Permalänk
Medlem

360 eller PS3?

Tjenare. Jag har inte riktigt följt med i konsollkrigen det senaste året, men man blir ju lite sugen på att köpa en av de nya konsollerna när man läser om alla häftiga spel som är på väg.

Ska man vänta tills PS3:an kommer ut (mars nästa år?) och punga ut sextusen (eller sju?) eller ska man köpa den mycket billigare 360:n? Vilka höjdarspel kommer till PS3 respektive 360? BluRay-spelaren vet jag inte om jag är så sugen på att betala pengar för - HDTV kanske blir den nya standarden? Hur mycket mer spelkänsla får man om man köper PS3 - hur mycket bättre är grafiken och så? Vad är de tekniska skillnaderna?

Ett spel som jag är väldigt intresserad av är Grand Theft Auto IV. Hur är det - kommer det till båda konsollerna eller? Jag läste någonting om att Microsoft kanske skulle köpa upp Rockstar och göra GTA IV exklusivt till 360:n? Men det var väl bara ett rykte?

Sedan undrar jag hur bra dessa nya konsoller blir på en två-tre år gammal 21 tums bildrörs-TV? Måste man ha en av dessa dyra plasma- eller LCD-TV:s för att kunna avnjuta den sköna grafiken? Har inte lust att inhandla en av dessa svindyra TV-apparater..

/MVH Viktor

Permalänk
Medlem

Jag kan egentligen bara svara på din sista fråga angående TV-apparaterna.

Japp, man måste mer eller mindre ha en högupplöst TV för att kunna avnjuta boxen och PS3 till fullo.

Min polare lirar 360 med en äldre TV och han ser ut att överleva

Sådärja nu kan alla sony- och microsoft-fanboys leva lös!

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doodle

Jag kan egentligen bara svara på din sista fråga angående TV-apparaterna.

Japp, man måste mer eller mindre ha en högupplöst TV för att kunna avnjuta boxen och PS3 till fullo.

Min polare lirar 360 med en äldre TV och han ser ut att överleva

Sådärja nu kan alla sony- och microsoft-fanboys leva lös!

Men kan jag köpa en skärm (till exempel ViewSonic VA9124) och koppla en 360 till den? Vad behöver jag för sladd i så fall? LCD-TV:s med storleken 20 tum är inte billiga..

Permalänk
Medlem

Det skulle gå att koppla ett xbox till en sån där, jag tror att det följer med en VGA-sladd i premium-paketet och sedan ha en DVI>VGA adapter(inte helt säker).

Jag kan inte garantera att 360 kommer fungera fint med den där.. Däremot rekomenderar jag http://www.prisjakt.se (man får väl länka dit? ) där kan man läsa om det mesta, dom har t.o.m en spelavdelning på forumet, som är länkat till sidan, som är väldigt fokuserat på just sån't.

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem

Det följer med en komponentkabel i premium-paketet. Inte VGA den får du köpa till separat.

Permalänk
Medlem

Om du gillar japse spel så ska du köpa ps3, annars har 360 det mesta ps3 har att erbjuda för en billigare peng, tex Resident evil 5, Gta 4(Nej, det är inte rykte men det kommer till ps3 ochså), Halo 3, Forza motorsport 2, Pgr 3, Doa 4 osv.

Ochså har 360 live, som är det bästa som har hänt konsoll världen på länge.

Permalänk
Medlem

Re: 360 eller PS3?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av viek
BluRay-spelaren vet jag inte om jag är så sugen på att betala pengar för - HDTV kanske blir den nya standarden?

Du menar att HD-DVD kanske blir den nya standarden? Både Blu-ray och HD-DVD är ju tänka att kombineras med HDTV...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Är det någon här som använder en vanlig LCD-skärm till 360? Och vad ska man tänka på när man köper en sådan skärm då? Upplösning, skärmuppdateringsfrekvens? Berätta gärna vad ni använder för skärm om ni nu kör 360 på en vanlig LCD-skärm. Och skulle någon kunna posta en länk till en bra DVI-VGA-kabel?

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vilka spel du gillar, spelkänslan kommer säkert att vara samma.

Permalänk

PGR4 är på G till 360 läste ja nånstans

just cause ska vara bra saints row om man gilla GTA liknande spel

det finns en del bra lir till 360 PS3 kommer få sina speciella spel men det är en tuff fråga
har man cash tid o intresse skulle man klara sig med båda tycker jag.

men visst en 103" vägg tv vore inte fy skam synd den är så dyr 1.000 000 nåt sånt har jag för mig

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa

PGR4 är på G till 360 läste ja nånstans

just cause ska vara bra saints row om man gilla GTA liknande spel

det finns en del bra lir till 360 PS3 kommer få sina speciella spel men det är en tuff fråga
har man cash tid o intresse skulle man klara sig med båda tycker jag.

men visst en 103" vägg tv vore inte fy skam synd den är så dyr 1.000 000 nåt sånt har jag för mig

Någon 103 tums-TV hade jag inte direkt tänkt köpa. Men är det ingen som kör 360 på en LCD-skärm? Skulle gärna vilja veta mer om hur det fungerar och så.

Permalänk
Medlem

Importera en PS3 från USA när dom kommer ut.
Men det är ett svårt val.
Jag väljer nog i så fall PS3, varför? "Bättre grafik" än Xbox 360, Blue-Ray, mer spel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viek
Någon 103 tums-TV hade jag inte direkt tänkt köpa. Men är det ingen som kör 360 på en LCD-skärm? Skulle gärna vilja veta mer om hur det fungerar och så.

självklart kör man på en LCD skärm.
hur det fungerar?du pluggar i maskinen och spelar?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Importera en PS3 från USA när dom kommer ut.
Men det är ett svårt val.
Jag väljer nog i så fall PS3, varför? "Bättre grafik" än Xbox 360, Blue-Ray, mer spel.

*Är PS3 äns regions fri?
*"bättre grafik" åfan...

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DonJolle
*Är PS3 äns regions fri?
*"bättre grafik" åfan...

Ptja, han kanske menar att man kan köra i 1080p-upplösning, vilket 360:n inte klarar av. Vem vet, han kanske har en dyr HDTV.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skirn
Ptja, han kanske menar att man kan köra i 1080p-upplösning, vilket 360:n inte klarar av. Vem vet, han kanske har en dyr HDTV.

tada!

http://www.fz.se/artiklar/article.php?id=1438

Xbox 360 HD DVD Player and 1080p Support
Microsoft announced pricing and availability details for the Xbox 360 HD DVD Player in Japan. The accessory will launch on Nov. 17, 2006, priced at ¥19,800 (estimated retail price), and will come with an Xbox 360 Universal Media Remote.

"Xbox 360 and the HD DVD Player together deliver the most powerful and affordable games and movie system for Japanese consumers," Moore said. "The freedom to choose their entertainment experiences is extremely important for consumers as they enter the next generation."

In addition, Microsoft announced that its fall software update, scheduled for release later this year, will allow all Xbox 360 consoles around the world to output game and movie content in 1080p resolution.

.. dock tror jag dom bara har uppskalat till 1080p men tror inte vi vanliga dödliga kan ser nån stor skillnad

Visa signatur

sad panda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bleak
tada!

http://www.fz.se/artiklar/article.php?id=1438

Xbox 360 HD DVD Player and 1080p Support
Microsoft announced pricing and availability details for the Xbox 360 HD DVD Player in Japan. The accessory will launch on Nov. 17, 2006, priced at ¥19,800 (estimated retail price), and will come with an Xbox 360 Universal Media Remote.

"Xbox 360 and the HD DVD Player together deliver the most powerful and affordable games and movie system for Japanese consumers," Moore said. "The freedom to choose their entertainment experiences is extremely important for consumers as they enter the next generation."

In addition, Microsoft announced that its fall software update, scheduled for release later this year, will allow all Xbox 360 consoles around the world to output game and movie content in 1080p resolution.

.. dock tror jag dom bara har uppskalat till 1080p men tror inte vi vanliga dödliga kan ser nån stor skillnad

Hmm, hur kommer det där funka egentligen? Komponentkablar klarar väl inte av 1080p jättebra och HDMI finns väl inte som alternativ för 360? Color me surprised, iaf. Ballt om de lyckas med det där.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skirn
Hmm, hur kommer det där funka egentligen? Komponentkablar klarar väl inte av 1080p jättebra och HDMI finns väl inte som alternativ för 360? Color me surprised, iaf. Ballt om de lyckas med det där.

Du menar alltså att man endast kan se 1080p via HDMI?

Förövrigt kommer Xbox360 få några suveräna spel som Bioshock som helt enkelt gör det svårt att inte motivera att lägga ner mindre pengar och få bättre spel jämfört med PS3

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Du menar alltså att man endast kan se 1080p via HDMI?

Förövrigt kommer Xbox360 få några suveräna spel som Bioshock som helt enkelt gör det svårt att inte motivera att lägga ner mindre pengar och få bättre spel jämfört med PS3

Läste lite mer om ämnet och det verkar som 1080p funkar gallant genom komponent men det tillåts inte av BD-ROM-licensägarna p.g.a. att man kan piratkopiera deras filmer annars. Men eftersom 360:n ändå inte kan spela upp Blu-Ray-filmer, så tror jag inte att förbudet kommer gälla denna gång. Äsch, vill inte spekulera mer då jag inte är så insatt i sånt här.
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=675595

Ursäkta för att ha gått lite Off-topic.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DonJolle
*Är PS3 äns regions fri?
*"bättre grafik" åfan...

Ja den är helt regionsfri när det gäller PS3-spelen... vet inte om den är regionsfri när det gäller spel till PS och PS2 dock

Visa signatur

FZ.se <---- behövs förklaring?
UnrealNorth <--- Om du undrar över något kring Unreal Tournament 2004
Spel och filmsamlingen <--- inte så stor nu men man måste ju börja någonstans

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Importera en PS3 från USA när dom kommer ut.
Men det är ett svårt val.
Jag väljer nog i så fall PS3, varför? "Bättre grafik" än Xbox 360, Blue-Ray, mer spel.

Du är väll näst intill samma, det är väll så fall närmare slutet av konsollen ps3 kommer har snyggare. Men det är inte så konstigt när 360 kom för ett år sedan.

Permalänk

bla bla bla

skit samma om pS3 har bättre graffe eller inte 360 kommer ha en sån förbaskat försrpågn på spel som på ren svensak akn beskrivas so

suveräna snygga jävla spel.

inte sagt att PS3 inte har det men nog fan blire svårt att sälja 360 för en PS3
med spel som gears of war just cause
halo 3 assasin´s creed som faktiskt kommer före till 360 än PS3 03-30-06 ska dem komma på 360 ungefär då PS3 släpps

hur motiverar man sig då för en PS3????

ähh jävla skit babbel om bättre grafik hit o dit

spelar inte det nån roll på vad folk föredrar

äre alltida smma skitsnack om bättre hit o dit min bil är snabbare än dingn tex skitsamma

ja har PS2 Xbox Xbox360 vad fan ska jag med PS3 till då?

blue ray och???? kommer väl standalone blue ray spelare

och nej det görs inga exclusiva 360 spel till deras HD-DVD enligt dom själv men vem vet se på valet skit blocket vann så inget är omöjligt

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani

självklart kör man på en LCD skärm.
hur det fungerar?du pluggar i maskinen och spelar?

Vad är det för skärm du har då?

Jag tänkte mest hur det ser ut - är det som att spela på en HD-TV? Vad ska man ha för upplösning - fungerar 360:n med alla upplösningar? Widescreen och 4:3?

Och det är en sådan här kabel man ska ha?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viek
Vad är det för skärm du har då?

Jag tänkte mest hur det ser ut - är det som att spela på en HD-TV? Vad ska man ha för upplösning - fungerar 360:n med alla upplösningar? Widescreen och 4:3?

Och det är en sådan här kabel man ska ha?

jaha,nu missuppfatade jag det lite,det var en skärm du skulle ha,trodde det var en LCD TV(och använda den som skärm) det handlade om...sorry=/

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani

jaha,nu missuppfatade jag det lite,det var en skärm du skulle ha,trodde det var en LCD TV(och använda den som skärm) det handlade om...sorry=/

Det är lugnt. Såg också att jag uttryckt mig väldigt dåligt i det inlägget du svarade på. Det är alltså en vanlig bildskärm jag är intresserad av att köpa. Någon som spelar 360 på en sådan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DonJolle
*Är PS3 äns regions fri?
*"bättre grafik" åfan...

Ja det är den.
Ja, det är väl bra. Fast du kanske föredrar sämre grafik eller?

Jo delvis, sen är grafiken snyggare efter som PS3 har bättre prestanda. Och nej jag har inte en HD TV.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Ja det är den.
Ja, det är väl bra. Fast du kanske föredrar sämre grafik eller?

Jo delvis, sen är grafiken snyggare efter som PS3 har bättre prestanda. Och nej jag har inte en HD TV.

Så du har provat spela PS3 på en vanlig tv? Fina kontakter du har mannen

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mantus
Så du har provat spela PS3 på en vanlig tv? Fina kontakter du har mannen

Vet du vad ordet prestanda betyder?
http://sv.wikipedia.org/wiki/prestanda

PS3 har Cell processorer och har bättre prestanda. Vare sig man provar på en TV, datorskärm, en mikrovågsugn eller något annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Vet du vad ordet prestanda betyder?
http://sv.wikipedia.org/wiki/prestanda

PS3 har Cell processorer och har bättre prestanda. Vare sig man provar på en TV, datorskärm, en mikrovågsugn eller något annat.

Vet mycket väl vad prestanda är men en prövad teknik som folk börjat lära sig att optimera saker till än en ny teknik som folk redan innan tyckte var lurig. Men det är alltid så kul när folk säger innan ens produkten kommit att allt är bättre för att ps3an har en cell processor så kan det hända att programerarna skriver mer o optimerad kod bara i början

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Vet du vad ordet prestanda betyder?
http://sv.wikipedia.org/wiki/prestanda

PS3 har Cell processorer och har bättre prestanda. Vare sig man provar på en TV, datorskärm, en mikrovågsugn eller något annat.

Vart har du fått tag på den informationen då? Är det dina personliga gissningar eller finns det några seriösa källor som stödjer det?

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e