Hjälp, min brännare känner inte igen tomma CD-R längre!

Permalänk

Hjälp, min brännare känner inte igen tomma CD-R längre!

har nyligen drabbats av ett tråkigt problem:

min CD/DVD-brännare (se signatur) känner inte igen brännbara, tomma CDR-skivor längre. När jag försöker bränna något och stoppar in en tom skiva står den bara och gör lite hackande ljud, för att efter en stund "ge upp". har testat olika fabrikat och skivor men den vägrar.

det går dock bra att bränna DVD och att läsa brända (CD & DVD)-skivor.

tänkte avinstallera/ominstallera drivrutinen men har tyvärr upptäckt att jag inte kan hitta någon drivrutin till denna enhet över huvud taget???

vad göra??

Visa signatur

Intel Core 2 CPU 6600 @ 2.4 GHz 4,00 GB RAM ATI HD 4670 TSSTcorp DVD+-RW TS-H553A Windows XP Home SP3

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Vad är det för brännare?

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk

NEC DVD+RW ND-6100A

Visa signatur

Intel Core 2 CPU 6600 @ 2.4 GHz 4,00 GB RAM ATI HD 4670 TSSTcorp DVD+-RW TS-H553A Windows XP Home SP3

Permalänk

Testa ett annat brännarprogram eller köp en ny

Permalänk

^ problemet är inte "brännarprogrammet": datorn vägrar känna igen tomma CDR-skivor över huvud taget (den gör bara ett klickande ljud medans den förgäves försöker identifiera skivan).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter som att den brännaren är mogen för RMA om du har garanti ananrs får du troligen se dig om efter en ny iom att du har gjort vad man kan göra för att undanröja möjliga felorsaker och det funkar att bränna DVD.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med min NEC (annan modell) efter en taskig firmware uppdatering (officiell firmware). Trodde den var körd. Men min började fungera igen efter att jag flashat firmwaren igen men en annan version från herrie. Sen dess har den kört klockrent. Värt att testa innan man slänger den iaf.

Permalänk
Avstängd

Var hittar man denna firmware från herrie?

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk

Farsans LG-brännare har ett liknande problem. Den vägrar numera att läsa (och bränna) DVD-skivor. CD-funkar fortfarande, men stoppar jag in en DVD så säger spelaren att den är tom.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min har ett liknande problem, den läser inte toma skivor.
Jävla köpdator, dom krånglar då fan alltid.
Min åsikt, ta ut skiten på garanti å sälj datorn (om det är en köpdator)...

Permalänk
Medlem

Bump! Har råkat ut för detta hemska problem jag med, brännaren klarar inte av att läsa tomma CD-r-skivor, men andra skivor, även brända. Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Kan den bränna cd-r? Om inte har det funkat tidigare? Isf dags att reklamera ifall du ahr garanti kvar eller kan visa att det är ett ursprungligt fel dvs i praktiken att det är ett känt fel på just din modell.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Kan den bränna cd-r? Om inte har det funkat tidigare? Isf dags att reklamera ifall du ahr garanti kvar eller kan visa att det är ett ursprungligt fel dvs i praktiken att det är ett känt fel på just din modell.

Har funkat kanon tidigare, började med att den ratade vissa märken, men nu vill den inte läsa någon cd-r alls. Det finns inget man kan göra själv utan att reklamera?

Permalänk
Medlem

Nej. Har provat dessa rengöringsskivor för cd-läsare men det funkar inte så reklamera är väl det som gäller men för säkerhets skull prova gärna brännaren i en annan dator så det inte är nått annat fel i din dator för då kan du åkap å en felsökningsavgift och det är inte så kul.

Permalänk
Medlem

Okej, ska testa en rengörings-cd, annars blir det väl till att lämna in datorn, har gratis support, men trist att vara utan datorn :/. Tack för hjälpen!