Permalänk
Medlem

Out of sync?

Hej, har fått detta felet två gånger på senare tid. En gång i Rise & Fall och en gång i Dawn of war. Någon som vet vad det betyder?

Edit: Det är dator 2 som gäller, har precis bytt drivrutiner från 6.6 till 6.3 som ännså länge har fungerat bäst med mitt graffe.

Permalänk
Medlem

Brukar väl stå så när uppdateringshastigheten sätts högre än skärmen klarar vid den angivna upplösningen.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
Brukar väl stå så när uppdateringshastigheten sätts högre än skärmen klarar vid den angivna upplösningen.

OK, men det konstiga är att det kommer ibland och efter när det väll kommer så har man spelat rätt länge. I alla fall så stod den på 85hz så det borde inte vara några problem för skärmen stöder 120hz. Det är en CTR skärm från sent 90tal.

Permalänk
Medlem

Jag antar att det hände när du spelade multiplayer? Det är tyvärr ett ganska vanligt felmedelande i många RTS när man spelar flera stycken...

Kan vara jag som blandar ihop det med ett annat fel annars. :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sydonia
Jag antar att det hände när du spelade multiplayer? Det är tyvärr ett ganska vanligt felmedelande i många RTS när man spelar flera stycken...

Kan vara jag som blandar ihop det med ett annat fel annars. :S

Jeap, kommer ihåg när jag lirade Settlers 3 multiplayer för några årsen, då kunde ett liknade "Out of Sync" medelande komma up, :(, ingen aning varför dock

Visa signatur

MSI P67A-C45 | i5 2500k 3.30GHz @ 4.5GHz | Asus GTX 660 TI-DC2 980/6008 @ 1160/6900 | 16384MB Corsair DDR3 | Samsung SSD 830 Series 256GB, WD 1TB

Permalänk
Medlem

Det har att göra med hur spelet kommunicerar. I stället för den mer vanliga metoden där flera klienter ansluter till en server använder de flesta RTS en annan metod där alla klienter ansluter till varandra.

Eftersom det inte finns en server som sköter alla beräkningar för AI och liknande sköts alla dessa beräkningar separat på samtliga klienter. Problemet är att om någon av klienterna gör en beräkning annorlunda än de andra upptäcker spelet att spelvärlden inte är identisk på alla klienter och då avbryts spelet.

Det kan vara vilken liten skitgrej som helst, typ att en tank råkade hamna 0,0001 måttenheter för långt åt något håll...

Permalänk
Medlem

En var R&F var det lan och i DoW var det mp, men det verkar ha fixat sig nu. Det är Ati's nya drivisar som det är knas på. La till 6.3 för ett tag sedan och har spelat båda spelen och det fungerar lyssnade.