Permalänk
Medlem

För hög processortemp

Hej, bytte precis fläkt för första gången i mitt liv, från en gammal trasig en.. Men nu är det så att min CPU-temp ligger på runt 60-65 grader när datorn bara står still, och 70+ när jag spelar spel. Fläkten är en Akasa Evo Blue http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324041

Vad kan jag ha gjort fel? Läste i en tråd att man ska ha väldigt lite kylpasta.. Jag klämde ut en hel tub Arctic Cooling MX-1. Kanske var för mycket? Är som sagt var nybörjare. Eller är det fläkten som är helt värdelös ? Sitter på ett extremeengine3t-chassi, så jag har två stora fläktar på chassit också, så ventilationen borde det inte vara nåt fel på..

Tack på förhand

Permalänk

en hel tub? vet inte hur mycket det är i en sådan tub men jag skulle gissa att du smetat dit åtminstone 10-15 ggr för mycket pasta. mängden du bör använda kan du jämföra med ett okokt riskorns storlek...

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Som ovastående säger så har du troligen smetat på alldeles för mycket kylpasta. Men om du bara ska ha samma mängd som motsvarar ett riskorns storlek är väl kanske lite diffust att säga. Du ska iaf täcka hela heatspreadern med ett tunt lager pasta. Vet dock inte varför du la 500 spänn på den där fläkten. Kan ju få en riktigt bra kylanordning för de pengarna. Kolla lite recensioner osv innan du köper något. Ett generellt tips är att avstå från kylprodukter där tillverkaren verkar vara mest stolt över att de har klämt in massa LEDs

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Så jag borde ta bort fläkten, göra rent från kylpasta, använda betydligt mindre, och sen sätta i fläkten igen.

Är fläkten jag köpt bara skit? Kan någon isf rekommendera en annan fläkt? Är den här nåt att ha? Finns på Clas Ohlson, så slipper man beställa. http://www.clasohlson.se/shop/store/printpage_wag.asp?COSID=D...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazrak
Så jag borde ta bort fläkten, göra rent från kylpasta, använda betydligt mindre, och sen sätta i fläkten igen.

Är fläkten jag köpt bara skit? Kan någon isf rekommendera en annan fläkt? Är den här nåt att ha? Finns på Clas Ohlson, så slipper man beställa. http://www.clasohlson.se/shop/store/printpage_wag.asp?COSID=D...

Den är ganska bra, inte en av de bästa men fullt tillräcklig för alla förutom seriösa överklockare.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

sist jag hjälpte en kompis att byta processor och fläkt så var det riskornsstorlek på pastan som sedan ströks ut med ett tillklippt klöver ess. Funkade fint. hoppas det går bra för dig.
edit/vill du ha lite lyse i fläkten är säkert den du har bra.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Hedersmedlem

Arctic Cooling MX-1 är mycket bra men stenhård i konsistensen. Den är väldigt svår att stryka ut, och det krävs en relativt hård utstrykare. Jag använder oftast pekfingret invirat i plastfilm, typ Gladpack, för bästa känsla ;). Det sättet tycker jag fungerar bäst på CPUs med heatspreaders, speciellt med en pasta som MX-1 om man vill ha en någorlunda jämn fördelning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Annars funkar en sån där man skrapar triss med bra

Permalänk

varför stryka ut? när den smetas ut automatiskt när man spänner fast kylaren? som sagt riskorns-storlek, den smetas ut ca 80% av hela ytan viket är tillräckligt.

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
varför stryka ut? när den smetas ut automatiskt när man spänner fast kylaren? som sagt riskorns-storlek, den smetas ut ca 80% av hela ytan viket är tillräckligt.

Det blir aldrig lika bra att bara sätta en "dutt" i mitten och låta kylaren trycka ut det. Det duger säkert, men inte om man vill ha 100%-igt resultat med pasta över hela ytan. Jag har provat i många år på olika sätt och kommit fram till att det jag gör fungerar bäst, iaf för mig och mina kvalitetskrav.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag använder oxå den pastan men min processor ligger på idle 65grader. ska testa snart igen att ta bort allt o smeta på nytt typ.