk

Vad ahr du för nättdel i den?
Grafikkortet kanske inte får tillräckligt med ström.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med ena datorn. Ny byggd ett budget paket. Den kraschar när windows startar ibland på välkommen rutan ibland lite senare. Inga problem med värmen. Har ett 500w nät agg. Sådet räcker till. Har uppdaterat drivrutinerna på all hårdvara. Nån somhar nått förslag?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

När min krashade random så var det mina minnen som mådde dåligt.
Testa memtest86 (skapa bootbar cd)

En annan gång på en annan dator så var det moderkortet som var ostabilt.

Permalänk
Medlem

Du vet... den inbyggda hjälpen är förbaskat bra om man lär sig den:
(start kör) -> ms-its:C:\WINDOWS\Help\howto.chm::/snap_event_viewer.htm

och 2 sekunders sökning på google hade visat dig vad ACPI är : http://www.acpi.info/

Vad tror bios du har för acpi inställningar?
Vad tror enhetshanteraren att det är för acpi-drivrutiner? (Kolla under "dator")
Vad står det i logboken?
Vad har du för möjligheter att exempelvis uppdatera drivrutiner till grafikkort?

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

5.1.2600.0 <-- acpi drivar version

jag har bytt drivare till grafikkortet (de som kom med skivan) och nu har jag inga problem med konstiga färger i vmf filer, jag kan spela Call of duty 2 utan problem, så det är inte värmefel på kortet. i bios står det MB temp ~40grader och samma på CPU.

juh mer jag tänker på det så är det i princip bara när jag startar WoW som datorn fryser.

Edit: eller inte, nu frös det när jag spelade Call of duty med .. fast det tar längre tid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nadom
5.1.2600.0 <-- acpi drivar version

jag har bytt drivare till grafikkortet (de som kom med skivan) och nu har jag inga problem med konstiga färger i vmf filer, jag kan spela Call of duty 2 utan problem, så det är inte värmefel på kortet. i bios står det MB temp ~40grader och samma på CPU.

juh mer jag tänker på det så är det i princip bara när jag startar WoW som datorn fryser.

Edit: eller inte, nu frös det när jag spelade Call of duty med .. fast det tar längre tid

Värmeproblem med grafikkortet låter det verkligen som.
Olika spel kräver olika mycket. Testa med ett annat kort.
Mår fläkten på grafikkortet bra osv?
Om den HAR mått dåligt så kan det vara så att kärnan har blivit överhettad och då är den skadad.
Har du försökt överklocka grafikkortet? Då kan det vara kört.

Permalänk
Medlem

Alltså bara så jag inte låter som en tjatgubbe här nu, men "normalt" sett när man börjar felsöka datorn är att kolla i den där logboken och se om operativsystemet själv har några förslag innan man börjar gissa hej vilt. Värmeproblem och eller klent nätagg är vad jag hade kollat om man bortser från mjukvaran.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

grafikkortet är nytt, jag tog bort plasten på kortet så den har inte smält fast eller nått sånt jag har kollat fläkten och den snurrar. jag har kollat logboken men jag ser inte nått som verkar konstigt..

nätagget är på 650watt så det tror jag inte, nån av er som har nått program att rekomendera för att kolla temp på grafikkortet?

nej, jag har inte testat att överklocka grafikkortet.

edit: jag installerade asus smartdoctor som följer med kortet, den säger att kortet ligger på 49grader när jag är i windows .. är det mycket?

Permalänk
Medlem

Om du inte ser något i logboken är det ett tecken på att Windows inte hinner skriva något när det brakar åt skogen. Min GPU ligger idle kring 40 så det är nog ingen fara på taket... Kan du ta och testa att lasta burken med något som inte tar på grafiken, superpi eller något liknande... så minnena får jobba lite med.... får du häng då? (Då är det inte grafikminnena tänkte jag)

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Funderat på om det kan vara SATA2 hårddisken?

Maxtors SATA2 hårddiskar verkar ha stora kompabilitetsproblem, och det är flera andra här (inklusive mig själv) som har liknande problem som dig, och har en maxtor sata2 hårddisk installerad.

Problemet ska gå att lösa med en firmwareuppdatering till hårddisken... men den verkar inte vara så lätt att få tag på...

Permalänk
Medlem

Jag säger ram minnet på en gång