SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

säg såhär då, ifall folk inte skulle piratkopiera ett spel, företaget kanske inte skulle sänka priserna för att dem ser att folk ändå är dumma nog att köpa spelen, dock så skulle dom få mycket mer pengar att lägga på att utvekla spelet vilket skulle ge oss bättre spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av relek
säg såhär då, ifall folk inte skulle piratkopiera ett spel, företaget kanske inte skulle sänka priserna för att dem ser att folk ändå är dumma nog att köpa spelen, dock så skulle dom få mycket mer pengar att lägga på att utvekla spelet vilket skulle ge oss bättre spel.

Ja så är det om man tänker på piratkopieringen över hela världen. Men jag tänkte mer på piratkopiering i sverige och menade att vi bör låta det här med piratkopiering vara som det är nu så länge som möjligt, för att det är pengar för oss svenskar att tjärna på detta. Sen att dom jagar fildelare i USA och resten av världen bryr jag mig inte ett dugg om.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av relek

Tror snarare det blir att dom tänker, här har vi en hit, dags att göra en uppföljare på den. Det är knappast dom stora bolagen som står för nytänkandet utan dom små, och dom stora bolagen satsar hellre på säkra kort än på osäkra. Jag gillar verkligen inte den här trenden mot uppföljare, vad har hänt med nytänkandet idag? För inte så länge sedan så var spelbranschen liten och folk som spelade spel kallades för nördar. Nu har den växt till en industri som har gått eller kommer att gå om film och musikbranschen. Som tur var finns det indie företag som har en hel del nytänkande och även några bolag som inte bara ser pengar i allt. Spelbranschen liknar allt för mycket filmbranschen idag på gott och ont.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Avstängd

Allt tjat om priser jämt. Tror inte man köper mer spel för priserna går ner lite. Jag har svårt att uttala mig när jag inte gillar singleplayer spel och multiplayer måste man ju köpa. Den där videon fick mig att rysa. Vad pinsamm den var.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

Den där videon rockar ju!

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

När man ser halvfärdiga spel som Fifa07, NHL07, PES6 med flera till Xbox360 så är det inte konstigt att folk piratkopierar. Man betalar inte 600kr för ett spel som saknar elementära funktioner.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

själv så tankar jag allt jag vill ha nu för tiden, skulle väl va om man vill ha nåt multiplayer-spel. Anser inte att nånting är värt de pengarna det kostar, så länge det inte går ner i pris kommer jag fortsätta.

Är ju inte direkt kul om man skulle paya minst 400kr för ett spel som visar sej vara riktigt kasst.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BerraJobb
När man ser halvfärdiga spel som Fifa07, NHL07, PES6 med flera till Xbox360 så är det inte konstigt att folk piratkopierar. Man betalar inte 600kr för ett spel som saknar elementära funktioner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
själv så tankar jag allt jag vill ha nu för tiden, skulle väl va om man vill ha nåt multiplayer-spel. Anser inte att nånting är värt de pengarna det kostar, så länge det inte går ner i pris kommer jag fortsätta.

Är ju inte direkt kul om man skulle paya minst 400kr för ett spel som visar sej vara riktigt kasst.

Ah, älska dubbelmoral! "Jag tänker inte köpa spelet, för det är så dåligt.... Däremot tänker jag ju självklart spela det dåliga spelet ändå!"

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Konstit att tråden inte har blivit låst

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz BE@3.9Ghz |A-Data DDR3 4GB 1600Mhz Game Series|Asus M4785TD-V EVO DDR3|Asus HD4850 1GB| Fractal 400W|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av koffe13
Konstit att tråden inte har blivit låst

Snarare konstigt att folk inte har fått varningar med tanke på regel §7.

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB

Permalänk
Medlem

jag tycker att piratkopiering är fel men med tanke på priserna så kan man inte skylla på folk som tankar. det är helt enkelt företagen som måste inse att så länge priserna är så höga så kommer folk och forsätta pirat kopiera och att oavsett hur mycket skydd än dom lägger så hjälper det inte, det finns väldigt duktiga crackare.

Visa signatur

Packardebell IXTREME 8340 | AMD Athlon64 3500+ | NEC DVD-RW 3530 | 2x512MB ddr400 pc3200 | Seagate 250GB SATA | Geforce 6800le 256MB PCIe | Sound Blaster Audigy SE | Razer Diamondback | altec lansing 251 | hp pavilion mx70

Permalänk
Medlem

Piratkopierar inte spel själv, men jag har inga problem med de som verkligen köper de spel som de "testar" och tycker om. Däremot anser jag att de som bara påstår att de testar spel och sen köper dem men sen skiter i det, vilket är en väldig massa människor, är kräk.

Visa signatur

FZ.se <---- behövs förklaring?
UnrealNorth <--- Om du undrar över något kring Unreal Tournament 2004
Spel och filmsamlingen <--- inte så stor nu men man måste ju börja någonstans

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Ah, älska dubbelmoral! "Jag tänker inte köpa spelet, för det är så dåligt.... Däremot tänker jag ju självklart spela det dåliga spelet ändå!"

Ju billigare det är desto bättre blir spelet! Det är som med snus, lågpris sorterna smakar skit men det är billigt.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Om det man tankar är bra, så kan man köpa det original.
Man har ju fan inte råd me allting pågrund av sveriges så jävla höga priser, och för att få ut så mycket ur livet som möjligt så försöker man uppleva så mkt som möjligt, det kan man inte göra om man måste betala 600kr för varje spel så man kanske tankar? men som sagt de som är värda priset, eller de produkter man tycker är bra borde man köpa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

mitt argument är : Jag har köpt en dator för 10 k + och tänker använda den till max.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Tycker så här. Man kan tanka några spel, det är helt okej. Men då ska man också köpa vissa. De/dom spel som man vill ha. Man kan inte köpa alla spel som man vill spela.

Om man gör så då är det helt okej tycker jag. För om man köper allt då blir man pank, det vill man inte. Ock då kan det bli problem. Tycker samma sak med film.

Visa signatur

AMD FX(tm)-8120 Eight Core Processor. 6.00GB RAM, 64-bit OS
AMD Radeon HD 6900 Series

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av szhred
Tycker så här. Man kan tanka några spel, det är helt okej. Men då ska man också köpa vissa. De/dom spel som man vill ha. Man kan inte köpa alla spel som man vill spela.

Om man gör så då är det helt okej tycker jag. För om man köper allt då blir man pank, det vill man inte. Ock då kan det bli problem. Tycker samma sak med film.

Köper man exakt allt det man vill ha för priset som erbjuds i sverige (spel tex) då e man ju dum, man kan ju köpa vissa spel, men jag tycker en del är för mycket "jag är heeelt laglig iaf, det är jag stolt över"

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anderna
Det där väl en sanning med modifikation. Räkneexempel:

Half-Life 2 (ca 4 000 000 sålda enligt wiki)

4 000 000 personer köper spelet när det kostar 500 kronor = 2 000 000 000 kronor till spelföretaget/utgivaren.

Om spelet istället kostar 300 kronor så måste 6 670 000 personer köpa det för att uppnå samma pengar till företaget/utgivaren.
(2 000 000 000 / 300).

Alltså 2 670 000 fler kunder.

Finns det nån här som tror att Half-Life 2 hade sålt hela 2,6 miljoner fler kopior om det hade varit 200 spänn billigare? Visst samma 4 miljoner personer som köper det för 500 spänn hade köpt och kanske ett fåtal hundratusen till. Men företagen tjänar mer på att ta bra betalt och ha färre kunder.

Det märks att DU inte kan mycket om ekonomi

Men just HL2 är ett ganska dumt exempel då det var så efterlängtat och hade redan så stor fans-skara att dom flesta inte riktigt brydde sig om vad det det kostade, om du däremot skulle ta alla "små spel" så tror jag att hans idé skulle fungera bättre då folk inte köper spel för 500kr+ om dom inte vet vad dom får för pengarna.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nukloch
Om det man tankar är bra, så kan man köpa det original.
Man har ju fan inte råd me allting pågrund av sveriges så jävla höga priser, och för att få ut så mycket ur livet som möjligt så försöker man uppleva så mkt som möjligt, det kan man inte göra om man måste betala 600kr för varje spel så man kanske tankar? men som sagt de som är värda priset, eller de produkter man tycker är bra borde man köpa.

Vet inte om jag skrivit det redan... men nåja. Se det såhär... behöver vi verkligen köpa spel då? För att kunna överleva? Nej just det. Vi är bara så *censur* bortskämda... inte bara spel... det är många saker. Egentligen är hela det här resonemanget så *censur* dumt så det saknar ord.

Och fildelningen... eller satsningarna på att försöka stoppa den. Tänk om det var vettigt folk som satt på de höga posterna. Och kunde lägga resurserna där de faktiskt behövs och gör nytta för samhället. Hm... människan är den dummaste av alla varelser.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Kan ju säga att om något är värt vad det kostar köper jag det i 9/10 fall. Men nu råkar det vara så att det inte är på detta vis.

Visa signatur

Procrastinators; rulers of tomorrow.
Klicketh!

Permalänk

Jag tycker samma som med all annan brottslighet, i liten skala gör det inte så mycket. Är det lätt att ta något utan att åka dit och att ägaren inte direkt upptäcker det, så kan man inte heller gnälla på att folk gör det. Däremot kan man kritisera vårt lagsystem som värnar så mycket om de kriminella och deras rättigheter.

Att mjukvara såsom program, spel och filmer etc är dyra så är det bara att inte köpa den nyaste. Spel finns det mängder av och det är ingen rättighet att kunna spela det samma år som det släpps, samma sak med filmer och program. De säljer 10 filmer för 100kr på vissa ställen(från videobutiker), visserligen vhs som om divx har bra kvalite. Så va tusan prata om att man inte annars har råd?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobben2
Bitcomet+Thepiratbay= Mycket underhållning!!, med endast barnbidraget (1050kr) har man inte råd o köpa en dvd-rulle för 250 lakan, pengarna ska ju räcka till både kläder, godis och tjejen..

Gör som ja, ta andras flickvänner så har man råd att köpa sina program istället. Det finns ingen copyright på flickvänner och antipiratbyrån bryr sig inte det minsta.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Ju billigare det är desto bättre blir spelet! Det är som med snus, lågpris sorterna smakar skit men det är billigt.

Ja, men inte springer väl folk och snor lågprissnus bara för sakens skull?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anderna
Det där väl en sanning med modifikation. Räkneexempel:

Half-Life 2 (ca 4 000 000 sålda enligt wiki)

4 000 000 personer köper spelet när det kostar 500 kronor = 2 000 000 000 kronor till spelföretaget/utgivaren.

Om spelet istället kostar 300 kronor så måste 6 670 000 personer köpa det för att uppnå samma pengar till företaget/utgivaren.
(2 000 000 000 / 300).

Alltså 2 670 000 fler kunder.

Finns det nån här som tror att Half-Life 2 hade sålt hela 2,6 miljoner fler kopior om det hade varit 200 spänn billigare? Visst samma 4 miljoner personer som köper det för 500 spänn hade köpt och kanske ett fåtal hundratusen till. Men företagen tjänar mer på att ta bra betalt och ha färre kunder.

Det märks att DU inte kan mycket om ekonomi

Det märks att du inte har koll på vad HL2 kostade när det kom.
Det kostade 300 kr att köpa, det var också en bidragande faktor till att så många köpte spelet. Wikipedias siffror är dessutom endast för butiksversionen, så vitt jag vet.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
Jag tycker det är förkastligt att bara ta en produkt som ett gäng programmerare slitit med i flera månader för att tjäna en hacka. Piratkopiering borde man akta sig för så långt det går.

Men jag tycker också att det är förkastligt att ta hutlösa priser för immatriealla produkter som går att duplicera obegränsat och helt utan kostnad. Ta bort "utgivaren" ur kretsloppet (lägg ner hela branshen!), så att pengar som betalas går till de som förtjänar dem. Allt "utgivande" borde gå direkt till datorn och inte via några utgivningsförlag, butiker eller andra mellanhänder.

Jag tycker dessutom det är moraliskt försvarbart att pröva en produkt i några dagar innan man bestämmer sig för att köpa den eller inte - givetvis inte sagt att jag någonsin gjort det.

Håller delvis med dig gekk.

Är väl lite tvistad på den frågan... Visst är det kasst att bara ta något som någon annan laggt ner massa tid och arbete på, men samtidigt så släpps det så mycket skit idag och allt (nästan) har hutlösa priser dessutom, därav blir effekten att man laddar ner...
Samt, man vill ju stödja de som egentligen står bakom (de som skapat spelet), inte massa mellanhänder... och hur stor del får egentligen de som gjort spelet, tror inte det är speciellt mycket...

Tror nog det gäller alla branscher som berörs av piratkopiering; syftar mest på Spel, Musik och Film. Och tror att idag så går det nog offentliggöra sina produkter mycket lättare än tidigare, därav minskar behov av utgivare osv...

Jag anser att det är upphovsmännen (de "verkliga"; inte massa mellanhänder) som ska tjäna på produkterna, inte mellanhänderna...

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
Håller med dig gekk!

Tror nog det gäller alla branscher som berörs av piratkopiering; syftar mest på Spel, Musik och Film. Och tror att idag så går det nog offentliggöra sina produkter mycket lättare än tidigare, därav minskar behov av utgivare osv...

låt oss ta exempel till filmer, många laddar hem filmer idag över hela sverige, hela världen men fortfarande så tjänar folk hur jävla mkt som helst, alltså de som gjort filmen är ju miljonärer, samma sak me musik, Usher o alla dessa, justin timberlake e ju pissrika, så du säger att de sliter för att göra produkten, och de gör de men de tjänar fortf stora pengar även om folk laddar ner idag, ta exempel Borat, många tankar det men jag försökte se den på bio nu 2 veckor i rad, varje fredag under de två veckorna var det fullpackat på bion! kan inte ens fatta sikka fantasipengar han får för d

Visa signatur
Permalänk

Jag vill inte nämna allt för mycket, men jag inte inget emot piratkopiering.
T.ex. Varför ska man vänta flera månader på att få se en film som har haft premiär i USA, när man inom nån dag eller 2 kan sitta och se samma film på DVD?

Sverige är så sega på att få hit filmerna och dessutom ta 259kr för en film är skandalöst. Jag minns CD-skivorna. När de kostade ca. 100kr så köpte jag flera, när de gick upp till 179kr så köper jag INGA. inte en enda.

Piratkopiering i form av protestering är inte fel tycker jag, men att t.ex. ladda ner film/musik/spel och sprida det omkring sig till sina vänner eller ännu värre, att SÄLJA sitt nerladdade material är jag helt emot!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nukloch
låt oss ta exempel till filmer, många laddar hem filmer idag över hela sverige, hela världen men fortfarande så tjänar folk hur jävla mkt som helst, alltså de som gjort filmen är ju miljonärer, samma sak me musik, Usher o alla dessa, justin timberlake e ju pissrika, så du säger att de sliter för att göra produkten, och de gör de men de tjänar fortf stora pengar även om folk laddar ner idag, ta exempel Borat, många tankar det men jag försökte se den på bio nu 2 veckor i rad, varje fredag under de två veckorna var det fullpackat på bion! kan inte ens fatta sikka fantasipengar han får för d

Hmm.. tror inte det handlar om samma sak (?)

Stora artister osv... de tjänar inte bara på musiken... de får ju massa erbjudanden på reklamframföranden och massa annat, det utgör nog en stor del av deras inkomst...

När jag skrev detdär med att artister får för lite per såld skiva så hade jag i tanke på okända/nya artister, liksom, de får alldeles för lite förtjänt anser jag...
de har ju inget annat, tillskillnad från de större artisterna som får in pengar på allt runtom...

Do you get me?

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
Hmm.. tror inte det handlar om samma sak (?)

Stora artister osv... de tjänar inte bara på musiken... de får ju massa erbjudanden på reklamframföranden och massa annat, det utgör nog en stor del av deras inkomst...

När jag skrev detdär med att artister får för lite per såld skiva så hade jag i tanke på okända/nya artister, liksom, de får alldeles för lite förtjänt anser jag...
de har ju inget annat, tillskillnad från de större artisterna som får in pengar på allt runtom...

Do you get me?

Ok förlåt att jag missförstod dig, men liksom herregud.
Det finns människor som gör arbetar skiten ur sig och som inte får en 1/10-del av vad en musikartist får. Det känns som om vi ska tycka synd om dem genom ditt inlägg, och det om att de får erbjudande och allt och att det utgör deras utkomst: Självklart, men de är fortfarande skitrika!

Låter som om de har svårt att försörja sig i ditt inlägg, faktum é att dé flesta artister är rika, i musikbranschen iaf som de som jag gav exempel på

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Piratkopiering i form av protestering är inte fel tycker jag, men att t.ex. ladda ner film/musik/spel och sprida det omkring sig till sina vänner eller ännu värre, att SÄLJA sitt nerladdade material är jag helt emot! [/B][/QUOTE]

Varför är du emot det för? Säg att man har en kompis som älskar filmer och vill ha stora samlingar, tyvärr så har kompisen inget bredband eller iaf väldigt slött, ska man då inte hjälpa denna kompis och ta betalt för den skivan?? Jag köper mina skivor för ca 7 kronor. Sen om jag ska ge den skivan till en kompis så ger ju inte han mej 7 kronor utan 10 istället..
Då gör jag en vinst på 3 kronor, hatar du såna som jag och många fler, eller menar du i större skalor? Jag själv tycker inte att det är fel och ta säg 25 spänn per film till någon:)...

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Medlem

Kännt mig blåst varenda gång jag köpt ett spel (halv klara, igen support, blev lovat mkt), nu e det min tur att blåsa dem.

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |