Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Ingen bild på ny dator, X1900XT

Hej jag har bestält en dator från komplett.se i delar har byggt ihop den men nu är problem att när jag stopar in grafik kortet i datorn och skärm kablen in i grafik kortet och startar datorn så funkar inte skärmen datorn startar allt snurrar men skärmen reagerar inte det är typ som den är i vänteläge. hjälp mig snälla! helt ny dator är det

grafik kortet:Sapphire Radeon X1900XT
datorn jag köptet: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324731

Permalänk
Hedersmedlem

*Topic redigerad*

*tråd flyttad*

Sitter alla strömsladdar (grafikkortet, två till moderkortet) i som de ska? Det kan vara ett såpass enkelt fel som gör att den inte startar som den ska.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Kan vara att du måste starta med analog kabel, och sedan efter windowsinstallationen gå över till digital.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
*Topic redigerad*

*tråd flyttad*

Sitter alla strömsladdar (grafikkortet, två till moderkortet) i som de ska? Det kan vara ett såpass enkelt fel som gör att den inte startar som den ska.

Ja det gör det men inget funkar fan :S testat allt Detta grafikortet ska det sättas in i X16 sloten för jag satt in den i en anna kan det vara felet´?

Permalänk

jag har ett liknande problem med min dator. Har ungefär nästan på pricken smama komponenter men har ett powercolor radeon X1900XT. När jag startar datorn kall, så piper det långt en gång och sen 3 små korta pip. Och sne går fläktarna på högvarv. Måste resetta den och då funkar allt prima. På skärmen är där bara en "testbild" där d står att man ska kolla kablarna till skärmen. D står d alltså när den piper långt 1 gång o 3 små korta. Har provat att ta ut grafik kortet o sätta i d igen.

D konstiga är att startar jag om datorn från windows så e d inga problem. eller när jag resettar den. Den strular alltid bara när jag inte haft igång datorn på ett tag, och då e d alltid bara första uppstarten.

Tycker d e konstigt att den bara strular vid första uppstarten och aldrig annars?

Jag har dock asus m2n mobo men har också sli. Men har satt i den i rätt, enligt moderkortets instruktioner (handboken).

Rätt liknande fel som Verto har, eller?

Permalänk
Medlem

Någon mer som kan hjälpa till jag har testat alla grejer satt ihop på nytt allt men ändå vägrar den!

Permalänk

piper din dator något verto? eller datorn startar upp helt normalt utan att fläkten på grafikkortet är på högsta varvtal? E d bara skärmen som inte har bild?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tennisberg
piper din dator något verto? eller datorn startar upp helt normalt utan att fläkten på grafikkortet är på högsta varvtal? E d bara skärmen som inte har bild?

Nej datorn piper inte den startar up helt normal. ja fläckten på grafikkortet är på högsta varv . ja bara skärmen

Permalänk
Medlem

du har förmodligen satt ett minne fel
testa kör med ett minne

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kakan86
du har förmodligen satt ett minne fel
testa kör med ett minne

Det funkar inte något annat man kan göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Verto
Det funkar inte något annat man kan göra?

testa byt minnesslot

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk

verto, så du menar att grafikfläkten hörs väääldigt högljutt?? För den är hyfsat tyst annars.. Alltså högsta varv menar jag högsta varv = ). Den skiftar alltså inte i 2 olika lägen precis efter uppstarten? Jag provade med att installera om windows. Någon sa att d kunde varit fel på windows kopian jag installerade. Får se om mitt problem återgärdades....Återkommer med mer info...

Verto, testat att köra med en annan skärm? "nyare" skärm? Sen följer där ju även med 2 st omvandlare till vanligt interface för bildskärmen. Antar att du har sånt på dit tkort också? prova att testa den andra (för du har 2 vivo utgångar precis som jag, eller?). kanske e fel på omvandlaren?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tennisberg
verto, så du menar att grafikfläkten hörs väääldigt högljutt?? För den är hyfsat tyst annars.. Alltså högsta varv menar jag högsta varv = ). Den skiftar alltså inte i 2 olika lägen precis efter uppstarten? Jag provade med att installera om windows. Någon sa att d kunde varit fel på windows kopian jag installerade. Får se om mitt problem återgärdades....Återkommer med mer info...

Verto, testat att köra med en annan skärm? "nyare" skärm? Sen följer där ju även med 2 st omvandlare till vanligt interface för bildskärmen. Antar att du har sånt på dit tkort också? prova att testa den andra (för du har 2 vivo utgångar precis som jag, eller?). kanske e fel på omvandlaren?

Jag fick med 2 pluppar men det funkar ändå inte har byt båda men det funkar ändå inte :s hjälp mig snälla

Permalänk
Medlem

Verto: Låter precis som problemet jag hade när jag plockade ihop min nuvarande dator för typ en vecka sen, mitt problem var underligt nog usb-portarna i chassit.
Datorn startade upp finfint när jag kopplade ur dem, så jag antar att de på något sätt kortslöt moderkortet eller något liknande.
Prova att starta upp datorn med endast grafikkortet, processorn och minnena på moderkortet och se vad som händer.

EDIT: Jag kan för övrigt tillägga att jag har ett precis likadant grafikkort.

Visa signatur

E6400 | Freezer 7 pro | P5B-Deluxe | 2gb xms2-6400 | x1900xt 256mb | Tagan 580w easycon | 320 GB sata2 & 160gb+80b sata | X-Fi Xtrememusic | Thermaltake Tsunami

Permalänk

sosero: vems problem hade du? Och vems grafikkort? Vi har ju lite olika grafikkort. Eller ja, tillverkarna e olika, annars e d samma = ).

Permalänk
Medlem

Erm, det var riktat mot Verto. Kan inte tänka klart den här tiden på dygnet ;p

Visa signatur

E6400 | Freezer 7 pro | P5B-Deluxe | 2gb xms2-6400 | x1900xt 256mb | Tagan 580w easycon | 320 GB sata2 & 160gb+80b sata | X-Fi Xtrememusic | Thermaltake Tsunami

Permalänk
Visa signatur

[ Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHZ 4MB @ 3.0GHZ]::[ ASUS P5B DLX WIFI ]::[ Creative SB X-Fi Fatal1ty FPS, Sennheiser HD-595 ]::[ CORSAIR 1024MB DDR2 PC6400 XMS2 800MHZ ]::[ Sapphire ATI Radeon X1900XTX 512MB ]::[ LG L1970HR-BF 2MS, 2000:1 19" ]::[ WD Raptor 36gb, 2xWD S-ata2 250gb @ raid0]

Permalänk
Medlem

Jag stöte på ett nytt fel nu för jag råkade dra den 4 slot el-kablen som går in till moderkortet och den startar inte nu det snurra bara 1 varv cpu fläkten sen stannar den så händer inget någon som vet?

Permalänk
Medlem

har det löst sig?

Visa signatur

[AMD Opteron 165 1.8GHz @ 2.2GHz] [Asus A8N-SLI nForce4] [OCZ EL DDR PC-4000 Gold GX XTC 2GB] [200GB Western Digital 8mb 7200rpm] [80GB USB 2.0 Extern 5000rpm] [Radeon X1900XT 256MB] [Creative Audigy 2]

Permalänk

mitt problem har inte löst sig. Har ringt till asus och ringt till hiper. ska ringa till powercolor imorrn för jag han inte me det. Jag fick nya BIOS uppdatering av asus, en som förs tkommer ut i slutet av året, men d hjälpte inte. De sa att beep coden iallafall betyder problem med grafikkortet. Men sen att PSU:n kan orsaka d felet, var också möjligt. Så antingen PSU eller grafikkortet som inte fungerar som d ska.

Sen vad som är konstigt är att när jag startar upp datorn efter att dne inte varit igång på 20 min, så piper d en lång och 3 korta. Jag får ingen bild på monitorn men d visar sig att windows ändå startar upp, efterosm jag hör inloggningsljudet i windows. Resettar jag sen datorn så startar den upp normalt med 1 beep och där är signla till skärmen så alliting funkar då normalt. Kör jag även en omstart genom windows eller ha datorn avstängd någon minut, så funkar d också normalt. Men efter att ha haft den en längre tid avstängd, så fungerar d inte längre... Väldigt mysko!

Sorry för att jag lånar tråden men rätt liknande problem..

Permalänk
Medlem

Jag får inte ens någon signal .. : /
http://www.sweclockers.com/forum/sh...threadid=624758

Visa signatur

[AMD Opteron 165 1.8GHz @ 2.2GHz] [Asus A8N-SLI nForce4] [OCZ EL DDR PC-4000 Gold GX XTC 2GB] [200GB Western Digital 8mb 7200rpm] [80GB USB 2.0 Extern 5000rpm] [Radeon X1900XT 256MB] [Creative Audigy 2]

Permalänk

Jag är glad att Komplett ska bygga ihop min dator dessa nyare med PCI-e osv. verkar vara lite krångligare att få igång.

Permalänk

det var mitt grafikkort som hade gått sönder. Komplett skickade ett nytt efter att de testat det. Jag avbeställde det dock och köpte ett MSI 7900 GTO 512MB istället... Mkt tystare och sägs vara bättre....