Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

N73 lätt, har haft båda.....

Minus på K800, kameraluckan glappar och den är alldeles för tjock vid kameran.
Minus på N73, lite lite seg i menyerna.

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk
Medlem

Jag har också haft dem båda och säger aldrig mer N73.

Jävla tjat om blixt. En blixt är en glödlampa. LEDs är inte blixt oavsett vad Nokia kallar det.

Tjatas om skärmen också att N73 har så mycket bättre skärm. Ehh nej? Den har STÖRRE skärm men båda har samma upplösning K800i upplevs som mycket skarpare tack vare att fler pixlar trängs på mindre yta.

Är man inte i tvunget behov av Symbian så ser jag inga fördelar med Nokian.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Ojdå. Trodde tråden va död. Köpte en N73 för 3 veckor sen. Och är mycke nöjd. Har känt lite på en kompis K800i också. Och jag ångrar mig inte. K800i känns klumpig på något sätt. Sen tyckte jag inte om skärmen alls på K800i. Är glad att det blev en N73 istället för K800i.

Permalänk
Medlem

Som sagt N73 skärm är bra mycket bättre.. större = bättre.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

större = bättre?

Jo tjena. Då hade du tyckt det var bättre med en 3.0" skärm med 160x120 upplösning också?

Nokians skärm är inte lika skarp som SEn..

Alla kanske dock inte bryr sig om skillnaden.

Sen gillade jag inte byggkvalitén eller känslan i knapparna/joysticken på N73.

Tyvärr var det inget för mig. Jag hade stora förhoppningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har aldrig någonsin ägt en Sony Ericsson lur i hela mitt liv så

Enda Sony Ericsson lur jag kan jämföra med är min Smabos S700i skärm, och den är betrakningsvinkel bra dålig jämföreslse med N73:an

Motorola, Nokia och Sagem är de jag ägt..

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Vi kan väl komma överrens om en sak.

VEM säger att jag har Nokia N73 och känner att jag gjort ett dåligt köp?
Ingen kommer ju att erkänna att mobilen man köpt är kass.

Jag kan visserligen säga att jag sålde min k800i och köpte w850i. 15 dagar senare har jag en k800i i min hand istället!!!

Varför? JO för att k800i är kanske den bästa mobilen som finns ute på marknaden nu. Miss med kameraluckan, men ändå!!!

N73 har jag klämt på, har svårt för nokia, men tycker att den är riktigt sjysst! Problemet är problemen med joysticken på den!
Sen, de som menar att Nokias skärm är bättre, bör kanske vara lite mer objektiva i sina bedömmningar. Skärmarna går ju inte att gemföra med SE-s.

Mitt råd är att gå ner till ex 3-s butiker och få känna på båda!
Visserligen börjar man inte att märka av de negativa bitarna först efter några dagars användning.

MEN köp INTE w850i....URUSEL skärm, glappet blir större efter några dagar och plastigheten är bedrövlig. För att inte tala om den kassa kameran mm...

Visa signatur

Skryter inte gärna, och spelar inte känd. Men föddes till en stjärna och kommer dö som en legend!

Permalänk
Medlem

"MEN köp INTE w850i....URUSEL skärm, glappet blir större efter några dagar och plastigheten är bedrövlig."

Samma skärm som på K800i så vad klagar du på?
Mitt glapp har inte blitt större, glappet som finns där finns av en anledning.
Plastig kan jag hålla med om till viss mån med det är alla mobiler imho.

Köpte min på releasedagen. Har som sagts innan haft både K800i och N73. När det gäller W850 vs K800 beror det på vad man prioriterar. K800i är en kameramobil och ahr bättre kamera än W850i medans W850i har en överlägsen MP3-spelare och andra musikfunktioner. Annars är det samma specs på lurarna. Bara formspråket som skiljer i stora drag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

huvudsaken är ju att man är nöjd med sin lur

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
huvudsaken är ju att man är nöjd med sin lur

Jag är halvnöjd med min N73. Att det ska vara så segt att starta telefonboken... Allt e så jävla segt asså..

Permalänk
Medlem

Ja, tar tid , ca 35sekunder att starta den.. men det är ju inget probbs när den väl är igång..
själva luren sedan funkar bra.. kunde varit snabbare.. men finns ju säkert värre lurar..

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BurningHeretic
"MEN köp INTE w850i....URUSEL skärm, glappet blir större efter några dagar och plastigheten är bedrövlig."

Samma skärm som på K800i så vad klagar du på?
Mitt glapp har inte blitt större, glappet som finns där finns av en anledning.
Plastig kan jag hålla med om till viss mån med det är alla mobiler imho.

Köpte min på releasedagen. Har som sagts innan haft både K800i och N73. När det gäller W850 vs K800 beror det på vad man prioriterar. K800i är en kameramobil och ahr bättre kamera än W850i medans W850i har en överlägsen MP3-spelare och andra musikfunktioner. Annars är det samma specs på lurarna. Bara formspråket som skiljer i stora drag.

Samma skärm på K800 och W850? Sätt de två mobilerna bredvid varandra och kolla på skärmarna? Kom då sen och tala om om det är samma skärm!
Skärpan och djupet är inte ens i närheten på w850 som på k800.

W850 är SE:s sämsta mobil enligt mig. Och jag har ägt de flesta SE lurar förutom S700 och P900 modellerna! Högst min subjektiva åsikt!

K800 är den snyggast och stilrenaste luren enligt mig. Den HAR klass!

Visa signatur

Skryter inte gärna, och spelar inte känd. Men föddes till en stjärna och kommer dö som en legend!

Permalänk
Medlem

s700i är fortfarande den snygagste ericsson luren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kör de amd eller intel i nikian?

Permalänk
Medlem

Har n73an, än så länge är jag helt nöjd, lite orolig för joysticken bara...

Blixt eller inte, jag släckte ner badrummet så att det va kolsvart, tog kort med blixt och kortet blev bra så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xslyyx
Samma skärm på K800 och W850? Sätt de två mobilerna bredvid varandra och kolla på skärmarna? Kom då sen och tala om om det är samma skärm!
Skärpan och djupet är inte ens i närheten på w850 som på k800.

Jag bryr mig faktiskt inte om din subjektiva åsikt. Det är samma skärm. De använder EXAKT samma panel till de båda lurarna.

Sen kan jag inte förstå hur man kan tycka att det är SEs sämsta mobil. Men det är din åsikt. Bästa musikmobilen SE någonsin gjort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har haft min K750i i ca 1.5år nu och känner att det är dags att byta och det lutar åt en K800i (bond versionen)
Tar en del kort med kameran så den är ganska viktig för mig att den är bra. Tycker att dom bästa nu för tiden funkar bra. Blixt är ju bättre än lampa bildmässigt men kommer sakna lampan då man haft stor nytta av den tex när man grejar med datorn under skrivbordet, letar efter något i mörkret el bilen strular.

Tycker nog tyvärr att alla bilder tagna med N73:an blev bättre än K800:an på http://dump.minkompisundrar.nu/k800ivsn72/ Skarpare och inte lika matta i färgerna. Dock verkar det som att N73:an förvränger raka linjer enl kortet på skylten.

Större skärm är ju trevligt även om den har samma upplösning. Har inte jämfört dom sida vid sida än men känns som att då det är så pass lite större den är så borde det inte blir så illa med att dom har samma upplösning men som sagt bara nått jag tror.

Citat:

Ja, tar tid , ca 35sekunder att starta den.. men det är ju inget probbs när den väl är igång..
själva luren sedan funkar bra.. kunde varit snabbare.. men finns ju säkert värre lurar..

Ehh va? skämtar du? Om jag vill ringa till någon som jag har tillagd i telefonlistan tar det då ca 30 sek innan jag kan börja bläddra bland namn å nummer?

För mig är detviktigt att välja rätt telefon då jag nog inte kommer att byta på ca 1-1.5 år.

Blir att läsa mera om båda telefonerna och även se till att pilla på dom lite som det känns nu blir det ett svårt val =/

/Magnus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PiZZaMaN
Har haft min K750i i ca 1.5år nu och känner att det är dags att byta och det lutar åt en K800i (bond versionen)
Tar en del kort med kameran så den är ganska viktig för mig att den är bra. Tycker att dom bästa nu för tiden funkar bra. Blixt är ju bättre än lampa bildmässigt men kommer sakna lampan då man haft stor nytta av den tex när man grejar med datorn under skrivbordet, letar efter något i mörkret el bilen strular.

Tycker nog tyvärr att alla bilder tagna med N73:an blev bättre än K800:an på http://dump.minkompisundrar.nu/k800ivsn72/ Skarpare och inte lika matta i färgerna. Dock verkar det som att N73:an förvränger raka linjer enl kortet på skylten.

Större skärm är ju trevligt även om den har samma upplösning. Har inte jämfört dom sida vid sida än men känns som att då det är så pass lite större den är så borde det inte blir så illa med att dom har samma upplösning men som sagt bara nått jag tror.

Ehh va? skämtar du? Om jag vill ringa till någon som jag har tillagd i telefonlistan tar det då ca 30 sek innan jag kan börja bläddra bland namn å nummer?

För mig är detviktigt att välja rätt telefon då jag nog inte kommer att byta på ca 1-1.5 år.

Blir att läsa mera om båda telefonerna och även se till att pilla på dom lite som det känns nu blir det ett svårt val =/

/Magnus

Ja det tar ca 30 sek att starta telefonen, skulle det vara ett skämt eller? N73 har symbian os till skillnad från k800an, det är som att säga det tar 1min för min dator att starta... nåt fel med det eller?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du trodde han menade telefonboken så missuppfatta du det. Själva mobilen tar 20-30sec att starta. Telefonboken tar mindre än 1sec att starta.

Permalänk
Medlem

Japp det var telefonboken jag trodde då jag läste nedstående:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dzidzius
Jag är halvnöjd med min N73. Att det ska vara så segt att starta telefonboken... Allt e så jävla segt asså..

Citat:

tiden för att starta upp en telefon är ju igentligen oviktig...men stänger ju väldigt sällan av den

/Magnus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doolar
När du skriver "en blixt är en blixt" så tolkar jag det som att du menar att det inte är någon skillnad. Om detta ska tolkas annorlunda får du nog formulera dig bättre.

EDIT: Haha Fiero, Sony Ericsson fjortismobil? Bland mig och mina vänner brukar Nokia hamna i ungdomsträsket och S/E räknas som lite mera business. Visserligen har Nokia hämtat sig en hel del, men för mig är det helt tvärt om.
Nokia satsar på massa färger, utbytbara skal och annat klatschigt, det tilltalar nog inte så många vuxna.

Men någon större skillnad är det nog egentligen inte, reagerade mest mot att S/E hamnade i detta facket hos dig, aldrig hört förr.

OBS! Ta nu detta med lite humor!

Att man kan byta skal på N73 är ju väldigt mycket smartare än att inte kunna det eftersom skärmar och skal lätt får repor då kan man byta för en relativt billig peng..det var väl länge sen det fanns en miljon olika skal till en nokiamobil?

tycker ni kan sluta diskutionen..hade jag haft en k800i hade jag varit HELNÖJD med den, nu har jag en N73 och VET att jag är ÄNNU mer nöjd med den än jag hade varit med en k800i.. har även jämfört utomhus mörkerbilder med min morsas k800i (alltså exakt samma bild) och då tar N73 bättre bilder..fångar upp detaljer som k800i lämnar svarta på avstånd osv..

N73 är garanterat mer av en businessmobil än K800i..Nokia är mer det än SE överlag också. rent officiellt

Permalänk
Medlem

Robster1986: Du har inte någon möjlighet att lägga upp dom bilderna?
Då jag själv varit inne på att köpa en K800i men sedan såg denna telefon vill jag välja den som passar mig bäst. Kameran är ganska viktig för mig så jag vill gärna se så många bilder som möjligt. Gärna lite bilder tagna i dåligt ljus då det är där alla kameror oftast har problem oavsett om dom sitter på en mobil eller är en vanlig digitalkamera. Jämförelsebilder mellan K800:an och N73:an är ju det ultimata då det är dom jag väljer mellan.

Vill gärna allt se flera + och - på resp telefon.

2gb minneskort och lite större skärm till nokian är ju inte helt fel.

Är inte så insatt i telefoner med symbian OS men antar att det gör att jag kan installera program för olika saker själv? tex GPS programvara å sedan bara skaffa en blåtands GPS?

Vad är det jag ska kolla på när jag testar/jämför telefonerna IRL? Joysticken och ev seghet i menyerna på N73:an för att se om det är nått jag stör mig på tex?

Permalänk

ska se om jag orkar lägga upp bilderna nu i helgen, måste nämligen föra över den från morsans mobil med hur som helst - ja symbian funkar mer som en dator på det sättet att man kan ha många olika program, jag har t ex MSN, TomTom(GPS) och sen finns även förinstallerade saker som realplayer,flash lite osv.

N73 är inte seg..däremot kan det ta nån sekund (nu snackar vi inte 10 sekunder utan 1-2 extra) ibland för att öppna vissa saker men det är för det är mer att ladda osv

Permalänk
Medlem

Ok det låter bra
Har planer på att skaffa gps och då en billig sådan (lutar mot en Mio C250). Kommer dock inte använda GPS:en så jätte mkt så om jag köper en N73:a och sedan en billig blåtands gps mottagare kommer jag ju undan billigare.
Har för mig att det fanns billiga 2gb minneskort till N73:an oxå oxh det gör ju inget

Permalänk
Medlem

fattar inte att ni jämför k800i och n73 är ju som att jämföra bmw och merca båda grymt bra men helt olika (för utom bra kamera på båda)

föredrar själv n73 flytta iconer instalera prog m.m

( har haft båda telefoner)

ok k800 har liiite vassare skärm (skärpan)

Visa signatur

rass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rasslet
fattar inte att ni jämför k800i och n73 är ju som att jämföra bmw och merca båda grymt bra men helt olika (för utom bra kamera på båda)

föredrar själv n73 flytta iconer instalera prog m.m

( har haft båda telefoner)

ok k800 har liiite vassare skärm (skärpan)

N73 är väl i stort sätt Nokias svar till K800i.
Så om BMW gör en bil, sen svarar Volvo på det med en snarlik bil. Då kan man inte jämföra dom?

Permalänk

N73s skärm slår k800i i verkligheten enligt mig. För mig går det knappt att jämföra. I dagsläget har jag en N73 som jag inte är speciellt nöjd med. Skulle jag få välja mellan k800i och n73 så skulle jag valt det först nämnda. Dels för att så länge man använder mobilen till vanliga saker, sms, ringa, fota, internet m.m så känns k800i bättre och smidigare. Jag har inte haft någon användning av Symbian som jag trodde att jag skulle ha. Kameran på n73 suger men det gör dom flesta mobil kameror. Jag menar den är seg och tar lång tid att fokusera och sen gäller det att hålla kameran riktigt stilla för att man ska kunna få en bild. Färgerna på fotona suger ju också.

http://nikola.bilddagboken.se/

Alla bilder den 18 är från min N73.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tycker du verkligen bild nr. 2 blev något vidare bra för nokias del? Den verkar iaf uppenbarligen ha något problem med röda färger. Sen var ju inte de några vidare bra jämförelsebilder då tex bild nr. 1 har fokuserat på olika saker vilket omöjligt kan beskyllas på kameran utan enbart användaren.

Ärligt talat, både kamerorna har sina brister, K800i har problem med brus ibland, speciellt när blixten används. Känns som att det delvis är något problem i mjukvaran vilket har diskuterats på esato forumet innan, för hög ISO när blixten används.

Något jag reagerar på nokias bilder är så gott som alla bilder, speciellt med lite avstånd till objektet som fotas blir pixelskadade, precis som om man förminskat bilden med 1% så att alla pixlar hamnar ur proportion till varann. Detta är iaf något jag stör mig mer på än att vissa bilder blir brusiga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GriZzm0
N73 är väl i stort sätt Nokias svar till K800i.
Så om BMW gör en bil, sen svarar Volvo på det med en snarlik bil. Då kan man inte jämföra dom?

det jag menade var att det är två helt olika telefontyper
som det stod tidigare i tråden har man inget behov av en smarthphone så
är k800 att föredra, kanon bra i allt den kan
precis som att volvo gör grymt bra bilar men en bmw köps av andra skäl än att
det bara är en bra bil(körglädje,känsla m.m)

en n73(n93, n80) köps mycket på grund av vad dom kan göra tack vare symbian

Dom blir lite segare jag vet, men det är något man får ta om man tycker fördelarna överväger

slutsats: båda är grymt bra telefoner men det beror på vad man vill använda telefonen till som fäller avgörandet om vilen man väljer

Visa signatur

rass