Bäst affär - Lenovo X60s eller F-S S2110?

Permalänk
Medlem

Fast nu står det på mecenats sida att erbjudandena ska vara uppdaterade, men vad är skillnaden mot innan? Än så länge finns bara T60 uppe, väntar och ser om det har hänt nåt revolutionerande med x60s. Antagligen inte...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av $pike
Då ska jag testa detta minne!

Vars köper man det till rätt kurs?

Nytt batteri skadar ju då inte ett dugg heller. Sen att någon sa att det är bra reklam att dom återkallar batterier - det vettetusan, är väl Sony som står för fiolerna.

Edit: Mitt batteri rörs inte av återkallelsen. Surt. Tänkte ju försöka mig på någon fuling och behålla det "defekta"

Edit2: Någon som hittar billigare än http://www.webhallen.com/prod.php?id=56913 ?

Slängde iväg en beställning på minnet som du länkade till för min x60s efter jag hade läst det här

Permalänk
Medlem

Det står "håll utkik efter fler uppdaterade modeller inom kort" på Mecenats hemsida. Sedan verkar det som att Misco.se och inte Dustin kommer att stå för datorerna nu...

Permalänk
Medlem

Japp, det är Misco som agerar ombud nu för tiden. Det var just det som står där om "uppdaterade modeller" som fick mig att vilja vänta, men det skulle inte förvåna mig om det visar sig att det inte är nån skillnad mot de som Dustin säljer i slutänden. Undrar också vad "inom kort" innebär...

Man kan också notera att modellen som Misco har fått upp än så länge - T60 - är just den som Dustin har sålt slut. Kan det vara så att Misco måste vänta med att lägga ut fler modeller tills Dustin har sålt slut på resten av deras modeller också?

Permalänk
Medlem

Jag hoppas Misco ger oss rabbatt på en modell av X60s som har bluetooth, t.ex. UK156SW.

Visa signatur

» MacBook Pro 15", 2.3 GHz, 8GB DDR3, 512GB SSD, 750GB HDD, Radeon HD 6750M
» Dell UltraSharp U2410
» Intel Core i5 2.66Ghz, 8GB DDR3, 7.8TB, FreeBSD 8.0

Permalänk
Medlem

Japp, det hoppas jag verkligen också. Känns som en dumsnål grej att plocka bort det från studentdatorerna..

Permalänk
Medlem

Nu ger de rabatt på UK055SW (med bluetooth). 12 495 kr, http://www.misco.se/?538511

Visa signatur

» Dell UltraSharp U2410

Permalänk
Medlem

NU fattar jag inte.. Det är ju samma som i studenterbjudandet? Så "studentrabatten" är egentligen typ 600:- ? När jag surfar till den länken du gav kommer jag till en vanlig (icke-student) misco-sida, där datorn kostar 13 153:-

Permalänk
Hedersmedlem

Har du någon köpknapp på den Misco-sidan? Det har inte jag... hm.

Permalänk
Medlem

Verkar ju onekligen så. 13 153:- för vanliga, och med 5 % studentrabatt så blir det 12 495:- för studenter. Stämmer inte överens med rekommenderat listpris som Mecenat hävdar: 20 196:-

Tyvärr är det dock det sämre batteriet på den här modellen.

Permalänk
Medlem

Ääh näe det hade jag kanske inte, det kanske bara var nån skum bakväg och inte ett riktigt försäljningsobjekt eller så.

Jag pratade nyss i telefon med Misco och kom fram till följande:

Ang. tillgänglighet - det enda jag kunde få veta var att datorn är en beställningsvara, beräknad leveranstid 1-2 veckor (kasst). Ett par stycken kunde de väl ha liggande när erbjudandet just kommer ut, men det är väl Miscos affärskoncept att ha minimala lager antar jag.

Ang batterier - INgenting, fick prata med en förvirrad "hårdvarukille" som hummade och mumlade om milli-Ampere-timmar, dock inget riktigt svar. Jag kör på det medföljande nu, och 8-cellsbatteriet när jag har råd.

Permalänk
Medlem

Tyvärr (eller beror på hur man ser det...) så har väl Lenovo annonserat att de ska uppdatera de flesta av sina modeller, inklusive X60s med Core 2 Duo nu i månadsskiftet.

Permalänk
Medlem

Uuh, vad ska man tro om det då? Kommer det ske även för studentdatorerna?

Permalänk
Medlem

Vet inte, men det är kanske lite dålig tajming att köpa just nu. Folk i USA kan tydligen beställa med Core 2 Duo, men när det går här i Sverige vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Fan i såna fall, jag la just min order. Har inte Lenovo nåt telefonnummer där man kan ringa och fråga dem själva, jag är trött på att prata med underleverantörer som inte vet nåt..

Hähäh, så jäkla sick. Jag försökte nyss ringa till Lenovo efter svar. Först fick jag prata med en norrman, som jag hann dra en lång harang för innan han knystade ur sig att han kunde koppla mig till en svensk kollega. Den svenska kvinnan var trevlig och kände igen pratet om processorbytet, men visste inte heller nåt specifikt, speciellt inte om studentdatorerna. Därför gav hon mig ett annat svenskt nummer där jag först kom till en telefonsvarare, för att sen bli kopplad till... en amerikan! Den här killen var tillochmed mer förvirrad än jag och förklarade på überbred amerikanska att jag hade kommit till Business Support (Hans replik: "Computers...for....students...in.......Sweden?!!") Efter en stunds lyssnande på klassisk musik blev jag tillbakakopplad till en avmätt svensk som sa typ "inga kommentarer, prata med Misco". Jag ringde då till Misco eftersom jag nu började bli lite road av jakten. De hade Coolios Gangsters Paradise i telefonkön! Återigen en snabb vidarekoppling till hårdvarusidan, här fick jag prata med en väldigt trevlig man som bland annat sa "Datorer är som mjölk", i övrigt kunde han inte ge mer än spekulationer om att det antagligen skulle bli en uppgradering, men det var ju bara hans känsla som sagt.

Jag vet inte vad man ska tro om det här. Själv har jag just lagt min beställning, kan det verkligen vara värt mödan att skicka tillbaka den på ångerrätten när den kommer fram, för att återigen sätta sig ned och vänta på nåt som man inte vet om man får? Allt är så sjukt luddigt med hela den här grejen, men det är väl vad man får tåla när man som student försöker tränga sig igenom byråkratin hos ett gigantiskt multinationellt företag som riktar sig till företagskunder.

EDIT:
Naturmackan: Var läste/hörde du förresten det där om C2D?

Nu hittade jag en del:

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?p=1621000

Det står iofs "select models" osv, man kan ju undra hur länge det dröjer innan det här når fram till sveriges studenter.

Permalänk
Medlem

Härlig insats Seeco, du gör det vi andra inte riktigt har tid med.

Core 2 Duo och 802.11n, det är stora plus som man kan vänta på ett tag till, men jag tycker nästan Lenovo borde lägga krutet på andra saker.

* Väldigt många laptops med 12.1" idag kommer med WXGA (1280x800), varför gör inte ThinkPad det också?
* Jag har inte sett någon X60-modell med något annat än 512 MB RAM. (Rätta mig om jag har fel.) Det känns lite snålt idag.

Någon som vet om man borde hoppas på att de uppgraderar ovanstående saker också?

Visa signatur

» Dell UltraSharp U2410

Permalänk
Medlem

Okej, har ytterligare lite info som resultat av mitt sista telefonsamtal i den här serien..

Jag ringde nyss Scribona som är distributör för Lenovo i Sverige, och fick prata med en vänlig stockholmare som hade en del intressanta saker att säga. Enligt honom kommer C2D-övergången i första hand ske för Lenovos konsumentmodeller, till exempel R-serien. X60s är riktad till företagskunder, och dessa vill se att plattformen (chipset) lever kvar längre för att det på nåt sätt gynnar dem och deras respektive datorparker. Därför sker förändringarna långsammare för de modeller som är riktade mot företagskunder. Scribona-mannen trodde också att x60-serien när den uppdateras till C2D kanske tillochmed kommer byta namn till x61 för att det innebär en så pass övergripande förändring, samt att även andra uppgraderingar är att vänta i samma veva. Detta trodde han å andra sidan inte skulle ske under 2006 i Sverige, och man kan misstänka att förändringen kommer komma sveriges studenter till del senare än så. Resonemanget om företagskunder hade hursomhelst slutsatsen att X60s kommer leva kvar i sin gamla skepnad även efter lanseringen av den nya C2D-modellen, då detta tydligen är vad företag önskar. Kanske innebär det även att det nuvarande x60s-erbjudandet kommer förbli oförändrat en längre tid?

Angående ytterligare förändringar kan jag till exempel berätta om något jag läste i en blogg tillhörande någon Lenovo-höjdare, där resultat presenterades från en undersökning som Lenovo hade utfört. Resultaten från denna undersökning gick ut på att deras kunder föredrar widescreenskärmar, det kanske kan ge en aning om fratida modellförändringar?

Nu får det vara nog på den undersökande journalistiken, min dator är beställt och när någon knystar om en x60s med C2D-processor igen kommer jag blunda och hålla för öronen (Eller sälja & köpa nytt)

Jag kan också tillägga att jag egentligen heller inte har tid med det här, men å andra sidan har jag svårt att koncentrera mig på annat så länge det här ockuperar min tankekraft.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seeco
Jag kan också tillägga att jag egentligen heller inte har tid med det här, men å andra sidan har jag svårt att koncentrera mig på annat så länge det här ockuperar min tankekraft.

Haha, det där känner jag igen.

Nu är det alltså bara att sätta sig ned och börja vela... tack för infon iaf!

Visa signatur

» Dell UltraSharp U2410

Permalänk
Medlem

En bra sida med forum för thinkpads: http://forum.thinkpads.com/

Permalänk
Medlem

Nu har jag också beställt en!

Seeco, har du fått din än?
Jag fick en orderbekräftelse idag, och där stod det att X60S var i lager.

Visa signatur

» Dell UltraSharp U2410

Permalänk
Medlem

Tjenare dentarg

Joh, jag tror att jag kommer kunna hämta ut den från posten idag, igår fick jag ett meddelande om att den hade skickats!

"Linköping väst, Försändelsen är på väg till mottagarens Postombud" säger den fortfarande. Otålig som jag är kommer jag göra som jag brukar; knalla ner till posten framåt 14-snåret då jag vet att de brukar ha fått i paketskörden och plocka ut det utan avi. Fest!

Jag har till och med lyckats indoktrinera mig själv tillräckligt mycket under min väntan, till att tro att jag faktiskt föredrar det slimma batteriet. Vi får se vad den hårda verkligheten har att säga om saken.

Permalänk
Medlem

Vore skoj om du hade tid att skriva en liten kort recension av dina erfarenheter av den och vad som följde med osv när du har packat upp och kommit igång med den ordentligt

Visa signatur

Athlon 64 3000+ | MSI K8T Neo FIS2R | 1024 mb Kingsmax pc 3500 | PC Geforfe 6800

Permalänk

Vad får man för batteritid i verkligheten med det slimmade batteriet (som medföljer mecenat-dealen)? Funderar starkt på en x60s själv, enda vettiga alternativet verkar vara Si1520 men Lenovon verkar mer stabil/välbyggd. Och är det Bluetooth på mecenat-modellen?

Permalänk
Medlem

Jajamen, det är bluetooth. Jag återkommer med en minirecension så snart jag får tillfälle!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jsundberg
Vad får man för batteritid i verkligheten med det slimmade batteriet (som medföljer mecenat-dealen)? Funderar starkt på en x60s själv, enda vettiga alternativet verkar vara Si1520 men Lenovon verkar mer stabil/välbyggd. Och är det Bluetooth på mecenat-modellen?

Jag har bara hört folk säga att 8-cells-batteriet inte alls håller 8 timmar som Lenovo skriver.
Förhoppningsvis gäller inte samma sak med det slimmade (4-cell) batteriet, utan att det räcker 3 timmar... fast det verkar ju ologiskt.

Jag funderade också på Si1520, onekligen mycket godis för ungefär samma pengar som X60s, men jag blev starkt avrådd från att beställa den.

Edit: Blev avrådd av en som köpt en Si1520 från Dustin. Tydligen tjöt den (missljud/high pitch sound) i både Windows och Linux. Iofs, det borde ju varit ett söndagsexemplar...

Edit 2: En annan kompis har just skickat tillbaka sin Si1520 för andra gången p.g.a. moderkortsfel (och så var det något annat).

Visa signatur

» Dell UltraSharp U2410

Permalänk
Medlem

Lite info önskas fortfarande......vilket batteri vad det som följde med lite tankar om vad du tycker är bra/dåligt med laptopen .....leveranstid?

//Tack på förhand

Visa signatur

Athlon 64 3000+ | MSI K8T Neo FIS2R | 1024 mb Kingsmax pc 3500 | PC Geforfe 6800

Permalänk

när det kommer en lenovo med 12.1" WS och sån där blank skärmyta, samt mer minne och C2D och sisådär 100gb HDD samt BT köper jag en laptop.

Inte innan

EDIT: Gärna ett ATi X1150 eller vad det heter också samt 1280x800 på skärmen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
när det kommer en lenovo med 12.1" WS och sån där blank skärmyta, samt mer minne och C2D och sisådär 100gb HDD samt BT köper jag en laptop.

Inte innan

EDIT: Gärna ett ATi X1150 eller vad det heter också samt 1280x800 på skärmen.

Det tar nog ett bra tag innan Thinkpad har allt det... så länge orkade jag inte vänta.

Bluetooth har dem dock.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OniLink
Lite info önskas fortfarande......vilket batteri vad det som följde med lite tankar om vad du tycker är bra/dåligt med laptopen .....leveranstid?

//Tack på förhand

Finns massa info här: http://www5.pc.ibm.com/se/products.nsf/$wwwPartNumLookup/_UK0...
och här: http://www.misco.se/?538511

Jag beställde i torsdags (2/11), och Misco verkar inte ha skickat den än, dock står det "Leveranstid:: Omgående" på deras sida så man kan ju hoppas att den kommer snart.

Visa signatur

» Dell UltraSharp U2410

Permalänk
Medlem

så det är 4 cell batteriet?.........men det är alltid roligare att höra från faktiska använder isället för att läsa en specc som lenovo själva har skrivit ( känns inte riktigt som det är så nära sanningen som det kanske borde )

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OniLink
så det är 4 cell batteriet?.........men det är alltid roligare att höra från faktiska använder isället för att läsa en specc som lenovo själva har skrivit ( känns inte riktigt som det är så nära sanningen som det kanske borde )

Jepp, det är 4 cell-batteriet.

Jo, jag kommer ta och skriva om min när jag fått den och Seeco har lovat att göra samma sak när han har tid. Håll ut.

Om man gillar FreeBSD har http://www.hack.org/mc/freebsd-x60.html en hel del nyttigt ang. X60:n.

Visa signatur

» Dell UltraSharp U2410