Permalänk
Avstängd

ATX12V 1.3 till ASUS P5B

Vänner,

Jag har beställt ett ASUS P5B men tänkte använda mitt gamla nätaggregat, Zalman 400 W ATX 1.3. Till detta tänkte jag använda en konverter från 20 till 24-pin.

I manualen till moderkortet står det att man måste ha ett nätaggregat som är ATX 2.0-kompatibelt.

Kommer mitt nätaggregat att fungera?

Permalänk
Medlem

Testa och se. Mest troligt fungerar det. Hursomhelst kommer det inte gå sönder av att du testar.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd

förhoppningsvis inte, köp ett nytt nätagg istället för att göra en så fattig äcklig lösning på problemet.

Visa signatur

BRA DATA!!!!!! på 1 gigahertz med TRE!!!!!! hårddiskare på 100 megabyte

Operativsysem: Windows 95 MED PLUSPAKETET!!!!!

Permalänk
Medlem

tandemcykeln, jandu rapportera om du fick det att funkar, jag har nämligen tänkt att köpa ett lika dant^^

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredde89
tandemcykeln, jandu rapportera om du fick det att funkar, jag har nämligen tänkt att köpa ett lika dant^^

Jag vågade inte testa, så jag har beställt ett nytt nätaggregat istället. Det var några orsaker som fick mig att beställa ett nytt nätaggregat.

1) När jag googlade kom jag till en amerikansk sida, där en person prompt sa att det inte fungerade att använda ett nätaggregat med 20-pinkontakt på ASUS P5B. Han hade nämligen själv testat.

2) Jag läste en artikel på Tomshardware (iofs. från 2004), där man skrev att det var hugget som stucket om det fungerade. Precis som personer här på forumet sagt. Man får helt enkelt testa.

3) I manualen till moderkortet står det klart och tydligt att man ska ha ett nätaggregat som är ATX 2.0-kompatibelt.

4) Jag orkar inte med det extra arbete som uppkommer om det inte fungerar.

5) Mitt nuvarande nätaggregat, Zalman 400 W, är inte så tyst som jag önskar att det skulle vara.

Efter att ha tänkt över saken, läste jag på SPCR och insåg att ett nätaggregat från Seasonic passar mig.

Permalänk
Medlem

hmm, ATX 2.0, jaha?`så det fattas kablar fasten man köper en sån där " 20 till 24"? blir det inte 2.0 ut på moderkortet då?

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredde89
hmm, ATX 2.0, jaha?`så det fattas kablar fasten man köper en sån där " 20 till 24"? blir det inte 2.0 ut på moderkortet då?

det blir en fullösning.. iom att det inte finns en sladd för varje pin kan någon sladd bli överbelastad och varm.. sen saknar ofta nätagg som inte är atx 2.0 riktiga SATA-strömadaptrar med 3.3 sladden

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein