Bygga MUSIKER dator runt E6600 - hjälp från DAW byggare! (Digital Audio Workstation)

Permalänk

Bygga MUSIKER dator runt E6600 - hjälp från DAW byggare! (Digital Audio Workstation)

Ni vet hur det är: För lite pengar, för stora behov

Eftersom E6600 dessutom överklockar bra, så är jag ju självklart sugen på att trimma upp den till minst 3 ghz - men bara om det blir stabilt!

Kylningen löser jag med en megastor fläkt avsedd för rums-fläktning

Jag behöver:

* Ett "beprövat" moderkort för audiosystem som är stabilt och billigt (ska använda det ända nere på 64 samplebuffrar - får ej klicka o poppa o sånt då!)
* Veta vad för nätagg som är stabilit och billigt iom överklockningen

Jag behöver VERKLIGEN inte ett "bra" graffikkort - det kortet ska vara bra på är snabbhet i 2D, dvs I Windows.

Vet 0 om de nya PCI och PCI-express korten, så kan någon förklara:

* Går PCI kort att köra in i en PCI-express slot?
* Går PCI i övrigt att använda i en musikers datorsystem bra? Eller stjäl de resurser från PCI-Ljudkortet om man kör PCI?
* Är PCI express och PCI slottarna SKILJDA åt på så sätt att de absolut inte kan stjäla resurser från varandra?
* Vad för ett PCI/PCI-express graffikkort skulle ni rekommendera som är så oresurskrävande som möjligt, och billigt som möjligt? (Tänk återigen på att jag spelar dataspel 0 dagar om året

Jag har läst att det spelar mindre roll vad man har för typ av minne till ett Intel moderkort - att de överklockar bra och stabilt ändå. Är detta sant? Om inte, tippsa gärna på billigast möjligast minne oxå - som ändå är stabilt och snabbt.

Jah Hoppas nån svarar nu, för vi är tre pers som ska bygga likvärdiga musikerdatorer.

Ett klart plus är ju att moderkortet ÄVEN pallar intels nya QUAD som kommer ut nästa månad!

Extremt tacksam för svar

Visa signatur

Max fyra rader i fast bredd

/OSkar000

Permalänk
Medlem

Ang grafikkort. PCI och PCI-E är inte på något sätt kompatibla med varandra. De tar inte heller resurser från varandra.

Jag tycker du ska satsa på ett moderkort med inbyggt grafikkort, eller köpa billigast möjliga passivt kylda PCI-E-grafikkort. Ett nVidia 7300 kanske?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Syndromet:

Är man riktigt tokseriös musiker slår man helt enkelt inte till på det senaste på marknaden då det ofta dras med barnsjukdomar och är allmänt obeprövade grejer. Men kör du på kvalitet på moderkortet (läs Asus eller Gigabyte), CPUn du nämnde och nåt bra minne så bör det funka. Sen är det nog upp till ljudkortstillverkaren att styra drivisar och sånt som är kompatibla.

Ang. klock så vetifan om det ens är nödvändigt när du jobbar med musik, men visst, vissa operationer kanske går lite snabbare och du lär kunna ha några extra pluggar på kanalerna (som om du inte skulle kunna ha tillräckligt många med en oklockad E6600

Kan även rekommendera dig att överväga en Mac, det kommer funka garanterat.

Gigabyte DS4 (jag e nöjd
E6600
Corsair XMS2 2gb
Nvidia 7300 (eller sämre, helt oväsentligt med grafik till musikerburk - men satsa på en byggare som gör korten med kärlek, typ Asus)
P180 chassi
M-Audio Firewire Audiophile
2x320GB SATA2 Seagate 7200.10 Raid + 1x Seagate 7200.10 250gb med systemet på

Voila!

Permalänk

Tack för svaren

Men... ni rekommenderar båda två PCI-e alltså? Så det duger inte med ett PCI kort då? De är ju 1000 spänn billigare? Jag tänker - vad 17 spelar graffikkortet för roll i ett DAW liksom? Är vanliga PCI kusligt sega eller något eller?

Vad gäller min överklockning... jag vet att EE6600 är snabba MEN... Mina musikprojekt är megastora monster av effekter och syntplugins och jag oroar mig faktiskt rejält att int ens en överklockad EE6600 kommer räcka till.

Jag ska nämligen köra 24 bitars 96 kilohertz:igt ljud i 64 samplebuffrar (!!) - så jag kan höra mig själv med effekter, live, så jag kan "pejla in rösten" ordentligt i mixen när jag sjunger Det suger annars. (Detta faktum hör man ju på alla inspelningar av idag, att de flesta kör med för hög samplebuffert (laggad sång), eller kört normal "direct" medhörning (dåligt satt sång i mixen - när man inte hör sig själv *i* mixen så vet man ju inte på vilket sätt man ska anpassa tonen i rösten för att låta bäst med musiken)..)

Först idag det går att göra detta med råge juh Har provat på en kompis burk, med mkt lite effekter och det lät ju fett bra när man sjöng då man har 100% kontroll på allt!

Därför jag vill att mitt moderkort ska vara QUAD kompatibelt - så jag kan byta upp mig om det finns behov (det finnsd et nog.)

Visa signatur

Max fyra rader i fast bredd

/OSkar000

Permalänk

PCI är inte 100 kronor billigare än PCI-e. Kolla här, tager från komplett.se:

PCI 375 kronor : http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=114978

PCI-e 475 kronor : http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320413

Tog det billigaste PCI och billigast PCI-e med eget minne.

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

Seriös

Några av dom här pojkarna vet hur och vad du behöver.

http://forum.nuendo.com/phpbb2/viewforum.php?f=7&sid=eec4eb0b...

Du behöver tex två skärmar för att jobba effektivt

Lycka till

Visa signatur

hmi

Permalänk
Medlem

Satsa på E-mu kort 1820M eller 1820, så innihelvetesbra kort med många in/utgångar.
Visst, effekterna skulle kunnat vara bättre, men du kommer juh köra med VST antar jag, så då spelar det kvitta.
När det gäller Quad så kan du räkna med att de flesta 975/965 kommer stödja det.
Mitt Gigabytekort gör det med senaste bios, så det kan vara ett tips kanske.

Kan tala om att jag har INGA problem att driva mina psytrance projekt med ett EMU kort + E6600@ 3.4ghz.
Det är gott om kräm kvar dessutom, har aldrig sprungit i "väggen".
Å då har jag en helvetes massa effekter och synthar.
Nu kör jag iofs mest hårdvara men när jag skissar kör jag med reason 3.0, å då använder jag lätt 20 synthar med effekter osv, märker knappt att cpun används.
Gjorde jag iofs inte med min FX55:a heller, men en E6600 räcker massvis!

Sen angående skärm, en stor 22" med bra upplösning(helst CRT) räcker got å väl.
2 skärmar är overkill enligt min mening.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Geeks
SweClockers

Kan ge dig några allmänna råd:

1. Satsa på ett moderkort med så få inbyggda funktioner som möjligt.
2. Köp tysta komponenter, ljuddämpad låda etc.
3. Kolla upp vad folk med liknande system har för erfarenheter med de applikationer du använder. Viktigast är moderkortet och ljudkortet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)