Permalänk
Medlem

Mus i handske

Hej.
Jag har lite funderingar på ett projekt som skulle kunna vara kul. Tanken är att jag ska ta en trådlös optisk mus, och göra om den till en handske. Under handflatan skulle isf själva "laser"-IC-kretsen sitta, längst ut på pekfingret och långfingret skulle då musknapparna sitta, och själva kretskortet skulle placeras på handryggen.

Tanken är alltså att jag avlägsnar IC-kretsen och den tillhörande lysdioden, och drar kablar till dess rätta platser på kretskortet. Sammanlagt 18 kablar skulle då dras runt handen. Sedan två kablar ut till de båda knapparna i fingrarna.

Vad tror ni om detta, skulle det gå? Det enda problemet som jag kan tänka mig skulle kunna uppstå är att jag bränner sönder IC-kretsen eller lysdioden när jag ska löda loss dem/löda på kablarna. Annars borde det väl inte vara några problem?

Är det värt att offra en mus för att testa tror ni?

Edit:
Projektet igång!
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=682...

Permalänk
Medlem

Det hade varit ballt, ta och köp en billig optisk mus och prova vet jag!
Har ingen aning om det hade gått, men gör ett försök!

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk

vet inte hur du hade tänkt att klicka bara...

Permalänk
Medlem

Edit: Såg inte att det var en optisk du behövde sorry mitt fel!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adisbladis
vet inte hur du hade tänkt att klicka bara...

Bara ta strömbrytarna i knapparna ju. Sätta fast längst ute på fingertopparna och dra kablar till kretskortet. Det är vad jag oroar mig minst för.

Jag har redan en lämplig trådlös optisk mus. Men ja, det känns som att det är väldigt lätt att bränna sönder något när jag ska löda. Men jag tror jag ska testa i dagarna någon gång!

Permalänk
Medlem

scrollen fixar du så det scrollas när man gnider pek/långfinger mot varandra

Visa signatur

Antec SLK3000B ·|· MSI K8N Neo Platinum ·|· AMD Athlon 64 3200+ ·|· 1024 MB DDR ·|· nVidia Quadro2 ·|· FSP 400W ·|· 690 GB disk ·|· Logitech UltraX flat ·|· Gentoo linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FRiDG3

Så ska du göra, riktigt bra idé!!

Visa signatur

Torxx

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FRiDG3

Eller köper en tangentbord med scroll

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

ball idé, vill se den genomföras !!!

Permalänk
Medlem

smart ide. blev änna lite sugen å testa själv när man ahr lite stålar.
Sälj iden för fan. Ta patent

Permalänk
Medlem

Nice!

Vad för någon handske hade du tänkt?

Kanske en stabil men ändå tunn mc handske med kanske någon bit kevlar här och då för att få stabilitet.

Till höger, vänster knapparna skulle väl det vara fint med någon typ av brytare som bara kräver en lätt beröring med underlaget, men de kräver såkert något kontrollerkort som tar plats.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av äpplet
Nice!

Vad för någon handske hade du tänkt?

Kanske en stabil men ändå tunn mc handske med kanske någon bit kevlar här och då för att få stabilitet.

Till höger, vänster knapparna skulle väl det vara fint med någon typ av brytare som bara kräver en lätt beröring med underlaget, men de kräver såkert något kontrollerkort som tar plats.

Eller så har man tryckknappar som är lite motstånd i så att man slipper sitta med fingrarna i luften hela tiden för att inte klicka;)

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

Hade nog tänkt mig någon tunnare arbetshandske, så man inte blir allt för varm. Ja, tror jag ska ge det hela ett försök imorgon. Och fyfan om nån snor iden och tar patent på den.

Har ett par brytare i åtanke. Ska se om jag kan hitta modellen på elfa.

De jag tänkte ser ut typ såhär.

Edit.
Angående det här med scrollen. Sitter och funderar på hur jag ska fixa den, på något sätt som inte är sanslöst svårt. Om jag ska ha någon scroll, så kommer jag att utgå från den vridpottsaktiga sak som den styrs av nu. Det man kan göra är väl till att börja med att förminska hjulet som sitter där nu. Kanske skulle man kunna styra den med tummen, så att man på något sätt gnider tummen mot handsidan, om ni hänger med. Att ett minihjul sitter ovanpå första leden av pekfingret? Eller kanske att den sitter direkt på tummen, så att man stryker tummen mot underlaget?

Permalänk
Medlem

vilken idé...synd att inte jag tänkte på det först och tog patent på skiten

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
vilken idé...synd att inte jag tänkte på det först och tog patent på skiten

nu är det ju inte vem som kom på det, den som tar patent först
saken är ju det att skaffa patent kan kosta en hel del

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S21 FE och iPhone 16 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P1 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem

Nu är projektet i full gång! Ska starta en sån där projektloggstråd med massa bilder och stuff. Återkommer!

Permalänk

kom och tänka på en gammal pc hemma, där är det en kille som har gjort en form av sådan mus som ni pratar om...

edit *
det är pc hemma nr 2 Februari 2005

edit 2 *
hans variant heter -->fingercross

länk till hans hemsida

http://www.fingercross.com/indexswe.htm

Permalänk
Medlem

verkar onekligen intressant!

Permalänk
Medlem

hur gör du med linsen för optiken? blir inte det klumpigt i handen?

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Så, projektet är igång!
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=682...

Besten:
Ptja, vi får helt enkelt se hur det kommer att kännas.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bonden_88
kom och tänka på en gammal pc hemma, där är det en kille som har gjort en form av sådan mus som ni pratar om...

edit *
det är pc hemma nr 2 Februari 2005

edit 2 *
hans variant heter -->fingercross

länk till hans hemsida

http://www.fingercross.com/indexswe.htm

han verkar inte ha kommit så långt, officiellt iallfall...

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S21 FE och iPhone 16 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P1 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Discokungen

Annars kan man ju ha laser-sensorn på kortsidan av handen (mellan lillfingret och handleden, typ). Det borde göra handsken jävligt ergonomisk.

Mysigt litet projekt om jag får säga det själv

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Alltså, som det är just nu så kommer det inte bli speciellt snyggt eller smidigt. Just nu är målet främst bara att genomföra det hela.

Fler bilder kommer snart i projektloggstråden.

Edit:
Det verkar förresten som att jag har slängt brytarna jag tänkt använda . Orkar inte dra in till stan igen och köpa, dessutom verkar de inte ha några bra på classes. Någon som har något tips på nån pryl jag kan ta knapparna från? Kommer inte på något själv.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Alltså, som det är just nu så kommer det inte bli speciellt snyggt eller smidigt. Just nu är målet främst bara att genomföra det hela.

Fler bilder kommer snart i projektloggstråden.

Alla idéer är bra utom de dåliga, eller hur är det nu?

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk

Faktum är att en sån här handske redan finns. Därmed är det redan patenterat. Sorry...

Permalänk
Medlem

Så. Nu finns lite fler bilder. Men nu återstår det kanske lurigaste. Att fästa allt på handsken på ett smart och inte allt för skabbigt sätt. Dioden och kretsen omringas ju av lite olika plastdetaljer som ska bryta ljuset lite hit och dit. Jag antar att dessa är väldigt känsliga för att ligga precis exakt. Frågan är hur jag ska göra det. Vågar jag superlimma och hoppas på att jag får det rätt?

calle_kanon:
Jag bryr mig egentligen inte. Är väl kanske inte så jätteintresserad av att ta patent. Men det skulle vara kul att se hur de har gjort. Har du någon hemsida eller så man kan kika på?

Permalänk
Medlem

Kul projekt!

Dock förstår jag inte varför du ska löda bort "laser"-ic-kretsen? Det räcker väl med att förlänga sladdarna till själva "ögat", lysdioden och knapparna?
EDIT: Eller är det den som läser av rörelserna?
EDIT2: "laser"-ic-kretsen asså.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Det är "laser"-ic-kretsen som läser av rörelserna. Ljuset från dioden verkar på något sätt gå rakt igenom ic-kretsen, där den på något sätt känner av hur ljuset rör sig eller nått. Hur det går till har jag inte den blekaste om.

Permalänk
Medlem

Ser nice ut
Lycka till..

Hm, har för mig att det finns tangentbords brytare att köpa på Elfa.. Jag hittade tyvär inga

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Annars så skulle du ju kunna använda tumme, pekfinger och långfinger för att klicka. På tummen och vänstra sidan av pekfingret skulle du kunna ha 2 ledare som "klickar" när du slutar dem. Samma sak med pekfingret och långfingret. Att trycka på en knapp skulle ju kräva att man trycker lite, och det kan ju i sin tur göra att man rör en del på själva handen, och även pekaren.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q