Permalänk
Medlem

Ipod eller Iriver?

Jag funderar på om jag ska köpa Iriver e10 6gb eller den nya Ipod 80gb. Jag tror att Irivern har bättre ljud än Ipod och isåfall så satsar jag på den istället. Men om ljudskillnaderna inte är så stora så köper jag den nya Ipoden.

Någon som vet hur ljudet är på dom?

Permalänk
Medlem

Det kommer säkerligen snart komma in miljontals kommentarer om hur överlägset ljudet på irivern är. Jag säger bara en sak: Gå ner i närmsta butik som säljer båda spelarna och hör själv. Det är den enda rättvisa mätningen som går att göra enligt mig.

PS. Glöm inte att använda ett par bra lurar också.

Permalänk
Medlem

Och jag är nummer 1
iRiver har bättre ljud...

Vem blir nummer 2?

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

iPod har valdigt ensidigt ljud som gor sig otroligt bra med exakt ratt lurar och codecs / ljudfiler.

Ar det 192kbps mp3 du ska lyssna pa i lurar i human prisklass ar det iRiver du ska handla.

Hur stora ljudskillnaderna ar beror pa vad du har for lurar / budget for kop av lurar samt vilken typ av ljudfiler du anvander. Ska du pirata och kora standardlurar ar det vilket som imho.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

Kanske lite privat, men jag är lite nyfiken, vart har du hållit hus Hauk?
Du som alltid postade i mp3 trådar och visste allt om alla mp3 spelare

Nu ser jag 1 post varannan månad från dig typ

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Kanske lite privat, men jag är lite nyfiken, vart har du hållit hus Hauk?
Du som alltid postade i mp3 trådar och visste allt om alla mp3 spelare

Nu ser jag 1 post varannan månad från dig typ

han hänger ju i shanghai ser du väll, finns många fina flickor där

är du seriös lyssnare som e lite småkräsen med ljudet är det irivern som gäller. men ipod har ju itunes som många gillar...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
han hänger ju i shanghai ser du väll, finns många fina flickor där

är du seriös lyssnare som e lite småkräsen med ljudet är det irivern som gäller. men ipod har ju itunes som många gillar...

Vad är det som är så himla spec. med iTunes? iTunes går väl att fixa till andra spelare oxå med lite trixande...

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Irivern tar ju .ogg (antar jag?) som inte inte Ipoden gillar. (eller har jag missat nåt?)
Sen kan jag iofs säga det att på min Iriver (U10) så måste man använda det medföljande programmet för att lägga över låtar, iaf om man vill att dom ska visas i spelarens musik-läge. Trycker man bara in låtarna direkt i utforskaren så måste man spela upp musiken i Browse-läget. Detta tycker jag är väldigt synd då den medföljande programvaran är riktigt usel, men annars är det en underbar spelare (U10, asså) och det är nog E10 med. Har försökt att få ordning på winamp och spelaren, men den knasar sig.

(Sen förstår jag inte hur man kan gilla Itunes, den kommer på näst sista plats av alla mediaspelare (efter WinMediaplayer).)

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xburk
Sen kan jag iofs säga det att på min Iriver (U10) så måste man använda det medföljande programmet för att lägga över låtar, iaf om man vill att dom ska visas i spelarens musik-läge. Trycker man bara in låtarna direkt i utforskaren så måste man spela upp musiken i Browse-läget.

Du vet kanske inte att iriver plus 3 är släppt? Fantastiskt mycket lättare att använda (buggfritt). Vill du ändå slippa använda programmet nästan helt men ändå synka musiken, gör så här:

Lägg in låtar i U10:an med Utforskaren (eller vad du nu använder), alltså inte genom iriver plus 3 eller 2 (!). När du är klar öppnar du iriver plus 3. klicka på "Tools" i menyn och väljer "Portable Device" och sist "Database Update". Då synkroniseras all musik (och allt annat) i spelaren på några få sekunder och sen är det klart!

iriver plus 3
http://forum.iriver.se/files/iriverplus3.zip

Det är ändå smidigt med nya versionen av iriver plus eftersom den har stöd för att konvertera video också så du slipper extraprogrammen. Checka in:
http://forum.iriver.se/viewtopic.php?t=9679

Trevlig fortsatt helg!

Permalänk
Medlem

Om du kör windows så är har iriverspelare bättre ljudinställningsmöjlighter. Men en mac- eller linuxanvändare ska inte ha iriver.

Då är det antingen ipod eller också något märke med riktigt stöd för UMS fullt ut - som t.ex. iAudio eller Meizu - som gäller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nosslo Snah
Om du kör windows så är har iriverspelare bättre ljudinställningsmöjlighter. Men en mac- eller linuxanvändare ska inte ha iriver.

Då är det antingen ipod eller också något märke med riktigt stöd för UMS fullt ut - som t.ex. iAudio eller Meizu - som gäller.

UMS, stöd för Drag'n Drop?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Jag skulle välja iPoden....den är klart bäst enligt min mening.

Visa signatur

det man inte ser det lider man inte av , för det mesta :P

Permalänk

Japp. UMS har iriver stöd för till 100% också (så spelaren fungerar som ett flyttbart minne) på alla nuvarande modeller.

Förtydligaren: däremot så kan man inte göra spellistor på alla sätt man önskar vilket inte har med UMS att göra utan med spelarens OS. Film måste också konverteras för att fungera i spelaren (som E10 eller U10), men det måste den i majoriteten av andra märken också, såväl iAudio, Meizu och Ipod för att ge några exempel.

Permalänk
Medlem

Jobbar for kinas regering numer, mycket jobb! Forut nar jag jobbade med MP3 spelare hade jag all tid i varlden att hanga med och lasa pa men nu ar det alldeles for mycket annat att fokusera pa!

Sen ar givetvis "The yellow fever" en bidragande orsak, inget att sticka under stolen med!

Jag personligen skulle aven valja iPod, kop av iRiver ar svart att motivera prismassigt just nu. Visst later det bra, och U10 ar otroligt frasch... men iRiver Sverige har just U10 och inte Clix (Annan version av U10 med battre GUI etc). Nano ger dig 8gig och den repar inte ens langre...!

Men ljudet ar inte kul alls... med fel lurar och typ av musik ar det inte kul att aga iPod. Jag lyssnar uteslutande pa EDM, hur kul tror du det ar att ha klen bas da?! Inte kul alls...! Och jag har itne lust att lagga mer pa lurar an vad jag gjorde for spelaren.

Mjukvara kan du alltid testa sjalv, jag personligen ar ett stort fan av UMS, men det galler framst for mindre flash spelare... nar du borjar narma dig ca 10 gig kan det diskuteras hur skont det ar med UMS...

Annars kan du ju kolla pa Sony NWS706 eller kommande iRiver S10... Nar den dyker upp i Sverige vet sakert Sean...

Ar verkligen ljud ditt enda kriterium nar du handlar MP3 spelare? Kolla pa iAudio och Meizus modeller, kvalitet och ljud ar likvardigt med iRIver.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

Okej, någon som har tips på ett par bra lurar till Ipoden då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hauk
Visst later det bra, och U10 ar otroligt frasch... men iRiver Sverige har just U10 och inte Clix (Annan version av U10 med battre GUI etc). Nano ger dig 8gig och den repar inte ens langre...!

Annars kan du ju kolla pa Sony NWS706 eller kommande iRiver S10... Nar den dyker upp i Sverige vet sakert Sean...

Tjena Hauk!

1. Clix, HELSVART (endast 4 GB) dyker upp i slutet av oktober här i Sverige.

2. S10 (endast 2 GB), dyker upp samma tid.

GL HF! (^^,)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tollare
Okej, någon som har tips på ett par bra lurar till Ipoden då?

Shure E2 funkar bra med ipod, blev ett ganska kraftigt lyft när jag provade min brors nano med mina Shure jämfört med hans ep-630 fast å andra sidan så kostar ju Shure lurarna dubbelt upp! Det var nästan så bra ljud att jag skulle kunna tänka mig en ipod som nästa spelare då dom är riktigt läckra samt har ett sjysst menyupplägg.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

En annan bra lur till podden är AKG 24p eller 26p, slår det mesta i den prisklassen.

Visa signatur

 MacBook 13" |  iMac 24" |  iPhone | PS3 | ... massa prylar är det..

Permalänk
Medlem

Hoppar väl in och lånar tråden istället för att skapa egen.

Skulle precis som sagt skapa ny tråd angående Ipod 60 gig. Video pratar vi då.
Funderar starkt på att köpa en 60 gigare tills jag läser om E10 i en tidning. Surfar in på nätet och läser om dess kraftiga ljud.
Enda nackdelen med irivern är väl ändå de 6 gig jämfört med 60 man får i Ipoden..
Eller vad säger ni?
Själv så lyssnar jag nästan enbart på psychedelic trance, goa, full on osv osv.. dvs filer som kan ta upp till 20MB styck.
Så 6 gig känns inte helt klockrent då jag lär fylla ut dessa rätt fort.

En till sak jag undrar över, på båda dessa spelare kan man använda "vanliga" hörlurar, right? Dvs samma uttag som på baksidan av datorn eller ljudkortet. Eller är jag helt ute och cyklar?

Väldigt, väldigt tacksam för svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorgo_
En till sak jag undrar över, på båda dessa spelare kan man använda "vanliga" hörlurar, right? Dvs samma uttag som på baksidan av datorn eller ljudkortet. Eller är jag helt ute och cyklar?

Väldigt, väldigt tacksam för svar!

Japp. Vilka hörlurar du så önskar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
Japp. Vilka hörlurar du så önskar.

Låter underbart, vad tycker du om mitt dilemma då?
Något tips på vilken spelare jag bör satsa på?

Permalänk

Jag jobbar med att sälja irivers MP3-spelare i Skandinavien, så jag är lite partisk. Tror att jag överlåter just den frågan till någon annan. Men läs recensioner och lyssna på de i forumet. Bäst av allt - jämför ljud och funktioner i butik!

Permalänk
Medlem

Ok, men då kanske du är rätt person att fråga angående ljudet.
Jag kör enbart musik på mina Denonlurar. (Denon AHD 750) Och då de är rätt trögdrivna så letar jag efter en spelare som kan leverera den kraft som jag vill få ut max av en mp3 spelare.

=/ Känns rätt jobbigt det här.. blir nog att dra iväg och lyssna på båda spelarna.

Permalänk

En del är snabba att kritisera när jag svarar på saker här så jag vill inte få skit för marknadsföring. Mitt tips är helt klart att gå och lyssna på dem. Se till att inte lyssna på radion bara, för på den kan du inte ställa in olika sorters EQ. Se istället till att de i butiken har lagt in lite bra musik i god kvalitet. Kolla med killarna på Reference Audio, de brukar ha bra koll.

Permalänk
Medlem

Tack Sean!
Har vägarna förbi dom lite senare idag. Blir att knalla in.