Permalänk

(asus A6ja) Vs (asus F3ja)

Hej jag behöver verkligen hjälp!

Jag ska till att beställa en dator nu i dagarna och de jag har fångat med blicken är;

ASUS A6JA (pris: 12.230kr)

http://www.tdjdata.se/Datorer/Barbara/Asus-154-GL-DC-T2400-18...

Och

ASUS F3JA (Pris: 13.495kr)

http://www.tdjdata.se/Datorer/Barbara/Asus-154-GL-WSXGA-DC-T2...

Problemet är att jag börjar bli lite hemma blind, jag har inriktat mig på ASUS alldeles för länge, så min fråga är om någon har andra förslag på märken med linkande, eller bättre prestanda!

Jag skulle också vilja höra om egna erfarenheter om ASUS datorer i allmänhet. Det vore toppen om någon ägare till modellerna kunde utrycka sig om sina erfarenheter.

Visa signatur

MSI K8N Neo4-FI, AMD Athlon 64 3200 (Socket 939),1024MB TwinMOS PC3200(2*512),HÅRDDISK: 2 * SATA Maxtor DiamondMax 200GB GeForce 7900GS 500Mb, NorthQ 4001SX Super Silent PSU

Permalänk
Medlem

Jag valde mellan de båda, men då var F3Ja betydligt dyrare...är dock nöjd med den lägre upplösningen som A6Ja har. Jag har inte lyckats få igång micen eller digitalljud-ut, det är de enda problem jag har. Förresten media-knapparna känns ganska tråkiga att trycka på och det verkar vara ett jäkla jobb att få dom att fungera med nåt annat än mediaplayer...vilket jag inte känner för att köra med.

Jag använder min mest till musik, film och kontorsprogram så grafikkortet är lite väl för mig kanske, men jag vill ha möjligheten att spela NHL, Fifa och lite andra spel med datorn kopplad till plasman så då tycker jag den här var ett bra val.

Jag använder denna som enda dator, hade jag haft min stationära kvar hade jag nog satsat på en mindre dator iom att man sitter så pass nära skärmen.

Måste dra nu, kanske lägger till lite intryck senare, fråga gärna om det är nåt speciellt du undrar över.

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk

Tack så mycket! Men en fråga hur känns datorns kvalitet? Är den väldigt plastig och klumpig i sin storlek (F6JA 35,4*28,4*3,52)

Låter ganska klumpig tycker jag…

Visa signatur

MSI K8N Neo4-FI, AMD Athlon 64 3200 (Socket 939),1024MB TwinMOS PC3200(2*512),HÅRDDISK: 2 * SATA Maxtor DiamondMax 200GB GeForce 7900GS 500Mb, NorthQ 4001SX Super Silent PSU

Permalänk
Medlem

Som sagt, skulle jag ha en annan dator så skulle jag köpt en mindre bärbar, men som enda dator är den lagom tycker jag. Jag bär inte runt på den så mycket... bara i hemmet...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: (asus A6ja) Vs (asus F3ja)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gandalf80
Hej jag behöver verkligen hjälp!

Jag ska till att beställa en dator nu i dagarna och de jag har fångat med blicken är;

ASUS A6JA (pris: 12.230kr)

http://www.tdjdata.se/Datorer/Barbara/Asus-154-GL-DC-T2400-18...

Och

ASUS F3JA (Pris: 13.495kr)

Problemet är att jag börjar bli lite hemma blind, jag har inriktat mig på ASUS alldeles för länge, så min fråga är om någon har andra förslag på märken med linkande, eller bättre prestanda!

Följer din tråd med intresse. Funderade nämligen först på att köpa en A6JA, men den fick ju snudd på uselt betyg i PC för alla. Dög enligt de i princip enbart till att spela spel. Vet inte hur mkt man ska lita på det i och för sig, men det var ju inte direkt lov ord...

F3JA har jag nu snöat in på. Har dock fortfarande svårt att hitta omdömen om den på nätet. Får se om det dyker upp nåt här...

Permalänk

Jag är nu en stållt ägare till en ASUS F3JA

Efter många om och män så kom jag att välja en ASUS F3JA...

Kan inte vara mycket nöjdare!!!

Kanon skärm 5 av 5
Stor snabb SATA disk på 120GB 4 av 5
Snabb processor Duo T2400
Bra grafik kort Radion X1600 256 MB
1,3 Mpixel kamera
BT +Wlan

Och framförallt Windows vista kompartibel

Bra pris/ Bra cervice på TDJ Data

Rekommenderar både varan och TDJ

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Jag är nu en stållt ägare till en ASUS F3JA

Citat:

Och framförallt Windows vista kompartibel

Då måste du köra på den här versionen av F3JA:an: http://www.tdjdata.se/Datorer/Barbara/Asus-154-GL-WSXGA-C2D-T...

F3JA-AK035P. Den har Core 2 Duo.

Permalänk

Nopp!!!

Jag kör med denna----

Och denna är enligt ASUS egen suport fullt duglig för Vista (en liten ful lapp på datorn säger Windows Vista capable) Tänk på att vista kommer i många olika utföranden... Som media version (TV kort) kommer den inte att fungera som...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo, sant. Tänkte du ville köra 64-bitars versionen.

Permalänk

väntar nog med 64 bitars

det dröjer nog innan programstödet för 64bitars blir något mer än ett skuggspel

kanke nästa uppdatering av den stationära

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Glöm in att kolla efter biospatch för att fixa dina skärmproblem. F3Ja lider av x1600 bios buggen och Asus har för någon vecka sedan börjat leverera betabiosar där problemen är åtgärdade. Jag har själv haft en F3Ja.

Permalänk

Tack för tippset

Jag ska se över alla drivrutiner idag... Tack för tippset

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vampire-x
Glöm in att kolla efter biospatch för att fixa dina skärmproblem. F3Ja lider av x1600 bios buggen och Asus har för någon vecka sedan börjat leverera betabiosar där problemen är åtgärdade. Jag har själv haft en F3Ja.

Det har skrivits lite om det här nu, men ingen förklarar för frågande vad det är bugg...Vad är det för bugg? Hur visar den sig?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ef98dp
Det har skrivits lite om det här nu, men ingen förklarar för frågande vad det är bugg...Vad är det för bugg? Hur visar den sig?

Jag undrar också lite vad detta är för bugg eftersom jag själv funderar på att köpa en F3JA. Hur installerar man biospatchen? Är det en vanlig installationsfil som jag bara kör igång i windows eller?

Edit: Har en fråga till. Grafikkortet har 256mb dedikerat minne och lånar 256 av ram-minnet, right? Kan man "stänga av" så att den inte lånar något från ram minnet, eller det fungerar kanske inte?

Visa signatur

Walk the streets, what do I see, Shit on legs approaching me!

Permalänk
Medlem

Re: Re: (asus A6ja) Vs (asus F3ja)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gussund
Följer din tråd med intresse. Funderade nämligen först på att köpa en A6JA, men den fick ju snudd på uselt betyg i PC för alla. Dög enligt de i princip enbart till att spela spel. Vet inte hur mkt man ska lita på det i och för sig, men det var ju inte direkt lov ord...

F3JA har jag nu snöat in på. Har dock fortfarande svårt att hitta omdömen om den på nätet. Får se om det dyker upp nåt här...

PC FÖR ALLAS test ska du inte lita allt för mycket på. Anledningen till att den var ganska exakt hälften så snabb som de andra i vissa test är att den har 1x1024MB i minne istället för 2x512MB och därför inte kan utnyttja dual channel. Fördelen med detta kommer när som jag ska uppgradera lite senare. Istället för att köpa 2 nya 1024MB stickor behöver jag bara köpa en

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har förklarat det åtminstonde en gång redan i någon tråd. Om du söker kommer du säkert att hitta det. Du kan testa söka på www.tozz.org/asus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vampire-x
Jag har förklarat det åtminstonde en gång redan i någon tråd. Om du söker kommer du säkert att hitta det. Du kan testa söka på www.tozz.org/asus

hjälpte föga...

Visa signatur

Permalänk

Buggar???

Efter installation har jag inga som helst märkbara buggar… ASUS update live meddelar att inga fler uppdateringar finns att hämta så jag antar att jag har allt det senaste vad det gäller drivrutiner.

Jag ska ringa suport imorgon, får se vad dom säger… Hör av mig senare!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Buggar???

Citat:

Efter installation har jag inga som helst märkbara buggar… ASUS update live meddelar att inga fler uppdateringar finns att hämta så jag antar att jag har allt det senaste vad det gäller drivrutiner.

Jag ska ringa suport imorgon, får se vad dom säger… Hör av mig senare!

låter bra det...väntar på en rapport.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

hjälpte föga...

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=680...

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk

Buggen är fixad!!!

Har nu varit i kontakt med ASUS och enligt deras suport så kan man fixa buggen genom "ASUS Live update"

Har ni en burk som ni misstänker bär på buggen gå in på

http://tozz.org/asus

Där ska ni kunna se en grå ruta och om inte kontakta då ASUS suport...
liknande (samma) bugg upptrader även på Apples datorer.

----------------------------------
En liten fråga är det någon som vet om man ska få med en adapter till kortläsaren? Eller är det något man måste köpa separat?

Visa signatur