Får bara stereoljud med SPDIF

Permalänk
Medlem

Får bara stereoljud med SPDIF

Har fått igång digitala överföringen med mitt audigy 2 zs och mitt z-5500 nu... men jag får bara stereoljud =S

testar man i THX-konsollen så får man bara bruset i de två främre stereohögtalarna, resten är knäpptysta... likadant med DVD-filmer... allt blir stereo... går inte heller att välja nåt annat än stereo-lägen och pro-logic på logitech-kontrollen!

Någon som vet vad jag gör för fel??

Tacksam för svar!

Permalänk

Det finns endast några få ljudkort som kan komprimera 5.1-ljud i realtid och skicka ut över SPDIF, därför kan du endast få stereo. DVD-filmer ska fungera om du väler SPDIF-passtrough eller liknande i ditt DVD-program och i Creatives inställningsprogram.

Permalänk
Medlem

använder spdif passtrough... hjälper ju inte, helt knäpptyst... hör inte dialogerna för dom ska komma ur centern =S

Permalänk
Medlem

Många brukar missa att ställa in SPDIF passthough i DVD-spelarprogrammet.

Permalänk
Medlem

ställer ju in det i codecet jag använder i min HTPC... men det måste säkert ställas in någonstans mer???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Det finns endast några få ljudkort som kan komprimera 5.1-ljud i realtid och skicka ut över SPDIF, därför kan du endast få stereo. DVD-filmer ska fungera om du väler SPDIF-passtrough eller liknande i ditt DVD-program och i Creatives inställningsprogram.

De flesta ljudkort kan skicka ut AC3 ljud, krävs ingenting av ljukortet då den bara skall släppa igenom signalen (dvs ingen komprimering eller omkodning skall göras för bit perfect)

Se till att ställa in drivrutinen för ljukortet rätt, sedan kör jag själv med AC3-filter inställt på spdif pass trough för DD/och DTS. flerkanaligt ljud från wmv-filmer omkodas i realtid till 5.1 AC3, men det sköter CPU:n....

Hoppas du får till det, men kolla som sagt att du ställt in det rätt i Creativs kontrollpanel först..

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk

Har samma problem jag, har ställt på ac53 spif i vlc men fungerade ändå inte

Permalänk
Medlem

har kollat allt jag hittat... formaterar nog om skiten snart... blir vansinnig! hur kan man avinstallera ALLA codecs och dylikt lite smidigt och lägga in dom igen??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy72
De flesta ljudkort kan skicka ut AC3 ljud, krävs ingenting av ljukortet då den bara skall släppa igenom signalen (dvs ingen komprimering eller omkodning skall göras för bit perfect)

Se till att ställa in drivrutinen för ljukortet rätt, sedan kör jag själv med AC3-filter inställt på spdif pass trough för DD/och DTS. flerkanaligt ljud från wmv-filmer omkodas i realtid till 5.1 AC3, men det sköter CPU:n....

Hoppas du får till det, men kolla som sagt att du ställt in det rätt i Creativs kontrollpanel först..

Var det inte det jag skrev?
Det ska fungera med dvd-filmer men med vanligt ljud krävs det ett ljudkort som klarar komprimera Dolby Digital i realtid, vilket väl endast är Soundstorm och något budgetkort från asien.

Permalänk
Medlem

Har ställt in spdif passthrough på ac3-filtret också, men det hjälper inte...

tror det är nåt codec eller filter som spökar någonstans...
funkar inte ens i creatives thx-konsoll med "testbrusen"... får bara ljud ur de 2 fronthögtalarna...

finns det inget praktiskt program som avinstallerar alla codecs och filter, så kan man lägga in precis vad man behöver och konfigurera det därefter?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swedishviking
Har ställt in spdif passthrough på ac3-filtret också, men det hjälper inte...

tror det är nåt codec eller filter som spökar någonstans...
funkar inte ens i creatives thx-konsoll med "testbrusen"... får bara ljud ur de 2 fronthögtalarna...

finns det inget praktiskt program som avinstallerar alla codecs och filter, så kan man lägga in precis vad man behöver och konfigurera det därefter?

Du kommer aldrig får mer brus än i 2 högtalare som många redan skrivit så får du INTE 5.1 i realtid, till det krävs ett ljudkort som klarar det.
Det enda som kan hända är att ditt program för dvd och annat skickar vidare 5.1-signalen via spdif, eller får du nöja dig med stereo

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Var det inte det jag skrev?

Nej, tror inte att killens problem är att han vill koda en stereosignal till 5.1. Fattat det som om han vill kunna använda sina prylar för filmer mm som redan har ett 5.1 AC3-spår (t.ex divx, xvid mm)...

Testa att ladda hem GraphEdit, så kan du se exakt vilka codecs som går igång när nu öppnar media... Använder du senaste Ac3-filter? i så fall skall spdif vara inbockat under första fliken, sedan spdif pass trough på DD/DTS under fjärde fliken...

Här finns även bra verktyg för att avinstallera codecs:
http://www.free-codecs.com/

men kolla som sagt att detta filter går igång, gör den det tycker jag du skall testa att installera om dina drivrutiner till ljudkortet!

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy72
Nej, tror inte att killens problem är att han vill koda en stereosignal till 5.1. Fattat det som om han vill kunna använda sina prylar för filmer mm som redan har ett 5.1 AC3-spår (t.ex divx, xvid mm)...

Testa att ladda hem GraphEdit, så kan du se exakt vilka codecs som går igång när nu öppnar media... Använder du senaste Ac3-filter? i så fall skall spdif vara inbockat under första fliken, sedan spdif pass trough på DD/DTS under fjärde fliken...

Här finns även bra verktyg för att avinstallera codecs:
http://www.free-codecs.com/

men kolla som sagt att detta filter går igång, gör den det tycker jag du skall testa att installera om dina drivrutiner till ljudkortet!

Äntligen någon som hajar problemet

ska testa dina tips nu i eftermiddag! återkommer med resultat

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande problem, jag har tänkt att inskaffa ett surround från netonnet som kostar ett par tusen, vill ju då veta att mitt ljudkort verkligen stödjer surround via s/pdif.
Moderkortet jag har är ett DFI Lanparty NFII Ultra Rev.B med ett Realtek ALC650 Chip med coax s/pdif in/ut.
Manualen skriver såhär:
S/PDIF

Citat:

S/PDIF is a standard audio file transfer format that transfers digital audio signals to a device without having to be converted first to an analog format. *blablabla....*
The S/PDIF connector on the system board sends surround sound and 3D audio signal outputs to amplifiers and speakers and to digital recording devices like CD recorders.

Där står det ju faktiskt att den skickar SURROUND via s/pdif, men icke att det är 5.1, kan man förutsätta att detta verkligen klarar att skicka äkta surround via s/pdif?

Visa signatur

jag reserverar mig icke för felaktigheter i ovanstående inlägg citera för svar tack
Jag har en dator...

Permalänk
Medlem

okej... får upp alla filter för DVD-filmer i graphedit... ligger ett filter som heter MPA innan AC3 som verkar lite skumt... hur gör jag för att dvd-filmerna ska hoppa över detta filter och gå direkt på AC3??

Permalänk
Medlem

Vilken Media spelare använder du? I t.ex zoomplayer kan man ställa in exakt vilka codecs/filter som skall användas.. alternativet är ju att leta upp ett program från länken (free-codecs) som avinstallerar de filter du inte vill ha

Men det verkar ju som om den kör AC3 i alla fall för dig då, så det borde ju fungerat, kör du med v1.11? Skumt...

Har du även ominstallerat med senaste drivers för ljudkortet och kollat att du ställt in spdif ut där, samt dubbelkollat att du kör med rätt kabel/utgång?

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Medlem

Japp, senaste drivrutinerna såklart.. Trippelkollat kablarna =P det allra konstigaste är att jag inte ens kan höra testljuden i creatives program på mer än 2 högtalare.. När jag kör analogt funkar allt som det ska..

Permalänk
Medlem

Kan nog inte hjälpa dig då, tyvärr. Någon annan med liknande utrustning kanske har bättre tips?? ev om det finns någon tråd under HTPC på minhembio.com....

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Medlem

använder mediaportal och det bygger ju på mediaplayer.. Hur ändrar man DVD-codec och filter i det? antar att MPA står för mediaplayer audio, eller mediaportal audio... för det finns MPV också, vilket förmodligen står för video...

Permalänk
Medlem

Har oxå ett Z-5500 system och hade samma problem. Körde optisk digtal över s/pdif från ljudkortet. Problemet är då att den digitala signalen som skall behandlas av ljukortet bara sticker rakt igenom ljukortet utan att behandlas. Sen får dekodern i Z-5500 systemet behandla signalen istället. Det resulterar i att du kan förlora information som i brustestet. Eftersom ljukortet är 5000 gånger bättre på att göra om signalen från digital till analog så föreslår jag istället att du kör analogt ut från ljukortet och kanske skaffar ett bättre ljukort om du inte har ett bra. Det har jag gjort=) Det här med digitalt ljud låter kanske som en bra idé, men låt ljudkortet som är mycket kraftigare konvertera signalen istället! Det blev MYCKET bättre ljud på mitt system när jag gjorde så. Har ett X-fi xtreame music kort som jag kan rekomendera.

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Mitt problem med SPDIF är att jag inte får något ljud alls när jag kör via COAX till mitt Z-5500. Knäpper till lite ibland o då hör man musik i mindre än en halv sekund, sen är det knäpptyst.

Gigabyte K8N-SLI NF4 mobo. ALC850 från Realtek tror jag kretsen heter.

Idéer någon? (Har iofs köpt ett Soundblaster Audigy SE för 275:- o ska köra analogt, skippa det inbyggda skiten för det låter ju kråka jämfört med mitt gamla nF2 Soundstorm som kördes digitalt)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem

En lite konstig fråga men det råkar inte vara så att du har en webbkamera från Logitech?

Permalänk
Medlem

Hur kor du in ljudet i ljudsystemet, via COAX eller en vanlig 3.5mm? Kor du coax behover man val splitta upp kabeln ut fron ljudkortet i tvo kablar om jag inte minns fel. Det funkar iaf for mig. Jag tror att det ar tva "ringar" pa 3.5mm som man stoppar in i kortet, uppsplittningen av kabeln delar upp AC3-ljudet i en COAX och den andra ar analog eller stereo eller nagot sodant.

Jag har namligen en Creative Audigy 2 ZS och det funkar utmarkt till alla utrustningar jag testat det med. (Surround)

Jag vet inte var man hittar sona har kablar men jag fick med min till mitt Altec Lansing ljudsystem fran Dell 2002 och min davarande dator.

Hoppas du lyckas!

MVH

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.