Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Vilken typ av entusiaster är vi?

Permalänk
Medlem

Ja det håller jag gärna med om, det är verkligt idiotiskt. Jag förstår inte riktigt vem som kläckte den urkorkade iden.. varför inte utveckla kärnkraften tills vi har något bättre alternativ att byta ut den mot..

Permalänk
Medlem

Stödjer man inte kärnkraft så läggs ju inga pengar på forskning av next-gen Fusionsreaktorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mockasin
Stödjer man inte kärnkraft så läggs ju inga pengar på forskning av next-gen Fusionsreaktorer.

next-gen? Skulle det inte vara bra om vi fösöker göra en första generation, innan vi hoppar på bygget med en tvåa?

Permalänk
Medlem

Sverige är bara några miljoner gånger bättre på att inte skita ned i naturen än tex Usa,Kina men det är klart att vi i lilla sverige måste skärpa till oss och byta till låg energi lampor och gå till jobbet......
När store bror Usa åker V8 som tar död på ett däggdjur varje kilometer och Kina som skiter ur sig mer än en vulkan om dagen....

Om vårat land och innevånare skulle sluta att existera så skulle föroreningarna kanske gå ned med 0.001 Promille.

Det är inte vi som är bovarna det är resten av världen så sluta tro på alla jäkla domedags profetior om sverige....

För att återgå till ämnet, kan jag tänka mig att det gnälls endel på den högre strömförbrukningen pga av att många sitter på klena nätagg och helst inte vill lägga pengar på ett nytt då det inte direkt gör något för prestandan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keigan

Det hade jag faktiskt ingen aning om, hur kommer det sig att vattenkraftverken producerar metan?

Sen angående vindkraftverk eller miljövänligare energikällor överlag, dom förbättras hela tiden, jag tvivlar på (dock spekulation från min sida) att man har ägnat lika mycket forskning på t.ex vindkraftverk som kolkraft.
Sen dom där 25%, vad får du dom ifrån? Börja inte gissa siffror i argument, då blir dom snabbt väldigt ihåliga..

Orsaken till att vattenkraft skapar metan är att alla dammar skapar stagnant vatten som dessutom har översvämmat landområden med en massa näring och växtlighet som sen bryts ner av bakterier och annat vilket metan skapas som biprodukt, t.ex. mossar är också en av de största bidragarna till metautsläpp i Sverige.

Sen när det gäller de där 25% så var det en kvalificerad gissning från min sida, Danmark har iallafall problem med att de har så mycket vindkraft när dessutom landet är så litet vilket ger ganska liknande vind i hela landet
Men siffran beror ju på förbrukning och konstruktion av elnätet.
Men om jag säger såhär, man kan INTE ha mer än 50% av dessa typer av energitillverkning utan att få allvarliga problem.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Krönikören missar en viktig sak i sammanhanget, högre effekt betyder mera värme och mera värme betyder i dom flesta fall högre ljudnivåer för dom flesta då dessa entusiaster väljer att kyla sina dunderburkar med det högst medelmåttiga mediumet luft...

Luft har inga bra värmetransporterande egenskaper alls, snarare det motsatta men det är hyffsat enkelt och framförallt billigt.

Därav sitter dom flesta med allt större kylflänsar som i sin tur har allt större fläktar som låt vara går med ganska låga hastigheter men summa summarum genererar en hel del ljud eller oljud "välj det som passar".

Tänkte precis ta upp samma sak.. Han missar ju totalt att mer watt = mer värme = mer oljud (Om man inte investerar i ett dyrt vattenkylningssystem.) Det är ju kanske det som de entusiaster klagar på.

Visa signatur

Stacker chassi, Amd64 3500+, Corsair twinx 1024Mb 500Mhz, Seagate S-ata 120Gb + 120 Gb Maxtor, Nvidia 7800gt, SB Audigy.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
next-gen? Skulle det inte vara bra om vi fösöker göra en första generation, innan vi hoppar på bygget med en tvåa?

Vi är faktiskt inne på tredje eller fjärde generationen testanläggningar. Nuvarande fullt funktionsdugliga testanläggning är kanske inte så upphetsande då den förbrukar lika mycket energi som den producerar Däremot är det problemet redan löst och nästa (generation fyra tror jag) anläggning är under uppbyggnad och den ska ge ett överskott av energi. Vet inte hur mycket, men troligen inte våldsamt mycket än så länge. Med tanke på att utsläppen är ofarliga så är vi på god väg.

Tillbaks till ämnet. Det tjafsas mycket om strömförbrukningen på processorer och i synnerhet grafikkort. Mig stör det inte våldsamt om det senaste grafikkortet drar 200-300 watt när det kör 3D. Däremot vill jag ha ett grafikkort som drar lika mycket som ett s3 trio när det kör vanlig 2D. Trots allt kommer det att tillbringa mest tid med att köra 2D och då är det viktigare.

Samma resonemang på processorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Sverige är bara några miljoner gånger bättre på att inte skita ned i naturen än tex Usa,Kina men det är klart att vi i lilla sverige måste skärpa till oss och byta till låg energi lampor och gå till jobbet......
När store bror Usa åker V8 som tar död på ett däggdjur varje kilometer och Kina som skiter ur sig mer än en vulkan om dagen....

Om vårat land och innevånare skulle sluta att existera så skulle föroreningarna kanske gå ned med 0.001 Promille.

Det är inte vi som är bovarna det är resten av världen så sluta tro på alla jäkla domedags profetior om sverige....

För att återgå till ämnet, kan jag tänka mig att det gnälls endel på den högre strömförbrukningen pga av att många sitter på klena nätagg och helst inte vill lägga pengar på ett nytt då det inte direkt gör något för prestandan.

Nja nu är det ju så att sverige ligger åtta på hur stort avtryck vi gör på planeten.

"MILJÖFÖRSTÖRING. Vi jordbor konsumerar 25 procent mer än vad planeten producerar. Och Sverige intar en besvärande åttondeplats på listan över länder som belastar ekosystemen mest.
De bekymmersamma uppgifterna presenterades i går i Världsnaturfondens (WWF) rapport Living planet.

Överkonsumtionen har på två år ökat från 20 till 25 procent. Om vi fortsätter att konsumera som nu behövs två jordklot för att försörja mänskligheten om mindre än 50 år.
– Läget är kärvt. Vi lever på kapital, inte på ränta, säger Lars Kristoferson, generalsekreterare för Världsnaturfonden (WWF) i Sverige, till nyhetsbyrån TT.
Det så kallade ekologiska fotavtrycket mäter den mängd biologiskt produktiv yta i hektar per land som krävs för att förse oss med resurser och ta hand om avfall. Genomsnittet per person i världen är 2,2 hektar, medan jorden egentligen bara mäktar med 1,8 hektar bland invånare.

Störst ekologiskt avtryck lämnar invånarna i Förenade Arabemiraten, med USA på andra plats. Sverige intar en föga smickrande åttondeplats.
– Storleken på det svenska fotavtrycket beror bland annat på våra transporter och energiförbrukning, vi åker mycket bil, säger Lars Kristoferson. "

Taget från metro.se Vet inte om man får citera en hel artikel, men det vet säkert en moderator som fixar till det i så fall. länken är http://metro.se/se/article/2006/10/25/06/1237-23/

Så du har fått det där lite om bakfoten att sverige inte skulle göra någon påverkan. Sedan gör såklart att vi har en relativt liten befolkning att våran påverkan inte blir lika massiv som tex usa eller så.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Ehhh, nej.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Vi är faktiskt inne på tredje eller fjärde generationen testanläggningar. Nuvarande fullt funktionsdugliga testanläggning är kanske inte så upphetsande då den förbrukar lika mycket energi som den producerar Däremot är det problemet redan löst och nästa (generation fyra tror jag) anläggning är under uppbyggnad och den ska ge ett överskott av energi. Vet inte hur mycket, men troligen inte våldsamt mycket än så länge. Med tanke på att utsläppen är ofarliga så är vi på god väg.

Tillbaks till ämnet. Det tjafsas mycket om strömförbrukningen på processorer och i synnerhet grafikkort. Mig stör det inte våldsamt om det senaste grafikkortet drar 200-300 watt när det kör 3D. Däremot vill jag ha ett grafikkort som drar lika mycket som ett s3 trio när det kör vanlig 2D. Trots allt kommer det att tillbringa mest tid med att köra 2D och då är det viktigare.

Sverige har haft stopp inom forskning av kärrnkraft väldigt länge nu.
Finland däremot är inne på 4:e generationens kraftverk, 10 år före oss ungefär. En hel del duktiga svenskar har emigrerat just därför.

Sen en annan sak, Har ni tänkt på varför kina spyr ut så djävla mycket skit?
Ledtråd: Ni sitter vid den just nu... Nästan all produktion av varor INKLUSIVE datorkomponenter sker i asien, fabriker är byggda för att producera mängder av enheter till låg kostnad. Till vår fördel, på deras bekostnad. Så när ni sitter där med era nikeskor och speldatorer kan ni ju lägga en tanke på den där lilla ungen från kina som jobbade 13 timmar om dagen för lite mat innan han dog i lungemfycem för att alla satans fabriker spyr ut en massa skit i luften.

Det kommer påverka oss till slut också. Det kommer gå åt helvete, även för oss giriga västlänningar som absolut måste ha den där senaste ipoden eller va fan det nu är för något.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen

Vaa? Jag som trodde man inte hade kunnat göra fusion i kontrollerad form på jorden.
Fast nu läste jag på wiki, så du behöver inte ge mig någon länk eller svara på denna.

Permalänk
Medlem
Citat:

I jämförelse med hur det har varit under de miljarder år jorden har existerat?

I början var visserligen jorden obeboelig och var väldigt föränderlig, så man har ju inte direkt data sen jordens födelse, dock är isborrningar och analysering av dessa prover en bra metod för att se hur t.ex. koldioxid och liknande föroreningar varierat under årens lopp. Vet inte exakt hur långt tillbaks man kan se det men det är definitivt längre än hundra år!

Och ja, det kanske sammanfaller med en naturlig klimatförändring, men problemet är att klimatförändringen inte är naturlig, den går snabbare än den nånsin gjort (i jämförelse med tidigare nämnda prover)..

Sen undrar jag över vad du menar med "relaterade till övriga problem" när du nämner utsläpp och föroreningar? Vilka är dessa övriga problem?

Isprover funkar bara som referens från den punkt de skapades, vilket inte är så längesen om man tänker efter på planetens ålder. Men visst, de breddar ju fältet avsevärt.

Och vad betyder "kanske sammanfaller med en naturlig klimatförändring, men problemet är att klimatförändringen inte är naturlig"? Jag menar absolut inte att vi är oskyldiga till förändringarna, och vi måste skärpa oss. Det jag menar är att vi är så enkelspåriga i tänkandet. Kanske har vi med vårmisskötsel av miljön snabbat på det hela, eller tillochmed utlöst det hela, och i bidrar defenetivt till det kontinuerligt. Men är vi den enda anledningen? Som debatten går så verkar det ju som att om vi skött oss så skulle vår jord vara i nått statiskt tillstånd av lycka ch aldrig förändras. Jag påpekar bara att vi inte vet någonting om detta, och att vi i vår jag på oss själva som syndabockar inte ens bryr oss om att titta åt möjligheterna.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
jag håller inte med, CPUerna har gått mot att prestera allt mer med mindre förbrukning. (ok att vissa iof var Hummrar innan, men ändå..) GPUn behöver helt enkelt revolutioneras.

Vet inte om jag kan hålla med om att de behöver en revolution, den har på sätt och vis redan inträffat men inte på det sätt du menar. GPU/VPU kan idag används till mer än bara 2D och 3D beräkningar. De har visat sig vara mycket mer kraftfull i vissa anseende i jämförelse med cpuer.

Citat:

Ja det håller jag gärna med om, det är verkligt idiotiskt. Jag förstår inte riktigt vem som kläckte den urkorkade iden.. varför inte utveckla kärnkraften tills vi har något bättre alternativ att byta ut den mot..

Det är ett riksdagsbeslut efter de stora påtryckningarna på 70-talet. Du kanske har sett märkena "stoppa kärnkraften". Det har varit ett incitament för att just få fram alternativ möjligtvis för att marknaden tidigare har varit ovillig att ta fram alternativ (tänk då på oljemarknaden som äntligen börjar tänka om efter hårda miljökrav på en del håll i USA).

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Om man är intresserad av prestanda på sin dator måste man kompromissa och köpa komponenter som förbrukar mer ström än vanliga komponenter, precis som att man måste räkna med en högre bensinräkning med en sportbil jämfört med en liten alldaglig bil.

Problemet med detta resonemanget är att det inte håller och att det är en mkt dålig jämförelse. Grafikkorten blir liksom inte snabbare bara för att vara häftiga utan för att klara mer och mer krävande spel.

Så om man verkligen ska kompromissa som artikelskaparen menar så borde man bara spela tetris och m/s-röj. För det är som sagt spelen som driver på utvecklingen av grafikkorten.

Dessutom krävs det en massa fläktar för att kyla ett varmt kort, detta skapar i sin tur ett mkt irriterande oljud som många ogillar (inte alla, det finns fortfarande en och annan dåre som uppskattar detta oljud).

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag är petig eller så skummade jag igenom tråden för fort med alla inlägg om miljö och kärnraft, MEN!
Är det bara jag som tycker att artikeln ska ha alla ord med?
"Det finns en markant mellan.."
En markant vad? Eller är det en mar-kant (gissningsvis en mardrömslik avgrund) som åsyftas?

[Detta inlägg är skrivet som talat språk och kan därmed innehålla gramatiska fel såväl som typos]

Permalänk

Re: Ehhh, nej.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriahg90
Sverige har haft stopp inom forskning av kärrnkraft väldigt länge nu.
Finland däremot är inne på 4:e generationens kraftverk, 10 år före oss ungefär. En hel del duktiga svenskar har emigrerat just därför.

Nu var det fusionsreaktorer hade skrev om och inte fissions som används idag , själv tror jag att fusionsreaktorer är framtiden inom elproduktion , ren och obefintlig olycksrisk då det värsta som kan hända är att reaktorn slocknar. Som många nämnt så vore en nysatsning på kärnkraften inte en helt dum ide eftersom det enda som kan ersätta det idag o stort sett är kol och olja då dom miljövänliga alternativen måste byggas i så abnormt stor omfattning för att ersätta produktionen från ett "vanligt" kraftverk.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Vad han menar är att dom vill lägga ner kärnkraften och ersätter den med antingen rysk kärnkraft eller kolkraft från Danmark/Tyskland/Polen vilket är fullkomligt idiotiskt.

Precis, det är idiotiskt. Förstår inte varför sverige inte bara kan ha några kärnkraftverk istället för att köpa kolkraft från polen, tyskland. Tjänar inte alla på det?

Sedan angående datorer så bryr jag mig inte hur mycket ström min dator äter så länge det är inte tokmycket (tokmycket för mig är typ en spis).

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Precis, det är idiotiskt. Förstår inte varför sverige inte bara kan ha några kärnkraftverk istället för att köpa kolkraft från polen, tyskland. Tjänar inte alla på det?

Beror lite på.
Är man villig att verkligen satsa på kärnkraften så skulle det fungera ypperligt, men att fega och mesa som man gör idag är bara att bjuda in katastrofen på fika.

Jag lästa att barsebäck idag snittar ungefär 120% av sin kapaitet, och detta på utrustning som är vadå, nästan 50 år gammal? Det är ingen bra situation. Likaså måsta man ta hand om avfallet. Jag lästa om ett par olika sätt att hantera kärnavfall på, och jag fastnade för en av idéerna. Den går ut på att man bygger upp ett system där man skickar iväg avfallet in i solen. Där gör det ingen skada och vi slipper effekterna av det. Nackdelen är att det är dyrt, iallafall i början då man måste bygga alltihopa och så vidare, när det väl är igång är det inte så farligt faktiskt. I slutet så får man ut mer energi än det går åt att göra avmed avfallet, så man går plus på det. Men det kräver ju en ordentlig satsning, och inte att man fegar som katten på ett hett plåttak som man gör idag.

Det skulle faktiskt lösa rätt många problem... och våra kära datorer skulle kunna dra massor av el utan att naturen eller elräkningen blir lidande

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks

Birks du behöver uppdatera din kunskap på området. Överkonsumtion påverkar också världen. Att förbruka mer än vad jorden kan återskapa ger ekonomisk tillväxt men det är en oekonomisk tillväxt som kommer att vara kortsiktig. Att Sverige beter sig bättre än USA säger egentligen inte så mkt mer än att du försöker förtränga/förskjuta problemet. Rekommenderar som många andra SVTs program Planeten.

Förövrigt tycker jag krönikan var provokativ och speglar väl krönikörens dåliga insikt i hur jordens system fungerar. Man kan också ifrågasätta hur inkompetent man får vara när man skriver krönikor för Sweclockers när man inte ens inser att den största anledningen till att man inte vill ha högre energiföbrukning är värmeutvecklingen. Har föresten någon ens korrekturläst dyngan?

"En markant finns mellan datorentusiaster idag och för ett par år sedan."
En markant vaddå?

Over and out.

Permalänk
Medlem

Blubben pratade om vindkraftverk förut, och jag kan tillägga att det tar ca 10 år för ett vindkraftverk att bara återgenerera den el som gick åt vid tillverkningen av det.

Det börjar bli dags för den vardaglige svensson att ta detta med energibehovet på allvar.

EDIT: Det finns hur mycket energi som helst att omvandla till för oss användar energi alltså, vi vet ju bara inte än hur vi gör det effektivt. Att inte stödja kärnkraft i dagsläget är enligt mig mer miljöförstörande och farligt än att bygga ut. Ibland krävs det kortsiktiga lösningar för att bana väg för de långsiktiga. Det är ju här som att välja mellan pest eller kolera.

(End)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem

Nu kom vi ju in på miljön genom kopplingen till kraftproduktion - el.

Dock är det som folk har nämnt bara en del av den planetförstörelse människan sysslar med idag. Som sagt, se programmet Planeten.

Ang. Kärnkraft, att säga att kärnkraft är bra för miljön därför att det är en "ren" energikälla är löjligt. Visst, bättre än att elda kol - I UTSLÄPPSSYNPUNKT! Men det finns andra nackdelar, den största är återigen *trumvirvel* kortsiktigt tänkande/egosim!! Vi har ingen som helst rätt att lämna efter oss radioaktivt avfall till våra efterkommande generationer eller efterkommande organismer.

Sen finns det självklart risker. Här brukar kärnkraftsförespråkarna säga något i stil med: "Äsch, vi har ingen rysk kärnkraft, våran är så mkt säkrare". Skitsnack, bara för några månader sen var det ju en reaktor i Sverige som halvpajade. Ingen kärnkraft i världen är säker.

Nu har vi kommit till den självklara frågan: vad ska vi då får energi ifrån? Vattenkraft och vindkraft klarar inte av att täcka nuvarande behovet ensamma.

Kanske en kombination av att människan lägger mer resurser på forskning på alternativa bränslen och att vi ändrar vår livsstil till en hållbar.

Förnyelsebar energi, återvinning, kretslopp i vidaste bemärkelse...

Ang. Klimatproblem: Jovisst, det säger professorerna också att uppvärmningen delvis är naturlig och skulle skett även utan människans närvara DOCK så säger de även att hastigheten den idag sker med är långt ifrån normal och att människans aktiviteter utan tvivel är anlednigen till detta.

Olja: En av de saker som gör mig riktigt arg är när jag hör människor klaga över bensinpriset... Det är helt enkelt för sorgligt att höra hur totalt frånvarande vissa människors tankekraft är. Olja finns så att det räcker i kanske 50 år till med dagens utveckling... then what?!? Barnbarnens barn som växer upp i planeten dagens människor nu skapar kanske inte är alltför tacksamma att växa upp i en förstörd värld bara för att deras dumma förfäder tänkte kortsiktigt... Farfars far brydde sig mest om att få ner skatten på sin villa och Mormors mor orkade inte källsortera...

Någon borde göra en film om den sjuka planet kommande generationer kommer att växa upp i...

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem

Den mycket enkla frågan, med det mycket svåra svaret, är alltså: Hur ska vi sätta press på världens regeringar?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrooge
Ang. Kärnkraft, att säga att kärnkraft är bra för miljön därför att det är en "ren" energikälla är löjligt. Visst, bättre än att elda kol - I UTSLÄPPSSYNPUNKT! Men det finns andra nackdelar, den största är återigen *trumvirvel* kortsiktigt tänkande/egosim!! Vi har ingen som helst rätt att lämna efter oss radioaktivt avfall till våra efterkommande generationer eller efterkommande organismer.

Sen finns det självklart risker. Här brukar kärnkraftsförespråkarna säga något i stil med: "Äsch, vi har ingen rysk kärnkraft, våran är så mkt säkrare". Skitsnack, bara för några månader sen var det ju en reaktor i Sverige som halvpajade. Ingen kärnkraft i världen är säker.

Som jag sa tidigare, kärnkraft behöver inte lämna avfall efter sig till kommande generationer, det går att göra av med på andra sätt, men de sätten kostar mer än att gräva ner det, vilket är varför det fegas med det.

När det gäller säkerheten så håller jag med, inget kärnkraftverk är helt säkert. Och det vi har i sverige idag är inte mycket bättre än ryska legokraftverk heller. Men om man skulle bygga ett mordern kraftverk och inte förlita sig på en half decenium gammal relik så skulle riskerna bli otroligt mycket mindre. Riskerna kommer ju just när man pressar gammla anläggningar för hårt, så som vi gör med barsebäck idag.

Jag gillar inte kärnkraft, det är farligt. Men det är det bästa vi har idag, och om man är villig att göra det ordentligt så skulle det kunna vara en bra sak, även långsiktigt, och inte bara kortsiktigt och egoistiskt som du sa.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Hedersmedlem

Som du säger går det säkert att förbättra, men faktum kvarstår: det är inte en förnyelsebar energikälla... därför inte långsiktigt hållbar.

Visa signatur

Permalänk
Discokungen

Om ni nu har traggat klart miljö och alternativa bränslen så har jag en sak att komma med. Prestandan per watt är betydligt bättre idag än för fyra år sen. Så det går inte åt helt fel håll. Problemet är bara att tillverkare tvunget ska suga så mycket ur korten som det går. Det är en av anledningarna till att vi har 1000W nätaggregat idag.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Det finns risker med alla sorter av transport, tillverkning, matproduktion mm. det man måste se till är hur stor denna risk är.
Ja en Svensk reaktor fick allvarliga problem men att jämföra med de ryska är fullkomligt idiotiskt för de bygger på en helt annan teknik de flesta av dem.

Den i Tjernobyl t.ex. hade inte vatten som moderator vilket gör att om det går fel så är det nästan omöjligt att stoppa för det är inte som med vatten att man kan stoppa in mer och nytt vatten.

Sen har medias bevakning av "reaktor haveriet" varit patetiskt, de hade alldrig något fakta rätt, de tog information från en "expert" som har det som sitt uppdrag på jorden att skada kärnkraftsbranchen.
T.ex. de sa att det vara nära en härdsmälta vilket var helt felaktigt.

Kärnkraft är inte helt säkert(ingenting någonsin är det), men enligt min mening den bästa för miljön sett energitillverkning som finns för tillfället och då ska man inte lägga ner fullt funktionsdugliga kraftverk innan man behöver det.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Fortfarande, även om kärnkraftverk vore 100% säkert så skulle det inte vara en hållbar energikälla..

"Ja en Svensk reaktor fick allvarliga problem men att jämföra med de ryska är fullkomligt idiotiskt för de bygger på en helt annan teknik de flesta av dem."

-Blubben

Alvarliga problem i Sverige anser jag vara samma sak som alvarliga problem i ryssland.

Om du får punka på en Volvo V70 -06 så är det lika mycket punka som att få punka på en Opel Swinger -92

Visa signatur

Permalänk
Discokungen
Citat:

Fortfarande, även om kärnkraftverk vore 100% säkert så skulle det inte vara en hållbar energikälla..

"Ja en Svensk reaktor fick allvarliga problem men att jämföra med de ryska är fullkomligt idiotiskt för de bygger på en helt annan teknik de flesta av dem."

-Blubben

Alvarliga problem i Sverige anser jag vara samma sak som alvarliga problem i ryssland.

Om du får punka på en Volvo V70 -06 så är det lika mycket punka som att få punka på en Opel Swinger -92

Men i en Volvo V70 dör du inte av punka tack vare den nya säkerheten, den finns dock inte i Opeln.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan bli fel på ett säkerhetssystem också...

Det är inte omöjligt och det är det man inte kan frångå.

Som jag sagt ogillar jag inte kärnkraft huvudsakligen pga. riskerna utan den totalt respektlösheten vi visar mot kommande generationer av människor och andra organismer...

Men just den här kärnkraft/inte diskussionen kommer nog inte så mycket längre just nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som några har varit inne på så är det ett stort problem att hög strömförbrukning medför mer värme som gör att fläktar måste gå snabbare som bidrar till mer ljud. De nya grafikkorten drar så mycket ström att systemen nu många gånger gånger kommer över 250-300W linjen - där även de flesta bättre nätaggregat börjar skrika. Dessutom måste fläkten på grafikkortet köra hårt + att inne i chassit blir det varmt - behov för snabbare luftflöde genom chassit - snabbare chassitfläktar.
Det säger redaktören att det får man ta. Jag är emot.
Vem har lust att sitta och se film, TV, surfa etc bredvid en sån "leafblower"? Några kanske, men jag tror att det bidrar det till en utveckling där folk har en dator till det "lugna" saker och en annan till att spela. Det i sin tur kan bidra till att folk istället för en speldator väljer en Playstation liknande konsol - just nu har PCn många fördelar jämtemot Playstation och liknande men det kan ändras, folk kanske inte har lust att punga ut med 15 000 för en speldator när man kan få en Playstation för kanske 4000. Vill vi ha det så?
Vi ska tänka på att om vi inte efterfrågar kvalité, en viss egenskap som t.ex. strömförbrukning, bättre kylning etc., så försummar vi den. Om inte tillverkarna ser någon skillnad i försäljning av deras produkter, angående strömförbrukning-kylning, får vi heller inte någon skillnad. Det är oss konsumenter som avgör hur utvecklingen ska gå - därför tycker jag, som prioriterar ljudnivå högt, att vi ska fortsätta klaga, klaga ännu mer, på strömförbrukning och kylning på de nya grafikkorten.

P.S. Jag vet att strömförbrukningen för ett system är betydligt mindre i "idle", de nya 8800-korten verkar dock ha en oroväckande hög strömförbrukning även där.

Permalänk
Medlem

hmmm

Citat:

-Blubben

Om våra föräldrar inte hade rökt så mycket jazztobak medans de växte upp hade vi haft en fortlöpande utveckling av kärnkraft istället för förfall.
Klart som fan att våra kärnkraftverk kommer att faliera när ingen sett till ny teknik inom området på 20 år! Det har vi allt att tacka våra "medvetna" hippieföräldrar för.

Låt denna generation få rösta om, och för utvecklingen av den nya generationens kärnkraft då fusion verkar kunna dröja sisådär 50 år till.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage