Permalänk

tyst mATX nätagg?

Jag och farsan bygger en htpc och köpte ett ahanix d5 chassie, men nätagget som kom med låter för mycket, kan någon här tipsa om ett tyst mATX-nätagg?

Permalänk
Medlem

hur kraftigt ska det vara?

Visa signatur

Aspire X-Qpack black/green |-| AMD64 4000+ |-| X1900XTX 512MB |-| 2GB RAM PC3200 |-| MSI m-atx 7.1 |-| 420w

Permalänk
Medlem

har du redan ett nätagg kan du ju pröva byta fläkt i det? alternativt sänka varvtalet?

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk

japp håller på och gör det, men tänkte bara se hur mycket ett nytt kostar eftersom man slipper risken för att det överhettar

Permalänk
Medlem

borde nog inte vara alltför stor risk till överhettning.. annars kanske du kan skära upp nåt hål i ytterhöljet till nätagget å ta bort den lilla fläkten och istället montera en större i hålet du skärde upp.. å samtidigt kanske sänka varvtalet på den större fläkten??

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk

jo det är exakt det jag gör, har köpt en fanmate och en 80mm adda fläkt, men tänkte ändå...

Permalänk
Medlem

Här är en recension på ett mATX aggregat från Seasonic hos SilentPCreview.

Det kan dock vara svårt (?) att få tag i det i sverige.

Jag har själv bytt ut fläkten i aggregatet du har mot en ADDA 60mm 16db - det fungerade, men blev ändå inte så tyst som jag hade hoppats.

För tillfället använder jag inte Dign lådan alls utan kör min HTPC i en Accent HT-200 som tar fullstora (tysta) ATX-aggregat.

Permalänk

ahh tack, hmm får väl leta lite till... lådan är så jäkla snygg så den tänker vi absolut inte byta hehe... hmm seasonic agget skulle inte passa eftersom fläkten sticker ut en bit och det finns en strömkontakt och en kondensator på moderkortet där

Permalänk
Medlem

Får man se bild då?

Visa signatur

Aspire X-Qpack black/green |-| AMD64 4000+ |-| X1900XTX 512MB |-| 2GB RAM PC3200 |-| MSI m-atx 7.1 |-| 420w

Permalänk
Medlem

Här är i allafall en bild på min låda (samma som sanosuke555:s):

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sanosuke555
ahh tack, hmm får väl leta lite till... lådan är så jäkla snygg så den tänker vi absolut inte byta hehe... hmm seasonic agget skulle inte passa eftersom fläkten sticker ut en bit och det finns en strömkontakt och en kondensator på moderkortet där

Va? Det är ju flera cm fram till kanten på mobot från PSUet ju... det är minst 3 cm.. (en fläkt är 2.5cm).. Jag har en 7700 CU (120mm) cpu fläkt i min HV5 och jag skulle inte ha några problem med att ha ett nättagg med fläkt på sidan...

Visa signatur
Permalänk

jag har ett likadant chassi som sanosuke555, DiGN HV5 med en PSU som väsnas för mycket.
vad har ni kommot fram till för bästa lösning? vill gärna ha tips!

Permalänk

såga upp ett hål för en tyst 80 mm fläkt (typ adda eller nexus) i "locket" på nätaggregatet (sidan som vetter mot moderkortet) tillräckligt högt upp för att fläkten (som du fäster på utsidan av nätaggets lock) inte skall ta i moderkortet och ta bort fläkten som redan sitter i. Koppla gärna en zalman fanmate till fläkten och skruva ner hastigheten så att den får en acceptabel ljudnivå. Ta även bort de medföljande 60mm-fläktarna då de också för med sig en massa oljud. Denna lösningen har fungerat i över ett halvår utan att något pajat...

Jag tror att det är säkrast att vända fläkten så att den blåser på komponenterna i nätaggregatet och inte utåt.

Permalänk

tack sanosuke555!
det ska jag omgående undersöka! vart kopplade du sen in fläkten, på moderkortet?

detta bör väl alltså räcka?

http://www.jmedata.se/start.asp?store=I&target=product.asp||dept_id=||itemno=20414

och

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=756293&ReferId=14&...