Apple skickar ut virus med Ipod Video

Permalänk
Melding Plague

Apple skickar ut virus med Ipod Video

Apple har upptäckt att en liten del av de Ipod Videos som tillverkats efter den 12 september i år levererades med viruset Windows Ravmone.exe på hårddisken.

Läs nyheten: Apple skickar ut virus med Ipod Video

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

haha väldigt dåligt av apple!

undra varför viruset bara var för windows

Permalänk
Medlem

Men nu får de ju fan ge sig: "Ooops, vi skickade med ett virus, men hade du haft en Mac hade du inte haft något problem! Fy på oss, men fy på Microsoft också."

Skärpning. De är den största tillverkaren av MP3-spelaren idag och de är ett väldigt stort företag. De borde fan skrapa huvudet i marken när de böjer sig ner och ber om ursäkt till de som drabbats, inte komma med halv-vitsiga ursäkter baserade på: "hoho, vi är Apple, alla våra användare älskar oss, så om vi skyller på konkurrenten så kommer vi undan med allt!"

Nu kommer snart ett taliban-anfall: håll i hatten, alla!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Klagomål skickas till evil@apple.hell...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

tror du verkligen att apple har egna fabriker eller ?
Är någon fabrik i thailand som kör win som har fått virus..
Inte så att ingenjörer sitter o säger ska vi ta med ett virus till ipod.. ?

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady

Precis så är det! hehe

Visa signatur

| FS: Athlon XP 3000+ 2.16GHz | Geforce4 FX5600 | 2x 512MB DDR | ~2TiB |
| WS: Asus EeePC 1000h |
"It´s Nice To Be Important, But It´s More Important To Be Nice"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady

Men varför skylla på Microsoft?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Men varför skylla på Microsoft?

för att dom gör det möjligt?

anyway, only one thing to say for a mistake like this, and that is "Opss"

*Edit*
Såg nu på Slashdot att det inte bara är Apple som råkat få virus
http://it.slashdot.org/article.pl?sid=06/10/16/1811244&from=r...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haghala
för att dom gör det möjligt?

anyway, only one thing to say for a mistake like this, and that is "Opss"

*Edit*
Såg nu på Slashdot att det inte bara är Apple som råkat få virus
http://it.slashdot.org/article.pl?sid=06/10/16/1811244&from=r...

Det lär ju komma från fabriken som tillverkar flashminnena. Måste de verkligen testköra alla minne, och just på virusinfekterade datorer? :]

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Senaste iTunes 7.0.1 suger hästballe.
Mp3:or som är helt felfria låter som om de är paj

Permalänk
Medlem

De kunde ju i alla fall beklaga det hela och inte skylla på microsoft bara.

Permalänk
Medlem

Varför finns det folk som använder iPod och iTunes??? finns ingen anledning till det.
jag gillar inte aac och wma drm. de e mp3, ogg och flac som är bäst.
sen är det så: iPod är ingen mp3 spelare.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Fattar inte vad alla snackar om med att de bara skyller på windows -_- Windows säkerhet suger otroligt mycket. Jag har Antivirus, brandvägg och 6 olika spyware/malware removers, och jag använder dessutom "active scans"... får virus trots det, och jag är MYCKET noga med vad för sidor jag besöker, samt vad jag laddar ner.
Sedan så sa de att de var besvikna på att Windows inte hade tillräckligt med skydd, inget mer. De sa dessutom att de var mer besvikna på sig själva. Folk verkar ha missat den delen, så jag tar med den delen här:

Citat:

and even more upset with ourselves for not catching it.

Sedan så är det ju bara gå in i C:\windows\, trycka på en fil, sedan SHIFT och DEL och OOPS! Mitt oeprativsystem fungerar inte längre D: Lika lätt är det för hackers, eller för virus.
Nåja, bara formatera för 10:e gången, och få min CD key avbryten. Man får visst bara installera om Windows X antal gånger innan ens CD key slutar fungera...

Permalänk
Medlem

moahaha...
*skadeglad*

Fast det känns ju lite som att ursäkten är mer en ursäkt för att slänga skit... Felet lär ju inte ligga hos varken apple eller MS, utan hos de som satte minnena i spelarna. Och då blir det ju rätt onödigt att klaga på andra. visst att man ska be om ursäkt till folket som råkar illa ut, men MS har ju faktiskt inget med felet i sig att göra, även om de har del i anledningarna till felet...

Ändå dålig stil av apple dock.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Fattar inte vad alla snackar om med att de bara skyller på windows -_- Windows säkerhet suger otroligt mycket. Jag har Antivirus, brandvägg och 6 olika spyware/malware removers, och jag använder dessutom "active scans"... får virus trots det, och jag är MYCKET noga med vad för sidor jag besöker, samt vad jag laddar ner.
Sedan så sa de att de var besvikna på att Windows inte hade tillräckligt med skydd, inget mer. De sa dessutom att de var mer besvikna på sig själva. Folk verkar ha missat den delen, så jag tar med den delen här:

Sedan så är det ju bara gå in i C:\windows\, trycka på en fil, sedan SHIFT och DEL och OOPS! Mitt oeprativsystem fungerar inte längre D: Lika lätt är det för hackers, eller för virus.
Nåja, bara formatera för 10:e gången, och få min CD key avbryten. Man får visst bara installera om Windows X antal gånger innan ens CD key slutar fungera...

Skulle vilja påstå att det är skit bakom spakarna... Har inga problem alls själv o sitter bara med ett antivirus, en vettig browser och windows fw

Har bara haft ett virus sen jag fick Junkie på min 486a, och då var det helt och hållet mitt eget dumma misstag

Permalänk
Medlem

Man skall vara bra okunnig eller klantig för att få något oönskat att störa den dagliga driften i windows (läs virus)... nog med OT

Det är enormt arrogant av apple att uttala sig på det viset. Synd att inte konsumentboskapen bryr sig / får veta det. Det är ändå upp till konsumenten att välja vad den köper, både vad gäller (företags)attityd och produkt...
"Apple lifestyle" någon?

Permalänk
Medlem

Otroligt dåligt av Apple att inte ha bättre koll på sina underleverantörer måste jag säga. Något sådant får inte hända.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Traumklang
Varför finns det folk som använder iPod och iTunes??? finns ingen anledning till det.
jag gillar inte aac och wma drm. de e mp3, ogg och flac som är bäst.
sen är det så: iPod är ingen mp3 spelare.

Att mp3 osv skulle vara bäst... vad jag vet så är AAC > mp3.
iPod kan dessutom inte spela wma.

Så länge iPod kan spela mp3 så är det väl en mp3-spelare?
Som att säga att andra spelare som även klarar av wma inte är mp3-spelare.

Har alltid använt Norton antivirus + firewall (enligt många ett dåligt program) utom de senaste månaderna då jag inte orkat installera något alls (inget antivirus, ingen firewall).
Virus? Aldrig sett röken av.
Dock så hittas lite ofarlig spyware av Ad-Aware då och då.

Permalänk
Medlem

Visst kan en iPod spela upp mp3 men syftet med apples iPod är ju att tvinga på konsumenten ett system som gör det omöjligt att använda filerna på det sättet konsumenten vill.
Bevis på dett är ju tex som BigDuke skriver att det nyaste iTunes vägrar och spela upp mp3or utan att det låter cp.
känner flera som har det problemet.
med varje köp av en iPod stödjer du begränsningen mot konsumenter som dig och mig.
Och det är just därför jag inte kalla en iPod mp3 spelare. för den är till för att tränga bort mp3. likaså alla andra spelare som microsofts nya spelare zune tror jag den heter.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Jag hittar inte "iPod Video" på Apples produktsida!

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

< off topic >
SBS?
< / off topic >

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Har alltid använt Norton antivirus + firewall (enligt många ett dåligt program) utom de senaste månaderna då jag inte orkat installera något alls (inget antivirus, ingen firewall).
Virus? Aldrig sett röken av.

Så du menar att du inte hittade några virus utan antivirusprogram?

Du var mej en dum en....

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har Antivirus, brandvägg och 6 olika spyware/malware removers, och jag använder dessutom "active scans"... får virus trots det, och jag är MYCKET noga med vad för sidor jag besöker, samt vad jag laddar ner.

Du surfar med IE och använder F-secure?

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk

ajsing! Men det är sånt som händer. Microsoft råkade väl skeppa Windows-skivor med virus?

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Appel = Mac? Microsoft = Windows? resten kan man räkna ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
ajsing! Men det är sånt som händer. Microsoft råkade väl skeppa Windows-skivor med virus?

Att antal gånger till och med
(länk för gamla roligheter...)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Traumklang
Visst kan en iPod spela upp mp3 men syftet med apples iPod är ju att tvinga på konsumenten ett system som gör det omöjligt att använda filerna på det sättet konsumenten vill.
Bevis på dett är ju tex som BigDuke skriver att det nyaste iTunes vägrar och spela upp mp3or utan att det låter cp.
känner flera som har det problemet.
med varje köp av en iPod stödjer du begränsningen mot konsumenter som dig och mig.
Och det är just därför jag inte kalla en iPod mp3 spelare. för den är till för att tränga bort mp3. likaså alla andra spelare som microsofts nya spelare zune tror jag den heter.

Du kanske skulle ta reda på saker och ting själv istället för att tro allt du läser.

Det är ingen skillnad på ljudet på Mp3'orna med senaste iTunes och de innan. Och AAC innebär inte DRM by itself, det är om du köper musik genom iTMS som det finns ett kopieringsskydd.

Topic: Knappast Apples fel, snarare fabriken som klantat till det rejält, att det drabbar Apple PR-mässigt är en annan sak.

Permalänk

hur hammnar ett virus på ipodden från början. har dom minnet kopplat till en dator som en glad thailändsk ingengör sitter och surfar porr på?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thx
Skulle vilja påstå att det är skit bakom spakarna...

Till att börja med, jag ahr inte haft virus på att ganska bra tag nu. Att säga "skit framför spakrana, elelr med andra ord försöka förnedra mig är ganska onödigt. Du kanske ska tänka om och inte komma med spydiga svar istället. Du kanske gillar att bli kallad skit och därför tycker om att kalla andra det med, men alla gillar inte det.
Finns inte en enda fil jag laddat ner som jag inte sökt igenom innan använt, så håll din käft samt dit skit inne innan du kallar folk saker.
Dessutom så kan inte ALLA antivirusprogram hitta ALLA virus, så det är inte alltid skit bakom spakarna, som du påstår.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cylon
Du surfar med IE och använder F-secure?

Du syftar alltså på att jag är en idiot?
Jag har inte använt IE på flera år (förutom när man t.ex. måste gå in på microsoft.com -_- ).

F-secure är skit. Kan göra en lista åt dig, eftersom du antar att jag bara är en idiot som använder skit.

AVG free
Zone alarm
Panda activescan
Norton activescan
Lavasoft Adaware
Spybot S&D
Spyware doctor
Registry mechanic
Spysweeper
Bulletproofsoft
Jotti's malware scan

Permalänk
Medlem

Helt plötsligt blev stämningen hatisk.
Apamedvapen: Ett säkert filter mot mycket skit är router, så att du inte sitter direkt mot internet. Sedan är Firefox, Windows egna brandvägg samt NOD32 mitt recept, och jag har fått virus 1 gång pga en wordfil, och det var mitt eget fel.
Cylon: Nej, det hittar du inte för att iPod'en i fråga heter iPod 5G, dvs 5.e generationens iPod, och den har möjlighet att spela video, men inte enbart.

Och det faktum att iPods får sitt operativsystem av en dator med Windows verkar tala emot Apple's filosofi något enormt. Eller kanske är det en fil som smygit sig in av misstag (eller planterades av någon anställd?), men Appledatorn har aldrig sett den, och därför hamnade den på spelarna?

Jag tror på sabotage medelst träskor!

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.40 GHz
8GB RAM
ATi Radeon HD 7900
Windows 7