snabb fråga om iPod nano 8gb

Permalänk
Medlem

snabb fråga om iPod nano 8gb

måste man använda iTunes för att kunna föra över musik till denna?
om så är fallet så fattar jag inte hur dem lyckats sälja en enda egentligen >_<

hur som hellst så strejkade min gammla trogna IAudio X5L idag så.. behöver något nytt och gärna mindre.

tack så mycket

Visa signatur

DATOR: X570 Auros Elite, Gigabyte RTX 3080 Gaming, Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, 256&512GB(SSD)+ 1TB(NVMe) + 4TB(HDD), Acer Predator X34P
BÄRBAR: Surface book 2
MOBIL: Galaxy S21 Ultra

Permalänk

Ja och nej, man kan använda 3'e parts program för detta, vet ej vad alla heter men ett är iaf anapod. Googla på det.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

aj då, så man måste använda något prog till det, funkar alltså inte att köra som vanlig portabel disk?
hatar när man måsta anväda massa program o saker till

varför väljer man att göra det så otympligt? måste väl finnas något sätta att gå runt det?

men tack så mycket för svar

Visa signatur

DATOR: X570 Auros Elite, Gigabyte RTX 3080 Gaming, Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, 256&512GB(SSD)+ 1TB(NVMe) + 4TB(HDD), Acer Predator X34P
BÄRBAR: Surface book 2
MOBIL: Galaxy S21 Ultra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str85
aj då, så man måste använda något prog till det, funkar alltså inte att köra som vanlig portabel disk?

Det funkar att använda iPods som ett flashminne, men för att kunna lyssna på mp3-låtar måste du dra in dem via iTunes (eller liknande program.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xyph
Det funkar att använda iPods som ett flashminne, men för att kunna lyssna på mp3-låtar måste du dra in dem via iTunes (eller liknande program.)

ah, då förstår jag.
tekniskt sett så är det inte en mp3 spelare med andra ord? eller kodar den bara om filerna och gör inte om dem till något annat format

Visa signatur

DATOR: X570 Auros Elite, Gigabyte RTX 3080 Gaming, Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, 256&512GB(SSD)+ 1TB(NVMe) + 4TB(HDD), Acer Predator X34P
BÄRBAR: Surface book 2
MOBIL: Galaxy S21 Ultra

Permalänk
Medlem

Låtarna är fortfarande i MP3-format, men de läggs i dolda mappar på mp3-spelaren samt att filnamnen ändras till t ex DNSS.mp3, antagligen för att försöka förhindra att man ska överföra låtar från mp3-spelaren till en dator.

Permalänk
Medlem

Skaffa nån annan mp3 spelare istället, nån som låter bra och fungerar vettigt..

Permalänk
Medlem

tja, förslag?=)

Visa signatur

DATOR: X570 Auros Elite, Gigabyte RTX 3080 Gaming, Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, 256&512GB(SSD)+ 1TB(NVMe) + 4TB(HDD), Acer Predator X34P
BÄRBAR: Surface book 2
MOBIL: Galaxy S21 Ultra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str85
tja, förslag?=)

MEIZU M6 kör jag själv och är mycket nöjd. Hade en Nano innan den och det är ett uppköp på det mesta.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem

Själv skaffade jag en iriver s10, så jäkla mycket tuffare än nanon

Permalänk
Medlem

blev en iPod nano 8gb
tack för hjälpen alla!

och bra förslag, men tror ändå ipoden passade bäst in på vad jag behövde just nu, specielt då jag inte tror min iaudio kommer gå att fixa >_< i alla fall inte billigt.

Visa signatur

DATOR: X570 Auros Elite, Gigabyte RTX 3080 Gaming, Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, 256&512GB(SSD)+ 1TB(NVMe) + 4TB(HDD), Acer Predator X34P
BÄRBAR: Surface book 2
MOBIL: Galaxy S21 Ultra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str85
blev en iPod nano 8gb
tack för hjälpen alla!

och bra förslag, men tror ändå ipoden passade bäst in på vad jag behövde just nu, specielt då jag inte tror min iaudio kommer gå att fixa >_< i alla fall inte billigt.

Den svarta nanon är ursexig Synd på bristen av personlig EQ annars skulle jag kunna tänka mig den en sväng.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str85
blev en iPod nano 8gb
tack för hjälpen alla!

och bra förslag, men tror ändå ipoden passade bäst in på vad jag behövde just nu, specielt då jag inte tror min iaudio kommer gå att fixa >_< i alla fall inte billigt.

Du har inte lust att skriva varför du köpte den? Vore kul att höra.
Designen är ju tuff, men så många har den nu, så den känns ju lite som en gåsjacka 2005 och nått annat positivt än designen kan jag inte se.

Permalänk
Medlem

Från iAudio, till iPod? Ouch... :/

Skriv gärna vad du tycker om den när du får den...

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

hehe, visst kan jag ge lite förklaringar:)

Anledningen till att jag köpte den:
- Mitt jobb är otroligt monotont o tråkigt ibland, så har gjort mig dessperat beroende av mp3spelare och framförallt till Ljudböcker IAudio A5->iAudio X5L -> iPod nano, med ungefär 5h användande per dag i snitt så håller dem dryga året

- Nu när X5an pajjade så behövde jag en ny fort och hade inte all tid på att sitta och leta, så valde mer bland dem kändare märkena då jag inte ville köra ryska roulett med valet. var i princip Creatives (kvalitén är dock sådär på de), en ny iAudio, samt iPod.

- behövde en mindre spelare än bjässen X5, så man kunnde ta med sig den smidigt ibland med. Men efterom jag inte visste om den skulle gå att laga så fick jag kompromisa på en liten och smidigt samt en stor, kvalitativ med lagringsmöjligheter.

- IPoden är snygg och den verkade ha mycket som försigår omkring sig, lite som en volvo, trist att ha för alla andra har dne med, men reservdelar och funktioner kommer man alltid åt lätt o billligt.
men jag håller med om att det e lite gåsjackefenomen över den, okunniga glidare som har dem mest (vilket e lite ironiskt då iTunes o liknande knappast är lätt att använda jämfört med bara klicka-dra)

Min kommentar till spelaren hitils:

Har ju inte hunnit testa den så mycket ännu men kan väl kortfatta förstaintrycket.
liten, smidigt och designfull, men det är la knappast än nyhet. stör mig på att du inte kan lägga in musiken som du vill utan måste gå via program för att göra det, vill ha allt så spartankst som möjligt när det gäller datorn, inte behöva 453 olika minnes leechande program. har väl nästan tvångstankar för ordning när det gåller att sortera min bibliotek själv xD men va fan, det ska väl gå att vänja sig, så farligt är det faktist inte.
funktionsmässigt så kan jag verkligen inte klaga på spelaren, har väl i princip allt man använda från X5an och lite till, eller, det ända jag saknar men kanske bara inte hittat ännu är funktion för bokmärken, känns som ett mindre måste för ljudböcker ibland, får väl träna upp minnet annars.

anyway, måste till jobbet, spelaren ska få sitt första hardcore test idag
fråga gärna om det e något mer.

Visa signatur

DATOR: X570 Auros Elite, Gigabyte RTX 3080 Gaming, Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, 256&512GB(SSD)+ 1TB(NVMe) + 4TB(HDD), Acer Predator X34P
BÄRBAR: Surface book 2
MOBIL: Galaxy S21 Ultra

Permalänk
Medlem

Angående bokmärken i ljudböcker så ställer man in i iTunes på filen om den skall komma ihåg vart man var sist man såg (video) eller lyssnade. Men det finns en guide här du kan kika på: http://www.erikohman.com/index.php?page_id=67

Visa signatur

 MacBook 13" |  iMac 24" |  iPhone | PS3 | ... massa prylar är det..

Permalänk
Medlem

Du kan köra tex Rockbox på ipoden för att slippa itunes. Då använder den sig av en hederlig mappstruktur.
du kan dessutom anpassa utseendet en hel del

http://www.rockbox.org/twiki/bin/view/Main/WpsIpodNano

Permalänk
Medlem

åh, fan vad nice, känns som iPoden bjuder på en hel del som väntar på att bli upptäckt

bugar och bockar

Visa signatur

DATOR: X570 Auros Elite, Gigabyte RTX 3080 Gaming, Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, 256&512GB(SSD)+ 1TB(NVMe) + 4TB(HDD), Acer Predator X34P
BÄRBAR: Surface book 2
MOBIL: Galaxy S21 Ultra

Permalänk
Medlem

rockbox funkar riktigt bra på en ipod, körde de ganska länge. saknade dok att man inte kunde kolla på film med de. kör en ipod video.

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOnkan
rockbox funkar riktigt bra på en ipod, körde de ganska länge. saknade dok att man inte kunde kolla på film med de. kör en ipod video.

Är det anpassat för nya generationen Nano då verkligen?

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem

rockbox stödjer väll vara G1 av Nano, ännu

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Fast att iTunes skulle vara svårt att använda förstår jag verkligen inte. Det är ju klicka och dra, eller synka. Jättesvårt måste jag säga... Därmed inte sagt att man måste *gilla* programmet, vänder mig bara emot att kalla det svårt, då måste det vara ett rent helvete att använda andra program.

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför folk klagar på Itunes, visst blir du bunden att använda just det programmet men i övrigt ser jag inga nackdelar med Itunes.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Fast att iTunes skulle vara svårt att använda förstår jag verkligen inte. Det är ju klicka och dra, eller synka. Jättesvårt måste jag säga... Därmed inte sagt att man måste *gilla* programmet, vänder mig bara emot att kalla det svårt, då måste det vara ett rent helvete att använda andra program.

nja, svårt i sig är det völ knappast när man väl testat hur saker fungerar, men om du jämför med att bara använda mappar så är det ju bra mycket svårare och jobbigare.
personligen är jag mer irriterad på faktumet att man måste använda mellanhänder för att lägga över musik på spelaren eller för att gå igenom vad man har, känns inte osm man har någon kontroll på den sina saker. som om Apple har mer ordning på mina grejer än vad jag själv har:)

Visa signatur

DATOR: X570 Auros Elite, Gigabyte RTX 3080 Gaming, Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, 256&512GB(SSD)+ 1TB(NVMe) + 4TB(HDD), Acer Predator X34P
BÄRBAR: Surface book 2
MOBIL: Galaxy S21 Ultra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pumas
Fattar inte varför folk klagar på Itunes, visst blir du bunden att använda just det programmet men i övrigt ser jag inga nackdelar med Itunes.

Det är väl just det, att de försöker tvinga dig att använda just deras program...

Permalänk
Medlem

tycker itunes funkar helt ok, men att jag körde rockbox är att man som sagt kunde köra med mappar, alltså ha egna mappar med musik i, med apples mjukvara så sorterar han antingen på artis, album osv. ville ha så man kunde spela musik från en mapp, tycker det var bättre. men de är ju mest en smaksak.

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Det är väl just det, att de försöker tvinga dig att använda just deras program...

Vadå tvinga dig? Dom säljer en produkt där iTunes är en stor del av vad som gör iPod till den bästa portabla musikspelaren. Du kanske tycker det är dåligt att Volvo tvingar dig att använda deras ratt också?

Och som sagt, det finns gott om alternativ, att sitta och dra filerna manuellt känns lite väl 1998.

Permalänk
Medlem

Jag saknar verkligen inget i iTunes. Hur det skulle vara krångligt att använda förstår jag inte heller. Det är ju gjort för att min mormor till och med ska kunna hantera det

Kan det bli mer överskådligt och lätthanterligt än detta? Jag hävdar att har man svårt för iTunes är det användarfel

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem

iTunes är inte jättekasst, men klart sämre vanlig hederlig UMS-drag and drop som låter dig välja vilket - om något - program du vill använda att synca med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nosslo Snah
iTunes är inte jättekasst, men klart sämre vanlig hederlig UMS-drag and drop som låter dig välja vilket - om något - program du vill använda att synca med.

Jag kör drag n drop med iTunes bibblan och min M6. Ingen skillnad mot att dra från utforskaren till M6 mot iTunes till M6.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|